Ik weet 't even niet meer: wat te doen met weide na spuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Ik weet 't even niet meer: wat te doen met weide na spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 13:26

Omdat ik teveel gras had heb ik een stuk laten hooien. Na het hooien is er vreselijk veel paardenbloem gaan groeien. Toen heb ik dat deel laten spuiten met MCPA/PP.
De paardenbloemen (en de rest van het onkruid) zijn nu lekker aan het doodgaan, terwijl het gras al weer flink is gaan groeien.

Nu had ik de hoop op wat vochtiger weer zodat ik de best wel schrale wei zou kunnen doorzaaien, maar dit zit er nu vooralsnog niet in gezien het weer.
Maar het gras groeit wel door....en de paarden mogen er nog lang niet op en het stuk is toch ook te groot voor ze om het bij te houden.

Wat kan ik nu het beste doen:
-maaien/slepen (mulchen) en laten verteren
-maaien met een opvangbak en maaisel dus verwijderen
-laten groeien en opnieuw hooien (waarbij er weinig af zal komen en de kosten hoger zijn als de baten)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ik weet 't even niet meer: wat te doen met weide na spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:59

wanneer heb je het laten spuiten en heb je het hele land laten doen of alleen de onkruidplekken?

Ik heb mijn land ook gespoten met MCPA maar alleen op de plekken waar onkruid stond.
Op de verpakking staat dat ze er na 28 dagen weer op mogen en dat heb ik dan ook gedaan.
Je kan evt proberen een klein gedeelte te sproeien en ze dan als eerste daar te zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 15:22

Het hele stuk is gespoten omdat het gewoon overal zat.
Het is morgen 14 dagen geleden dat het gespoten is.
Dus voorlopig mogen ze er nog niet op.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:27

Als je weiland behandeld is met MCPA/MCPP mogen paarden er na een wachttijd van 10 dagen gewoon weer op hoor. Zonder problemen. Aldus mijn loodwerker (en onze paarden doen het inderdaad nog steeds).

Mocht je het niet willen laten begrazen zou ik zeggen: flink bemesten, beregenen en proberen om de hooiopbrengst hoog te krijgen.
Ook geen optie: maaien en laten verteren. (of je belt een rundveeboer of die het wil voeren, dat kan ook prima).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:35

Het beste om een goede zode te krijgen is goed bemesten en vaak maaien.
Als je het gras lang laat worden, wordt het vaak wat "hol"

Om een betere grasmat te krijgen na het doorzaaien zou ik, wanneer je zelf kunt maaien (zitmaaier/benzinemaaier bij klein stuk, trekker met bloter bij grotere stuk?) gewoon een aantal keren maaien met mulcher/bloter en het gras laten liggen.
Ik heb bij ons in de tuin op ons net gezaaide grasveldje met kale plekken paardenkunstmest gestrooid (andere had ik niet) en dat groeit nu al de hele zomer zo goed dat we minimaal 1x per week moeten maaien. Die graszode wordt nu duidelijk veel mooier en dichter! En er komt steeds minder onkruid.

In de wei hebben we er ook eens schapen op gehad, die grazen het ook vrij kort en netjes af en meestal wordt daar je zode ook beter van. Moet je ze alleen wel op tijd er af halen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:02

Schapen heb ik een keer geprobeerd, maar gezien de omheining en de loslopende honden was dat niet zo'n succes 8-)

Een bloter heb ik niet, maar kan wel aan een tractor met maaibalk komen en dacht daar achteraan dan met de bakvlakker er over te gaan.
Dat is niet écht mulchen, maar hopelijk wel genoeg verspreiden. Maar dan moet het idd niet té lang meer zijn. Voor een zitmaaier (mulcher) lijk me 3500 m2 net iets te groot eigenlijk, maar als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik dat ook graag :D

@Wiesje: 10 dagen na spuiten vind ik écht te kort, want het zit nl nog wel IN de plantresten opgeslagen (ook in het gras).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:18

als je je gras niet lang laat groeien, maar kort houdt door steeds op tijd te maaien lukt het ook wel met een gewone maaibalk.

