Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:48

Mijn merrie heeft sinds gisteravond koliek, niet een hele zware aanval, maar ze is duidelijk niet lekker, rolt in de stal, geen eetlust. De laatste keer dat ik haar heb zien mesten is gisteravond rond 10 uur geweest.

Inmiddels 3x VA erbij gehad, ze heeft spierontspanners gekregen en pijnstillers. Als deze beginnen te werken krijgt ze ook weer eetlust.
Ik laat haar NIET opereren als dat noodzakelijk mocht blijken. Ik wil hier ook geen discussie over voeren. Vanavond moet ik weer contact opnemen met de VA, eventueel dat ze voor de nacht nog weer wat krijgt.

We zetten haar zodadelijk in de trailer en gaan een eindje rijden, wil ook weleens helpen. En we kregen de tip om haar ong 15 cc beerenburg te geven, schijnt letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel te zijn.

Ik wil dus graag tips voor dit soort middeltjes en handigheidjes horen.
ik heb nauw contact en overleg met de VA die overigens paardenarts is.

Haar hartslag is 40, geen verhoging, niet zweten, wel opgezette buik.

Alvast bedankt

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:53

Succes ik hoop dat het goed komt.. Ik heb verder geen tips omdat het een maand geleden met mijn shetlander niet goed is afgelopen:(

paxine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:01

Mijn merrie heeft ook vaak koliek gehad en daarom geef ik haar nu lijnzaad en dat helpt wel.Ook krijgt ze elke dag een scheut maiskiem olie met een paar schepjes opkikker (van de paarde drogist) Sinsdien gaat het prima (even afkloppen)

Ik weet niet of je wat aan m,n tips hebt omdat je paard nu koliek heeft,mijn tips zijn meer preventief.Maargoed ik wilde het in ieder geval even tegen je vertellen.

Succes en beterschap voor je paard en sterkte voor jezelf.

ellepel

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:35

weet je ook welk soort koliek ze heeft??

kramp of juist gas koliek of verstopping??

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:03

De DA kan er nog een paar liter paraffine in proberen te gooien, en de maag ook meteen leeghevelen als de sonde er toch in zit. Heeft hij al gevoeld, en zo ja, waar zat het probleem? Aangezien hij paardenarts is neem ik aan dat hij zelf ook al wel zo ver is gekomen.

Als je met de trailer gaat rijden kun je het besten een hobbelig weggetje opzoeken, soms hebben ze het voor elkaar gekregen om een stuk darm over het milt-nierbandje heen te hebben, als je een beetje gaat hobbelen kan het nog wel eens losschieten.

Ieder uur maximaal 10 minuutjes stappen kan soms ook helpen. Bij gaskoliek kan even losgooien ook wel eens helpen, soms is het probleem met een bok en een scheet weer voorbij.

Hoe ga je trouwens de Berenburg er in krijgen? (Ben benieuwd, heb er nog nooit van gehoord, vinden ze het lekker ?)

Succes ermee iig, hopen dat het helpt!

Succes ermee

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 20:13

Het lijkt op kramp koliek, VA ziet niet zoveel in parafine toedienen. We zijn zojuist terug van een trailer rit van 3 kwartier, hobbelige klinkerwegen genomen. Helaas heeft ze niet gemest op de trailer. Wat ze anders wel doet als ze op de trailer staat. Dit was pas haar 6e keer op de trailer.
VA heeft vanochtend al gevoeld, hij kon toen niets ontdekken.

De beerenburg doe je gewoon in een grote plastic spuit en dat geef je dan oraal, net als met olie geven in dit soort gevallen. Volgens mij lustte ze het wel.

We hebben ook nog een paardenmiddel van Sidorak gekregen, dat goedje kan weleens helpen bij langdurige koliek. Momenteel staat ze te eten.

Ze heeft vandaag op het land gelopen, ik heb haar vanmiddag even gelongeerd en over een balkje laten springen, in de hoop dat er iets los zou schieten. Daarna is ze nog los gegooid, maar helaas geen scheten of rare bokken. Nu de pijn door de pijnstillers weg zakt is ze ook weer lekker attent.

Het zal wel een lange avond en nacht worden.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 22:01

Helaas staat nog steeds maar een beetje te staan in de box, af en toe gaat ze liggen. Als de situatie niet verslechtert rond een uur of 10 half elf de VA bellen. Wordt ze voor die tijd onrustig, meteen bellen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:31

arme Vick en arme jij , ik ga je bellen Tienus!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:27

Of het helpt wet ik niet: een appel partje met een paar druppels mint olie erop.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 00:45

Mint olie heb ik helaas niet in huis.

VA is zojuist weggegaan. We zijn er nog steeds nog lang niet. Ze heeft inmiddels parafine en water via neussonde gehad. Haar darmen zijn gelukkig wel iets actiever aan het worden, nog geen mest gezien. Blijft de situatie zoals hij nu is, morgenochtend bellen, bij negatieve verandering meteen bellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:52

paardenmiddel:

wonderolie!!!!

is echt een race middel, en ik twijfel of t wel bij kramp koliek geschikt is..
enige ervaring die ik heb bij krampkoliek is:

pijnstiller en buiten laten lopen, geen krachtvoer geven en minimaal hooi, verder zijn krampkoliek paarden t beste af als ze elke dag buiten lopen....

