waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:47

Zie het overal, mensen die dusdanig gefixeerd zijn op het aan de teugel rijden, waarbij ze dus alleen maar op het koppie letten. Dat het paard van achter volledig uit elkaar stuitert is niet belangrijk. Vast gezette handen, open monden (dus trekken we de sperriem maar lekker strak), hulpteugels op de verkeerde manier gebruikt etc.
Niet alleen op bokt hoor, ook gewoon mensen die ik ken ofzo, en dan met name jongere meiden.
Waarom zijn ze zo gefixeerd op dat koppie? (dus niet de vraag hoe je een paard "aan de teugel" rijdt, ik weet hoe het moet)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:55

Op de wesdtrijd moet het zo onderhamd.
Ik doe het ook soms. Maar dan rij ik een rondje en dan denk ik. Oke eerst maar weer effe goed naar voren!!!
Idd je ziet veel te veel van die in elkaar getrokken poy's!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:00

Wat moet op wedstrijd? Op wedstrijd verwachten ze dat je paard nageefljik loopt vanuit de achterhand, en dat is wat anders dan het koppie op de loodlijn en een paard wat van achter uit elkaar dondert. Dat mogen ze van mij ook 100% afstraffen (jury)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:01

Pff ik heb het idd ook heel veel gezien op de Welsh Sportdag. Kleine kids waarbij mama/papa/zus etc raad geeft. Nou die raad wil ik dus absoluut niet.
Sporen erin prikken, rukken met die handen dan komt ie vanzelf wel naar beneden (ja echt naast zo iemand reed ik)
Dan maar ff met dr hoofd in de lucht en over een tijdje netjes nageeflijk dan je pony dwingen naar beneden...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:13

Het waarom is niet zo moeilijk... Het is namelijk goed als je paard 'aan de teugel' loopt!

Tenminste, dat denkt het gros van de mensen die hun paard niet vragen, maar dwingen om naar beneden te gaan. Dat ze daarmee het hele paard in de soep rijden, daar komen ze natuurlijk pas achter als het te laat is.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:40

Ze denken alleen maar aan de voorkant omdat ze gewoon NIET weten dat t van achteren moet komen. Beginnende ruiters weten dat echt niet.
Dus gaan ze alleen aan de voorkant bezig en krijg je van die inelkaar getrokken pony's. Want dat hoort! Dat een pony afbuigt.

Ik denk dat hier een belangrijke taak ligt voor instructeurs.
Ook voor ponyclubinstructeurs. Die moeten dat toch proberen uit te leggen. Dat kan lastig zijn bij kinderen omdat ze vaak t inzicht nog niet hebben om dat te kunnen begrijpen dat een pony van achteren uit aan elkaar gereden moet worden. Maar dan kun je als instructeur er wel meer aandacht aan besteden aan het bijvoorbeeld netjes actief op zn eigen 4 benen lopen in plaats van de krul aan de voorkant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:44

AAn de teugel heeft wienig met de hoofdhouding te maken , maar dat lijkt haast niemand meer te weten. Heb al een paar keer de definitie van aan de teugel gaan herhaald. Zal ik ´m nog eens zoeken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:47

Wil je nog even de definitie van aan de teugel gaan? Dat maakt wel wat duidelijk:
Een paard is aan de teugel als het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigten kalm , gehoorzaam enharmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder VOOR de loodlijn, NOOIT ERACHTER. De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder te knarsen of de mond overmatig te openen. Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Je ziet dat kuithulpen VOOR teugelhulpen staan. Elke instructeur zou dit plaatje willen zien en uitleggen. Dat bokkers hier met vragen moeten komen als bv "waarom mag je niet met pianohanden rijden" etc. spreekt niet voor de instructeurs. Gelukkig heb ik contact gekregen met heel wat bokkers die wel les krijgen op een goede manier, dus ze bestaan wel, de goede instructeurs...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:05

