gevaarlijk bokken : help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

gevaarlijk bokken : help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:55

Hai,
ben ik lekker aan het rijden, iedereen lekker ontspannen, speurt mijn pony in een keer de bak uit.
dus ik consequent blijven, ik laat haar niet zomaar de bak uit rennen, houd ik mijn buitenbeen er goed aan mijn binnenteugel zodat ze de kant op gaat die ik wil, dan draait ze zich om en begint flijk te bokken, maar gevaarlijk. ze zou namelijk zo haar benen over het hek heenslaan, of tussen het hek. als ze de kans krijgt speurt ze ook weg tussen een smalle (meter) doorgang, waardoor het hek dicht kan vallen.

wat moet ik hier mee aan, ze blijft trappen, ik ben toen afgestapt naar het midden van de bak gelopen opgestapt en er telkens weer langs rijden. maar ik kan niet blijven op en afstappen Scheve mond

maar als ik blijf zitten ben ik bang dat ze weer hysterisch wordt omdat ze (alweer) vast blijft hangen met haar benen..

Help!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:07

Kun je de bak niet afsluiten dan?!
Ik zou haar op de volte zetten, als het lukt en goed voorwaarts houden.
Stopt ze met het gebok belonen en gaat ze ermee door, voorwaarts houden, op de vlote, dan kan ze niet zo héél veel snelheid ontwikkelen!
Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:19

vergeet ook niet je buitenteugel erbij te houden. alleen binnenteugel is niet voldoende. als er verder niets medisch aan de hand is zou ik hem toch even flink duidelijk maken dat dit gedrag niet wordt getollereerd!!!
niet over je heen laten lopen jij bepaalt waar jullie heen gaan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:54

Op een volte in het midden gaan en dan de volte steeds verder uitbreiden? Binnenhoefslag en zo langzaam weer op de hoefslag?

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:58

ik zou zoiezo niet afstijgen en weer opstijgen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:58

En neem een zweepje mee of vraag iemand om met een zweep klaar te staan. Als ze dan gevaarlijk begint te bokken, kan je beter ineens een ferme tik geven!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:01

zweepje heb ik bij de hand, mijn zus heeft me wel geholpen dus 3 keer ongeveer als ik langs die hoek loop dan geeft ze haar een tik op een gegeven moment liep ze door, ik rijd een rodnje door de bak en ze flikt het weer.

er is verder niets medisch aan de hand... het komt elke keer na een ander geintje dat ze uithaalt.

ik kan helaas de bak niet helemaal afsluiten, voorwaards rijden heeft ook geen zin, de ene keer zie je het aankomen en de andere keer niet. de ene keer doet ze het bijvoorbeeld 5 keer achter elkaar en dan weer niet, ik beloon haar goed zodra ze er langs is gegaan maar zodra ik er weer langs loop begint het geintje weer.

Op het midden in de volte gaan en die uitbreiden heeft ook geen zin dit heb ik ook geprobeerd.
mijn buitenteugel heb ik er ook aangehouden maar dit werd nog erger.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:02

sophie_kurk schreef:
ik zou zoiezo niet afstijgen en weer opstijgen.

dat had ik in eerste instantie ook niet gedaan, maar op dat moment denk ik aan mijn eigen veiligheid Lachen
ik heb vaker meegemaakt dat ze haar been ergens tussen gooide of erover heen en op dat moment blijft zo'n beeld hangen... ze wordt hysterisch en niet zo'n heel klein beetje!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:25

Snap dat je bang bent dat ze weer zal blijven hangen. Maar je paard is gewoon aan het klieren en zal zichzelf nooit opzettelijk pijn doen. Je paard zal heus wel geleerd hebben na die vorige keer. Dus wees niet bang dat het weer gebeurd, je paard is slimmer dan je denkt.
Verder denk ik dat er niet een oplossing is tegen het bokken en wegrennen. Dus gewoon uitzitten en laten zien wie de baas is.
Succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:24

Mijn vermoeden dat het probleem ontstaat in de omgang. Nu zeg ik niet dat je het verkeert doet, maar deze pony heeft meer nodig dan de doorsnee pony en paarden.
Grondwerk zou een goede basis zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:36

josien schreef:
Mijn vermoeden dat het probleem ontstaat in de omgang. Nu zeg ik niet dat je het verkeert doet, maar deze pony heeft meer nodig dan de doorsnee pony en paarden.
Grondwerk zou een goede basis zijn.

ik doe veel grondwerk (okee wat versta je onder grondwerk) ik leg het wat beter uit.

ik loop veel met haar, leer haar dan ook wennen aan dingen zoals dat een wapperend dekje niet eng hoeft te zijn dat een dekje los op haar rug ook niet eng is en dat ze mij kan vertrouwens als ik een dekje over haar ogen leg.. dit gaat allemaal prima.
ik longeer haar, maar ben ook vaak bezig met mijn stem, meet een kattenlijn om haar hals.
ik ben eigenlijk heel veel met haar bezig, als ik er naast sta is er ook niets aan de hand.

