N.a.v. dit topic: [VMR] Paard in de groep niet geaccepteerd? Wat doen? heb ik mij paard destijds weer terug naar stal toegehaald. Hij heeft nog 2-3 weken rust op de paddock gehaald en is voldoende bijgevoerd. Daarna weer rustig begonnen met opbouwen, eerst longeerwerk, daarna lekker naar buiten. Niet echt serieus met lessen bezig geweest.
Sinds die periode en nu is hij nog steeds niet helemaal dezelfde. De ene keer is hij enorm voorwaarts, zoals hij voorheen was, andere keren is hij niet vooruit te branden. Buiten gaat naar mijn idee allemaal goed, vrolijk de oortjes erop.
Rond de kerstperiode weer een dip gehad (beiden), toen was hij gevoelig op zijn rug, liep ook niet helemaal rad. Op advies rustig draf/stap arbeid gedaan aan de longe. Dat ging goed, weer opgepakt en een keertje naar buiten geweest, gemasseerd. Het leek weer de goede kant op te gaan, maar het IJslands vuur ontbreekt nog steeds. Voor zijn 1.5 wk weide periode was hij een stuk pittiger.
Sindsdien weinig dressuurmatig echt opgepakt, wel basis mee bezig. Bakrijden is ook geen hobby, nooit geweest van het paard ook. Hij doet het allemaal braaf, maar verder... Grootste hobby is lekker recreatief rijden en genieten. Daar gaat ook mijn voorkeur naar uit
Toch heb ik het idee dat er iets mist. Hij wordt sinds 3 weken ook echt weer wat dikker, kont/rugspieren ontwikkelen zich. Dat is allemaal positief. Paard is verder vrolijk, aan eet/drink lust ontbreekt het niet. Afwisseling genoeg (weide, hand grazen, wandelen, rijden, buitenrijden, freestylen, etc. etc.), lijkt mij. Hij zit goed in zijn vacht, lekkere teddybeer. Hij ziet er niet zielig of down uit.
Toppunt was de les van de week, hij waarbij hij niet vooruit te branden was. Les in de bak gehad, niet voor het been, kop in de lucht, sterrenkijken, rugwegdrukken, etc.
Voor hij van mij werd is hij op een andere manier getraind, overigens ook positief met juiste begeleiding. Wel had hij een onderhals ontwikkeld, dat is er inmiddels redelijk uit. Zover mijn beperkt inzicht.
Eerste eigen paardje. Dus onzeker, onervaren, veel mensen met verschillende ideëen, meningen, handelswijze.
Hij krijgt de komende 3 weken supplementen gevoerd (incl. vitamines). Gaat het niet beter op zeer korte termijn, dan haal ik de dierenarts er zeker bij. Ook voor uitgebreid bloedonderzoek.
Heel verhaal, maar misschien kan iemand mij helpen/adviseren/tips geven/van gedachte/handelswijze verder te helpen.
Of het een RT of Medisch oorzaak heeft weet ik niet, vandaar onder VMR geplaatst.
PB mag ook. Heb geprobeerd zo uitvoerig, doch bondig alles op te schrijven. Ben vast een aantal zaken vergeten. Echter... alle 'klachten' zij zo vaag.
Bedankt Myke
) blijkt uiteindelijk wel dat je paard niet zo'n liefhebber is van 'rondjes lopen' en daarom zo dwars doet