Waarom wordt er zo gefixeerd op dat aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Waarom wordt er zo gefixeerd op dat aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:32

Word dr zo moe van Ach gut
Waarom is het toch zo dat je er schijnbaar pas bij hoort als je je paard aan de teugel hebt lopen???
Lees: Ik heb sinds kort een nieuwe bijrijder, een lief en leuk meisje wat nog op een manege rijdt.
Ze rijdt nu sinds kort en ik kijk veel met dr mee om aanwijzingen te geven en te observeren.
Nou vadaag was de eerste opmerking die ze maakte: Ik krijg dr maar niet aan de teugel Boos!
Wat is dat toch??? Hoe kun je nou verlangen dat een paard ten eerste al meteen aan de teugel loopt? En ten tweede het lijkt me toch zo dat je eerst moet werken aan de basis!!!
Stelling, goed voorwaarts, overgangen, voltes enz enz
En dan kom je toch vanzelf verder in dat proces!
Ik vind t zo vervelend dat de fixatie daar zo op ligt!
Want je kunt je paard toch nooit normaal aan de teugel rijden zonder die basis???
Sorry hoor, moest t even kwijt

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:51

een paard wat met zn hoofd in de lucht loopt word volgens mij hartstikke stijf in zn rug en kan daardoor nooit in goeie stelling ed lopen
door op een goeie manier aan de teugel te lopen word de hals en rug soepel en gaat je paard makkelijk buigen
k heb t nou niet over in de krul worden getrokken want dat kan ook nooit goed zijn voor je paard

wat zie jij voor nadelen van een paard wat aan de teugel loopt dan?
en hoe oud is je paard

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:56

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens hoor,
Het is natuurlijk niet het belangrijkste dat je paard aan de teugel loopt,
maar met de neus in de lucht lijkt me nou ook niet prettig lopen.
Als het meisje net van de manege komt lijkt me dat ze nog niet precies weet hoe ze aan de teugel moet rijden en waarom.. Of verbeeld ik me nu dingen? Schijnheilig
Maar ik kan er wel inkomen dat als je er meer ervaring mee hebt je het fijn vind om je paard met het hoofd naar beneden te laten lopen.
Ikzelf heb nu 2, 4 jarige paardjes die er nu net een goede basis in hebben zitten, ze lopen nu ongeveer delen naar beneden tijdens het rijden, maar ik kan toch duidelijk het verschil voelen in hoeveel ik te vertellen heb als ze wel of niet naar beneden lopen. (Dan gebruiken ze de rug meer, en is fijner voor mij Lachen )
Ik denk eigg dat het een beetje ieder voor zich is.. het is je eigen keuze, en vaak ziet het er iets netter uit als je paard met het hoofd naar beneden loopt, begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet in een krul trekken!
Srry voor dit lange verhaal ! Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:01

Begin asjeblieft niet aan deze discussie...
Ik denk hetzelfde al een lange tijd, maar als je erover begint is ineens iedereen heilig en doet niemand wat verkeerd.

Het probleem ligt volgens mij bij de manege's. Ik ben hier eens wezen kijken en daar leerden ze de kinderen inderdaad de pony's naar beneden trekken. Ik heb het idee dat er nog veel meer manege's zijn waar het zo wordt geleert....

Quidou; Een paard wat niet aan de teugel loopt kan ook zeker wel ontspanning over zijn rug lopen. Mijn pony loopt op buitenrit heerlijk, ik kan doorgaans ook goed doorzitten, wat betekend dat hij goed over de rug/achterhand loopt. Maar dan loopt hij wel aan een los teugeltje met het neusje naar voren...
Een antwoord op jouw vraag wat er erg aan is; aan de teugel rijden is een gevolg van het goed rijden. Als je je paard eerlijk en netjes over de achterhand/rug rijdt, komt hij van voren 'vanzelf' aan de teugel. Als het paard dat niet doet, loopt hij nog niet lekker over zijn rug en dat moet je met je benen en zit oplossen en absoluut niet met je handen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:06

een paardje hoeft van mij niet per definitie "in de krul"of naar beneden te lopen

gewoon lekker ontspannen goed de achterhand er onder en vooral ONTSPANNEN RUG vind ik wel erg prettig , bij de meeste paarden alleen te breiken met "aan de teugel lopen"

mijn eigen paardje hoef ik maar te gaan zitten iets been druk en hup die kop (nek) in de krul zonder zijn rug te ontspannen , nee geef mij dan liever ontspannen rug en neusje over de grond of in de lucht is me om t even

veel (de meeste mensen-lijkt wel) denken dat aan de teugel betekend in de krul , dit vind ik n beetje jammer

en denken dat zodra t paardje in de krul loopt ook aan de teugel loopt
en vergeten de achterhand en zeker de ontspanning in de rug

soms lijkt t idd wel een hype

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:08

...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-09-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:15

ja maar kan me t punt van ts goed voorstellen

vele potientiele bijrijders trekken direct mijn paardje in de krul (ook de zgn bewezen betere ruiters) en vergeten dat er meer bij komt kijken

laat m eerst maar eens gewoon rustig met lange nek stappen en dan gaan we daarvan daan wel verder kijken , als ik dat zeg kijken ze me meestal aan ofdat ze water zien branden , hij loopt toch mooi in de krul>
ja mooie krul maar wel als 1 brok spanning , ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:16

