's Winters staan ze bij elkaar en 's zomers zet ik altijd de wei af. De wei is ongeveer 300 x 50 meter ???
Mijn paarden staan ongeveer in 1/8 deel en die shetjes in een kleiner stukje, waarvan 3 kanten vaste omheining zodat ze niet zo gauw doorbreken. Alleen de ene shet, Donnie, loopt de hele dag langs het draadje heen en weer. Al 3 weken lang!!! Ze zijn verder allebei wel goed op gewicht en zeker niet te mager. Dit is overigens ook de eerste zomer dat hij zo doet.
Het probleem is dat hij dat doet zolang hij niet bij mijn paarden of in de grote wei staat. Maar zet ik hem bij mijn paarden, dan breekt hij iedere keer door.
Wij willen die shets niet de hele zomer in de grote wei, omdat ze 2 jaar geleden al bevangen zijn geweest. De shetlanders krijgen verder weinig beweging, maar ze worden iedere dag wel gepoetst en geknuffeld door hun baasje.
Wat kunnen we nu beter doen, Donnie gewoon heen en weer laten lopen tot hij ermee stopt of hem in de volle wei zetten met de kans dat hij toch bevangen raakt. Ik heb zelf wel het idee dat Donnie meer heen en weer loopt als hij weer terug gezet is (nadat hij uitgebroken is) dan hij er al een paar dagen staat.
Hier een foto om te zien hoe groot de wei ongeveer is.

Graag je mening beargumenteren, zodat ik er ook echt iets aan heb en tips zijn altijd welkom
Wel de grote wei in maar niet te veel eten: bijvoorbeeld door een greenguard aan te schaffen. Door de greenguard (soort muilkorf waardoor hij minder maar nog steeds genoeg kan eten) kan hij niet te veel eten en als hij bij de anderen staat gaat hij niet 'ijsberen'.