Voor- en nadelen van een kunstofzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:37

je kan nog beter een zadel kopen in rotterdam goedkopen en echt leer. niet de beste kwaliteid maar wel voldoende

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:38

ja dat vind ik ook is niet duur niet super kwaliteit maar geen piepende spons onder je kont. Ik weet het wel Leer!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:54

ja, maar pas dan wel op dat je zadel niet scheef is...
wand dat had een vriendin van me... t leek net of haar pony scheef was, maar in werkelijkheid was t haar zadel..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:59

Ik zat te denken aan de eigenaresse van Angel over te halen om een kunststof dressuur zadel te kopen omdat het zadel wat er nu op ligt schuift en niet lekker zit.. (zie ook mijn topic: Mijn houding???)
Maar iedereen hier is er niet zo positief over.. dat kraken lijkt me inderdaad vreselijk. Maar een goed leren dressuurzadel... daar kun je bijna een autootje voor kopen .. Verward

(Edit: haakje vergeten.. )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:06

Sanet schreef:
Ik zat te denken aan de eigenaresse van Angel over te halen om een kunststof dressuur zadel te kopen omdat het zadel wat er nu op ligt schuift en niet lekker zit.. (zie ook mijn topic: Mijn houding???)
Maar iedereen hier is er niet zo positief over.. dat kraken lijkt me inderdaad vreselijk. Maar een goed leren dressuurzadel... daar kun je bijna een autootje voor kopen .. Verward

(Edit: haakje vergeten.. )

ik heb mijn rossner tweedehands gekocht..
was amper 1 x gebruikt..
scheelde 100 euro..
dus nu heb ik een leuk goed normaal kwaliteit dressuur zadel voor een mooi prijsje.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:56

Bedankt, voor alle antwoorden, maar niet iedereen is er dus positief over, ik ga maar eens goed nadenken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:59

Steffie89 schreef:
Bedankt, voor alle antwoorden, maar niet iedereen is er dus positief over, ik ga maar eens goed nadenken

dat zou ik ook doen..
misschien is het verstandig iemand om een mening te vragen die een leren en kunstofzadel heeft...

ik bedoel degene met leer hebben de voorkeur aan leer
en degene met kunststof zullen toch voor kunstof gaan..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:04

Tot voor kort reed ik op een KN (leer) zadel. Mijn paard is flink gegroeid en ik moest dus iets anders. Ik rijd nu op een Wintec Cair en ben erg tevreden. Voordelen: verstelbaarheid van de boom, makkelijk te onderhouden en superlicht en ach ik heb een Tinker dus serieus word ik toch al niet genomen Haha!

Van piepen heb ik totaal geen last met m'n Wintec en aan rijden in de regen doe ik toch niet Tong uitsteken

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:48

Voor kinderen vind ik het wel leuke zadels, vanwege het lichtte en dat ze niet zo duur zijn. Dan houden bij mij de voordelen wel op. Dat gepiep, daar word ik echt heel erg door gestoord. Als ik met stalgenootjes in de bak ben die een kunststof zadel, hebben, kan ik me daar al ongelooflijk aan ergeren. Helemaal als je ook nog rubberen laarzen hebt.

Voor de verstelbare boom... dat heb je bij veel leren zadels tegenwoordig ook, alleen hoef je dan geen nieuwe boom te gaan kopen, maar kan je aandraaien met een sleureltje.

Leer zit lekkerder, vormt zich naar paard en ruiter, je zweet er 's zomers niet zo op, als het regent krijg je niet zo'n natte billen en ja dat invetten... Als je jezelf dat goed aanwend doe je daar helemaal niet zo lang over. In iedergeval korter dan steeds je zadel moeten laten drogen...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:55

Ik heb de Wintec Isabell Werth gehad. Dat er dus niemand boven het Z2 met een Wintec rijdt is niet waar.. ze rijdt er zelfs GP mee Clown
Ik vond het een heerlijk zadel met een diepe, stevige zit. Equisuede voelt ook veel fijner aan dan de meeste kunststofzadels. Dat het zadel na regen 4 dagen nat blijft lijkt me sterk.. ik zette 'm wel eens onder de tuinslang om m goed schoon te krijgen, volgende dag kon ik er weer op.
Het nadeel vind ik dat je de voorkant weliswaar mooi kan verstellen, maar het opvullen echt heel lastig gaat.
Maar goed, ik heb het hier wel over het duurste kunststof zadel dat er is. Nog steeds goedkoper dan een middenklasse leren zadel, maar de Wintec Werth in dezelfde klasse als bijv Maxam noemen is hetzelfde als Kieffer en Zadelmarkt te vergelijken.. tis een volledig andere prijs- en kwaliteits klasse

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:21

nou, 4 dagen nat misschien waren het wel 5 dagen! en het is mij echt gebeurd dus het kan zeker wel.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:01

Tjonge wat een negatieve reacties.

