galloperen op de weg!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gallopeer je weleens op de (verharde) weg?

ja
18 (8%)
nee, nooooooit, duhh!!
71 (34%)
eigenlijk niet maar soms gaat het perongeluk
51 (24%)
nee
51 (24%)
ik draaf zelfs niet op de verharde weg!
17 (8%)

Totaal aantal stemmen: 208

denice

galloperen op de weg!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:28

zo nu wil ik toch eventjes mijn ei kwijt. Ik ben al een paar keer in topics tegengekomen dat mensen hun paarden op de weg laten galopperen. om bijvoorbeeld te testen, of het paard de hulp nog weet Verward (echt ergens gelezen!!)
of omdat ze domweg niet weten wat de consequenties zijn!!
Ik wil hiermee graag een duidelijk maken dat galloperen op de weg echt heel erg slecht is. ten eerste kan je paard gigantisch uitglijden, en anders krijgen zijn pezen zulke schokken, dat ze vroeg of laat helemaal kapot gaan!
wie is het met mij eens, of juist niet, en waarom. Ook als je denkt dat het wel kan, zou ik het graag weten!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:30

Ik gallopeer dus NIEt op de weg, maar dat was wel duidelijk denk k? Haha!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:35

Ik galoppeer ook niet op de weg, ben nog niet gek geworden.
eerst en vooral is het slecht voor het paard en daarbij is het nog gevaarlijk ook om uit te glijden. het is ook helemaal niet leuk denk ik!
Ik galoppeer wel in het bos, lekker rustig!

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:37

Zijn er werkelijk waar mensen die galopperen over de weg?!?!? Ik kan me het toch niet voorstellen, zijn zij dan levensmoe ofzo.. of dat van hun paard?!??!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 15:41

[HAW] Rebbel (shet) met Lintjuuuuh erop @ buitenrit
dit was voor mij de aanleiding om er nu toch eens wat van te zeggen. maar ik heb ook al een aantal keren gelezen dat mensen (voor de wagen of onder het zadel) ff kijken of ze de hulpen nog weten. Of gewoon een "lekker stukje galloperen" ik wordt hier gewoon boos over, je hebt de verantwoordelijkheid over jezelf maar OOK over je paard!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:50

Nooit!

Mijn pony heeft ijzers rondom, maar zelfs draven doe ik bijna niet...
Je kan mij niet wijsmaken dat dat goed is voor de benen

Heel soms pak ik een recht stuk om te draven, maar dat doe ik alleen als een soort van cooling down als ik van het strand kom en veel gegallopeerd heb... En dan pak vaak zelfs nog de berm..

Vind het zowieso niet verstandig om te gaan draven als het aardig druk is op de weg

Lekker stappen is voor mij toch wel het prettigst, zo kan je je omgeving goed in de gaten houden voor eventueel 'antipaarden verkeer' (mensen die totaal geen rekening houden met het feit dat je paard een dier is en geen motor Verward )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:52

ik draaf zelfs niet op de verharde weg, mijn mening is gewoon dat dat slecht is voor de benen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:54

Dat galopperen of draven op de harde weg slecht is voor de benen en de pezen is een fabeltje. Veel stappen of draven op de harde weg is juist goed voor het steviger maken van de pezen en de botten. De meeste peesblessures komen dan ook door te dikke beenbescherming, te hoge temperaturen in de beenbescherming en te zware bodem.
Galop op de weg kan idd schuivers geven, helemaal als je paard heftig wordt. Maar de bereden politie galoppeerd ook op asfalt als het nodig is, en die zijn doorgaans toch heel zuinig op hun paarden (en hebben doorgaans ook goed beslag die dit toelaat)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:56

Draven over de harde weg doen we wel als we mennen, galopperen nooit. Dat is zo funest voor de spieren en de pezen maar ik neem aan dat ieder weldenkend persoon dat wel weet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:56

Ikzou het niet in mn hoofd durven te halen. Stappen wel, ik heb namelijk een paard dat het vertikt om in de berm te stappen *zucht* Draven doe ik ook niet op het harde, galop al helemaal niet, ik ben veel te bang om te glijden...

