Zonnebloemolie of lijnzaadolie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

forgood

Zonnebloemolie of lijnzaadolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 00:26

Hoi Hoi Allemaal,

Ik had even een vraagje.. Wij geven onze paarden voor een goede spijsvertering lijnzaadolie,maar klopt het dat zonnebloemolie even goed is?

Groetjes NeNo

tienus63

Re: Zonnebloemolie of lijnzaadolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:36

Onze paarden krijgen 2x daags een flinke scheut zonnebloemolie. Per paard bijna een koffie kopje vol.
Ik gebruik zonnebloem olie vanwege de kosten, € 0,65/liter bij de Aldi, lijnzaadolie wordt bij zo'n hoeveelheid wel een erg dure grap. Na een dag of drie is de fles leeg.
Het schijnt dat de paarden na een aantal maanden, 3
à 4 maanden, dagelijks een flinke hoeveelheid olie binnen krijgen, hun uithoudingsvermogen toeneemt.

Sugermiss op bokt weet heel veel van de verschillende olieën af. Het schijnt dat er verschil inwerking van de verschillende soorten omega-vetten cq. olieën zitten.

De onze paarden zitten nu ongeveer 3 maanden consequent aan de olie. De ene glimt als een spiegel, de ander verhaart als een idioot. Beide hebben exact dezelfde dekens op, en krijgen hetzelfde dieet voorgeschoteld.

De grote is volgens mijn man wel wat heter, maar hij krijgt dan ook 2-3 kg dravers brok en 2 kg haver, het kleintje kreeg tot vandaag 1,5 kg draversbrok en een 1 kg haver. Maar die heeft momenteel heel veel praatjes.
Het kleintje krijgt haver vanwege haar koliek gevoeligheid, maar de hoeveelheid wordt drastisch teruggeschroefd.

Het kleintje krijgt de olie eigenlijk ter voorkoming van koliek en bij de grote hopen we meer energie en uithoudingsvermogen te krijgen.
Ik merk verder geen wat werking geen verschil tussen lijnzaad -en zonnebloem olie.
Onze paarden vinden zonnebloemolie wel veel lekkerder.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 00:41

Bedankt voor je reactie.. Het gaat namelijk erom dat er een paard hier op stal staat en die krijgt inderdaad lijnzaadolie vanwege overgevoeligheid voor koliek..en ik zat inderdaad te denken dat als zonnebloemolie net zo goed helpt dat dat dan inderdaad een stuk goedkoper is dan lijnzaadolie..Vandaar inderdaad die vraag of het allebei even goed is..

Groetjes NeNo

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:45

Tervoorkoming van koliek gaf ik de mijne ook nog Maagcompositum van de paardendrogist erbij, maar na een week of 4 van dat spul kwam ze aan de dunne.
maar omdat stress bij de mijne een oorzaak van koliek is, krijgt de mijne het nu tijdelijk weer even bijgevoerd, aangezien de grote morgenochtend op concours moet, en dat geeft bij haar stress.
ik heb de dosering nu trouwens gehalveerd, 2x daags 1 schepje i.p.v. 2. Op medisch staat een heel topic over mijn paardje, Koliek wie weet nog een paardenmiddel.
En we hebben nu standaard Colosan in huis, om te geven bij een koliek aanval.

Oja, tijdens/na de eerste koliek aanval gaf ik dus wel lijnzaadolie, omdat ik dacht dat beter zou zijn.

Is ook beter voor de portemonnee van de verkoper.

Het hele koliek verhaal van mijn paard: (voor degene die zich verveelt zullen we maar zeggen)
viewtopic.php?p=11071398#11071398

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:57

Ik geef ook oor de spijsvertering lijnzaadolie. Ik wist niet dat je ook zonnebloemolie kon gebruiken

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:00

Je hebt ook Lijnzon olie, van beide wat
Kijk maar eens op www.paardendrogist.nl, daar heel veel op over olie.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:15

@ tienus63 kan je een paard zoveel oli geven? want ik geef hem maar 3 drupjes ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:19

Subli EM is een oliesamengestelde poedermix met toegevoegde vitaminen, vit E zit er ook in voor de spieren, wordt ook gegeven voor spijsverteringsproblemen. Ik gebruik het ook en vind het een fijn spul. Is in verhouding goedkoper dan lijnzaadolie. Zonnenbloemolie is eigenlijk meer energieleverancier. Olieen zowiezo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:35

Mij lijkt dat Lijnzaad Olie speciaal voor paarden beter is dan zonnebloem Olie (wat vaak ontdaan is van vit. e ) uit de supermarkt van 80 cent
Een aanrader wel is Lijnzon Olie van de Paardendrogist.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:39

XlucienneX schreef:
@ tienus63 kan je een paard zoveel oli geven? want ik geef hem maar 3 drupjes ofzo..