Het stuk naast mijn bak is zo'n 3500 tot 4000m2 en daar maai ik wel eens de mestplekken van kaal met de handmaaier, dan ben ik wel een tijdje bezig, maar met een zitmaaier is het best te doen. Kennissen reden ook wel eens met de zitmaaier over de paardenwei om hem netjes vlak te maaien. Kost wat tijd, maar als het lekker weer is, is het geen vervelende klus ;) Misschien buurjongetje aanbieden, eventueel voor een paar euro? :P Die vinden zulke dingen (rijden op zitmaaier) vaak ook leuk om te doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:03

Dat kan wel geregeld worden denk ik :D
Momenteel staat het 30 cm hoog gok ik en al vol in de aar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:32

hihi, dan dat eerst maar op laten eten of toch maar laten maaien en schudden voor hooi :P Dat krijg je met zitmaaier nooit goed en is te lang om fatsoenlijk te bloten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:35

Frustrerend hè een stuk wei met gras waar het zaad al in schiet , en waar je beesten niet op kunnen :P

Eten ze het nog wel denk je als je het gewoon laat groeien , en zodra ze er weer op mogen elke dag een strookje erbij krijgen zodat ze niet alles plat lopen en onder kakken ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:40

Maar voor ze er weer op mogen duurt nog 4 weken en dan is het weer te hoog.
Verder wil ik het stuk gaan bijzaaien en dat lukt ook niet met te hoog gras.

Misschien eerst maaien met de maaibalk, dan de vlakker er over om het goed te laten verspreiden en dan in laten drogen (moet wel lukken met dit weer) en dan over een week weer maaien met de zit(mulch)maaier of gewoon weer met de balkmaaier als die gras van 10 cm ook 'pakt'.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:30

zitmaaier is geen probleem hoor, ik maai 3ha. met de zitmaaier, de kinderen vinden het idd ook leuk om te doen. Ik maai in stukken van ong. 5000m2 per keer (dan ben ik gaar en van mijn cellulitis af) Gras maai ik niet met dit weer ivm verbranden, onkruid stukken wel (ook ivm verbranden van de zon) Ik maai om de groei van het gras te bevorderen onkruid te verminderen en om het netjes te houden.

Als gras erg hoog is geworden stel ik de maaier ook iets hoger anders loop je steeds vast. (Soms met het dan 2 keer gemaaid worden, het is wel een rustgevende bezigheid hoor)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 11:20

Het is nu idd wel erg warm en het gras zal nu best wel indrogen, maar het is gister gemaaid en daarna met de sleep goed verspreid. Ik had gehoopt dat het gespoten onkruid ook zou verpulveren, maar dat is niet helemaal goed gelukt.
Hopelijk beschermd het afgemaaide gras nu iets tegen de zon.

Er moet gewoon nodig wat regen komen :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:57

Na spuiten van mcpa/pp kan je na 10 dagen alle vee er weer op laten grazen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:25

Is dat zo ?? De een zegt 14 dagen, de ander 30 dagen tot wel 6 weken en weer een ander zegt na een fikse regenbui.

Ondanks dat het gras er niet van dood gaat zit het wél in de plant natuurlijk en krijgen de paarden het dus wel binnen.

Onderwerp: Boterbloemen op de weide

madamX schreef:
... Wil men er snel vanaf dan is omploegen of chemische bestrijding effectief, maar niet zonder gevaren. Kiezen uit twee kwaden dus. Als het mij zou overkomen zou ik toch kiezen voor de snelste methode, chemisch bestrijden, en vervolgens het land minstens 6 weken laten rusten i.v.m. de reststoffen van het bestrijdingsmiddel. Eerder op het land laten van de paarden na chemische bestrijding (zoals door de fabrikanten wordt aanbevolen - 1 tot 2 weken) geeft vaak/meestal andere problemen met de gezondheid van het paard.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-07-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:31

Ik heb beide flessen hier staan. Op de fles mcpa staat dat ze er na 8 dagen er weer op kunnen en de mcpp na 28 dagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:32

Zie mijn aangepaste post hierboven :)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:34

Oh, okee, mijn paarden leven gelukkig nog steeds............