Ach weet je, ik heb altijd lekker recreatief gereden en ben dan beetje bezig met hobbelen en niet van het dier af donderen. Kan mij dat aan de teugel schelen! Zolang het prettig voelt is het goed. Ik rij wel vaak zonder zadel, en loop er ook regelmatig stukjes naast, dan zie je vanzelf wel hoe het dier loopt.

Er wordt idd vaak gezeurd over het aan de teugel lopen. Laat iedereen het zelf maar op zijn of haar eigen manier doen...

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:16

mijn pony's hoeven ook niet aan de teugel te lopen, omdat ik wedstrijden rij vind ik het leuk om er aan te werken dat ze wel aan de teugel lopen en zo bij mijn doel kom. Dat betekent dus niet dat ik ze in de krul trek als het een keer wat minder gaat. Mijn beide instructrices (moeder en dochter) letten als eerste op de houding van ruiter/menner. Volgens mij is dat de basis want anders zit je alleen maar je paard of pony in de weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:22

LillyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:35

Citaat:

Ik denk niet dat zij bedoelt dat aan de teugel lopen nadelig is, maar dat mensen tegenwoordig het paard al aan de teugel willen hebben lopen terwijl ze het paard niet eens goed voorwaarts krijgen.

Correct me if i'm wrong..

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:47

Quidou schreef:
een paard wat met zn hoofd in de lucht loopt word volgens mij hartstikke stijf in zn rug en kan daardoor nooit in goeie stelling ed lopen
door op een goeie manier aan de teugel te lopen word de hals en rug soepel en gaat je paard makkelijk buigen
k heb t nou niet over in de krul worden getrokken want dat kan ook nooit goed zijn voor je paard

en hoe oud is je paard

Ik snap wel dat het beter is voor de rug enz enz.
Maar ik heb zoiets van: leer het paard eerst maar eens goed kennen!!! Werk eerst aan de basis. Mijn paard is al 16 en kan behoorlijk dominant zijn. Ze heeft gewoon tijd nodig om aan de ruiter te wennen en deze te accepteren. Dus heb zoiets van: TAKE IT EASY! En werk eerst maar eens aan vertrouwen en acceptatie, dan gelijk dat gehamer over aan de teugel. Want zodra het een must wordt, gaat mijn paard dus gelijk in de strijdhouding :s

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:00

Sjonniej schreef:
Begin asjeblieft niet aan deze discussie...
Ik denk hetzelfde al een lange tijd, maar als je erover begint is ineens iedereen heilig en doet niemand wat verkeerd.

Het probleem ligt volgens mij bij de manege's. Ik ben hier eens wezen kijken en daar leerden ze de kinderen inderdaad de pony's naar beneden trekken. Ik heb het idee dat er nog veel meer manege's zijn waar het zo wordt geleert....

Quidou; Een paard wat niet aan de teugel loopt kan ook zeker wel ontspanning over zijn rug lopen. Mijn pony loopt op buitenrit heerlijk, ik kan doorgaans ook goed doorzitten, wat betekend dat hij goed over de rug/achterhand loopt. Maar dan loopt hij wel aan een los teugeltje met het neusje naar voren...
Een antwoord op jouw vraag wat er erg aan is; aan de teugel rijden is een gevolg van het goed rijden. Als je je paard eerlijk en netjes over de achterhand/rug rijdt, komt hij van voren 'vanzelf' aan de teugel. Als het paard dat niet doet, loopt hij nog niet lekker over zijn rug en dat moet je met je benen en zit oplossen en absoluut niet met je handen.

precies, en wat dacht je ervan, als paarden in de wei ontspannen lopen, lopen ze toch ook niet met hun hoofd in een boogje??
Dusty gebruikt haar rug achterhand en spieren idd het allerbeste bij een buitenritje met een los teugeltje! En om heel eerlijk te zijn, ik zoek nu een bijrijd(st)er voor haar, en ik heb liever niet 1 die zogenaamd óók Dusty aan de teugel kan rijden! (dat word zagen en scheuren in dusty's mond)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:15

Sjonniej schreef:

Ik vind het een beetje onterecht om manege's de schuld te gaan geven. Misschien zie je dit bij sommige manege's, maar zeker niet bij alle!
Een paard dat aan de teugel loopt ziet er mooi uit, en vaak is dat al reden genoeg voor beginnende ruitertjes om dat ook te "willen" of te "proberen".