Ik vraag het me ook af.....
Helaas zijn er tegenwoordig veel jury's die het 'in de krul trekken' goedkeuren. Ik ben al een paar keer met een vriendin meegeweest op wedstrijd, met losrijden sta je dan een beetje te vergelijk enzo. Wat zie je? Alleen maar in de krul getrokken pony's, met anky dekje, met bandages, nog net geen hoedjes in de B. Mijn vriendin die rijdt haar paard nageeflijk zoals het (naar mijn idee hoort); achterhand eronder rijden en vandaaruit komt de ontspanning/nageeflijkheid. En toch staat ze onderaan en de krul-paarden bovenaan.
Als het zo gaat tijdens wedstrijden, wordt het ook wel erg verleidelijk om maar de gaan trekken van voren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 15:13

Ja, dat van dat jureren heb ik ook gemerkt en ik heb eerlijk gezegd het wedstrijdrijden daarom opgegeven. Misschien moeten er meer ruiters naar de jury gaan en vragen hoe het kan dat zo´n in de krul getrokken paard hoog eindigd, omdat het in strijd is met waar dressuur voor staat. Print die defenitie eens uit en onderstreep hoofd voor de loodlijn en bewgingen LICHT EN VERHEVEN, want tegenwoordig lopen er veel te veel op de voorhand te stampen, met het hoofdje in d ekrul. O wat een mooi plaatje.. Spuuglelijk zul je bedoelen. En verbied de neusriem. Eens kijken wat er dan overblijft.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:24

Dat zie je hier dus in België constant! Het is gewoon het plaatje, weetje, iedereen (die niets van paardrijden kent) denkt dan namelijk dat je goed kan rijden, maar ja, wij weten dan natuurlijk dat je je achterhand erbij moet hebben enz. Het is dus gewoon een denkbeeld dat de meesten hebben. Ik vind het echt niet leuk: hoe vaak zie je niet dat geruk en gepluk (om maar niet te spreken van het pure zagen), gevechten met het paard en dan uiteindelijk zie je een (gespannen) krul vanvoor en de rest is ook zo gespannen als wat. Vreselijk...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:36

Je ziet inderdaad veel mensen die het willen voor een mooi plaatje. Ik doe het voor Milka vanwege ruggebruik en ontspanning. Als Milka niet ontspannen is werk ik daar eerst naar toe. Aan de teugel komt bij mij als laatste.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:39

Kijk eens naar de definitie die ik hier boven heb gezet. aan de teugel is geen hoofdhouding. voor je paardje rijdt je beter wel aan de teugel, maar dat is dus niet in de krul. Ga het maar even lezen, mijn andere reactie...(mijn tweede van boven)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 16:47

Nee, maar de meeste mensen denken dat ze aan de teugel rijden als alles vanvoor in de krul is. En vaak is dat om over te komen van: "kijk eens hoe goed ik kan rijden". DAT noem ik ook helemaal niet aan de teugel rijden, wat voor mij een totaalbeeld en -gevoel van ontspanning betekent, en dus geen krul en sleffende beentjes.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:01

Ik zag eerst een meisje rijden, ze wilde haar pony aan de teugel krijgen, ze had een pennymoedr aan de kant staan.
Kind: 'ik krijg die k*tpony niet aan de teugel'
Ma': Trek je teugels zo laag mogelijk.

Vervolgens gaat het kind helemaal naar voren zitten om de teugels door te duwen en valt ze eraf.

Aah, wat vervelend Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:13

Hierom misschien
Dit was een antwoord van mij op ongeveer dezelfde vraag Lachen

runningkawa schreef:
ja maar, ja maar..
dan klopt het plaatje toch niet met de mensen en paarden die wel verder zijn..
ennuh, ik wil geen beginner zijn, dus moet dat plaatje toch kloppen..ennuh, dan trek ik zijn kop er maar half af, maar dan is het toch mooi en dus ook goed en ben ik geen beginner meer

Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:22

carlijn83 schreef:
Ik denk dat hier een belangrijke taak ligt voor instructeurs.
Ook voor ponyclubinstructeurs. Die moeten dat toch proberen uit te leggen. Dat kan lastig zijn bij kinderen omdat ze vaak t inzicht nog niet hebben om dat te kunnen begrijpen dat een pony van achteren uit aan elkaar gereden moet worden. Maar dan kun je als instructeur er wel meer aandacht aan besteden aan het bijvoorbeeld netjes actief op zn eigen 4 benen lopen in plaats van de krul aan de voorkant.

