zadelprobleem :\

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

zadelprobleem :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:06

net nu alles weer goed leek te gaan, is er weer iets wat tegen zit

mn zadel past niet meer!!

Quentin heeft heel de zomer stilgestaan en is daardoor een deel van zn rugspieren kwijtgeraakt en wel wat dikker geworden, puur vet dus.

opzich lag t zadel nog gewoon goed, gaf geen enkel probleem met het rijden en ook ontdekte de fysio&kraker geen problemen op zn rug waar t zadel ligt toen ik weer een tijdje actief aa t rijden was.

vandaag heb ik van 9.00-18.00 op Q gezeten( [VvdD] meegedaan met Eersel-Postel Rally (rit van 40 km) ) en dat heb ik vorig jaar ook gedaan, zelfde zadel, zelfde gelpad en zelfde dekje, toen waren er geen problemen, maar nu wel Bloos!

ik haalde zn zadel eraf en deed zn zweetdeken op, en voelde een bultje op zn rug schuin onder zn schoft, heb nog mn dekje nagekeken of er iets zat, maar dat was niet zo.

toen ik thuis de zweetdeken afdeed en zn rug wilde masseren had hij 2 hele grote bulten op zn rug zitten, aan iedere zijkant 1, schuin onder zn schoft, heb dit nog nooit gezien in deze vorm, echt TE ERG gewoon! had er eigenlijk meteen een foto van moeten maken, maar t was al donker en met de flits zie je het dan toch niet goed, morgenochtend maak ik wel meteen foto's, ook bel ik de zadelmaker, maar nu is mn vraag dus

heeft het zin om t zadel nu aan te passen, te verbreden op dat punt dus, terwijl hij wrsch wel weer wat afvalt, dan schuift t zadel strax weer steeds naar achteren..... Q heeft een erg hoge schoft en is verder vrij smal, t enige zadel wat goed past is een kieffer, en deze heb ik nu dus al 4 jaar voor hem, wordt geregeld nagekeken en zonodig aangepast, maar zo extreem slecht passend als nu heb ik nog nooit meegemaakt!
na een uur of 2 uur rijden is er niets te zien aan zn rug, ook geeft hij geen pijnreractie, ook zitten er geen witte haartjes die een drukking aangeven, en nu ineens 2 dikke bulten op zn rug, arm paad Ach gut

is hier iets aan te doen of moet er een totaal ander zadel komen.....
morgen bel ik de zadelmaker maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:17

Ik zou even wachtne met een nieuw zadel kopen en hem even een maand goed trainen, zodat hij weer spieren krijgt. Zodra het dan weer past zijn er geen problemen Lachen
Als het dan alsnog niet past, omdat het gewoon niet meer lekker ligt, dan zou ik uitkijken naar een ander zadel.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 09:28

ja nu een nieuw zadel kopen ben ik idd niet echt van plan, want dan zit ik strax met hetzelfde probleem dat het weer niet past
maar nog een maand verder rijden op deze manier wil ik ook niet, kijk na een uurtje rijden zie je niets aan zn rug, maar dat je na 9 uur rijden zo'n extreme bulten hebt, wil zeggen dat het niet goed ligt, dus ook niet om er maar een uurtje per dag mee te rijden.
alleen ja, nu weer breder laten maken en strax weer laten versmallen is ook niet goed voor mn zadel....

heb trouwens nog hetzelfde zadel liggen, maar dan de lech profi excellent, met gelzitting dus(ik heb de gewone kieffer lech profi), die een maat groter is, denk dat ik die eens ga proberen, is van mn moeder en nog gloednieuw en heel fijn, alleen gebruikt ze hem nooit, denk dat ik die maar eens ga proberen, al zal die weer iets te breed zijn misschien...
zit er zelf niet zo fijn op omdat ie te breed is voor mij, zit vaster in mn eigen zadel, maarja Q zn rug is belangrijker!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:44

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:56

Woooo, dat zijn inderdaad flinke bulten zeg! Het lijkt wel een allergische reactie, maar in de vorm van je zadel kan natuurlijk niet door een insect komen.. Ik zou er inderdaad om te beginnen even een zadelmaker naar laten kijken, als het goed is moet die het probleem wel kunnen vinden.
Ik weet niet hoe dat met een Kieffer is, maar mijn zadel kan aangepast worden. Ik laat mijn zadel minimaal twee keer per jaar aanpassen, omdat een paardenrug zoieso elke keer heel erg verandert. In jouw geval zou het inderdaad heel erg goed kunnen komen doordat de spieren zjin weggevallen en hij dikker is geworden. Je kunt inderdaad misschien wel dat andere zadel pakken, maar past die niet dan zou ik toch je zadel aan laten passen. Hiermee blijven rijden lijkt me niet echt een optie voorlopig.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:25