Als je olie bij voert om er extra energie/uithoudingsvermogen er door te krijgen, hebben ze die hoeveelheid nodig. Voor de vachtconditie en smering van de darmen is een scheutje per dag voldoende.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:52

tienus63 schreef:
XlucienneX schreef:

Als je olie bij voert om er extra energie/uithoudingsvermogen er door te krijgen, hebben ze die hoeveelheid nodig. Voor de vachtconditie en smering van de darmen is een scheutje per dag voldoende.

dus zou ik meer voeren dan krijgen ze meer uithoudings vermorgen enzo.. en dan gaat de smering van darmen er aan voorbij?

Esther_Luna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:19

wij geven onze paarden altijd lijnzaadolie (2x in de week)

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:27

Ik gebruik zonnebloem olie altijd voor mn harcement

Zonnebloemolie schijnt ook te helpen bij verharen heb ik ergens gelezen.
Klopt dat?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:56

ja dat klopt pion paarden verharen binnen enkele maanden als een gek

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:02

Dus is zonnebloemolie dus nou wel of niet goed voor de darmen?

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 16:43

Niemand meer ?

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:29

NeNo schreef:
Dus is zonnebloemolie dus nou wel of niet goed voor de darmen?

Naar mijn weten is zonnebloemolie WEL goed voor de darmen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:36

russel schreef:
Subli EM is een oliesamengestelde poedermix met toegevoegde vitaminen, vit E zit er ook in voor de spieren, wordt ook gegeven voor spijsverteringsproblemen. Ik gebruik het ook en vind het een fijn spul. Is in verhouding goedkoper dan lijnzaadolie. Zonnenbloemolie is eigenlijk meer energieleverancier. Olieen zowiezo.

Is idd super spul, ook om ze wat voller te krijgen. Mits ze het eten......(heb er nu 1 die het nodig heeft en die eet het niet)

Mijn pony's krijgen een flinke scheut zonnebloem olie over het voer. Ze glimmen allemaal als een idioot.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:28

Ik voer al jaren zonnebloemolie en ben er tevreden mee.
Ze glimmen, verharen fijn en hebben geen last van koliek

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:47

Die van mij krijgen op aanraden van de instructie een combinatie van olijfolie en zonnebloemolie. Werkt super, ze zien er mooi uit en zijn in superconditie.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:22

Myrth krijgt af en toe scheutje zonnebloem olie en soms als k zin heb om te maken lijnzaad prut. ze glimt van dr zelf al erg (sinds k veranderd ben van havens voer naar pavo voer) maar door de olien nog erger
foto is wel met flits gemaakt maar zonder flits blingt ze ook erg.
Afbeelding

verder sinds de olien nog nooit iets gemerkt van enige vorm van koliek.

silver_bars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:26

wat ik begrepen heb is dat soya olie nog beter is als lijnzaad olie...
is alleen niet overal te verkrijgen....

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:10

Bedankt voor jullie reacties..Weet je wat het is ik had ineens zoiets van ja als zonnebloemolie ook goed is voor de darmen,waarom zou ik dan elke keer van die lijnzaadolie kopen. Wij gaan altijd naar zo'n groothandel (en als zonnebloemolie nou ook goed zou werken) dan zouden we gelijk een hele lading kunnen kopen vandaar,haha

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:16

ik gebruik gewoon zonnebloemolie. gewoon een lekker scheutje over het voer. is goed voor de darmen en de huid. het voedsel glijdt makkelijk door, en je vermindert de kans op verstopping, en koliek door verstopping. bij te grote hoeveelheden kan het voedsel te snel gaan, en dan kan er juist koliek optreden.
kijk maar wat de DA doet bij koliek door verstopping, een flinke bel van een extreem vettige olie via een slang in het neusgat, zodat de prop voedsel die de verstopping veroorzaakt goed door kan stromen. (heb ik zelf gezien, dus het zal wel degelijk helpen. pony knapte vrij snel op)

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:49

Kan je ook lijnzaadolie en zonnebloemolie tegelijk door het voer van het elk een scheutje mixen? Of is dit teveel van het goede?