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:58

Als je op het paard zit draaf ik niet op de weg.. laat staan galopperen!
Maar als de paarden voor de kar lopen, vooral op een wat drukkere / doorgaande weg, kun je het beste draven om zo min mogelijk het verkeer te hinderen. (heb ik van mijn moeder die de koetsierscursus heeft gedaan) En volgens mij hebben ze er ook geen last van ofzo, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze uit waren gegleden.
Wel heb ik zelf eens meegemaakt dat ik en mijn pony onderuit zijn gegaan op de weg, mijn pony was geschrokken en stond op ijzers en ik weet sindsdien dat ijzers idd spekglad zijn op de weg.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:58

Cassidy schreef:
Dat galopperen of draven op de harde weg slecht is voor de benen en de pezen is een fabeltje. Veel stappen of draven op de harde weg is juist goed voor het steviger maken van de pezen en de botten. De meeste peesblessures komen dan ook door te dikke beenbescherming, te hoge temperaturen in de beenbescherming en te zware bodem.

Dat kwam idd ook bij mij op...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:12

Ik heb het meisje van het andere topic aangeraden om 3 verschillende veeartsen te bellen.

Persoonlijk denk ik dat die het wel het beste zullen weten...

Wat Cassidy schreef, kwam ook bij mij op. Ik heb alleen de veearts van ons nooit over draven of galloperen gehoord. Wel dat stappen op de verharde weg goed was...

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:30

nee doe ik niet.... draven wel. vriendin van me heeft wel eens commentaar gehad van'draaf je altijd op de weg'... maar wat doe je dan met mennen Verward

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:32

Wat ik altijd geleerd heb en hier zie ik ook de logica wel van in:

stappen op de harde weg is goed voor pezen en spieren.

Onbelast (zonder ruiter, trekkend kan wel) draven op de harde weg kan ook geen kwaad.

Bij galopperen komen de paarden met vrij veel kracht op de grond terecht en dit is een te grote belasting voor spieren en pezen met als gevolg grote kans op blessures. Niet alleen de spieren en pezen lopen een risico, ook de hoefwand wordt hierdoor extreem belast.

Politiepaarden hebben voor zover ik weet speciaal beslag waardoor de klap wat opgevangen wordt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:33

denice schreef:
[HAW] Rebbel (shet) met Lintjuuuuh erop @ buitenrit
dit was voor mij de aanleiding om er nu toch eens wat van te zeggen.

sorry hoor, maar dit valt bij mij even verkeerd Er is daar al een heel lang topic gaande, en dan moet jij het er op een ander forum nog even overnieuw over gaan beginnen Ze weten nu best wel dat ze fout bezig waren, en het is voor hen echt niet leuk als er straks op elk forum zo'n topic gaande is

On-topic, ik galloppeer niet op de verharde weg, ga geen risico's nemen met mijn paarden Draven doe ik wel, dit kan naar mijn weten niet veel kwaad Lachen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:35

Imo moet je niet te voorzichtig willen zijn. Wat Cassidy dus eigenlijk ook al zegt. Als je je paard zo goed beschermen wilt en voorkomen wilt dat er iets gebeurd, worden t watjes. Als er dan wel een keer perongeluk wat gebeurd zit je met de gebakken peren. Een paard wat daar in wel wat gewend is zal ook niet zo snel ergens last van krijgen.
Ik heb Goldy inmiddels zo'n 7 jaar en heb er al heel wat kilometers over de verharde weg op zitten. Zowel in stap als in draf. En guess what? Goldy dr benen zijn nog steeds in perfecte staat.
En de enige keren dat ik bescherming om heb is met springen en met transport. (Ok, soms ook met dressuur, maar moet toegeven, dat is eigenlijk meer omdat ik t mooi vind staan, Bloos)
Maar goed mijn afkeer tegen bescherming is dus omdat, t te vaak en te veel word gebruikt en vaak ook verkeerd word gebruikt (Zie je veel bij bandages)
Maar dat draven op de weg slecht is, is dikke onzin, daarin ga ik helemaal met Cassidy mee. (Alleen op klinkers moet je niet gaan draven, daarop maak je in stap zelfs nog uitglijders) En galop doe ik ook niet op de harde weg, daarbij is wel bekend dat je paard grote schokken moet opvangen. Politiepaarden hebben daar speciaal beslag voor, maar dat heeft mijn paard niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:35