Hm, ik denk eigenlijk aan ee nreactie op het zweten of het sjabrak.
Vooral omdat de bulten ook op andere plekken te zien zijn.
Misscien nam het sjabrak geen vocht meer op, of was het met wasverzachter gewassen?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:35

het is het zelfde dekje als mn wedstrijddekje, en t zelfde dekje wat ik vorig jaar met de rally heb gebruikt, ook zelfde wasmiddel etc.... dus t is niet van het zweten of een reactie op wasmiddel, hij heeft ook niet echt gezweet eigenlijk omdat we rustig hebben gereden ivm los ijzer bij t paard waarmee ik samenreed

die 2 bulten bij zn schoft zijn echt drukkingen, de zadelmaker had vandaag geen tijd en morgen zijn ze heel de dag gesloten, hij belt woensdagmorgen terug voor een afspraak

tot er een oplossing is rij ik niet..... ik laat de zadelmaker kijken of het zadel van mn moeder past, desnoods met bonten onderlegger ipv gelpad, en als hij weer zn oude figuur terug heeft of iig niet meer afvalt en wel weer spieren heeft, laat ik op dat moment mn zadel aanpassen als t nogsteeds niet past.
mn zadel heeft al 2x in een mal gelegen om de kamerbreedte aan te passen, dat kan helaas niet oneindig gebeuren, ook al omdat je stiksel wordt losgemaakt, en dat krijg je na een tijdje niet meer netjes hersteld, vandaar dat ik dat aanpassen pas wil doen als hij zn figuur weer terugheeft wat hij normaal ook heeft, maar bij kieffer kan idd de boom op die manier worden versteld.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:37

Tsja, moeilijk...
Weet wel dat een allergie INEENS kan optreden, dus het kan ook zo zijn dat de overgevoeligheid er eerst niet was, en nu wel.
Veel succes met het zoeken naar een oplossing.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:39

hmm dat zou t dan dus ook nog kunnen zijn, maar een allergie op 11 jarige leeftijd ineens ontwikkelen? heb van 't voorjaar nog met dit dekje gereden op wedstrijd, terwijl hij zich kapot zweette, en geen bulten of nix...
ik hoop stiekem dat het een allergie is, kan een zadelmaker of DA het verschil tussen allergie en drukking zien? de bulten zijn trouwens niet gevoelig...

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:57

dat zijn idd bulten die niet zo goed uitzien, maar is je zadel nu te smal of te breed denk je als je zadel te small is moet je de gel eronder weglaten want dit versmald je zadel nog is (ik loop stage in ruitershop die tevens ook zadels passen en sommige mensne leggen een gel onder hun zadel wanneer dit niet nodig het zelfde als zo een wolletje ze denken ja das zachter voor de rug van mijn paard maar als je zadel goed gepast is op je paard zijn rug kan dit juist een negatief gevolg hebben...)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:25

ik rij idd met gelpad, dit ivm rugproblemen nadat hij achterover op de bakrand is gevallen, ook is hij onder behandeling van fysio&kraker, dus de gelpad is eigenlijk wel noodzakelijk Scheve mond

mn eigen zadel is wrsch te smal geworden, sinds mn paard dikker is geworden, maar het zadel van mn moeders paard zal denk ik te breed zijn....

ik laat iig de zadelmaker komen(die belt woensdag voor een afspraak) en naar zowel mn eigen zadel als naar dat van mn moeder en naar mn springzadel kijken, misschien dat hij zegt dat ik mn moeders zadel wel kan gebruiken tot Q weer helemaal goed getraind is, en ik dus weet dat hij niet meer smaller/bnreder/anders gespierd wordt, en dat ik dan mn eigen zadel kan laten aanpassen aan zn rug.

t is maar een ellende af en toe Scheve mond

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:22

laat er eens een zadelmaker naar kijken... Scheve mond

succes ermee!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:40

meiske16, zoals ik al heb geschreven heb ik direct de zadelmaker gebeld, die belt morgenochtend terug voor een afspraak.... ben nml niet van plan nog te rijden met dit zadel...