[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 13:06

Voor degene die met netten voeren;
Zijn jullie niet bang dat het paard er op 1 of andere manier in vast komt te zitten.
Met de takken van de ijzers bijvoorbeeld? Ik zie de netten toch wel vrij laag hangen namelijk.

Ik heb wel eens met gewone hooinetten gevoerd, maar ik werd gestoord van dat vastknopen
op een fatsoenlijke hoogte, zonder dat ie op de grond komt te hangen als hij leeg is en ik de
boxdeur ook nog open krijg. (volledige rail aan de voorkant voor de schuifdeuren)
Het zal om 10-14 boxen gaan, dus het moet vrij vlot/makkelijk werken.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 14:17

NiFallor schreef:
@Nikkepik: Ik ben ook niet bekend met visnetten, maar wat ik ervan denk te weten is dat het hele dunne draadjes zijn, klopt dat? Dat snijdt dan eerder en dat is voor mij een reden om zulke netten niet te gebruiken.

Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met vastzitten gelukkig.
Ik hang ze voor mijn paard met ijzers wel ietsje hoger dan voor mijn paard zonder ijzers.

In de stal heb ik een koordje gemaakt met een klip, en dan aan het hooinet ook een klip, dan is het eenvoudig ophangen en eigenlijk altijd goed.

NiFallor schreef:
Maar komt dat doordat hij het er niet uitkrijgt, of doordat hij het (lekkerdere) voordroog er tussenuit vist?


combinatie van denk ik... :D
Hij vindt het minder lekker, maar het is ook wat kort en stengelig en breekt snel af als hij er een pluk uit wil trekken, dus dan komt er bijna niks mee als je trekt en blijft er als het ware allemaal kort spul achter in de zak dat hij er niet meer uit kan krijgen...

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:35

Ik heb op dit moment geen pony's met ijzers.
Van de zomer wel weer een, maar dan staan ze 24/7 op het land zonder hooi.
Mocht het wel voorkomen dan gaan de netten helaas weer omhoog.
Nu vind ik dit fijner voor ze vanwege de lage eethouding.
Ik merk ook dat ze eerder voor een laag hooinet kiezen dan een hogere hooiruif.
Terwijl mijn hooiruif makkelijker pakt kwa hoeveelheid.
Verder heb ik een halstertouw als ophang punt. Dus een kwestie van vullen en aan de haak hangen.
Een stal moet ik nog wel knopen, maar het scheelt weer ontzettend.


Toen de afgelopen najaar mijne ijzers had is ze inderdaad vast komen te zitten in het aanhanger net en is gelukkig goed afgelopen. Toen zijn alle aanhangnetten die laag hingen weg gehaald.
Verder wil ik ook alleen maar hooinetten met fijne Maas 3cm dat maakt het al bijna onmogelijk als ze bloot voets staan.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 14:32

mijn merrie heeft aan de achterkant gesloten ijzers en ze maait niet met haar benen. De anderen zijn ijzerloos. De grote eppeljeck netten hangen zo ongeveer tot de grond als ze leeg zijn, maar gelukkig nog geen problemen mee gehad. Heb bakken gemaakt om ze in te leggen, maar mijn ruin durft niet uit de bakken te eten en hij heeft juist het meeste nodig, dus nu hangen ze aan de tralies van de stalwanden en de ronde (aanbind)haken en in de oude losse bakken.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:28

Dank voor jullie antwoorden!

Hooibakken komen er hier niet meer in. Staan ze gezellig met 2 voorbenen in te roeren }:0

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:54

@Barvrouwke: Hoe hoog waren die bakken?

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:13

We hebben om die reden de bak verhoogd, probleem opgelost.

WilmaW

Berichten: 692
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:48


Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:26

NiFallor schreef:
@Barvrouwke: Hoe hoog waren die bakken?

Fruitkist, dus een meter hoog.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:42

Barvrouwke schreef:
NiFallor schreef:
@Barvrouwke: Hoe hoog waren die bakken?

Fruitkist, dus een meter hoog.

Hmm, vrij hoog dus. Heb je soms klimgeiten?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:02

Horizontale planken met ruimte ertussen? Dat ze er op kunnen klimmen?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:23

NiFallor schreef:
Hmm, vrij hoog dus. Heb je soms klimgeiten?

Nope, van die stugge friezen :')

Billie1

Berichten: 412
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:23

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje... als je een net tussen 2 palen ophangt, kleinmazig 5 cm x 5cm, van ongeveer 3 meter breed en 1 meter hoog en je vult die met ongeveer 12 kilo hooi.
Hoelang zouden een shetlander en een paard daar ongeveer gemiddeld over doen?

Alvast bedankt!

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:41

billie1, net zo lang als dat je het gewoon op de grond gooit :')
sorry flauw, maar een maas van 5x5 is absoluut geen slowfeeder, dat is een oppelvlakte van 25 vierkante cm per maas!
hier kunnen ze dus echt gewoon net zo snel van eten als dat het er gewoon open en bloot ligt.

ik heb een slowfeeder van 2.10 x 0.95 en hier doe ik een kleine baal per keer in, nou hangt deze op stal dus er word alleen 's nachts van gegeten maar mijn 3 kleintjes (NMPRS) doen hier ongeveer 3 dagen mee.
in het begin iets korter maar nu ze er aan gewend zijn dat er altijd eten is zijn ze veel minder en rustiger gaan eten!

Billie1

Berichten: 412
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:43

Je bracht me aan het twijfelen probabeest haha, ik vond ze helemaal niet erg groot dus denk ga toch even kijken, had het eerlijk gezegd gewoon geschat, dus ben de mazen even gaan opmeten... ben een slechte schatter want ze zijn 3cm bij 3cm :-)

probabeest

Berichten: 2459
Geregistreerd: 25-01-07
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:51

:') o dat scheelt maar een beetje :D 3x3 is idd wel een echte slowfeeder, hoewel die van "normaal" nylon nog wel eens aardig willen uitrekken...