Ik rij al 3 jaar op kunststof en loop er helemaal mee weg.
Ik heb de wintec 500 gehad, super fijn zadel. Qua passen op mijn paard en onderhoud. Doekje erover en klaar. Nadeel is de zit, ik kon er zelf niet zo mooi op zitten.
Toen heb ik een tijdje een leren zadel gehad (ainsley), ik ergerde me dood.
Ten eerste aan het gewicht, aan de stugheid, het altijd kleffe zadel ('s winters), zelfs na een gordige poetsbeurt met zadelzeep. Dan was het een week fijn, maar daarna was het weer klef. En dat mijn sjabrakken na drie keer rijden veruïneerd waren vanwege het afgeven van het kleffe leer. Maar vooral het onderhoud...

Ik heb nu weer een Wintec, de Isabelle Werth. Echt een super fijn zadel.
Fijne diepe zit, ligt goed op mijn paard, nooit klef, vochtig doekje afnemen en klaar. Mijn dekjes blijven mooi.
Het enige nadeel is dat het minder lang mee zou gaan. Nou goed, dat weet ik zelf nog niet. Ik heb hem nu bijna een jaar en hij is nog puntje gaaf. Maar ik ben er dan ook heel zuinig op.

En dat iemand mensen met een kunststof zadel minder serieus neemt, getuigt van behoorlijk kortzichtig gedrag. Boos!
Je hebt ook flut leren zadels, dus dat vind ik echt een domme opmerking. Ik ben niets minder of meer waard dan ieder ander...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:13

Ik heb nu al een derde hands kunstofzadel en hij heeft nog nooit gekraakt of iets dergelijks. Het zadel waar Lucky mee is in ingereden die was pas ****. Ook een leren het zat voor geen meter was knoerhard en echt niet fijn, ik ben echt helemaal voor de kunstofzadels!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:25

Ik heb 7 jaar op een kuntstof zadel gereden en voor mij heeft iemand anders er al 3 jaar mee gereden en het zadel is pas dit jaar echt begonnen met slijten..(dus pas na 10 jaar)

Nu heb ik een nieuwe en ik vind het super zadels..De mijne piept ook niet en blijft misschien 1 dag nat dus dat valt wel mee..

Een wintec is ook makkelijker als je verschillende ponys rijd omdat het op veel ponys past.

Super licht zadel,goede kwaliteit (vind ik) en ik blijf er heerlijk in zitten dus ik hou lekker mn wintec.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:49

Ik heb ook een tijdje op een kunststofzadel gereden en ik was er helemaal weg van. Paste op twee paarden gewoon echt goed, zat lekker, kraakte niet etc.

Het zal mij echt een zorg zijn wat andere mensen daarvan vinden, ik zweerde bij dat wintecje. Lachen

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:12

Ik heb pas geleden mijn tweede kunststof zadel gekocht, een Wintec Wide Cair. Mijn eerste zadel, een Wintec 2000 heb ik helaas weg moeten doen, niet omdat het versleten was, maar omdat het jammergenoeg niet meer goed paste op mijn paardje (de breedste boom werd alweer te smal Haha! ).
Dat ik er dus weer een kunststof zadel voor teruggekocht heb bewijst wel dat ik er erg tevreden over ben Knipoog
Toen ik destijds mijn paardje kocht zat er geen zadel bij, ik heb toen een zadelpasservice laten komen met zowel diverse merken leren zadels als de kunststof Wintec. Al de meegebrachte zadels uitgeprobeerd, maar de Wintec vond ik veruit het lekkerste zitten en hij lag toen goed op mijn paardje. Ook de diverse voordelen (lekker licht, makkelijk schoon te houden enz) spraken me wel aan Knipoog
De genoemde nadelen heb ik nog nooit last van gehad, ik heb juist de ervaring dat het kunststof beter tegen vocht kan dan leer, natte sponsbillen heb ik in ieder geval nog nooit gehad Haha!
Dat gepiep en gekraak heb ik ook nog nooit gehad, en ik rij met vanalles, zowel leren laarzen als rubberen, chaps en gewoon schoenen Lachen
Maarja, ik ben dan ook maar een "simpele" recreatieruiter die met een Tinker door het bos hobbelt...geen wonder dat ik niet serieus genomen word Schijnheilig

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:13

batje schreef:
Ik heb de Wintec Isabell Werth gehad. Dat er dus niemand boven het Z2 met een Wintec rijdt is niet waar.. ze rijdt er zelfs GP mee Clown

ooh dat zal best maar dan ben jij waarschijnlijk wel 1 op de 150....