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:54

ik duim voor jullie Tienus!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 01:20

Normaal gesproken lopen onze paarden iedere dag buiten, door omstandigheden is onze merrie gisteren niet buiten gezet, geen idee of dit de oorzaak kan zijn. In overleg met de VA staat ze vannacht toch maar binnen, omdat ze tot nu vrij rustig lijkt, mocht ze onrustig worden hem weer bellen en eventueel toch naar buiten doen. In de stal heb je tenminste overzicht, vind haar maar eens in het donker in de wei. Morgenochtend gaat ze in ieder geval weer gewoon de wei in, als de situatie onveranderd is tenminste.

toevoeging; kom net bij haar vandaan, blijkbaar begint de parafine te werken want ondanks de pijnstiller is ze erg onrustig, ze heeft gerold in de stal. Hopen dat het tekenen van verbetering zijn. Alhoewel ik realistisch ben en mijn twijfel hou.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:02

potverdikkie, kan je geen tips geven maar wil je wel even sterkte wensen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:14

voeding onmiddelijk aanpassen!! nat hooi geven( minder kans op koliek door vocht)

goed om d;r buiten te zetten, ik heb een paar keer krampkoliek meegemaakt, allemaal door te veel voeren en dan te veel binnenstaan.
alle paarden knapten op nadat ze goed gelopen hadden.....

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 02:20

@ Irish lady dank je voor je steun.

Om 1 uur wezen kijken, ze schopte tegen het schot aan. Ze leek graag naar buiten te willen. Inmiddels begint ze ook een klein beetje klam aan te voelen. Ze was nog niet nat. Desondanks toch naar buiten gedaan in de bak zonder deken. Ze heeft een beetje een hekel aan de deken. Dus bij paniek liever zonder deken ook voor onze veiligheid. Vannacht moet ze daar maar blijven. Het is tenslotte de veiligste plek om te rollen en bij calamiteiten kan de verlichting aan. Ons andere paard ook maar in de bak gelaten.
Op hoop van zegen zullen we maar zeggen.

@ Ellepel, zoals ik al zei onze paarden lopen iedere dag buiten, gisteren zou de merrie naar buiten gelaten worden door een buurman omdat wij op tijd op indoor meppel moesten zijn. Bij thuiskomst ong 15.30 uur stond de merrie nog op stal. Toen wij weggingen heeft ze een klein beetje hooi gehad omdat ze rond 8.15 uur of iets later toch naar buiten zou gaan. Misschien heeft ze van ellende maar vlas gegeten, alhoewel het vlas niet net in haar stal lag. Maar ja, een kat in nood maakt rare sprongen.

Tienus had op indoor meppel beter voor elkaar, natje en droogje stonden voor hem klaar. Wij hebben gelukkig wel automatische drinkbakken in de stal, hopenlijk heeft ze gedurende de dag wel gedronken.

Ze is nu zelf op zoek naar beweging, hopenlijk gunstig teken. Ik zal vannacht nog wel enkele malen gaan kijken.

Ik ga nu proberen wat slaap te krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:24

weltrusten en zal duimen dat t morgen over is!!!

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 02:26

1x in de maand een rauwe biet geven
dat helpt ook tegen koliek

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 08:01

Onrustige nacht achter de rug, helaas is de koliek nog niet over. Ze heeft vannacht gezweet. Ze heeft haar stal niet zo op de kop gezet als de vorige nacht, er is wel gerold maar niet veel. We hadden het idee dat de darmen op gang begonnen te komen, maar we hebben nog geen mest gezien en haar buik is nog steeds heel erg opgezet en hard. Ze raakt langzamerhand ook erg vermoeid van alles. VA weer bellen.

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:18

twee blikes bruin bier laten drinke met een spuit of zo naar binne werken werkt ook heel erg goed (Raar maar waar)

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:10

Ik had ook al aan bier zitten te denken.

om 7.30 uur VA gesproken, aangezien de situatie nu stabiel lijkt, in overleg met hem naar buiten gedaan. Hij heeft op dit moment niets toegediend. Omdat hij en ik van mening zijn dat dat op dit moment niets toevoegd. De ergste krampen zijn nu even voorbij. Volgend hem is het beste wat we nu kunnen doen haar dus gewoon op het land zetten en haar haar eigen gang laten gaan en dit even voor de komende 4 à 5 uur aanzien. Blijft de situatie zo dan komt hij aan het begin van de middag, bij verslechtering natuurlijk meteen bellen. We moesten even proberen wat afstand te nemen en je eigen paard maar even als paard van de buren te zien. Dan ben je immers veel objectiever. De parafine van gisteravond kan nog niet aan het einde van het darmstelsel zijn, vandaar die paar uur dat we het maar lijdzaam moeten afwachten.

Tot slot nog een beetje goed nieuws; ze heeft in de wei weer normaal gedronken, ze is hartstikke moe, maar als ze ligt in de wei gaat ze wel weer rechtop liggen. Als ze gerold heeft blijft ze eerst even plat liggen vanwege de moeheid, maar dan gaat ze wel weer rechtop liggen. We laten haar maar bijkomen.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:11

VA weer geweest opnieuw pijnstillers en maar weer afwachten.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:24

Jeetje Tienus, schiet niet echt op zo. Nog maar even hopen dat de parafine wat meer zijn werk gaat doen. Kop op meis!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:55

De veearts kan evt. door middel van rectaal voelen proberen wat te rommelen. Als het een entrapment is kan het vanzelf weer terugschieten.
Verder idd die spierverslappers en darmontspanners enzo en parafine. Verder olie ja maar ja weet niet of dat nu nog helpt.

Sterkte!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 14:53

Het duurt helaas 24 tot 48 uur voordat de parafine zijn werk doet. Het lijkt momenteel iets beter te gaan met haar. Ze heeft geplast dus dat werkt allemaal nog. Ze krijgt nu ook een pijnstillende zalf van Eric Laarakkers op haar buik, ze lijkt zachte massage wel te waarderen.