waarom geen cap bij western en dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

waarom geen cap bij western en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:35

Ik draag ze altijd. Maar nu had ik zo'n vraagje?
Waarom dragen de mensen die recreatief rijden een cap
en bij hoge dressuurwedstrijden en westernwedstrijden geen cap.

wie heeft dit ding uitgevonden en waarom? Voor de veiligheid, maar moeten westernruiters en dressuurruiters dan niet veilig zijn?

waren er eerst mensen die een cap droegen een overgeschakeld zijn naar een hoed om omgekeerd
Ik hoop dat er iemand mee uitleg kan geven hierover

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:55

ik weet er niet zoveel vanaf, maar ik gok dat ze eerst met een hoed reden, dat dat gevaarlijk was, en dat ze toen zijn overgeschakelt naar caps. Waarschijnlijk zijn er ook wel westernruiters en hoge dressuurruiters met een cap thuis, maar voor het plaatje ziet een hoedje nu eenmaal mooier uit dan zo'n paddestoel. Dus gewoon vor de sier. Entja, een westernruiter komt vanuit de cowboy's en die droegen ook geen caps vroeger...
Als je recreatief rijdt (en dus vaak buiten bent, misschien eens lekker crosst) zullen de mensen zich waarschijnlijk iets minder veilig voelen, of gewoon een stuk slimmer zijn.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:55

Nou ja, ze (KNHS) willen dat er tot de Z2 (geloof ik?) gewoon een cap wordt gedragen. Veel mensen zijn er tegen want ten eerst, het is niet zo dat je perfect rijdt als je Z rijdt, maar dat haal je niet zomaar dus gaan ze ervan uit dat je redelijk kan rijden, en dus is een hodje toegelaten, maar nu komen er mensen aan (met hetzelfde vraag als jij) en nu denken ze er over na om toch de cap te verplichten.
Ten tweede, het past gewoon bij het beeld, mooi chique. Precies hetzelfde met western, een cap staat echt niet mooier als een mooie western hoedje! Ik zelf ben helemaal voor een cap hoor, heb nog nooit op mij paard gezeten zonder, (heb hem nog maar 6 maand ong. en hjij is nog hengst) maar ik denk dat als wij ooit de Z halen (ons doel Haha! ) dat ik ook ooit een keer een hoedje gaan aanschaffen, want dat vind ik idd veel mooier...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:29

een cap draag je voor je eigen veiligheid , vind zon cowboy hoed wel leuker staan en met hoge dressuur staat een hoedje eleganter

maar persoonlijk draag ik (rijd hoofdzakelijk buiten ) mijn cap

zie een dressuuur ruiter ook niet buiten rijden met een hoedje Haha!

er schijnen nu wel cowboy hoeden , met ingebouwde cap te zijn
heb ze nog niet gezien , heb t van horen / zeggen ben wel benieuwd
of die ook goedgekeurd zijn

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:38

Het is bij die dressuurprikkers voor de sier eigenlijk. Ik maak me er niet druk ok, ik rij met een cap(heb niet voor de grap een dure GPA gekocht ) en wat de rest doet maakt me niet uot).

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 13:13

wat de rest doet maakt me eerlijk gezegd ook niet uit. Maar ik was gewoon nieuwsgierig.

Of ze vroeger altijd met hoed reden in de dressuur of met niets.
Bij de cowboys had ik wel door dat e met hoeden reden, maar waarom zijn zijn niet overgeschakeld naar caps en andere mensen wel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:31

Tegenwoordig heb je ook westernhoeden met een ingebouwde cap Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:36

Als je springt, rij je met cap omdat het risico dat er een ongeval plaatsvindt hoger wordt geacht dan bij dressuur of western.
Verder is de cap een afbraak op het 'plaatje' bij de dressuur.
Tot slot wordt vanaf 1 april het rijden met cap verplicht in de dressuurklassen t/m M2. Er wordt geacht dat je je paard in meerdere mate onder controlle hebt wanneer je Z1 of hoger rijdt, dan in de lagere klassen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:52

