smokey cream

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:53

Vos - creme = Vos / Sorrel / Chestnut
Vos + 1xcreme = Palomino
Vos + 2xcreme = Cremello (is echt een creme kleur met blauwe ogen)

Zwart + Agouti - creme = Bruin / Bay
Zwart + Agouti + 1xcreme = Buckskin/Valk
Zwart + Agouti + 2xcreme = Perlino (kan een roze schijn hebben maar vaak zijn de manen en start geler dan de vacht, met blauwe ogen)

Zwart - creme = Zwart / Black
Zwart + 1xcreme = Smokey Black (kan alle tinten zwart tot vuil muisgrijs)
Zwart + 2xcreme = Smokey Creme (is meer een vals wit kleur dan creme, met blauwe ogen)

Dit zijn de basis kleuren en de combinaties met de creme gene. Hier boven op kun je allerlei varianten krijgen naar verlang je andere modificatie genes (schimmel gene, champagne gen, bonte genes, dun, flaxen, silver,enz enz ) toevoegt

Perlino x Perlino zou een smokey creme kunnen geven als de Agouti gene NIET geerfd is van beiden ouders. Maar zoals Sugarmiss het zei, zonder DNA test zou je nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen omdat de meeste voor de hand liggend is Perlino x Perlino = Perlino (kan ook nog een Cremello zijn).

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:13

Kleurtechnisch vraagje:
Waarom blijft bij een dubbel creme-gen op Bay (zwart +agouti) er wel een lichte tint in de manen bestaan, terwijl er op dubbelcreme gen zwart géén kleur in de manen achterblijft ??

De agouti die bij zwart hoort kleurt tenslotte alleen het lichaamshaar op en laat de kleur van de manen en staart ongemoeit ??

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:38

JoAnn schreef:
Een enkel verdunde zwarte wordt toch "blauw" (of ja, goed, valk, blauw is meer bij koeien en honden enz)? En een dubbel verdunde dan smokey cream...


Een enkel verdunning op een zwarte geeft Smokey Black en daar zie je zo goed als niets aan.
Een enkel verdunning op een bruine/Bay (dus zwart + Agouti) geeft een Buckskin/Valk. Van die valk is alleen de roodtint verbleekt. De manen, staart en benen, waar het zwart heen verspreid is, zijn niet verbleekt.
Een enkel verdunning op een vos geeft een Palomino. Van dit paard, dat alleen de roodtint heeft is alles gebleekt, ook manen en staart.

Dat bedoelde ik te zeggen met de enkele verbleking tast alleen de roodtint aan, verder sluit ik me bij Peterina aan.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:42

Sugarmiss schreef:
Kleurtechnisch vraagje:
Waarom blijft bij een dubbel creme-gen op Bay (zwart +agouti) er wel een lichte tint in de manen bestaan, terwijl er op dubbelcreme gen zwart géén kleur in de manen achterblijft ??

De agouti die bij zwart hoort kleurt tenslotte alleen het lichaamshaar op en laat de kleur van de manen en staart ongemoeit ??


Op die foto's van de hengst die Snowdon liet zien, de smokey cream, zie je duidelijk wèl de roodtint in de manen. Net zoals bij een Perlino.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:22

dit wordt mij even TE ingewikkeld Bloos

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:25

Sugarmiss schreef:
Dubbel cremegen (CC) op zwart is Perlino
Dubbel cremegen op vos is Cremello

Als een perlino x perlino dus een smokey-creme is (waarbij het zwart dus helemaal niet meer zou tonen). Hoe weet je dit dan als je geen DNA-test hebt laten doen op het zwart c.q. roodgen ??

Je kunt dit alleen maar zeker weten (zonder test) als zowel de vader als de moeder dus een perlino is.


Perlino is dubbel cremegen bij bruin (dus zwart + agouti) zilversmoky, dus smokey cream, is dubbel cremegen bij zwart

zilversmokey / perlino.. het verschil zou hem zitten in de kleursterkte op het lichaam geloof ik... Bij perlino zou staart en manen een rode kleur erdoor heen hebben, zilversmokey over het hele lichaam?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:30

Het is jaren geleden dat ik nog deze materie heb behandeld en in de laaste 4 jaar zijn er zoveel wetenschappelijk vooruitgangen geboekt dat de informatie misschien zelfs is al achterhaald. Het is pas sedert een klein 4 jaar dat men de red gene, en sedert nov 2002 dat men de creme gene via een DNA test kan laten vaststellen.

Men moet onthouden dat smokey blacks EN zeker smokey cremes eerder een uitzondering zijn dan een veel voorkomend gebeuren. Waarom ... weet ik niet maar het is gewoon zo (een spelling van moeder natuur?).
Net zoals bij de 'solid' kleur paarden zijn er ook bij de 'cremes' veel verschillende tinten van vacht kleur.
Een cremello kan van een 'off-white" tot een vieze geel kleuren tint hebben.
Een perlino van een lichte creme tot een roze getint kleur.
Een smoky creme ... meestal een hele witte creme vacht kleur tot een vieze geel kleur.
De meeste mensen zien een cremello als lichter (of minder getint) dan een perlino, een perlino lichter dan een smokey creme, maar dit is in het praktijk zeker niet het geval.

