Paard slaan!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Paard slaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:59

De een is er op tegen en de ander weer niet.
Slaan of niet en wanneer sla jij??? Verward

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:08

Ik sla als het nodig is. Als zij me in de maling neemt, of me probeert te bijten oid, dan kan ze van mij een klap terug verwachten. Puur om te zeggen, dat mag niet!! Maar ik vind niet dat je een paard zomaar moet slaan, maar dat lijkt me logisch. Denk dat iedereen het wel met me eens is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:12

Ze krijgt van mij wel eens een mep ja.. Angel heeft nogal de neiging om op mijn teen te gaan staan. En dat vind ik niet zo leuk (zeker nu niet met dit koude weer, dan vriezen mijn teentjes er al bijna af en dan gaat die lomperd er ook nog eens op staan).. Boos!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:15

Ja hoor, als hij het verdient krijgt ie een mep

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:18

Milka krijgt alleen een klap als ze het te bont maakt. En dan moet ik er zeker van zijn dat het Milka's fout is en niet de mijne. Meestal heb ik aan een stemhulp genoeg. En als ze daar niet naar luisterd pak ik haar hoofd vast en spreek haar aan. Luisterd ze dan nog niet dan krijg ze een mep.
Maar bijvoorbeeld als ze bijt of trapt (wat ze nooit doet en nog nooit heeft gedaan) krijgt ze direct een mep. Dat kan gewoon echt niet.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:18

Je hebt slaan en corrigerende tikken.

Meestal geef ik een corrigerende tik,
maar mocht een paard het mij te bont maken dan krijgt ie ook een mep van me.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:19

Ik sla als het nodig is, niet vaak maar als ik sla, sla ik hard.
Liever 1x goed, dan 7 keer een beetje Tong uitsteken
Ik sla trouwens alleen als ik er naast sta, als ik erop zit is een corrigerend tikje met de zweep duidelijk genoeg

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:20

Alleen als het nodig is, maar dan wel gelijk een goeie mep...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:23

Idd, effe een goei harde dan 10 zachte. Heeft veel meer effect.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:25

Duh...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:26

MissSisa schreef:
De een is er op tegen en de ander weer niet.
Slaan of niet en wanneer sla jij??? Verward

als ze proberen te bijten etc.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:29

Yuur krijgt regelmatig een okkienoot voor zijn donder hoor..
Hij is echt super de super opgevoed, weet precies wat ie wel en niet mag, alleen sind sik verhuist ben is hij ronduit baldadig op sommige dagen. dan probeer ik het eerst vriendelijk, werkt dat niet krijgt hij gelijk een klap. Die methode werkt bij hem het beste, anders loopt hije cht over je heen.

mijn pony krijgt nooit een mep. die is enorm gevoelig, als ik haa rene klap zou geven is ze drie weken bang denk ik. bijhaar is stemverheffing ruim voldoende, bij de fjord absoluut niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:29

slaan niet... een tikje is meer het goede woord ervoor Haha!

Als ze me zou proberen te bijten oid kan ze na een waarschuwing op een tik rekenen. Alleen 'sla' ik uit principe nooit bij het hoofd.
Verder met rijden als ze na 3x been nog steeds geen impuls toont om meer te gaan bewegen of harder te gaan tik ik haar ook vaak even bij... zodat ze even bij de les blijft.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:33

begin je nou alweer? Verward

ik hoef niet te slaan want mijn paard luisterd nog steeds. daarbij, ze gaat helemaal over de rooie als ik het wel doe, het nadeel van een paard met een verleden...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 18:36

Ja oke. Eerst een tik. Maar mijn pony is echt zo van: Goh wat jeukt daar. Hipt een beetje met zijn kont enzo. Voor dat hij denkt van goh das niet fijn: Zijn we een iets hardere klap verder.

Enne nu geen verhalen wat ik dan moet doen!!!

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:37

ik denk alleen niet dat je paard dan een tik verdient. weet je waarom die dat 'denkt'? (hoe weet je trouwens dattie denkt?)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:57

ik heb TS in een pb even uitgelegd waarom slaan niet goed is en wanneer het wel kan. Kijk een bijter moet je straffen. Een paard dat niet op je been reageert mag je wakker maken met hallo, even op mijn been reageren ja? dan krijg je hem namelijk lichter op je hulp. Een tik omdat je pony bokt, mag ook wel. Maar een tik uit boosheid of frustratie nooit.
En en paard is en vluchtdier...waar vrees begint, houd de gehoorzaamheid op. Bovendien is het meestal de schuld van de ruiter/begeleider dat er iets misgaat en dan is eht gewoon onredelijk om je paard daarvoor te straffen. Bovendien ga je dan een gevecht aan, wardoor je het respect verliest en je dus geen leider meer bent.. denk daar eens over na. in het wild gaat straffen vaker met dreigen dan met klappen. stem opzetten is vaak al genoeg. en verder, een tik achter je been als hij niet op je been reageert en op zijn kont als hij bokt. Verder niet, dat heet mishandeling of op zijn minst verkeerd gebruik van de zweep. Op wedstrijden wordt je daar..terecht...voor gediskwalificeerd.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:01

ik sla alleen als het moet.. end an neit zachtjes ook Schijnheilig
Pony`s/paarden mogen ook absoluut niet in mijn richting trappen, dan kunnen ze een trap terug verwachten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:23

Heel goed, maar dat doen ze onderling ook!
Maar slaan als het moet? Wanneer vind jij het dan moeten?

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:25

Als ze mij pijn doen (trappen, bijten e.d.) dan kunnen ze echt wel een mep verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:29

Lusitana schreef:
Heel goed, maar dat doen ze onderling ook!
Maar slaan als het moet? Wanneer vind jij het dan moeten?

Ik moet slaan wanneer mijn paardje me dreigt te bijten, me plat te drukken of wanneer ze me een trap probeert te verkopen. Ik sla of schop dan direct, dus niet na 5 min. wat ik ook nog eens zie gebeuren. Dit heeft natuurlijk absoluut geen zin. Maar is meer om je menselijke emoties van je af te schudden. En dat kan je mijns inziens beter doen op iets wat niet van vlees en bloed is.
Door mijn paard te slaan op dat soort momenten leert ze dat iets niet mag, en door dit consequent te doen met een stemverheffing zal je paard in de toekomst dit soort narigheid wel laten of gelijk reageren wanneer je nee zegt.
Je moet in mijn ogen dus soms slaan, dit om de verstandshouding tussen ruiter en paard goed te houden. Een paard wil graag weten wie de baas is, en zoekt dat op. Sta je er dan niet als baas, dan creeer je heel gevaarlijke situaties en paarden die dan jammerlijk genoeg bij de slager belanden......

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:39

Over dit onderwerp lopen nog diverse recente topics.
Dit is er eentje van:
[VMR] bijtende paarden slaan?
De rest is via de zoekfunctie te vinden Knipoog
Vandaar een slotje op dit topic.