Zijn ook meerdere topic over. Moet je even zoeken...
Maar idd wordt er tot vrij hoog nivo gevraagd om met cp te rijden, daarna wordt verwacht dat men goed genoeg rijdt om met hoedje te kunnen rijden. Bovendien staat een hoedje natuurlijk veel netter.
Bij western wordt ook met hoed gereden, maar doordat veiligheid steeds belangrijker wordt is daar ook iets aan verbeterd. Er zijn namelijk losse "capjes" te koop, waarover een westernhoed past. Die capjes zijn gewoon kaal, soort van pothelmpjes. de hoed die erover moet moet je dan dus wel in een grotere maat kopen als je eigenlijk hebt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:09

Riëtte schreef:
Zijn ook meerdere topic over. Moet je even zoeken...
Maar idd wordt er tot vrij hoog nivo gevraagd om met cp te rijden, daarna wordt verwacht dat men goed genoeg rijdt om met hoedje te kunnen rijden. Bovendien staat een hoedje natuurlijk veel netter.
Bij western wordt ook met hoed gereden, maar doordat veiligheid steeds belangrijker wordt is daar ook iets aan verbeterd. Er zijn namelijk losse "capjes" te koop, waarover een westernhoed past. Die capjes zijn gewoon kaal, soort van pothelmpjes. de hoed die erover moet moet je dan dus wel in een grotere maat kopen als je eigenlijk hebt.

Erg comfortabel Scheve mond

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:21

Hoezo? Waarom minder comfortabel als een paddestoel? Ik denk dat je in het dragen weinig verschil merkt, behalve dan dat bv in de regen de regen over je schouders drupt ipv in de je nek (heb ik toch zo de schurft aan!)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:56

Dat is het hem nu juist. Bij western een hoed op, zo hoort het. Dat lijkt me lekkerder zitten dan nog eens een dop op je kop hebben zitten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:03

VValar schreef:
Bij western een hoed op, zo hoort het.

Dat vind ik nou altijd een erg constructief argument. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:12

Karin schreef:
Dat vind ik nou altijd een erg constructief argument. Knipoog

Ik meestal ook (niet Knipoog ) maar er zit deze keer wel wat in.
De reden waarom er in de western nog weinig met een cap gereden wordt en meestal met een hoed is omdat een cap afbreuk zou doen aan de uitstraling enz. van de sport waar van oorsprong met een cowboy hoed wordt gereden. (heb ik van een jurylid) Ongeveer hetzelfde idee als waarom er in de dressuur en met springen een colbertje gedragen wordt. (Want als je het goed bekijkt is dat toch ook niet echt de meest comfortabele sportkleding.)
Verder vertelde datzelfde jurylid mij dat hij in zijn loopbaan, ik schat zo'n 20 jaar als judge inmiddels, nog nooit een ongeval had meegemaakt met ernstige gevolgen doordat er geen cap werd gedragen.
Misschien is / zijn de western sport en/of de western paarden wel veiliger? Of misschien zitten de western ruiters steviger in hun zadels? Of misschien rijden de western ruiters gewoon beter Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:48

Sflj: mischien zit daar wat in, dat westernruiters gewoon beter rijden. \maar goed, zit je nog met het feit dat ook een beginnende westernruiter die nog niet zo stevig zit toch graag zo veilig mogelijk wil sporten (neem ik aan), bovendien worden veiligheidseisen op maneges ook steeds strenger. Ik vind het dus alleen maar goed dat er dergelijke caps\hoeden worden gemaakt!
Momenteel rij ik met een fiesthelm, behoorlijk noodkijk als ik ook een keer mijn westernzadel gebruik. maar ik wil het risico niet lopen dat ik in het bos, doordt mijn paard op de hobbel gaat, met mijn kop tegen een laaghangende tak aankom, dan liever met iets van beveiliging. het mag dus duidelijk zijn dat ik nog niet in het bezit ben van zo'n veilige hoed, maar dat ie nog wel op mijn (ellenlange Lachen ) verlanglijstje staat!

