Citaat:wat is nu precies een Equine osteopaat???
een ostheopaat die paarden behandelt.
je hebt ook ostheopaten die mensen behandelen (humaan)
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suzan1 schreef:een ostheopaat die paarden behandelt.
je hebt ook ostheopaten die mensen behandelen (humaan)
Mause schreef:Mensen, ik heb nog een vraagje over nog een andere dame, die zich in het alternatieve circuit begeeft, namelijk ene Evelien Hekkenberg. Kennen jullie die en zo ja, wat is jullie ervaring?
Gerrie schreef:Wat is osteopathie ?
Osteopathie is een geneeswijze, die op het einde van de vorige eeuw door Dr. A.T.STILL in de U.S.A. ontdekt werd. Bij het uitbreken van een virale meningitisepidemie, waarbij hijzelf drie kinderen verloor, begon hij na te denken over het feit dat sommige personen ziek werden en andere niet.
De principes van de osteopathie zijn gebaseerd op de logica van de toegepaste kennis van anatomie, fysiologie en pathologie.
1. het lichaam functioneert als een eenheid.
2. de structuur en de functie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
3. het lichaam beschikt over zelf-regulerende mechanismen.
4. een relationele therapie voor het lichaam is gebaseerd op de kennis en de toepassing van deze 3 principes
De osteopatische aanpak van een probleem is dus holistisch en causaal.
In de praktijk betekent dit dat een probleem niet alleen in zijn lokaal kader bezien wordt, maar dat iedere struktuur op afstand elders een probleem kan veroorzaken. De link tussen beiden kan muskulair, tendineus, fasciaal, neurologisch, visceraal, arterieel, enz.... zijn. Er wordt dus geredeneerd in oorzaak-gevolgketens.
Deze twee principes, holistisch en causaal, voeren ons zeer vaak naar de wervelzuil, wegens zijn centrale rol als as van het lichaam, maar ook als huisvesting van het zenuwstelsel, zowel het perifeer als het autonoom zenuwstelsel.
Waarom osteopathie bij paarden en honden ?
Een osteopatische opleiding steunt op 3 grote peilers :
a) het gevoel
b) de kennis
c) de techniek
a) het gevoel is universeel en dus ook overdraagbaar en toepasbaar op andere zoogdieren. Een osteopaat met een humane opleiding zal relatief gemakkelijk zijn getrainde gevoeligheid kunnen aanwenden bij paarden, honden, katten, enz...
b) de kennis is natuurlijk materiegebonden. Om paarden of honden te behandelen moet men de specifieke anatomie, biomechanica en fysiologie van het betreffende dier beheersen.
c) de toegepaste techniek is ook afhankelijk van het te behandelen lichaam; om een paard te behandelen moet men gebruik maken van andere technieken, dan voor een mens of een hond. Maar de juiste techniek volgt uit een goed gevoel en een inzichtelijke kennis.
Waarom nu paarden en honden?
1. veel problemen bij paarden ontstaan door inwerking van het ruitergewicht, een hond
bijvoorbeeld heeft deze problemen niet. Honden hebben dan weer te kampen met andere specifieke problemen.
2. paarden worden vaak competitief gebruikt, wat hun bewegingseisen verhoogt en ook de kans op blessures en onregelmatigheden.
3. het kapitaal dat veel paarden vertegenwoordigen.
4. het paard kan gezien worden als een standaarddier, zoals in vele veterinaire opleidingen, van hieruit kan dan ook de overstap gemaakt worden naar bijv. de hond.
Dit zijn slechts enkele redenen, maar uit hetgeen voorafgaat mag blijken dat honden en katten even goed kunnen behandeld worden met osteopathie, mits men zich verdiept in hun anatomie, biomechanica en fysiologie, wat dan ook gebeurt in het 3e jaar van onze opleiding.
http://users.pandora.be/icreo/Nederl/behandeling.htm
Renske20 schreef:Een ostheopaat zet op een voorzichtige manier oa wervels, het bekken, de heupen etc in een betere positie, zonder grof geweld, steffi doet dit idd ook
manueel therapeut, chiropractor, ostheopaat etc is allemaal wel met elkaar te vergelijken(iig dat is wat mij is verteld)
maar super zeg dat het met Gamier zo goed gaateen hele opluchting dus
Gerrie"]
Neem even tijd voor wat zelfstudie...
