Boterbloemen op de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Boterbloemen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 09:23

Sinds dit jaar en nog maar sinds kort hebben wij last van een overdosis boterbloemen op de weide. Je ziet de paarden bijna niet meer staan! Gelukkig is er nu nog voldoende gras om tussen de boterbloemen uit te eten maar het loopt de spuigaten uit.
Nu hebben onze paarden twee stukken en wij zouden dan alvast 1 stuk onder handen willen nemen zodat deze in orde is tegen dat ze er terug op kunnen.
Nu had ik volgende vraag: als wij de boterbloemen met de bosmaaier omleggen, blijven zij dan giftig? Of kunnen ze dan dienen als natuurlijke meststof?
Iemand misschien andere tips om de boterbloemen te lijf te gaan? De hele weide omdoen en opnieuw inzaaien is geen optie. De weide is niet van ons, het inzaaien is te laat en de paarden zouden er na een paar weken toch echt terug op moeten.
De weide heeft altijd veel onkruid (nooit boterbloemen!) gehad en op zich vind ik dat niet erg, de paarden staan er heel goed bij, maar nu moet er toch iets gedaan worden.
Alvast bedankt voor de tips!

Peachy

Re: Boterbloemen op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:28

Je kunt MCPA spuiten. Die doden de boterbloemen. (en andere onkruiden)
Alleen de paarden mogen er dan minstens 10 dagen niet op en het liefst ook nog een regenbui erover heen laten gaan.

Ik weet niet of ze nog giftig zijn nadat ze dood zijn of gemaaid, maar ik haal het wel weg voor de zekerheid.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:34

Je kunt diverse producten gebruiken om je weide te kalken/onkruid te verwijderen. Afhankelijk van de zuurheid van de grond in het voor- en najaar of alleen in het najaar. Gedroogd zijn boterbloemen niet meer schadelijk. Ik weet niet of paarden ze eten als ze net gemaaid zijn; ze zijn in ieder geval licht giftig. Het beste is kalk te strooien, er een regenbui overheen te laten gaan en te wachten tot de gemaaide boterbloemen opgedroogd zijn. Het kan zijn dat 1 kalkbeurt niet genoeg is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:51

Dat van die MCPA ga ik zeker onthouden! Het is dus nu de moment om al een deel te doen, nu het nog af en toe goed regent. Kan je dit gewoon bij de Boerenbond kopen?

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:57

Ik volg dit even mee, heb ook veel boterbloemen in de weides staan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:16

Heel de regio hier staat vol met boterbloemen, helaas dus ook mijn wei...
1 voordeel: Staat wel leuk op foto's D

We hebben een stuk gemaaid maar daar zijn ze ook al terug aan het groeien maar scheelt wel veel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:20

Kalk? Dat is nog wel te doen, dat kunnen we ook zelf. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:42

Vers is boterbloem mild-giftig, maar wordt het niet gegeten door paarden. Gedroogd is het niet meer giftig (boterzuur is vluchtig, verdampt dus bij het drogen).
MCPA is idd gewoon bij de boerenbont ed verkrijgbaar. Houd er rekening mee dat je officieel een spuitlicentie moet hebben om het te kunnen kopen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:28

Ibbel schreef:
Gedroogd is het niet meer giftig (boterzuur is vluchtig, verdampt dus bij het drogen).
MCPA is idd gewoon bij de boerenbont ed verkrijgbaar. Houd er rekening mee dat je officieel een spuitlicentie moet hebben om het te kunnen kopen.

Wat een onzin weer.... Als je al denkt dat er boterzuur in een boterbloem zit?????
Protoanemonine is de milde gifstof; door droging wordt dit omgezet in anemoonzuur, welke geen blaren meer kan veroorzaken maar eventueel wel invloed kan hebben op leptine in het lichaam.
Goede bemesting (na grond onderzoek) en goed weidebeheer voorkomt een teveel aan boterbloemen. Zijn het er erg veel, dan duurt het een paar jaar voordat deze verdwijnen (door goede bemesting en weidebeheer). Wil men er snel vanaf dan is omploegen of chemische bestrijding effectief, maar niet zonder gevaren. Kiezen uit twee kwaden dus. Als het mij zou overkomen zou ik toch kiezen voor de snelste methode, chemisch bestrijden, en vervolgens het land minstens 6 weken laten rusten i.v.m. de reststoffen van het bestrijdingsmiddel. Eerder op het land laten van de paarden na chemische bestrijding (zoals door de fabrikanten wordt aanbevolen - 1 tot 2 weken) geeft vaak/meestal andere problemen met de gezondheid van het paard.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:34

Voor MCPA heb je geen spuitlicentie nodig hoor. Volgens mij geldt dat alleen voor ander spul, anders zou het niet zo bij de boerenbond staan. Ze hebben bij mij er iig nooit moeilijk over gedaan.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 07:46

De paarden gaan sowieso de eerste 4 weken niet meer op die weide, dan is die 2 weken (aangeraden door de fabrikant) toch ruim overschreden lijkt me.
We gaan in ieder geval zaterdag eens kijken in de winkel en dan aan de slag. De weide helemaal omdoen, chemisch bestrijden en terug inzaaien is dus helemaal geen optie. De weide is niet van ons en we werken met jaarcontracten, daar ga ik dus mijn geld niet in steken, dan voeder ik nog liever bij.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:14

Volgens mij kun je het als particulier wel kopen in verpakkingen van 900 ml. (Spuitlicentie gaat pas gelden bij 1 ltr., en fabricant heeft hierop ingespeeld door de verpakking 900 ml. te maken)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:57

boterbloemen wijzen op zure grond en dus kalktekort
je zou ze nu kunnen bestrijden maar dat ga je met een gietertje ..daar zou je echt een boer/loonwerker met die grote sproeiers moeten voor inhuren zodat echt alles gedaan wordt anders gaan ze gelijk weer overheersen ..Kalken is de enige manier om ze niet in je land te krijgen moet je alleen even navragen of het nu nog kan ( meestal is dat of najaar of voorjaar ) .
Ik heb echt 0.0 boterbloemen ( en buren heel veel ) omdat we net zo'n goed weidebeleid voeren

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 07:49

Tja, de weide is in de jaren voor ons echt verwaarloosd geweest, kapot gelopen en nooit iets van bemesting gehad. Nu zie ik hier in de buurt wel overal boterbloemen. Het zal dus ook echt aan de grond liggen.
Kalk gooien hebben we overigens wel gedaan dit voorjaar ... enfin, morgen eerst eens gaan bestrijden en wat weg is, is weg dan. Dan kunnen we in het najaar nog eens goed kalk strooien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:15

ik heb 2 jaar terug ook een stuk overgenomen waar jaren niets aan gedaan werd ( geen onkruidbestrijding ,geen kalk en geen meststoffen en jaar in jaar uit gebruikt ..dat stond dus kaal , vol boterbloemen en onkruid ..gelijk gebloot , onkruidbestrijding kalken en bemesten en het voorjaar had ik dit als resultaat:
http://www.youtube.com/watch?v=VLP2B_ecgcA
en dit jaar stond het gras echt een dikke meter hoog *D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:16

strooi je poerder of korrels of van dat heel goedkoop kalk wat de landbouwers gebruiken ?