maar zodra ik er op ga komt het ene geintje na het andere geintje, ze weet dondersgoed dat ik de baas ben.

zoals vandaag ook onder de les, ze probeerde weer de bak uit te rennen, maar zodra ik haar tegen houd begitn ze dus te bokken. ik heb doorgezet en laten weten wie hier de baas is, vanaf dat moment kon ze in een keer wel gewoon langs die opening.

ze heeft het daarna nog eens 2 keer geprobeerd, maar toen ze merkte dat het echt niet lukte was het snel over, toen begon ze te klieren met de galop, ik laat haar niet van me winnen en gaf haar goed op de donder, met resultaat ze sprong gelijk aan en was goed voorwaards.

Edit:
wat bedoel je eigenlijk met de zin: deze pony heeft meer nodig dan een doorsnee pony of paard.

(ik ben trouwens ook wel eens met wat je zegt, alleen moet ik er nog achter komen wat ze precies van mij vraagt, wat ze wilt enz.)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:51

Citaat:
Edit:
wat bedoel je eigenlijk met de zin: deze pony heeft meer nodig dan een doorsnee pony of paard.

Wat ik er mee bedoel is dat je een pony heb die niet alles zomaar aanneemt. Daarbij wil ze echt weten wie er de leiding heeft wat op de grond dus goed gaat maar onder het zadel niet. Het is geen dotje om maar te zeggen en wees er blij mee.

Probeer is met andere ogen naar het probleem te kijken. Door boos te worden laat je infijte zien dat je het niet aan kunt. lach je er om dan is het snel bekeken voor je pony. Daarbij blijf je ontspannen als je lacht en kun je de situatie beter aan.
Met deze pony moet je juist alles met lachende ogen bekijken. Het is en pony die graag gekkigheid uithaalt en kan er niet tegen als jij dat direct corrigeert en boos word. Je kunt het vergelijken met iemand die niet de zelfde humor heeft als jij. Je houd dan snel op met z'n iemand te praten, maar je pony kan dat niet omdat jij er op zit.
Er gaat een wereld voorje open als je met humor met je pony werkt. Lekker gek doen af en toe en dan kan de les er wel door om even serieus bezig te zijn.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:54

josien schreef:
Wat ik er mee bedoel is dat je een pony heb die niet alles zomaar aanneemt. Daarbij wil ze echt weten wie er de leiding heeft wat op de grond dus goed gaat maar onder het zadel niet. Het is geen dotje om maar te zeggen en wees er blij mee.

Probeer is met andere ogen naar het probleem te kijken. Door boos te worden laat je infijte zien dat je het niet aan kunt. lach je er om dan is het snel bekeken voor je pony. Daarbij blijf je ontspannen als je lacht en kun je de situatie beter aan.
Met deze pony moet je juist alles met lachende ogen bekijken. Het is en pony die graag gekkigheid uithaalt en kan er niet tegen als jij dat direct corrigeert en boos word. Je kunt het vergelijken met iemand die niet de zelfde humor heeft als jij. Je houd dan snel op met z'n iemand te praten, maar je pony kan dat niet omdat jij er op zit.
Er gaat een wereld voorje open als je met humor met je pony werkt. Lekker gek doen af en toe en dan kan de les er wel door om even serieus bezig te zijn.

ik moest even lachen toen ik je bericht las Haha!
ik heb het eigenlijk nooit echt zo bekeken, maar nu je het zo zegt; en ik erover nadenk, heb je eigenlijk gelijk.
het is echt een lief beest en had dit dus ook nooit verwacht, ze zou echt alles voor je doen zeg maar.
ik ga het eens proberen onder het rijden (zal best even slikken zijn, zelf ben ik nogal snel ge-irriteerd)

OK dan! bedankt!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:21

wat ik altijd doe op het moment dat ik voel dat ik geiriteerd word mijn mond in een glimlach dwingen. Je zult merken dat het dan bijna onmogelijk is om boos te worden.

Veel plezier zou ik maar zeggen dan.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:38

josien schreef:
wat ik altijd doe op het moment dat ik voel dat ik geiriteerd word mijn mond in een glimlach dwingen. Je zult merken dat het dan bijna onmogelijk is om boos te worden.

