[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:34

ok bedankt voor jullie verschillende reacties. Ben inmiddels hier ook een beetje het aanbod aan het bekijken. Gouden oplossing zal er idd nog niet zijn; meerdere porties, makkelijk te vullen, langzame eettijd, goede eethouding etc. Maar wie weet komt dat ooit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:40

iana schreef:
Amalarab schreef:
jee wat vervelend bertine! wat nu? krijgen ze hooi op een andere manier dan?

dit is mijn quarantaine bak met hooinet:
[ Afbeelding ]

Dit vind ik ook een goeie!
Wij hebben nu zo'n ijzeren ruiven die op de grond staan( zoals bij cavia), maar het hooi ligt bezaaid ernaast en helemaal vertrappeld.
Zo'n zonde! Kost zoveel geld en energie wat verpilt wordt!

Ik ga gewoon het hooi ook in netten steken en deze er zo in leggen.
Zo eten ze van de grond en morsen ze minder.
zo zien onze korven eruit (zelf gemaakt)
http://img685.imageshack.us/img685/1881/p1000169av.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Het enige wat me bezig houdt is hoe ga ik de netten vast maken? Gewoon met het trektouw dat eraan zit?

Gewoon met het touw inderdaad wel of hele touw door je gaas vechten of uiteindes als 2 losse touwen laten zitten. Je wil geen lussen waar ongeduldig paard in vast kan komen. Je loopt wel risico dat ze door het trekken aan het net de hele korf gaan verplaatsen, dus het geheel goed vastzetten is wel aan te raden.

Zelf zou ik trouwens overwegen om een metalen roostertje in je bakken te maken (al moeten die ook goed vast) en zijkanten dicht/geheel op verhard stuk of grote rubber mat zetten, dat is makkelijker schoonhouden en van een schoon stuk willen ze vaak ook het gemorste wel opeten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:49

Handige oplossingen komen hier voorbij! Zelf heb ik gewoon hooinetten. De maas had achteraf wel kleiner gekunt, nu knoeien ze nog redelijk wat.

Aan de stal:
Afbeelding

Aan het hek, het achterste net is die grote die je ook aan de stal ziet hangen, de voorste heb ik zelf gemaakt van een aanhangernet van de action (a 7 euro).
Afbeelding

En afgelopen week heb ik dus 3 palen in de grond gezet om daar de netten tussen te hangen zodat ze droger staan.
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:52

Ik heb net een frame gemaakt voor in een palletbox of half IBC vat van 15 mm cv buis, knelkoppelingen, 3x3 net en een pleister.

Eerst 15mm cv buis op maat zagen met de hulp van een handig veulen:

Afbeelding

Dan het net over de buizen en de knelkoppelingen vast zetten:

Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:05

Wauw heb je mooi gedaan! en dat leg je gewoon in een pallet?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:07

Ja en daar dan op alle 4 de hoeken een touwtje aan zodat ze hem niet uit de bak halen.

Moet nog wel testen of 15mm buis stevig genoeg is, anders moet ik dikkere halen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:08

Wauw mooi systeem zeg!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:15

Ja, fijn gemaakt! Heb jij geluk zeg met zo'n handig veulen naast je zij :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:15

Suzanne F. schreef:
Die van mij weten echt wel raad met mazen van 3 x 3. Geen frustratie hoor. Net is nog eerder leeg dan ik zou willen.

hier dus ook, binnen uur gaan is 20 kg hooi op, in 2 netten waar ze met 2en van eten ( en een shetje)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:25

Ik kan me overigens wel voorstellen dat paarden gefrustreerd kunnen raken van een 3 cm net als ze ook nog grotere netten hebben, en bovendien niet onbeperkt hooi kunnen pakken.

Dan hebben ze waarschijnlijk al best wel honger, en dan hebben ze ook net het netje met de kleinste mazen te pakken, dat is ook irritant als je er een makkelijkere optie "naast" hebt :P

Hier hebben ze alleen maar de hele fijnmazige van 3cm, ze zijn het helemaal gewend en omdat er altijd wel wat in zit kunnen ze de hele dag grazen dus ze hoeven niet te wachten op voer waar ze vervolgens maar weinig van kunnen pakken.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:03

Omdat het regelmatig gevraagd word zal ik hier mijn mannier van bevestiggen ook even delen.