Billie1

Berichten: 412
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:53

Haha ja kon me al niet voor stellen dat het te groot was!
Durf niet te zeggen of het nylon is, het is eigenlijk een net voor op de aanhanger die ik om ga bouwen tot hooinet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:10

Vraagje ... zijn er ook mensen die nat hooi voeren in de slowfeeder? Hoe gaat dit?
Doen jullie dit ook onbeperkt?

Ik had eindelijk voor die van mij mooi, droog hooi gevonden (ipv voordroog waar ze toch best wel van aanzetten :+ ). Eerste baal ging goed, bij de 2e baal is 1 pony serieus beginnen hoesten. Ben het sinds een paar dagen aan het nat maken en het probleem lijkt van de baan... Heb er op zich geen problemen mee om in de zomer nat hooi te geven (in de winter ga ik dan terug op voordroog in combinatie met stro) maar ben nu een beetje zoekende .. Ze lijken er best wel overweg mee te kunnen in de netten (heb van die grote rechthoekige), al zat er vandaag nog wel een bodempje in. Alleen weet ik dus niet of dat is omdat ze het er niet uit kregen, of dat er geen behoefte aan was :+

En hoe zit het met onbeperkt? Want nat hooi mag niet te lang blijven liggen toch? Omdat het gaat rotten? Maar wat is niet te lang? Iemand die daar een tijd op kan plakken? :Y)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:42

Dat probleem heb ik ook met mijn merrie...
En onbeperkt nat hooi vind ik eigenlijk niet fris, veel kans op schimmel, rotten, beestjes erin...

Mijn merrie krijgt nu 's morgens een paar plakken nat hooi in een fijnmazig hooinet in de paddock, tussen de middag en eind van de middag krijgt ze voordroog in een fijnmazig hooinet, en 's avonds op stal weer nat hooi...

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:04

@[***] : ik voer al jaren nat hooi (of gestoomd) in netten. Ik voer niet onbeperkt, dus echt heel lang liggen doet het niet. Overigens als je netten iets vam de grond afhangen (10 cm is genoeg) dan ligt het hooi ook niet op de grond en het overtollige water kan er uit lopen.

Overigens ben ik om de reden van hoesten ook teruggekomen van hooi in fijnmazige netten voeren; mijn pouwetje ging er idd van hoesten. Dus nu heb ik nog één net met 6 cm maas en de rest van de netten heb ik gebruikt om open 'bakken' van te maken (4 palen en rondom het net spannen).
Van slowfeeden is dus niet echt sprake meer, maar ik heb liever een niet-hoestend paard :D

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:10

hoi allemaal, ik heb een vraag.
bij mij op stal hebben we een hooibak van maarliefst 1m breed bij 2m lang, hier zouden we graag een slowfeeder van maken omdat er nu nogal wat verspilt word en we nu verplicht zijn om beperkt te voeren omdat het anders de spuigaten uit loopt qua hoeveelheid hooi,de pony's staan op ong 10kg per dag en de paarden op ong 15kg per dag, nu hadden we een rek met mazen van ik denk 2cm bij 5cm, hier konden de paarden het hooi niet doorheen trekken en daarbij is het rek megazwaar.
nu hebben naar lang zoeken naar iets anders bedacht dat het miss wel iets is om een frame te maken en daar bijv een aanhangernet tussen te spannen, heeft iemand hier ervaringen mee? (foto?)
we leggen nu hooinetten in de bak maar dat is nogal een werk voor 7 paarden 2x per dag dus we zoeken iets makkelijkers.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:12

Ik denk dat als je een ander rek neemt met 3x3 mazen of 3x4, 4x4 dat je het probleem al hebt opgelost :D
Een frame met een fijnmazig net ertussen is ook een oplossing. Dat zou ik dan wel van metalen pijpen maken, dan heeft het meteen ook lekker 'gewicht'.

Anoniem

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:23

Dank je DubbelDun.
Ik heb de netten inderdaad een stukje van de grond hangen, je ziet ook altijd nog water eruit lopen als ik het hooi erin gedaan heb :j Zou het dan meevallen met het slecht worden? (vooral mbt de laatste restjes dan).

Ik heb 4 netten in de stallen hangen, waarvan op dit moment 2 stro bevatten en de andere 2 duw ik elke dag vol nat hooi. En dan heb ik nog 2 grote speciekuipen (met gaten in) die verspreid in de weide staan en daar gooi ik dan ook elke dag nat hooi in. Dus daar gaan ze meestal eerst van eten (is wat makkelijker), alhoewel ze soms ook meteen aan de netten beginnen, dus heb niet het idee dat ze het echt moeilijk eten vinden ofzo :+

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:31

Ik was net de Reiter Revue aan het door kijken en kwam daar deze tegen.
http://www.heutoy.de/fragen---antworten/index.php

Begin van het jaar heb ik hooinetten bij Heunetz.de bestelt maar ook de kleinste maaswijdte krijgen ze nof snel leeg.
Als ik echt onbeperkt wil voeren dan gaan er per dag twee baaltjes in (20/25kg) voor een haf, shet een een Welsh cob jaarling. De haf is de grootste vreetzak, deze staat nu weer op beperkt hooi omdat ze toch best wel was toegenomen.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:48

Daarom voer ik ook niet onbeperkt, dan ploft er hier ook eentje :)
Dat ding van hierboven zou ik een heel gefrustreerd paard van krijgen. Die gaat zich dan uitleven op mijn oudje (bijten en schoppen), dus dan heb ik liever dat ze wel iets meer tegelijk binnen krijgen.