Wie heeft ervaring met een bijrijdster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lolaatje

Wie heeft ervaring met een bijrijdster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 09:28

Hebben jullie ervaring met een bijrijdster voor jullie paard/pony?
En kan iemand mij vertellen hoe het zit als je een bijrijdster hebt voor je eigen paard, en die bijrijdster raakt betrokken bij een ongeluk met materiële schade en/of persoonlijk letsel bij de tegenpartij en/of bij zichzelf én uiteraard mijn paard.
Blijft de eigenaar, dus ik, van het paard ten alle tijden aansprakelijk, of de bijrijdster? En maakt het uit of de bijrijdster in het bezit is van een ruiterbewijs, of niet? Wat betreft aansprakelijkheid bedoel ik dus.
Ik ben namelijk op dit moment bezig om een bijrijdster te zoeken, maar wil graag jullie ervaringen weten hierover.
Wat voor afspraken hebben jullie gemaakt met jullie bijrijdster?
Ik wil namelijk bijvoorbeeld niet dat mijn (toekomstige) bijrijdster met mijn paard langs de weg gaat rijden, het gaat dus "alleen" om rijden in de buitenbak en lopen op het erf, en borstelen, tuttelen,etc.
Nou, laat het me weten, ben benieuwd!
Groetjes.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:57

Volgens mij is het zo dat de eigenaar altijd (!) verantwoordelijk is voor schade die zijn/haar dier aanricht, dus ook als jouw bijrijdster er op zou zitten. Weet het niet helemaal zeker, en hoe je de aansprakelijkheid verder zou kunnen regelen weet ik al helemaal niet, maar er zijn vast mensen die je er verder mee kunnen helpen!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:12

Misschien moet je ook even op Bokt zoeken naar "aansprakelijkheid", en misschien even dit topic doorlezen http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=7066479#7066479. Ik verwijs daar ook naar een paar stukjes die ik op internet gevonden heb.

Volgens mij ben je meestal als eigenaar aansprakelijk voor alle ellende TENZIJ de andere partij duidelijk iets te verwijten valt (dwz, je bijrijder doet iets bijzonder stoms, of een derde partij doet iets stoms: bijv. een auto die veel te dicht op je paard rijdt). Een ruiterbewijs verandert daar niks aan, maar heeft wel een extra verzekering die nog dingen vergoedt als je eigen verzekering dat niet doet (oftewel: je hebt er IMO weinig aan!). Ook al ben je als eigenaar aansprakelijk, je eigen verzekering vergoedt de eventuele kosten (wel effe checken bij je verzekering, ook mbt het verzkerde bedrag).

Ik ben zelf bijrijder en heb gemerkt dat het vooral goed is om afspraken te maken over wat je wel en niet met het paard gaat doen, en vooral de stijl van rijden. Als jij gewend bent met heel weinig teugeldruk te rijden en de bijrijder gewend is nogal te sjorren, ga je problemen krijgen! Vooral in het begin veel praten met je bijrijder en kijken hoe ze rijden, zou ik zeggen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:58

Ik heb een bijrijdster voor mijn paard. Zij is mijn derde. Eerst stond mijn paard ergens anders en had ik een meisje die op die manege les had als bijrijdster. (maybe op bokt) Toen ik mijn paard dichterbij huis haalde, is ze daar na korte tijd mee gestopt.

Toen een meisje op proef gehad, maar dat klikte minder, dus weer op zoek.

Nu heb ik een goed meisje voor Prisca. Ze kunnen elkaar wel aan en zijn elkaar dan ook hevig aan het uittesten. Leuk om te zien. Ik heb met haar afgesproken dat ze in beide rijbakken mag rijden. ALs ik erbij ben, mag ze er ook buiten de bak op. Ook alleen springen als ik erbij ben. Verder heeft ze rijles van dezelfde instructrice als ik zelf. (=erg fijn) Alles loopt eigenlijk gewoon wel, we liggen wel op een lijn.

Verder klopt het volgens mij wat wormboy zegt over die aansprakelijkheid. Je bent volledig aansprakelijk, tenzij je nalatigheid of iets dergelijks van de bijrijder kunt aantonen.

Nou ben ik ooit als bijrijder (voor ik Prisca had) in het ziekenhuis beland. Dat is gewoon door mijn eigen verzekering betaald. Ze hebben nergens naar gevraagd en wij hebben (natuurlijk) niemand aangeklaagd.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:05

Ik heb een bijrijder voor mijn pony, hij mag in principe alles met haar doen, volgens mij blijft de eigenaar van het dier ten alle tijde aansprakelijk (bij schade aan derde) tenzij je kunt aantonen dat de ander nalatig o.i.d. is geweest.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:22

In een oude Bit van vorig jaar staat een heel stuk over bijrijders. Misschien kun je op de site van Bit kijken of er hier nog wat over instaat of bij mensen in je omgeving vragen of ze deze Bit nog hebben. Anders wil ik nog wel even kijken, ligt namelijk bij ons op stal wel.