Ik beb een 1000 liter vat voor mijn paard.
Afbeelding
Daarvan hebben we van de ton de bovenkant afgezaagd (ongeveer op de helft) en er weer omgedraaid in bevestigd.
Het metalen frame hebben we ook verlaagd.
In de binnenbak heb ik gaten geboord zodat er geen water in blijft staan.
In de onderbak kan wel water blijven staan zodat de bak verzwaard is en niet zo makkelijk van zijn plaats af gedrukt word.
Net onder de bodem van de binnenbak heb ik gaten geboord voor als het water in de onderbak te hoog zou komen dit wel kan lopen.
Dan heb ik door de wand aan de zijkant gaten geboord in paren van 2 en daar grote harpsluitingen door gedaan.
Afbeelding
Wel zo gedaan dat ik de gaten ter hoogte van een stang heb gedaan zodat als ze er aan trekken het kunststof niet kappot kan scheuren.
Het draaigedeelte zit aan de binnenkant van de bak en aan deze harpsluiting heb ik ook paniekhaken bevestigd
Afbeelding
Ik heb enkele zonder wartel (draaigedeelte onderaan) en enkele met maar die met werken makkelijker.
Hieraan heb ik enkel hooinet bevestigd ook wel afdeknet genoemd.
Bij hooinet.nl heb ik een net op maat besteld.

Om te vullen heb hoef ik dus alleen enkele knippen los te maken, net aan de kant voer er in en net weer bevestiggen met de knippen.

Voor de paarden die in een groep staan heb ik een hele grote 2,5 bij 2,5 m ruif en daarin heb ik ook een afdek hooinet bevestigd met paniekhaken.

Als iemand foto's wil zien kan ik ze wel een keer maken en plaatsen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:33

pmarena schreef:
Ik kan me overigens wel voorstellen dat paarden gefrustreerd kunnen raken van een 3 cm net als ze ook nog grotere netten hebben, en bovendien niet onbeperkt hooi kunnen pakken.

Dan hebben ze waarschijnlijk al best wel honger, en dan hebben ze ook net het netje met de kleinste mazen te pakken, dat is ook irritant als je er een makkelijkere optie "naast" hebt :P

Hier hebben ze alleen maar de hele fijnmazige van 3cm, ze zijn het helemaal gewend en omdat er altijd wel wat in zit kunnen ze de hele dag grazen dus ze hoeven niet te wachten op voer waar ze vervolgens maar weinig van kunnen pakken.

Ja precies, ze hebben gewoon best wek honger elke keer. Als ik een net met 5x5 mazen vul vallen ze daar eerst op aan. Logisch ook.
Maar bijv. 's avonds als ik twee manden hooi in het losse net heb gedaan en een mand in het 3x3 net gaat het wel goed. Dan eten ze eerst, en als de ergste honger over is hebben ze nog wat te knabbelen :)

Hoe veel kg hooi voeren jullie op een dag? En voor wat voor pony's/paarden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:40

Hier gaat er ongeveer een doorsnee baaltje per dag doorheen van gewoon hooi. Met 2 D-ponies, die van mij (zie profiel) en een Fjord.

Met dus onbeperkt voeren uit slowfeeder hooinetten, en dan op de dagen dat het echt te nat is en ze dus op het zand blijven en niet de wei op gaan, dus geen gras binnen krijgen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:52

Hmm dat valt me nog wel mee. Hoeveel kg zal zo'n baaltje zijn? 20?

Ik stop het hooi dus standaard in van die grote vierkante Action-manden. Daar past 3-4 kg in als ik het een beetje aanduw. Ze krijgen nu al 6 manden per dag (geen noemenswaardig gras meer op de wei).

Als het kouder wordt ga ik wel meer voeren. Nu is het 2-1-3 manden, straks wil ik 2-2-3 of zelfs 3-2-4 gaan voeren als het nodig is. Of voer ik dan te veel?

edit: we hebben een C en een D-pony staan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:21

Tussen de 15 en 25 kg denk ik, valt echt geen pijl op te trekken :P

Pffft waar heb je zin in met manden-getel :o

Gewoon lekker die netten volprakken, kleinste maas, zorgen dat er altijd wat in zit, dan gaan ze na een poosje gewoon eten naar behoefte als je dat goed volhoudt.

Worden ze te dun dan geef je wat "vetter" hooi, makkelijker toegankelijk hooi of wat extra's zoals Lucerne ofzo, worden ze te dik dan vervang je een deel van je hooi door magerder spul:

kuil -> voordroog -> gewoon hooi -> graszaadhooi -> stro.

