Paard in de groep niet geaccepteerd? Wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Paard in de groep niet geaccepteerd? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:13

Hoi,

Ik heb een vraag: vorige week heb ik mijn paard op de weide gezet (IJslander). Hij is in zijn eentje in een bestaande groep gekomen, maar hij wordt niet geaccepteerd door de kuddeleider en dus ook niet door de rest van de groep. Na een week staat hij aan het andere einde van de weide, wordt constant weggejaagd, staat 3-kwart van de dag stil met zijn hoofd naar beneden op steeds hetzelfde stukje aarde/land. Af en toe graast hij periode wat.

Hij is momenteel erg ingevallen en wordt naar mijn idee erg mager. Dat is op zich misschien nog wel te verklaren vanwege de afname in voer naar een kale weide.

Als ik aan kom lopen en hem roep komt hij erg snel aangelopen, als hij de kudde voorbij kan, en loopt ook weer met mij mee richting de weide uit. Meerdere mensen, ook een aantal verontruste bejaarden uit het tegenovergelegen bejaardentehuis Knipoog , was het opgevallen dat hij apart staat en nauwelijks graast.

Wat zal ik doen? Eigenlijk moet hij nog 3 weken staan, maar hij kwijnt gewoon weg, heb ik het idee. Ik herken hem nauwelijks terug. Een IJslander is gehard, dus ik ben wel wat gezien.

Iemand die mij advies kan geven?

Ben ik nu te verontrustend?

Alvast bedankt. Groet, Myke OK dan!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:15

Je zegt dat hij daar nog maar 3 weken moet staan, waar gaat ie dan heen? Kan hij daar niet eerder heen?
Natuurlijk zeker niet leuk..

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:21

Heb je de mogelijkheid om een stukje van die wei af te zetten? Dan zou je hem daar samen met 1 ander paard een aantal dagen in kunnen zetten (of nog voor die drie weken). Nadat ze een beetje aan elkaar gewend zijn kun je ze weer in de groep zetten, dan heeft hij in elk geval 1 vriendje en wordt sneller opgenomen.

iskander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:21

Jeetje, wat een rotsituatie myke! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je ijsje. Verdrietig

Kan ie niet s'nachts op stal, zodat ie dan wat rust krijgt? Misschien is een draadje spannen tijdelijk een oplossing, zodat hij een stukje weide voor zichzelf heeft? Of inderdaad wat eerder naar dat andere adres?

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, want dit is natuurlijk niet leuk

Veel suc6!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:24

Als het maar voor 3 weken is dat zou ik hem eruit halen. Als het voor langere tijd zou zijn, dan zou ik doorzetten, maar dit is het niet waard, lijkt me.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:27

Ik heb zoiets ook meegemaakt alleen dan bij een kudde Shetlanders.

Daar werd ook een van onze shetten niet in de kudde geaccepteerd, die at dus ook niet meer en werd de hele wei doorgejaagd.

Op een gegeven moment is hij de omheining ingejaagd door de leider van de kudde en toen was voor mij de maat vol en heb ik hem eruit gehaald. Hij zat toen helemaal onder de wonden en was een en al stress.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:04

Ik had het het ook met mijn tinker. Werd ook niet geaccepteerd in de groep. Hij is toen bij een andere groep geplaatst waar het iets beter ging, maar ook niet echt super. Ik heb hem toen laten staan in die groep en gelukkig na een week of 2 was hij helemaal ingeburgerd. Hij is nu zelfs een beetje de baas Lachen . Maar idd als het maar voor 3 weken is zou ik hem eruit halen dan is het het niet waard.

veel succes

groetjes Mijke

Gipsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:07

ik zou een stuk afzetten, dat ze elkaar wel zien enzow, maar dat ze niet bij elkaar kunnen komen, zo doe je dat een paar weken en dan kan je gaan kijken hoe ze reageren als hij erbij komt, ik denk dat hij dan een stuk beter word geaccepteerd ??!

Als het maar voor 3 weken is dan haal je hem er natuurlijk zowiezo uit lijkt mij

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:22

Het enige wat in zo´n situatie helpt is of de hele kudde in een nieuwe omgeving zetten (waar niemand nog de baas over is en ze eerst drukker zijn met de boel verkennen) of een stukje afzetten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:47

Lusitana schreef:
Het enige wat in zo´n situatie helpt is of de hele kudde in een nieuwe omgeving zetten (waar niemand nog de baas over is en ze eerst drukker zijn met de boel verkennen)

Ik vraag me af of dat zin heeft. Een kudde blijft een kudde en het paard wat de baas is blijft de baas, lijkt me.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 15:38

Stuk afzetten gaat helaas niet, maar bedankt voor de tips. Nog 3 weken, en dan terug naar stal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:58

Ja, de baas blijft meestal wel de baas. Maar al een kudde in een nieuwe omgeving komt, zijn ze druk met verkennen en letten ze niet zo op de rangorde, die dan wel een beetje kan verschuiven, want die moet weer op nieuw bevestigd. Er is nog geen favoriet graasplekje voor het leiderpaard, geen vast poepplekje, etc. In die tijdelijke "chaos" kan zo´n lager in rang paardje vriedschap sluiten en samen zijn ze sterker... vandaar. Echt bewezen hoor, probeer het maar eens.

Verder, als er geen mogelijkheid is voor afzetten, zou ik zeggen, haal je pony op gezette tijden uit de wei om te voeren en een flinke bulk hooi er in te krijgen, dan krijgt hij in elk geval de voeding binnen die hij nodig heeft! Wel uit het zicht van de anderen, anders krijgt hij het daarna dubbel moeilijk met jaloerse paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:04

ik zou m weghalen...........

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:07

gijsenkim schreef:
ik zou m weghalen...........

Ik dus ook. Je laat je paardje toch niet voor die 3 weken lijden?

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:31

Thanks all, dacht al dat ik Pennie was geworden...

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:23

Ik zou hem scheiden van de andere paarden en dan eventueel de baas van de kudde bij hem in doen. Dan is die baas misschien blij dat ze nog een vriendje heeft en gaat ze hem wel accepteren. Maar dit lukt ook niet altijd...Je kunt dan nog proberen om een andere pony bij hem in te zetten en als dat ook niet wil zou ik hem toch maar even alleen laten staan want als hij echt helemaal weg kwijnt vind hij het vast niet fijn in de kudde.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:01

mijn 2 shetjes deden dit ook bij mijn veulen,die er 2 weken geleden bij kwam,heb mijn oude shet een paar dagen apart gezet,maar wel zo dat ze elkaar konden zien.
mijn veulen heb ik met mijn minishet laten staan,dit ging ook niet erg goed,maar beter als met mijn andere shet.
verder heb ik ze s'nachts met zijn 3en op stal gezet,waar ze dicht bij elkaar staan,verder de shetjes eerst gevoerd en daarna mijn veulen.
nu staan ze sinds 2 dagen weer bij elkaar en dit gaat goed,in zovere dat mijn veulen wel lekker gaat liggen slapen in de wei en rustig staat te grazen,maar hij mag nog niet heel dicht in de buurt komen,maar elke keer een stukje meer.
hopelijk word jouw ijsje uiteindelijk toch geaccepteerd.