Symmetry werkt het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ippolata

Symmetry werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:22

Symmetry

Een groot succes in Engeland en een uniek cadeau-idee! Een handig hulpmiddel tijdens het rijden voor het stilhouden van het onderbeen en het naar beneden houden van de hakken.(www.paardendrogist.nl)

heeft iemand hier ervaring mee of het werkt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:58

Ik zou het eerst moeten zien. Het moet wel goed losgaan als je eraf duikt, anders blijf je veel sneller met je voet in de beugel hangen en sleep je met je paard mee als die weggalopeert.
Wij gebruiken sporenriempjes bij ruiters die erg met hun benen wiebelen. Maar dan alleen met veiligheidsbeugels met elastieken, zodat als ze er af duikelen, hun voeten niet in de beugels blijven hangen. Ik zelf heb het met mijn oude paard wel eens geprobeerd, ik probeer graag uit wat ik bij mijn ruiters gebruik, ik had wel veel meer moeite met aandrijven. Nou was die niet goed voor het been, maar ik had daar echt moeite mee.
In principe werkt het systeem van "vastzetten" wel, maar het moet wel makkelijk los kunnen gaan bij een val.
Dit is met klitteband zag ik op de site, geen idee hoe dat blijft met al het manegezand, dat toch ook daar wel eens komt...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:05

Dat is wel wat voor mij, omdat ik verkorte kuitspieren heb (word aan gewerkt Knipoog )trek ik snel m'n been op, maar als ik het plaatje zo zie kan je het makkelijk zelf maken, als je een beetje handig ben.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:29

wij deden dat altijd met een strotouwtje Haha!
vast niet veilig, maar ik denk dat het zowiezo niet veilig is om iets aan je beugel vast te maken
16 euro voor een stukje klitteband kan je ook gewoon een stukje klitteband omheen maken lijkt mij, aangezien er niets bij staat van een veiligheidsluiting oid.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:42

Maar als je dan op een wedstrijd gaat rijden, heb je dan niet juist hele erge wiebelbenen omdat je dan zo'n riempje gewend bent?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:55

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 22:55

Jet schreef:
Ik zou het eerst moeten zien. Het moet wel goed losgaan als je eraf duikt, anders blijf je veel sneller met je voet in de beugel hangen en sleep je met je paard mee als die weggalopeert.
Wij gebruiken sporenriempjes bij ruiters die erg met hun benen wiebelen. Maar dan alleen met veiligheidsbeugels met elastieken, zodat als ze er af duikelen, hun voeten niet in de beugels blijven hangen. Ik zelf heb het met mijn oude paard wel eens geprobeerd, ik probeer graag uit wat ik bij mijn ruiters gebruik, ik had wel veel meer moeite met aandrijven. Nou was die niet goed voor het been, maar ik had daar echt moeite mee.
In principe werkt het systeem van "vastzetten" wel, maar het moet wel makkelijk los kunnen gaan bij een val.
Dit is met klitteband zag ik op de site, geen idee hoe dat blijft met al het manegezand, dat toch ook daar wel eens komt...

ik heb zelf ook veiligheids beugels maar is een sporenriepje wel veilig?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 07:06

O, Margreet, die vraag van Ineke2 had ik even gemist.

Ippolata, met die veiligheidsbeugels met elastieken heb ik het nog niet meegemaakt dat iemand in de beugel bleef hangen met vallen. Nu vallen ze er niet zo vaak af, maar het gebeurt soms wel en dan schiet het elastiek los. Zo'n sporenriempje hoeft niet echt strak vast, je benen moeten wel wat bewegingsruimte hebben, maar eigenlijk zo, dat je het net voelt als je erg beweegt. Meer als een soort van "helpen herinneren" bij te veel bewegen. Dan heb je ook geen last van je enkels als je afstapt.
Ik denk dat het zou kunnen helpen en dat je na verloop van tijd ook weer zonder die riempjes kan en je beenligging toch stiller is geworden.
Ik weet ook van iemand hier uit de buurt die wedstrijden reed en in een been geen kracht meer had. Die had dispensatie om met een sporenriempje aan haar beugel en singel wedstrijden te starten. Het is al heel wat jaren geleden, maar toen mocht zij dus zo starten. ( Aan een kant)

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:09

ik vind het een mooi systeem en ook niet zo duur, dnek dat ik ze zelf ook ga bestellen , voor training van mijn eigen been.

ik denk dat je er steeds aan wordt herrinerd je benen stil te houden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:10

Een stil onderbeen komt vanuit je hele zit en je bovenbeen, dat bereik je niet door de boel maar vast te sjorren. In het andere topic schreef ik het ook al, het is symptoombestrijding. Medische indicatie even buiten beschouwing gelaten vind ik het echt een onzinnig hulpmiddel.
Zoek een zadel uit wat goed bij je past, dat je op de juiste plaatsen ondersteunt en waar je je comfortabel in voelt en dan hup aan de longe en oefenen maar! En dan met deskundige begeleiding die kan zien waar het "wringt" in jouw zit, dus niet een grietje dat toevallig een keer een shet zadelmak gemaakt heeft en nu dus les kan geven.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:53

Ik heb net gekeken maar vind het eigenlijk een luxe vervanger voor wat je ook met een strotouwtje kan doen. Het principe van een touwtje aan een beugel vind ik best werken (mits niet te strak) maar ik heb hier geen 16euro voor over.