Lekker simpel en iedereen blij :)

Met erg verschillende paarden is het wel wat lastiger overigens, dan moet je toch individueel bij gaan voeren vaak :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:04

pmarena schreef:
Tussen de 15 en 25 kg denk ik, valt echt geen pijl op te trekken :P

Pffft waar heb je zin in met manden-getel :o

Gewoon lekker die netten volprakken, kleinste maas, zorgen dat er altijd wat in zit, dan gaan ze na een poosje gewoon eten naar behoefte als je dat goed volhoudt.

Worden ze te dun dan geef je wat "vetter" hooi, makkelijker toegankelijk hooi of wat extra's zoals Lucerne ofzo, worden ze te dik dan vervang je een deel van je hooi door magerder spul:

kuil -> voordroog -> gewoon hooi -> graszaadhooi -> stro.

Lekker simpel en iedereen blij :)

Met erg verschillende paarden is het wel wat lastiger overigens, dan moet je toch individueel bij gaan voeren vaak :)

Lekker simpel? :P

Bij ons voeren meerdere mensen. De manden zijn er voor zodat iedereen min of meer evenveel voert. Het heeft geen zin als de ene een net heel anders 'vol' doet dan de ander :=

Ook heb ik niet makkelijk 'vetter' of 'magerder' spul om te voeren. Wij hebben via via hooi gekocht, zo veel mogelijk grote ronde balen tegelijk. Het is nogal lastig hier met opslag, vervoer en dergelijke van ruwvoer, ik ben al blij dát we hooi hebben van goede kwaliteit.

Onze pony's verschillen ook wel, de een eet langzamer dan de ander. Tot nu toe heb ik dat op kunnen vangen met bijvoeren: dan zet ik de snelle eter een emmer vol gehakselt gras voor zijn neus, en de langzame eter krijgt extra hooibrok met een hogere voedingswaarde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:47

Mooie oplossingen hier!

Die van mij krijgen buiten 2x hooi/voordroog/stro in een fijnmazig hooinet (3x3, 4x4) en mijn jonge paard krijgt op stal een grote hooitas vol voor de nacht, mijn merrie krijgt het op stal los.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:30

Ik weeg het niet . Maar heb van een bokster zo,n mooi net van hooi net.nl over kunnen nemen .2 verschillende maten mazen , gebruik de grootste maas 4 x 4 omdat er nog moeten wennen aan dit idee van hooi eten .
Dit net vul ik met 2 plakken stro en 2/3 plakken hooi , heb dan in de paddock. Nog een fijnmazig hooi net aan de wei paal zitten die ik vul met 3 plakken . Mijn 2 grote paarden , c pony en 2 shetten eten hiervan . Hebben nu nog 24/7 grasjes en dat wordt januari alleen overdag omdat ik nu het hooiland van de buurman heb om e te laten grazen . Vanaf januari heb ik alleen mijn eigen wei en dan overdag alleen grasjes , de nachten op de paddock en track .
Zal dan meer hooi moeten voeren .
Ze krijgen overigens 2 x pr opti form en herbamix ( mijten voeders ) bij .
Wegen doe ik niet , voer op gevoel kan toch niet controleren of ze de % aan ruwvoer binnenkijgen of niet .

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:52

tamary schreef:
Mooie oplossing, al zou ik graag iets hebben tegen natregenen (heb zeurpony's soms).

Zou het inderdaad nog mooier maken, maar aangezien dit ook het toegangshek is, is dat niet echt mogelijk. Ze hebben ook een schuilstal waar ze ook hooi in kunnen krijgen.

Amalarab schreef:
leuk idee van dat hek, zou eigenlijk nog een handige deksel op moeten tegen de regen. waar is deze stal?
richting Stiens, Franeker ofzo?

Het is bij Marrum (Westernijtsjerk), dus je dacht inderdaad in de goede richting ;)

Safiera schreef:
Inderdaad, mooie oplossing! Mijn vraag zou eerder zijn of het hooi wel genoeg zakt. Ik zie al gefrustreerde pony's tegen het hek beuken :=
Dat deed die van mij ook met mijn oude hooikisten. Vanwege dat lawaai moesten die toen weg.

