Paard rent de bak uit; wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LillyRose

Paard rent de bak uit; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:19

Ik heb een verzorgpaard en hij is erg opstandig. Zelf rij ik pas (weer) sinds een jaar en ik kan hem gewoon niet aan en ik weet ook niet wat ik moet doen. 1x per week heb ik les, maar de keren dat ik geen les heb gaat het mis.
Hij pakt gewoon het bit vast en zet het op een rennen. Het liefst dan de bak uit en ik vind dat echt heel eng. Dat weet hij ook en daarom doet hij het ook denk ik. Het probleem is dat ik hem alleen ook niet meer terug de bak in krijg. Een ander moet hem vasthouden, anders lukt het gewoon niet !
Wat kan ik doen wanneer hij wegrent? Hem halt laten houden is sowieso ook een probleem. Wanneer ik me zwaar maak in het zadel, pakt hij al het bit vast en begint te trekken…

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:21

Ik ken het probleem. Wat ik eraan doe? Niet rijden en ALS ik een keer rij, dan wel met hackamore.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:27

Als je hem echt niet aankan, zoek meer hulp of stop ermee.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:37

hallo
ik heb zelf een pony sinds 4 maanden die was presies zo ik heb haar veel gepoetst en haar ook elke dag een uurtje gelongeerd dan leren ze luistern als je er niet op zit (dan krijg jij ook meer vertrouwen in het paard) op een gegeven moment leert het paard respect voor je te hebben en gaat het er naast steeds beter en dan kun je aan het rijden werken. als hij het bit vast pakt niet gaa trekken maar 1 klap met je teugels naar bendene slaan. ik ben in middels 4 maanden verder en het gaat steeds beter EN GEEN ANGST HEBBEN ik moet er wel bij zeggen dat mijn pony 3 jaar is

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:39

moyra schreef:
hallo
ik heb zelf een pony sinds 4 maanden die was presies zo ik heb haar veel gepoetst en haar ook elke dag een uurtje gelongeerd dan leren ze luistern als je er niet op zit (dan krijg jij ook meer vertrouwen in het paard) op een gegeven moment leert het paard respect voor je te hebben en gaat het er naast steeds beter en dan kun je aan het rijden werken. als hij het bit vast pakt niet gaa trekken maar 1 klap met je teugels naar bendene slaan. ik ben in middels 4 maanden verder en het gaat steeds beter EN GEEN ANGST HEBBEN ik moet er wel bij zeggen dat mijn pony 3 jaar is

Je pony is 3 jaar en die pakt nu al het bit vast en dan geef jij een flinke klap met de teugels? Niet erg prettige manier van het inrijden.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:40

gewoon hem elke keer al hij het flikt tussen zijn oren slaan heb ik ook gedaan en na twee keer weten ze al dat ze fout zijn .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:45

als het paard richting uit gaat om draaien!! pakt die het bit vast er niet aan gaan hangen maar in 1 keer een goede klap met de teugels geven.
wel goed benen erbij houden want hij kan de lucht in gaan maar hij weet wel dat hij het niet meer hoeft te doen!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:35

direct slaan... ja dat is een oplossing

manonutjuh schreef:
gewoon hem elke keer al hij het flikt tussen zijn oren slaan heb ik ook gedaan en na twee keer weten ze al dat ze fout zijn .

vooral zo door gaan... zat daar niet een botje dat breken kon? Scheve mond

ik denk dat je niet moet gaan rijden als er niemand bij is om toezicht te houden. Als je echt bang word voor je paard zal hij daar zeker gebruik van gaan maken en dan kunnen er zeker ongelukken proberen. Het is goed dat je les hebt! OK dan! misschien kun je hem idd even longeren voor je gaat rijden, om hem moe te krijgen. niet teveel doen ineens, zorg eerst dat je op een rustige manier je vertrouwen terugkrijgt! veel succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:21

Ja zeg, wie gaat er nou een pony slaan? Deze pony lijkt mij bang. ik denk dat je teveel aan de teugels trekt. een bit doet nl gewoon zeer in een mond die nog geen bit gewend is, dus daar moet je heel voorzichtig mee om gaan. Laat je helpen door een instructeur en ga vooral niet af op mensen die beginnen over meppen. Belachelijk. dat is pure onmacht. Daar win je lekker vertrouwen mee.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:27

Ididit schreef:
direct slaan... ja dat is een oplossing

vooral zo door gaan... zat daar niet een botje dat breken kon? Scheve mond

ik denk dat je niet moet gaan rijden als er niemand bij is om toezicht te houden. Als je echt bang word voor je paard zal hij daar zeker gebruik van gaan maken en dan kunnen er zeker ongelukken proberen. Het is goed dat je les hebt! OK dan! misschien kun je hem idd even longeren voor je gaat rijden, om hem moe te krijgen. niet teveel doen ineens, zorg eerst dat je op een rustige manier je vertrouwen terugkrijgt! veel succes!