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:53

Ik draag nooit een cap Tong uitsteken Vroeger op de manege was het wel verplicht. Als ik bij mijn tante reed had ik nooit een cap of hoefde niet. En waar ik nu rij hoef ik ook geen cap op. Ik vind een cap eigelijk maar vervelend zitten. In de zomer is so'n ding onwijs warm. (ps ik rijd western)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:18

Is ook niemand zegt dat je geen cap mág dragen

En volgens mij mag je bij de beginnersklassen in de western ook met een cap rijden, i.p.v. een hoed.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:11

ik geef toe in western en dressuur(hogere) is een cap totaal geen zicht.

nu het volgende
western recreatie beginnende ruiters dragen ...
dressuur recreatie beginnende ruiters dragen cap of niks
springen --> cap (is bij de meeste mensen er ingeramd)
dressuur laag cap omdat je niet volledig goed je beest kunt besturen (blijkbaar)
dressuur hoog hoed want je kan wel goed je beest besturen(ook blijkbaar) en is elleganter.

besluit: de western ruiters hebben er minder erg in (lees: zitten er niet mee in) dat ze toch ooit eens van hun paard kunnen vallen.

ik ben nog nooit in een wedsternmanege gaan rijden of zo, ik ken er ook niks van. Dus weet ik het eigenlijk nog niet waarom

er kon voor mijn part evengoed een aangepaste cap voor westernruiters zijn, omdat de traditionele niet goed past.
Waarom dan nu pas? caps in reacreatief en dressuur bestaan tocht al een eind.

Wie weet er waarom ze die cap-hoed dingen uitgevonden hebben?

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:45

Waarschijnlijk om de beginnende western-ruiter, evt mischien al met engels rijden bekend en dus cap gewend, tegemoet te komen?
Je moet niet vergeten dat tot voor een paar jaar western rijden in nederland nog nauwelijks werd gedaan door recreanten. (en dus de vraag naar degelijk beschermmateriaal niet zo hoog was?)

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:27

Bij de westerwedstrijden is een hoed verplicht (misschien niet bij de beginners) dus mag je niet eens met een cap starten. Er zijn "gewone" westernhoeden met een hard bolletje erin: die zijn dus niet goedgekeurd. Er zijn tegenwoordig ook goedgekeurde westernhoeden; ik heb er eens een gezien bij ons op de stal ... als je er graag uitziet als een cowboy uit een Bugs Bunny cartoon *LOL* Die zijn (in mijn ogen) een stuk lelijker dan de gewone caps.

Natuurlijk rijden westerruiters allemaal heel erg goed Haha! , maar ja, dat hebben de paarden nog niet altijd helemaal in de gaten Ziek . Oftewel, ik heb dus standaard een gewone cap op mijn kop bij het westernrijden. Ik heb er al een paar keer plezier van gehad, en ik heb er geen last van! Dat het "geen gezicht" zou zijn vind ik gewoon onzin (maar ja, ik rij dan ook geen paard om er mooi uit te zien).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:02

WormBoy schreef:
Bij de westerwedstrijden is een hoed verplicht (misschien niet bij de beginners) dus mag je niet eens met een cap starten. Er zijn "gewone" westernhoeden met een hard bolletje erin: die zijn dus niet goedgekeurd. Er zijn tegenwoordig ook goedgekeurde westernhoeden; ik heb er eens een gezien bij ons op de stal ... als je er graag uitziet als een cowboy uit een Bugs Bunny cartoon *LOL* Die zijn (in mijn ogen) een stuk lelijker dan de gewone caps.