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:23

Btw, Als mijn zadel piept doe ik een klein beetje olie op de plekjes waar het piept.. weg piep...

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:51

ik heb ook een kunstof zadel (wintec 2000) ik zie eigenlijks alleen maar voordeel, licht, makkelijk in onderhoud, mindervatbaar voor schimmel bij vochtig weer, goedkoop... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

van dat "piepen" heb ik nog nooit last gehad, wel is het volgens mij zo dat het zadel minder lang volhoud, maar tja als je er alleen zelf op rijd lijkt mij dat niet zo'n probleem, als je bedenkt dat het zo veel goedkoper is.
daarbij is het enige na-deel wat ik tegen ben gekomen zijn de beugelriemen (die kuntstoffe) die rekken extreem uit, dus heb ik leren gekocht, dus nu is het probleem verholpen.

verder dus eigenlijk een geweldig goedzadel!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:57

rossebol schreef:
nee gewoon niks van die mensen aantrekken ik blijf bij mijn eigen mening kunstof zadels zijn de meest vervelende en verotte zadels die er maar zijn het zit gewoon niet en al die nadelen nee niks voor mij

misschien wel duidelijke taal, maar leestekens komen nooit verkeerd aan...

het is te zien welke kunstofzadels.
ik heb op wintecjes 100 gereden: zolang ik op paarden reed die makkelijk uit te zitten waren: geen probleem
Nu rijd ik op een "hard" paardje, op die zadels rij ik mezelf open
Alsook op de wintec sport.
Maar met de wintec 2000 heb ik niks van problemen, een superfijn zadel, zit veel makkelijker dan haar lederen zadel (spring en knoerthard)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:59

dutske schreef:
misschien wel duidelijke taal, maar leestekens komen nooit verkeerd aan...

het is te zien welke kunstofzadels.
ik heb op wintecjes 100 gereden: zolang ik op paarden reed die makkelijk uit te zitten waren: geen probleem
Nu rijd ik op een "hard" paardje, op die zadels rij ik mezelf open
Alsook op de wintec sport.
Maar met de wintec 2000 heb ik niks van problemen, een superfijn zadel, zit veel makkelijker dan haar lederen zadel (spring en knoerthard)

waarom verglijk jij een voor jou fijn wintec zadel met een harde springzadel leer..??

verglijk dan een kwaliteit wintec met een kwaliteit leerzadel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:11

Er zijn ook andere merken dan alleen wintec. En dat de top geen kunsstof zadels gebruikt weet je niet. Het kunstleer lijkt tegenwoordig op gewoon leer, dus hoe wil je dat dan zien, of ga je bij alle topruiters de zadelkamer in om de zadels te bestuderen? Nogmaals, mijn vriendin doet in ruitersport vakanties, uren lange ritten, ze gaat er ook mee te water, en nooit problemen en ze zien er allemaal na jaren nog netjes uit. En helemaal geen onderhoud. Er is er niet een die piept. Beter een nieuw kunsstof dan een slecht tweedehands lederen, toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:12

omdat ik nog nooit p een echt kwaliteitzadel leer heb gereden
ik rij op de manege
het lederen zadel dat er nu opl ligt was het vroegere wedstrijdzadel van mijn instruteur
Daar kan ik wel redelijk fijn opzitten, maar het is redelijk hard, en doordat ik weinig zitvlees heb zit ik er niet echt prettig op
Nu kan ik tijdens de les soms een wintec 2000 gebruiken, en in vergelijking met dat zadel vind ik het een zeer goed zadel
ik zit er fijn op, en ik rij mezelf niet door,als op andere winteczadels.
Als jij een kwaliteit wintec en een kwaliteit leer hebt wil ik het gerust komen uitproberen hoor Schijnheilig

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:13

ik heb pas mijn leren jc zadel ingeruild voor eej wintec 2000 super deluxe. Ik vind het een geweldig zadel, weinig onderhoud licht en door verstelbare boom op meerdere paarden passend te maken. Als je een beetje scheef paard hebt is het makkenlijk want het paard gaat zich dan recht vormen omdat anders je rechte zadel niet lekker ligt heel makkenlijk. IK BEN VOOR KUNSTOF Tong uitsteken OK dan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:16

dat van dat scheef paard snap ik niet hoor manon.