Mee eens! Met slaan op bepaalde plaatsen moet je goed uitkijken..
Blijf gewoon les nemen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:41

slaan op bepaalde plaatsen? Je moet gewoon helemaal nooit slaan! Handen thuis. corrigeren (en da´s geen meppen)doe je met je rijzweepje. als je gaat slaan met je handen of met de teugels gaat slaan wordt zo´n pony bang voor elke beweging die je maakt en dat kan nooit de bedoeling zijn. Mensen die denken dat slaan een oplossing is horen niet op paarden. Als een paard bang wordt, kun je er niks meer mee beginnen.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:03

Direct slaan? Volgens mij staat er toch echt dat ze al een jaar bezig is met dat paard Verward Ze zegt toch ook dat zichzelf zwaar maken in het zadel niet helpt enz? Ik bedoel, ze heeft het op een goede manier geprobeerd, maar als dit zo al een jaar aan de gang is, vind ik dat hij het dan maar op de harde manier moet leren... Jij bent de baas, en niet je paard.

En dat mensen die denken dat slaan een oplossing is niet op paarden horen, vind ik hetzelfde als ouders die hun kinderen slaan. Een kind krijgt ook wel eens een dreun, omdat ze anders gewoon niet luisteren...
(maarja, allemaal mijn mening.)

Aan MCSM: zit er dan geen deur in jou bak? Ik zou er eerst eens voor zorgen dat je paard niet eens de bak uit KAN. Blokkeer de uitgang (wel met iets hoogs, anders springt hij er straks nog overheen ), en kijk dan eerst hoe dit gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:10

als je een kind mept, is dat ook fout, maar hopelijk een correctie op foyut gedrag. Als een kind bang is ga je het dan ook slaan? Ik ben niet tegen correctie, maar slaan doe je niet op een paard. Zeker niet met je handen. Het doet me pijn om te zien dat er zo met paardn wordt omgegaan. De baas worden doe je door leiding nemen en vertrouwen winnen. als jij een paard was, naar wie zou je luisteren? De ruiter die je op het hoofd slaat of de ruiter die je duidelijk probeert te maken hoe het wel hoort (door fatsoenlijk rijden)?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:12

HEY,
hier heb ik ook een topic over misschien heb je er iets aan?

[RT] gevaarlijk bokken : help!

de titel heet wel gevaarlijk bokken maar dat doet ze dan ook even extra erbij (het gaat niet echt om het bokken maar om het uit de bak sjeesen!.. misschien heb je wat aan de tips die er in staan

succes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:14

ik zal ook een antwoord geven. Je moet je juist niet zwaar maken als dat het uitlokt. Rechtop blijven en je handen goed laag houden, wijd uit elkaar. Dan heb je meer controle. Maar waar zit het baasje in dit verhaal, rijdt die erop en heeft die er hetzelfde probleem mee? en als het met les niet gebeurt, vraag dasn bij jezelf af wat er anders is. misschien wil het beestje liever gezelschap omdat hij jou niet vertrouwd?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:26

mijn paard deed dit eerst ook (tinker, dwars, dikke nek, onmacht) hij stormde elke keer de bak uit als ik rechtsom aan wilde galopperen, en dan valk langs een scherpe rand, zo het erf af de straat op. Pakte t bit vast en weg wassie. Met een hand omtrekkenging zelfs niet. Heb toen gewoon een tijdje de situatie vermeden waarbij hij dit gedrag vertoonde, dus niet gegaloppeerd rechtsom. Iets van 2 maanden later was het over.
Ik denk dat ie me gewoon weer s aant uitproberen was. gewoon het gedrag negeren of de situatie vermijden waarin het gedrag vertoond wordt (als het steeds in dezelfde situatie gebeurt). Vooral niet gaan trekken want dan gat je pony steeds harder trekken. Je kan wel proberen te geven en te nemen, dus als ie zn bit vastpakt, zachtjes trekken en loslaten

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:28

Ik doe sinds kort met Brasko aan VD. Hiermee ben ik bij de basis begonnen, stappen aan de hand, halthouden, enz. Ik merk dat hij dit heel goed oppikt, ook onder het zadel. Normaal gesproken rent hij als ik buiten rijdt achter alle paarden aan. als ze maar niet zonder hem weggaan. Deze week bleef hij voor het eerst bij me op mijn zit en stem. Ik voelde hem naar het ander paard toetrekken, maar had niet veel nodig om hem bij me te houden, ookal galopeerde het andere paard weg.
Misschien een idee..... wel even bespreken met de eigenaar.

Heel veel succes naar het zoeken van een oplossing en ik hoop dat het je lukt.

namara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:45

misschien is het een optie om je paard eerst een goed te leren kennen voor dat je er op springt. ga wandelen en zorg dat i achter je blijft laat hem weten dat jij de leider bent maar dan wel in paardentaal dat is wat ze begrijpen verdiep je in die taal er zijn boeken genoeg over