Vanaf waneer moeten paarden verplicht gechipt zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mellylover

Vanaf waneer moeten paarden verplicht gechipt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:09

Vanaf waneer moeten paarden verplicht gechipt zijn met vervoeren?
en hoe duur is het om een paard te laten chippen ?

edit anya: typo aangepast

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:17

Gechipt! Volgens mij is het op wedstrijd al meer dan 1 jaar verplicht, maar zou eerlijk gezegd niet weten wanneer het voor alle paarden verplicht wordt

Leoniez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:18

volgens mij 2006 is het verplicht!
ik weet het niet 100 % zeker hoor...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:26

Was het niet al begin 2005 verplicht? Verward
Ik weet het niet zeker hoor..

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:03

Wij laten morgen onze nieuwe aankoop chippen voor ze hierheen kan komen en dat kost ons €66.54 Viel me nog allezins mee moet ik zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:45

typfout aangepast... en reacties op typfout verwijderd Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 01:45

www.pve.nl/paarden
staat alle info vwb het chippen.
De prijzen zijn verschillend en varieren per stamboek.
Je bent niet stamboek gebonden en kunt dus de goedkoopste uitkiezen Haha!
bij de wpcv was het dacht 8 euro voor alleen chippen.
DierenArts, 21 euro
PPC (hier in de omgeving) 35 euro voor alleen chippen
NWPCS 35 euro voor registratie, paspoort en chip....
lijst met paspoort uitgevende instanties vind je op de site van de PVE en dan staan veel tarieven wel op internet en anders even bellen... soms houd een vereniging ook een chipdag en kan het iets goedkoper zijn..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:31

In topic [VMR] Paspoort niet mee op trailer 250 euro boete?????
Stond het volgende persbericht misschien heb je er wat aan.

15-09-2004 PB 39 Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in

Persbericht nummer 39, 15 september 2004

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

cinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:03

Hoi ,

Heb gelezen op internet verplicht van 1-1-2005 en vanaf 1-1-2006 mag er geen paard mee zijn in de hele europeese unie die NIET geschipt is .

Want er was iemand gepakt met vervoer van een schetlander en die man moest 600 euro betalen omdat hij net iets gekocht had en niet geschipt was dus zou wel uitkijken met het vervoeren van paarden want ze zijn heel streng op dat gebied omdat er te veel dieren gestolen worden of achter gelaten worden .

BETER VOORKOMEN DAN TE LAAT !!!!! Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:05

heb je de link naar dat artikel?

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:26

Uj dacht dat het nu al verplicht was, want je kan iig wel boetes krijgen als je met een ongechipt paard over de openbare weg gaat.

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:00

okeej heel erg bedankt!
ik denk dat ik wel voor die pony ga, en dat ik haar dan gewoon laat tjippen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:08

weet je wat ik dus belachelijk vind.. ik heb hier 4 paarden staan... allen niet gechipt... m'n wedstrijdpaard die volgende maand gechipt gaat worden, m'n 2 shetlandertjes en een oudje van 22... met dat oudje rij ik af en toe nog buiten, maar meer ook niet...nu gaan zij mij verplichten om iets onnatuurlijk in zijn lijf te proppen, terwijl hij (en de shetlanders) heel het terrein niet afkomen...

M'n ene shet heeft een paspoort, maar zij is ook niet gechipt.. maar bij de rest zou ik dan allemaal een paspoort aan moeten gaan vragen?? Als je het mij vraagt komt de overheid weer eens geld te kort..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:50

De overheid niet....de maker van de chip moet al die chips kwijt die hij niet meer in de honden en katten kwijt kan.

In mijn paarden geen chip...ontheffing is aangevraagd, paarden zijn doorgegeven die nog een paspoort (zonder chip) moeten hebben, maar ik heb nog niets teruggehad.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:09

Ik heb nu al alles voorelkaar ( chip en paspoort ) en was 20 euro voor het hele gedoe kwijt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:15

SANEX schreef:
Ik heb nu al alles voorelkaar ( chip en paspoort ) en was 20 euro voor het hele gedoe kwijt

20 euro? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen. Ik heb begrepen dat een paspoort bij de KNHS alleen al meer dan 50 euro kost.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:21

Was via het shetlanderstamboek, Bas staat niet daar ingeschreven maar kon er wel een algemeen paspoort en chip aanvragen.

Daarbij hebben ze een foutje gemaakt en mij alleen de kosten van het chippen berekend en me het paspoort netjes toegestuurd Haha! En wie ben ik om daar over te klagen he Knipoog

Anders had het me gewoon 40 euro gekost.
Heb dit uitgezocht nadat ik dus de KNHS had gebeld om de kosten, die liepen mij veel te hoog op met al die registratie en lidmaatschapskosten e.d erbij

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:58

Cassidy schreef:
De overheid niet....de maker van de chip
Wie is de maker dan van die transponders?
rashonden en katten worden nog gewoon gechipt (tatoo mag niet meer), kan die daar de transponders ook voor gebruiken dan worden die dingen (zonder dat glasomhulsel) ook nog gebruikt voor wedstrijdringen bij postduiven, in bedrijven enz.....

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:50

Hai,

Me oom werk bij de AED inspectie van vee boeren dus ook van stal houders etc.

En ieder paard moet voor 1-1-2005 gechipt zijn met vervoeren en wedstrijd is het nu al verplicht, en veulen moeten ook gelijk gechipt worden.

Groetjes natasja

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:44

De dierenarts was vandaag bij ons om de pony's te chippen en die zei ook van januari 2005 is het verplicht dacht hij Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:47

mijn dieren arts vertelden dat het nu al verplicht is, het hele jaar al

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:56

hafdj schreef:
Hai,

Me oom werk bij de AED inspectie van vee boeren dus ook van stal houders etc.

En ieder paard moet voor 1-1-2005 gechipt zijn met vervoeren en wedstrijd is het nu al verplicht, en veulen moeten ook gelijk gechipt worden.

Groetjes natasja

Naar mijn weten is het voor 1-1-2006.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:34

Het verschilt per paard.

Een paard wat voor dit 2004 geen papier/paspoort en chip had, is per 1-1-2004 (geloof ik) verplicht een paspoort en chip te hebben. Of anders gezegd na die datum kon je niet meer voor stamboekloze paarden alleen een paspoort aanvragen. De paarden die wel al een stamboek hebben die moeten nu per 1-1-2005 een chip hebben. En zoals bekend op wedstrijden was je al verplicht een chip te hebben (iig bij de KNHS).

@Cassidy: waar heb je dat aangevraagd bij het stamboek of bij een overheidsinstelling? Ben er wel nieuwsgierig naar aangezien Pablo nog geen chip heeft.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:50

ontheffing kun je aanvragen bij de PVE...www.pve.nl/paarden
per 1 januarie 2004 is er een paspoort verplichting, sinds 18 of 20 september is er een chipverplichting met overgangsregels.
www.pve.nl/paarden
daar staan alle regeltjes Haha!