Veel plezier zou ik maar zeggen dan.

ik ga het zeker weten proberen, ik ben echt heel erg benieuwd
OK dan! dank je wel Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:14

Kan je die hoek bij te de uitgang niet afzetten door bijv. de bak iets kleiner te maken met een stukje lint of zo. op die manier kan ze niet door het hek heen, of vast komen zitten. Dat lint breekt wel als ze met haar benen er over komt.
Probeer in de buurt van de uitgang je paard goed aan het werk te houden. d.m.v. overgangen, tempowisselingen, stukje schoudervoor etc. zodat je paard daar continue aan het werk gehouden wordt en geen tijd heeft om na te denken. Doe alles in een vlot tempo achter elkaar. Maar ga absoluut niet die kant vermijden, want dan krijg je het zelfde probleem ergens anders in de bak.
En het is logisch dat je je op een andere manier pakt, de meeste paarden trekken hun trucendoos open als het ene truc niet lukt, dan maar de andere truc. Dat zal je nog wel vaker tegenkomen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:42

ik zou de bak af kunnen zetten met lint, maar daar breekt ze doorheen, ik zou er stoelen neer kunnen zetten maar daar gaat ze ook doorheen...

ze houdt echt vol, ik kan van alles voor die uitgang zetten maar hoe dan ook, ze dendert of er doorheen of als ze er langs af kan (maakt niet uit hoe smal) dan doet ze dat wel.

ik houd haar heel erg bezig in die hoek, maar ook dat heeft weinig zin Scheve mond

vermijden wil ik ook absoluut niet!!
en wat betreft die trucendoos, die is nu al 3,5 jaar aan de gang (is dat niet heel erg lang?)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:45

ja das heel erg lang!!! heb je geen goede beseleiding???? ik zou hem echt op zijn ***** geven!!!! jij kiest voor je veiligheid en dat is je goed recht, maar ik zou hem toch even laten weten dat dit gedrag niet getollereerd word!! veel succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:56

ik heb sinds een paar maanden hele goede begeleiding!!
daarvoor niet maar dat was zo van: laat haar maar en ga dan maar weer verder waar je mee bezig was... dit is in mijn ogen verkeerd, ik deed in de les wel (want luisteren deden ze niet), maar zodra ik zelf los reed... dan was ik de baas

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:57

Als iets zo'n tijd duurt dan wordt je het wel eens zat. Ik heb jarenlang problemen gehad met mijn paard, op wedstrijden was ze bang voor anderen, thuis was ze soms echt aan het klieren. Pas de laatste 2 tot 3 jaar, heb haar ruim 7 jaar gereden, ging het goed. De tijd die tussen de periodes zat duurden steeds langer. Blijf volhouden, al is dat heel moeilijk maar de aanhouder wint.
Hoe is ze trouwens op ander terrein, als daar alles goed gaat, weet je zeker dat het alleen klieren is. Of laat eens een ander op je paard rijden om te kijken of ze het dan ook doet.
Wat ik nu ga zeggen klinkt heel hard en ik weet nu al dat ik commentaar krijg, maar mijn paard heeft echt weleens een tik tussen haar oren gehad, omdat ze continue overeind stond, en dat heeft toen heel goed geholpen, was er diep van onder de indruk en heeft het niet weer gedaan.
En zorg er voor dat je goede begeleiding hebt tijdens het rijden.
Met bloed, zweet en tranen heb ik uiteindelijk de Z met mijn paard gehaald.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:11

Vajramani, ik ben het ook heel erg zat, kom er soms ook vanaf dat ik denk van : ik doe het niet meer bekijk het!!!.

op ander terrein is ze schrikachtig, kijkend, schreeuwend naar anderen. maar zodra ze het gewend is dan begint het net als thuis.

volgens mij is een tik tussen zijn oren als hij steigert niet zo'n ramp. ik heb tenminste geleerd dat als je dat doet, dan denkt hij dat hij zijn hoofd stot en wilt weer naar beneden.. ook heb ik ooit iets gehoord oevr de eierentheorie (een ei tussen zijn oren tikken, als het open breekt dan denkt het paard dat het bloed is) beetje sterk, ik vraag me af wat er van waar is Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:18

Het heeft toen bij mij wel heel erg geholpen, ze heeft nooit meer zo raar staan steigeren.
Wat ik ook nog wel eens deed, was mijn paard moe longeren aan de longe, en dan vervolgens er nog even op rijden, zodat het zijn energie echt kwijt is.
Het nadeel van zo'n paard met rijden is, dat je er zelf al met een brok spanning op stapt. Dit merkt een paard heel duidelijk. Ik reed met duidelijk stelling door de hoek, kont er een beetje uitdrukken en hand iets hoger om bokken tegen te gaan.
Maar een ding weet ik zeker, als je dit probleem gezamelijk weet op te lossen krijg je een paard dat vervolgens alles voor je doet.

Spirit123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:21

word een keer boos op je paard want anders blijft hij het doen want hij weet dat jij elke keer blijft afstijgen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 21:46

vorige keer bne ik kwaad geworden en bleef ook zitten, ze liep een anatal keer weer goed er langs en vloog er daarna net zo hard uit.
op het moment kan ik er niet meer aan trainen, zaterdag heeft ze mijn arm uit de kom getrokken Scheve mond

dit was op het moment dat ik voor mijn veiligheid wel af MOEST stijgen, mijn pony viel toen over wat kliko's heen en vervolgens sprong ze in de lucht en rende hard weg.... Scheve mond

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 02:19

Misschien moet je eens door een deskundige zadelmaker naar je zadel laten kijken. Het is best wel vreemd.