Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
iana schreef:Amalarab schreef:jee wat vervelend bertine! wat nu? krijgen ze hooi op een andere manier dan?
dit is mijn quarantaine bak met hooinet:
[ Afbeelding ]
Dit vind ik ook een goeie!
Wij hebben nu zo'n ijzeren ruiven die op de grond staan( zoals bij cavia), maar het hooi ligt bezaaid ernaast en helemaal vertrappeld.
Zo'n zonde! Kost zoveel geld en energie wat verpilt wordt!
Ik ga gewoon het hooi ook in netten steken en deze er zo in leggen.
Zo eten ze van de grond en morsen ze minder.
zo zien onze korven eruit (zelf gemaakt)
http://img685.imageshack.us/img685/1881/p1000169av.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Het enige wat me bezig houdt is hoe ga ik de netten vast maken? Gewoon met het trektouw dat eraan zit?
pmarena schreef:Ik kan me overigens wel voorstellen dat paarden gefrustreerd kunnen raken van een 3 cm net als ze ook nog grotere netten hebben, en bovendien niet onbeperkt hooi kunnen pakken.
Dan hebben ze waarschijnlijk al best wel honger, en dan hebben ze ook net het netje met de kleinste mazen te pakken, dat is ook irritant als je er een makkelijkere optie "naast" hebt
Hier hebben ze alleen maar de hele fijnmazige van 3cm, ze zijn het helemaal gewend en omdat er altijd wel wat in zit kunnen ze de hele dag grazen dus ze hoeven niet te wachten op voer waar ze vervolgens maar weinig van kunnen pakken.
pmarena schreef:Tussen de 15 en 25 kg denk ik, valt echt geen pijl op te trekken
Pffft waar heb je zin in met manden-getel
Gewoon lekker die netten volprakken, kleinste maas, zorgen dat er altijd wat in zit, dan gaan ze na een poosje gewoon eten naar behoefte als je dat goed volhoudt.
Worden ze te dun dan geef je wat "vetter" hooi, makkelijker toegankelijk hooi of wat extra's zoals Lucerne ofzo, worden ze te dik dan vervang je een deel van je hooi door magerder spul:
kuil -> voordroog -> gewoon hooi -> graszaadhooi -> stro.
Lekker simpel en iedereen blij
Met erg verschillende paarden is het wel wat lastiger overigens, dan moet je toch individueel bij gaan voeren vaak
tamary schreef:Mooie oplossing, al zou ik graag iets hebben tegen natregenen (heb zeurpony's soms).
Amalarab schreef:leuk idee van dat hek, zou eigenlijk nog een handige deksel op moeten tegen de regen. waar is deze stal?
richting Stiens, Franeker ofzo?
Safiera schreef:Inderdaad, mooie oplossing! Mijn vraag zou eerder zijn of het hooi wel genoeg zakt. Ik zie al gefrustreerde pony's tegen het hek beuken
Dat deed die van mij ook met mijn oude hooikisten. Vanwege dat lawaai moesten die toen weg.
joyce B schreef:Mooi idee, met een plaat er boven die over de onderplaat uit steekt blijft het droog en als die kunnen draaien/scharnieren kun je daarmee het geheel vlak opruimen. Ook makkelijk op te ruimen. Hoe hebben ze dat gaas aan het hek bevestigd? En kunnen de paarden het hek niet uit de scharnieren of sluiting trekken? Deze is ook simpel aan een houten omheining te bevestigen.