Wij draven/stappen/tolten regelmatig over de verharde weg(wel met ijzers) en onze pony's hebben volgens de veearts sterke pezen en gewrichten!
Wel moet je het gedoseerd doen, niet in een keer een uur lang ofzo!
Trainers die ik ken laten na het longeren op zand/weide/bak hun paard vaak nog wat uitdraven/stappen op het harde!
Mits goed gebruik sterkt het de benen van de paard alleen maar, ook kleine stukjes galop!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:36

Ik draaf wel over de weg. Als ik wil rijden moet ik naar de club toe (onze bak is modderbad) dan stap ik eerst 10 minuten over een fietspad, maar dan moet ik een klein stukje over een wat drukkere weg. Om het verkeer zo min mogelijk overlast te geven draaf ik hier altijd.

Over niet galoperen op de, ik doe dit nooit uit vrije wil, maar wat als je paard op hol slaat?????? Dan galopeer je toch zeker ook op de weg.

Ik heb het nu 2 keer meegemaakt door een hele leuke auto met van die neon verlichting (daar is mn paardje bang van namelijk).

In dat geval galopeer ik door tot een stuk waar ik haar wel goed terug kan pakken en niemand tot overlast ben. Mn paardje wil nogal eens bokken als ik haar weer naar draf terugrijd als ze er vandoor is gegaan.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:38

stap, draf en tölt doe ik wel op de verharde weg, vooral tölt gaat daar fijner dan bijvoorbeeld in een berm met hoog gras, galloperen niet omdat ik veel te bang ben dat ik dan uitglij met haar, ze kan ook alleen nog heel hard netjes galloperen Schijnheilig

Wildgirl

oja, ik zou echter niet weten wat voor beslag politiepaarden dan extra hebben??!
Een vriendin van mij heeft bij de bereden politie gewerkt en toe ik eens mee was en rondkeek was er geen enkel paard met zolen of iets dergelijks!
gewone ijzers, hooguit iets zwaarder voor minder snel afslijten maar echt geen schok-opvangers o.i.d!

Karin_deB

ik draaf wel op de weg, maar galopperen niet, en als het gebeurt gaat het per ongeluk!!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:47

Ik draaf regelmatig over de weg heen. Ik rij zelf namelijk aangespannen. Maar galop over de weg doen wij nooit. Ik denk ook dat dit niet echt goed is voor de benen e.d. Maar ook ga ik zodra er een stukje goed begaanbaar gras is, op het gras rijden. Dat is namelijk een stuk beter dan op de weg vol gas gaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:53

Wildgirl schreef:
oja, ik zou echter niet weten wat voor beslag politiepaarden dan extra hebben??!
Een vriendin van mij heeft bij de bereden politie gewerkt en toe ik eens mee was en rondkeek was er geen enkel paard met zolen of iets dergelijks!
gewone ijzers, hooguit iets zwaarder voor minder snel afslijten maar echt geen schok-opvangers o.i.d!

Politiepaarden hebben net als koetspaarden widiapunten in de ijzers tegen het uitglijden. En reken maar dat ze extra zolen krijgen op het moment dat ze worden ingezet bij rellen en voetbalwedstrijden. Een kennis van mij werkte ook bij de bereden politie, het beslag bij de politiepaarden heeft daar hoogste prioriteit en wordt naar inzet aangepast. Het is dus niet altijd te zien als er wat wordt aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:55

Stappen en draven kan volges mij geen kwaad op de verharde weg, maar galop op de verharde weg ben ik het niet zo mee eens...