Heb het idee dat naar mate het op begint te raken het juist sneller zakt. Uiteindelijk valt het dan ook wel door de kiertjes tussen de platen en het hek. Voordeel is dat ze daar op het beton staan en het dus niet zo snel vies wordt.

joyce B schreef:
Mooi idee, met een plaat er boven die over de onderplaat uit steekt blijft het droog en als die kunnen draaien/scharnieren kun je daarmee het geheel vlak opruimen. Ook makkelijk op te ruimen. Hoe hebben ze dat gaas aan het hek bevestigd? En kunnen de paarden het hek niet uit de scharnieren of sluiting trekken? Deze is ook simpel aan een houten omheining te bevestigen.

Volgens mij is het vooral met ty-raps vastgemaakt, maar zou dit even na moeten kijken. Het hek is gewoon goed stevig, dus daar kunnen ze weinig schade aan aanrichten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:26

pmarena, wat eten die van jou weinig, als ik mijne onbeperkt zou voeren is een baal hooi per dag per pony nog niet onbeperkt. ;)

Ik gebruik hier verschillende slowfeeders. Netten van heunetzshop.de en verder heb ik sinds kort twee hooibakken. Dit is nog niet altijd ideaal, gezien ze erg veel kabaal maken met de draadmatten. En mijn pony's ze regelmatig op de kant zetten. ;)
Ik heb heel lang en grofstengelig voer. Op zich heel fijn, maar daardoor pakken ze wel snel hele plukken tegelijk. Dus de ideale slowfeeder heb ik nog niet. Mijne eten nog bij lange na niet onbeperkt, dan krijgen ze echt teveel. Ik voer 2x per dag ruwvoer. Wel krijgen ze ook altijd nog een beetje stro in een net erbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:39

Rena heeft met verschillende paarden / ponies gestaan met een slowfeeder-hooinet, allemaal vraten ze in het begin heel erg veel omdat de meeste dieren zo geconditioneerd zijn dat ze steeds maar een portie krijgen, die ze vervolgens zo snel mogelijk opvreten omdat ze weten dat het op gaat.

Na een poosje leren ze echt dat er altijd hooi is en dan stoppen ze met zich volproppen en eten ze gewoon nog naar behoefte.

Je hoort vaak dat mensen zeggen dat hun paard maar blijft vreten, en zo zullen er best zijn natuurlijk :j

Maar eerlijk gezeg dat het 9 van de 10x zo is dat het dier dan blijft vreten omdat het onbeperkt voeren niet goed aangepakt wordt...de netten raken toch wel eens leeg, men stopt weer even met onbeperkt voeren, paarden vervelen zich dood en hebben niks anders te doen dan eten, dus doen ze dat toch maar, of er zijn te weinig voederplaatsen waardoor het toch een beetje stresserig blijft met dat eten en de boel niet tot rust komt...

Hier hebben er ook flinke vreetzakken mee gegeten, Shetten, Haflingers, nu de Fjord....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:43

Ik geef onbeperkt en dan bedoel ik echt dat het nooit op is, maar de hoeveelheden die ze vreten zijn niet meer normaal.
Ik heb pas 500kg in 8 dagen gevoerd aan 5 pony's, waarvan 1 Shetlander, de rest allemaal onder de 1.40.

Ik heb deze week dat 3x3 net binnen gehad, dus de 5x5 draadmat wordt vervangen en het 5x5 net ook.
Kijken of ze er zo wat langer mee doen en anders ga ik toch naar meerdere voerbeurten per dag, ik kan ze zowat rollen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:02

Ik heb bij de kringloopwinkel een kinderbedje gehaald (15 e.)
Onderkant dicht gemaakt (en verzwaard) met stoeptegels
Hooinet door de spijlen geven, en daar prop ik het voer onder

Werkt super!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:06

Onbeperkt is hier geen doen. Dan eten ze zichzelf dood. Moet ik wel zeggen dat ze ook niet zomaar in de zomer een groot weiland opkunnen. Vooral die ene moet echt apart op een kaal landje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:15

Hier gaat het wel goed met mijn vreetzakjes.
Heb nu 4 van die grote groene netten in de stal hangen en daar duw ik stro in (en er ligt ook altijd wel op de grond), en achteraan in de weide staan 2 speciekuipen en daar gaat voordroog in. Samen met hun 'krachtvoer' (kruidenhooi + ruwe spelt + pavo vital) heb ik 2 pony's die niet constant staan te vreten maar volgens mij ook niks te kort komen. En ze zijn nog best leuk in model, in tegenstelling tot vorige winter (enkel voordroog) toen ik ze kon rollen := Winter is nog lang natuurlijk, maar ik heb goede hoop 8-) En het is per maand ook nog eens goedkoper zo :Y)