Creme op rood (vos dus) verdund tot geel maar een van de merkwaardige kentekens van creme gene is dat geen invloed heeft op zwart in enkel verdunning (heterozygoot). Waarom dan heeft een dubbel verduning van zwart (buckskin en smokey black) soms wit of creme behang (perlino en smokey creme)? ... hier moet ik je een antwoord schuldig blijven, ik weet het niet en de wetenschappelijk onderzoek is nog gaande. Persoonlijk vermoed/denk ik dat het iets te maken heeft met de plaats waar de creme gene zicht vindt, nl op de A locus waar de enzyme zicht bevind dat heel belangrijk is in het maken van eumelanin en pheomelanin die verantwoordelijk zijn voor de tinten of hoeveelheid rood in een vacht of behang.
(Heel simplistisch gezegt: Een zwarte haartje is opgemaakt/opgebouwd uit deeltjes rood en zwart kleur, de rood kan dusdanig van aantalen aanwezig zijn en donker zijn om bijna zwart te lijken ... heel vaak een kleuren tint van smokey cremes ... deze rode deeltjes dubbel verdunnen uit van geel tot wit (of bijna wit)

Ik hoop dat ik beetje een antwoord heb kunnen geven.

Een merkwaardig voorbeeld is een buckskin met een witte 'vlam' door zijn manen ... meest geplaatst op de manenkam ... een enkel verdunning van rode haartjes naar wit (net zoals bij een vos naar de wit van palo).

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:34

Bedankt Peterina OK dan!

Het wordt er allemaal niet simpeler op he snowdon Haha!

Overigens moet je voorzichting zijn met de term 'silver', want die wordt gebruikt voor een andere modefier dan het creme-gen.
http://www.equinecolor.com/silver.html

Overigens kunnen beide modefiers wel binnen 1 paard voorkomen Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:39

silver = taffy?

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:43

Ja die Australiërs moeten er weer een andere naam aan geven Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:45

Pff... lekker irritant Tong uitsteken

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:51

Tut tut ... de americanen gebruiken ook silver om taffy te beschrijven.

I'm a dinky dye Aussie !!

Het zou natuurlijk veel gemakkelijke zijn als er een 'standard' en wereldwijd lijst van de verschillende beschrijvingen werd opgesteld. Maar gelukkig hebben de meest bekende kleuren genetica centrums veel contact en uitwisseling met elkaar. OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:58

Misschien moeten ze idd eens een standaardisatie qua kleuren voorstellen Haha!, want als je de kleurnamen voor IJslanders en Fjorden leest wordt je ook niet blij Lachen

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:46

Sugarmiss schreef:
Misschien moeten ze idd eens een standaardisatie qua kleuren voorstellen Haha!, want als je de kleurnamen voor IJslanders en Fjorden leest wordt je ook niet blij Lachen



Daar ben ik het mee eens Lachen

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:47

haha ik kan veel dingen niet meer volgens omdat ik de hele dag werken ben Lachen

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:30

Pfff, ik vond dit al erg moeilijk toen ik het leerde, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer... En ik heb er over vier weken examen over, zucht... Nu ja, vanavond nog eens bekijken denk ik, met de uitleg die hier staat kom ik al een heel eind, als ik eens de moeite doe om alles erg geconcentreerd te lezen.
Als er iemand interesse heeft in een lijst van welke combinatie van genen/allelen welke kleur veroorzaakt, wil ik die altijd overnemen uit mijn cursus, en hier neerzetten of je via pb opsturen...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 15:58


Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:45

Afbeelding
Mischien kan dit jullie wat op weg helpen. dit is baron op 4 jarige leeftijd.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:04

Nog nooit van gehoord, maar wel een leuk kleurtje!

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:24

gister kon ik het nog wel een beetje volgen, maar nu
wel een goed onderwerp om me in te verdiepen Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 17:25

Christi schreef:
gister kon ik het nog wel een beetje volgen, maar nu
wel een goed onderwerp om me in te verdiepen Haha!


Ik doe ook een poging tot Haha!
Laatst bijgewerkt door snowdon op 12-08-04 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:26

Christi schreef:
gister kon ik het nog wel een beetje volgen, maar nu
wel een goed onderwerp om me in te verdiepen Haha!


Daar ben ik het helemaal mee eens Lachen Ik snap der ook geen zak meer van. Het gaat hier om de kleur van mijn paard mjah Lan het niet meer volgen, Ben de hele dag werken excetra.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 17:27

Psycho_Horse schreef:
Het gaat hier om de kleur van mijn paard mjah


Ondertussen gaat het al over veel meer, het is gewoon een interessant onderwerp en het sluit mooi aan bij mijn artikel over de kleurvererving Tong uitsteken

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:30

snowdon schreef:
Ondertussen gaat het al over veel meer, het is gewoon een interessant onderwerp en het sluit mooi aan bij mijn artikel over de kleurvererving Tong uitsteken


zoals jij het gister uitlegde snapte ik het nog Schijnheilig maar het is inderdaad heel interresant.

BOKT IS LEERZAAAM Haha!

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:40

snowdon schreef:
Ondertussen gaat het al over veel meer, het is gewoon een interessant onderwerp en het sluit mooi aan bij mijn artikel over de kleurvererving Tong uitsteken


Das waar maar het is gestart Door de kleur van baron Tong uitsteken Mjah nu weet ik het nog niet. mjah Haha! Succes met je artikel Lachen