Voorzetten geven is een ding maar voorzeggen doe ik niet..![]()
www.vandale.nl
[/quote]
Oké wil best wat zelf studie doen..... maar
[quote="Gerrie schreef:Dit zijn slechts enkele redenen, maar uit hetgeen voorafgaat mag blijken dat honden en katten even goed kunnen behandeld worden met osteopathie, mits men zich verdiept in hun anatomie, biomechanica en fysiologie, wat dan ook gebeurt in het 3e jaar van onze opleiding.
(mag spieken enz ook niet
)
Hij was dus echt stokkreupel, dus allemaal dierenartsen afgelopen en klinieken en niemand die wist wat ze met hem aanmoesten. Hij moest dus eigenlijk maar naar de slacht omdat het nooit meer goed met hem zo komen
Toen hoorde we van eric laarakker en natuurlijk zijn we (mijn zus en ik) daar naartoe gegaan aangezien dat het laatste was wat we ons konden bedenken. Ik geloofde er in eerst in stantie niet echt in. Een dierenarts kan nie vinden wat het paard mankeert en eric met ze zweefstafje wel
Eenmaal daar bleek het dus ook zijn Si gewricht te zijn en een wervel in ze hals zat niet helemaal lekker. Verder mankeerde hij niks
Na 3 behandelingen liep hij weer als van ouds
(hij is toen gehandeld door steffie maar die is inmiddels nie meer werkzaam in de kliniek van eric) niet te geloven maar echt waar. Een jaar geleden ben ik van stal verhuisd en toen ging het weer helemaal mis. Hij kreeg een keer koliek, tja kan gebeuren denk je dan dus dierenarts erbij en na 3 dagen niets meer aan hem te zien.
Dus wij weer naar eric laarakker om te kijken wat het nou precies was wat die koliek elke x veroorzaakte. Nu bleek dus dat ze darmflora alles behalve goed was, ze levergehalte was te laag en er zat een wervel in ze rug en in ze nek scheef. Ik heb toen heel wat middeltjes gehad omdat hij natuurlijk ook veel mankeerde. Ook hebben ze zijn voer doorgemeten (ik had gewoon een simpel onderhoudsbixje van de ranzijn
) en dat bleek dus ook niet goed te zijn. Ze hebben me toen equiral Qi aanbevolen, maar het is natuurlijk je eigen keus of je dat ook doet of niet. Hij kan je nergens toe dwingen. K ben toen ook op dat voer overgegaan en ook weer na 3 behandelingen was hij weer in orde. Ik heb nu alleen nog een rugspray en een buisje met een of ander middeltje erin, ze schijnen er rustig van te worden en het beschermt tegen aardsstralen (mijn paard is er heel gevoelig voor) Dat buisje geloof ik niet echt in. Ik heb het geprobeerd toen de hoefsmid er de laatste keer was
hij was aan het klieren en gewoon vervelend en druk doen. Dus ik het buisje gepakt en hem ingestraald haha nou rustig werd hij niet hoor. Maar dat is ook echt het enige waar ik me vraagtekens bij heb, verder ben ik er heel erg over te spreken 

Renske20 schreef:Steffi!!
erg nuchter, geen gedoe met homeopatische middeltjes etc, en erg eerlijk in haar mening!
1e keer bij Q was ze echt niet heel positief, de 2e keer wel, en het is ook echt een ander paard
zoek anders ff op mijn naam op verslag van de dag, vind je de 2 topics over de behandelingen van Quentin, zonder haar was Q nu of nog kreupeler en stijver of al in de frikandellen beland
Steffi is mijn persoonlijke heldin
judithh schreef:steffie heeft zijn bekken weer recht gezet
judithh schreef:ik vertelde steffie nog hoe ik aan haar gekomen was en vertelde over jou topic over quintin en ze zei gelijk...ooo quintin aah die lieverd, ben zo blij dat het nu zo goed gaat met hem...echt een hele lieve meid!!

Gamier schreef:judithh schreef:steffie heeft zijn bekken weer recht gezet
Als eerst top dat je paardje zich beter voelt!![]()
Ten tweede... Kan iemand mij vertellen hoe zij dat gedaan heeft? Net als mijn osteopaat heeft zij iets recht gezet... Ik blijf mij toch afvragen hoe iemand dat met zijn handen kan doen.... De botten, spieren en pezen zijn verschrikkelijk sterk ik blijf het vreemd vinden dat iemand gewichten recht kan zetten met zijn/haar handen. Kan iemand hier meer over vertellen?
(even voor de duidelijkheid.... ik heb het ook met eigen ogen gezien maar ik ben en blijf sceptisch