Dit vind ik wel een hele goede.Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die thuis zonder les maar wat aan prutsen.Ik vind aan de teugel rijden een erg nare zin.Mensen die hun pony/paard aan de teugel rijden weten niet wat paardrijden is en houden niet van hun dier.Sorry dat ik het zo zeg maar ik kan me er soms zo boos over maken.Bij ons op stal zijn er ook mensen die zo rijden 1 heeft en heel duur paard gekregen en dacht waarschijnlijk dat het dan wel vanzelf zou gaan.Dit paard liep ontzettend goed hij zweefde door de bak heen nu na 4 maande wil hij soms helemaal niet meer lopen en een andere keer loopt hij met de kin op de borts te hinken door de bak echt dood zonde.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:23

runningkawa"]
Hierom misschien
Dit was een antwoord van mij op ongeveer dezelfde vraag Lachen
[quote="runningkawa schreef:
ja maar, ja maar..
dan klopt het plaatje toch niet met de mensen en paarden die wel verder zijn..
ennuh, ik wil geen beginner zijn, dus moet dat plaatje toch kloppen..ennuh, dan trek ik zijn kop er maar half af, maar dan is het toch mooi en dus ook goed en ben ik geen beginner meer

Knipoog

[/quote]

beginner zijn is een schande johh... dat moet je niet laten zien. iedereen was in het begin namelijk gevorderde, je bent vast de eerste beginner en véét slecht....

even zonder gekheid, het lijtk wel alsof beginners niet getolereerd worden. dan denk ik, wij zijn toch allemaal beginners (geweest). (jaja, veel paardenmensen zeggen dat je nooit uitgeleerd bent, met 8 jaar (rij)ervaring, ben je dan nog beginner?). Daarbij vind ik het altijd heel erg kanp als mensen kunnen zeggen dat ze beginner zijn,m petje af voor die mensen. ik vind het alleen zo jammer dat sommige mensen veel beginners de indruk geven dat ze niets, maar dan ook niets waard zijn.... erg jammer maar menselijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:28

Dat bedoel ik dus
er word net gedaan of het schande is (terwijl we allemaal zo gebonnen zijn)
En ja, als beginner heb je je paard niet aan de teugel
een gevorderde wel, dus wat ga je dan doen als beginner om gevorderd te worden... juist ja
Zijn kop op de plek trekken.

Waar het aan ligt, prestatie maatschappij?

En idd, het goede les halen
Niet van je vriendin met een jaar meer pony ervaring
nee door iemand die echt evaring heeft
En zou gauw die persoon aan komt met trek hem nu van voor maar ff waar hij zijn moet, vlug de volgende gaan zoeken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:30

als een ander zo wilt rijden zal hij het niet veranderen omdat jij je er aan stoort. en uiteindelijk heeft diegene alleen zichzelf ermee.

maak je niet druk om wat een ander doet, daar raak je alleen maar gefrustreerd van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:31

Citaat:
uiteindelijk heeft diegene alleen zichzelf ermee

was dat nu maar waar

Ze hebben zichzelf er niet mee, maar het arme dier waar ze op zitten Verdrietig

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:31

en dus zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:33

nee, doet bij hun toch geen pijn of zo
Nee zichzelf hebben ze niet, goed ze komen niet verder, maar dat vind ik niet echt onderhet kopje, jezelf hebben, zitten
De paarden/pony's die ze rijden, die zijn de l*l
Daar word aan getrokken, scherpe bitten in gehangen
hulprommel enz enz
door de onkunde van de ruiter

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:36

ik neem aan dat een ieder die paard rijdt niet moedwillig zijn paard niet naar de sodemieter wilt rijden en graag heel wilt houden en als het even kan nog vooruit wilt gaan ook.

dus heb je jezelf ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:37

Als je sommige toch vertelt dat het zonder rommel moeten doen zijn ze toch zwaar beledigd en l*l je maar wat
Als je zegt les te moeten halen, hebben ze dat al (van een klojo), of kunnen ze wel zonder

Valt dan onderhand bij mij onder moedwillig