Enja, als ik een paard mooi ontspannen, nagevelijk (aan de teugel) zie lopen ben ik ook nog wel eens jaloers Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Phrono op 23-01-05 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:16

je hebt gelijk...
int begin d8 ik er niet aan
achter een tijdje was ik bezeten!
nu rijd ik gewoon en soms lukt het eens maar heb liever een beetje meer fun

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:47

Mijn meneer henzo loopt soms uit zich zelf 'aan de teugel' en daarmee bedoel ik dan dat hij met zijn achterhand er flink onder heel verzameld gaat draven en dan een prachtig opgerichte houding en aan de losse teugel. Ik ben van mening dat eigenlijk aan de teugel een verkeerde betekenis heeft gekregen. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat aan de teugel heeft te maken met het feit dat het paard het bit accepteerd en nagevelijk is, maar op veel maneges wordt geleerd dat als je paard met zn kop in de krul loopt dat hij dan aan de teugel is. Correct me if i'm wrong ik ben geen dressuur ruiter maar een uhhh cross ruiter die een beetje aan springen doet:P
Maar als ik kijk naar hele oude schilderijden en kunstwerken waarin de vroegere dressuur wordt afgebeeld, lopen alle paarden aan een losse teugel met hun achterhand er echt heel mooi onder. Ook bij stieren vechten zie je dit nog, als ik wil dat mijn paardje mooi loopt streef ik naar dat plaatje, en dat is met henzo dus best makkelijk:D

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:06

Ik vind aan de teugel lopen een resultaat dat bewijst dat je je paard goed rijdt en de basis er goed in hebt, hierdoor wordt je paard nagevelijk.
Ik vind het dus niet iets wat je gelijk van je paard moet eisen door aan de teugels te gaan sjorren en te verwachten dat hij het gelijk doet. Het is iets waar je naar toe moet werken en ook als een compliment voor jezelf op kan vatten als het lukt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:15

In de beginnerslessen op de maneges die ik ken is het altijd lange teugel, niet in de mond trekken. En bij alle instructeurs tesamen heb ik de term 'aan de teugel' hooguit een keer of 4 gehoord.

Volgens mij zitten de problemen eerder buiten de lessen om, in het geroddel onder elkaar over hoe anderen rijden, hoe het zou moeten, grote verhalen, weinig echte kennis en wat stoere opschepperij. En daarmee zweept men elkaar lekker op. Die invloed is vaak ook nog heel wat sterker dan wat de instructeur zegt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:18

Ik ben van mening dat als je je paard rond maakt dit een verlenging van zijn of haar levensduur betekent. Persoonlijk zie ik een paard liever rond lopen dan met zijn neus rechtuit of in de lucht.

Ik vind dat je moet kijken naar het niveau van de ruiter, hoe lang en hoe 'goed' kan hij/zij rijden en wat is de basis van de ruiter...als deze goed zijn vind ik dat de ruiter direct moet leren wat het rond maken van het paard inhoudt....

Natuurlijk loopt het paard op het land niet 'rond' maar dan zit er ook geen hinderlijke ruiter op de rug en wordt de voorhand niet extra belast.

Ook ben ik van mening dat een paard pas over de rug kan lopen als het dier rond is aan de voorkant. Dit ronde bewerkstellig je door de achterhand te activeren (lees: extra impuls op te wekken) en deze van voren op te vangen, dan laat je het paard in je handen lopen en heb je uiteindelijk een rond paard...
Afhankelijk van de graad van africhting van het paard, de rijkunst van de ruiter kun je dan gaan streven naar het vermeerderen van het achterhand gebruik....

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat je paard 'zijn achterhand goed gebruikt' als deze met zijn neus in de wolken loopt....

Wel denk ik dat het niet noodzakelijk is om je paard rond te rijden tijdens een buitenrit....doch ben ik wel van mening dat je dit tijdens het instappen wel moet nastreven, puur ter behoud van de rug.

Op maneges waar men van mening is dat hun paarden langer meegaan als deze rond gereden worden lijkt het mijns inziens lekkerder voor het paard als er een soort van hulpteugel aan gehangen wordt puur ter behoud van de paardenmond, zéker bij beginners....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:19

Citaat:
Mijn meneer henzo loopt soms uit zich zelf 'aan de teugel' en daarmee bedoel ik dan dat hij met zijn achterhand er flink onder heel verzameld gaat draven en dan een prachtig opgerichte houding en aan de losse teugel.

Hmmm en welk niveau rij jij?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:24

shadow0 schreef:
In de beginnerslessen op de maneges die ik ken is het altijd lange teugel, niet in de mond trekken. En bij alle instructeurs tesamen heb ik de term 'aan de teugel' hooguit een keer of 4 gehoord.

Volgens mij zitten de problemen eerder buiten de lessen om, in het geroddel onder elkaar over hoe anderen rijden, hoe het zou moeten, grote verhalen, weinig echte kennis en wat stoere opschepperij. En daarmee zweept men elkaar lekker op. Die invloed is vaak ook nog heel wat sterker dan wat de instructeur zegt.

dat bedoelde ik Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:25