Natuurlijk rijden westerruiters allemaal heel erg goed Haha! , maar ja, dat hebben de paarden nog niet altijd helemaal in de gaten Ziek . Oftewel, ik heb dus standaard een gewone cap op mijn kop bij het westernrijden. Ik heb er al een paar keer plezier van gehad, en ik heb er geen last van! Dat het "geen gezicht" zou zijn vind ik gewoon onzin (maar ja, ik rij dan ook geen paard om er mooi uit te zien).

ik dus ook niet rij ook met western zadel / tuigage maar wel met een standaard cap , puur omdat ik het veiliger vind
voor het geval dat (eerlijkheids halve in de bak draag ik m meestal niet maar naar buiten nooit zonder)

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:09

Ik zweer bij mijn cap. Kennis van ons is ooit van haar paard gevallen toen ze buiten reed. Het paard schrok en zij viel met haar hoofd op de rand van het asfalt. Ze was bewusteloos. Ik moet er niet aandenken wat er gebeurt was als ze geen cap zou dragen.

Voor je eigen veiligheid vindt ik dat je een cap moet dragen. In de auto draag je toch ook je gordel en op de motor toch ook een helm.

Wat iedereen zelf doet moet hij weten, maar ik blijf een cap dragen. Als ik western ga rijden, doe ik ook gewoon een cap op. Je hebt ze tegenwoordig in leuke uitvoeringen. Heb er zelf nu ook een flitsende paarse veiligheids helm. Als mijn verzorgers komen, mogen ze niet rijden zonder cap.

Voor het werstern en de hoger klasses voor de dressuur rijden ze volgens mij zonder cap omdat (zoals al vermeld) dit een mooier geheel geeft.

Ik ben het er niet mee eens dat je beter rijdt als je in een hogere klasse komt en dat dit de reden is waarom een cap niet meer hoeft. Het gaat erom dat een paard altijd kan schrikken en hoe goed je dan ook rijdt, het blijft en risico.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:42

Tittel schreef:
Als mijn verzorgers komen, mogen ze niet rijden zonder cap.

Dat lijkt me ook heel verstandig, want als eigenaar ben je bijna altijd aansprakelijk als hen wat overkomt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:58

Ze rijden voor eigen risico. Het zijn wel mijn paarden en daar ben ik aansprakelijk voor en verzekerd, maar rijdt er iemand anders op dan is dat voor hun eigen risico en veiligheid. Hiervoor ben ik niet verzekerd of aansprakelijk.

De schade die veroorzaakt wordt door het paard is voor mij, maar overkomt hun zelf wat dan ben ik daar niet aansprakelijk voor.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:20

Tittel schreef:
Ze rijden voor eigen risico. Het zijn wel mijn paarden en daar ben ik aansprakelijk voor en verzekerd, maar rijdt er iemand anders op dan is dat voor hun eigen risico en veiligheid.

Daar denkt de wet anders over (daar zijn al een paar topics over geweest). Bottomline: als eigenaar ben je ten alle tijden aansprakelijk, tenzij er sprake is van duidelijke schuld van anderen. Als je paard gereden wordt door iemand die ernstige fouten maakt (bijv. een zweep meeneemt terwijl hij/zij weet dat het paard daar panisch van is), dan is de berijder mede-aansprakelijk. Als je verzorgers kinderen zijn ben jij als eigenaar altijd aansprakelijk, ook als ze zelf een gat in hun hoofd vallen. Dat los je ook niet op met een contractje (of met zo'n bordje in de manege "je rijdt hier op eigen risico"), de rechter accepteert dat gewoon niet. Overigens zullen de meeste zorgverzekeraars daar niet zo moeilijk over doen, maar als het voor de rechter komt ben je de klos! Of tenminste, je WA verzekering (ik geloof dat een standaard WA je aansprakelijkheid dekt als je minder dan 5 paarden ofzo hebt, daarboven ben je nl. een "bedrijf").

Zoals gezegd, er zijn hier al een paar topics op Bokt gepasseerd, met uitleg van mensen die "het kunnen weten", dus de zoekfunctie kan hier helpen.