Mijn houding???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Mijn houding???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:41

Vandaag zijn er voor het eerst foto's van mij met mijn nieuwe verzorgpony gemaakt..
Ik verzorg haar nu sinds eind augustus, en er is nog nooit op wat voor manier dressuur met haar gereden. En toen ging de eigenaresse bedenken dat ze haar pony de wedstrijden in wil hebben.. nou goed..
Ik ben dus druk aan het werk, maar ik heb niet het idee dat het al goed wil lukken..
Toen ik dus vandaag de foto's zag, schrok ik vreselijk.
Ik heb altijd geleerd dat schouders, heup en hakken op een lijn moeten... schouders en heup dat gaat nog wel redelijk (er rekening mee houdend dat ze op deze foto net wegliep terwijl ze lief stil moest staan voor de foto) maar mijn hakken???
Moet ik de beugels langer doen? (terwijl ik nu met rijden al problemen heb) of is het een probleem van het zadel? Het is wel een VZH - zadel

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:46

Ik denk dat het al wat scheelt wanneer je de hakken mooi uitdrukt.
Verder ligt het idd aan het zadel, de kniewrongen lijken vrij ver naar voren te liggen waardoor je dus in deze positie gedwongen wordt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:50

Mijn hakken uitdrukken ben ik nu heel hard mee bezig, omdat ik dus ook gemerkt heb dat ik zo ongeveer als Donald Duck op het paard zit (teentjes naar buiten). Dus hakken uitdrukken en tenen naar binnen ben ik mee bezig..

Zwaar trouwens, jezelf iets anders aanleren dan je gewend bent..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:50

Ik denk ook dat het aan het zadel ligt...en je moet indd iets meer je hakken uitdrukken...

Ik ga dus eigenlijk gewoon met Annetje mee Clown

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:51

onderbenen terug, hakken uitdrukken, tenen naar binnen, handen rechtop, rug recht, schouders naar achteren (maar dat zei je zelf al zo ong. Tong uitsteken)

het lijkt wel aan je zadel te liggen ja, je kan hem beter wat meer terug leggen denkik..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:59

het lijkt wel een beetje een springzadel en naar mijn idee ligt het ook te ver naar voren...
ff je tenen naar binnen en je hoofd wat omhoog...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:01

Haha, hoelanger ik naar die foto kijk, des te vreselijker ik me voel..
Ze wou niet stilstaan op de foto dus het is sowieso al vertekend, omdat het nogal gedwongen stilstand is.
Jeetje... dat wordt werken aan mijn houding..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:04

Sanet schreef:
Ze wou niet stilstaan op de foto dus het is sowieso al vertekend, omdat het nogal gedwongen stilstand is.

Maar naar mijn idee zit je ook niet echt alsof je het paard inhoud. Inhouden doe je ook met je zit (benen lang, zwaar zitten) en dat zie ik bij je niet. Je zit volgens mij een beetje te ontspannen, beetje losjes lijkt het.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:11

Zithulpen is haar nooit geleerd.. (ben ik dus ook mee bezig.. pff!)
Ik ben tijdens het rijden heel erg bezig om dat dus (met teugel- en zithulpen) te corrigeren.. maar hier dus niet meer Bloos

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:13

bij een springzadel zou ik juist de beugels korter doen (dan leg je naar mijn mening ook makkelijker je benen naar achter) 1 of 2 gaatjes ofzo en dan er steeds goed op blijven letten dat je je benen naar achteren legt.
veel succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:16

Het is juist geen springzadel.. en ik was ook niet aan het springen..
Ik ga maandag echt hard aan mijn houding werken..
Wil nu eigenlijk wel weer terug om het beter te doen

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:16

hey ik zie in je profiel ook een aantal rijfoto's ik vind dat je je hakken meer moet uitdrukken (want je trekt ze op) maar verders zit je wel netjes hoor

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:08

Ik denk iig dat je zadel iets naar achteren zal moeten liggen.
Onderbenen naar achteren en idd hakken uitdrukken.....

Heb je wel een instructrice?
Denk dat aan je houding werken makkelijk is als er iemand vanaf de grond ziet hoe en wat, als je erop zit zie je dit soort dingen zelf niet.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:46

Hakken uitdrukken, onderbenen naar achteren.
en het zadel een stuk naar achter!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 00:53

Sily schreef:
Ik denk iig dat je zadel iets naar achteren zal moeten liggen.
Onderbenen naar achteren en idd hakken uitdrukken.....

Heb je wel een instructrice?
Denk dat aan je houding werken makkelijk is als er iemand vanaf de grond ziet hoe en wat, als je erop zit zie je dit soort dingen zelf niet.

Nee, ik ben nog zoekende.. Ik wil wel zeer binnenkort er 1 vinden. Omdat het rijtechnisch ook niet allemaal super verloopt..
Dus.. Als je iemand weet, in Groningen?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 02:15

Je zadel ligt veel te ver naar voren. Zou daar eerst iets aan doen, zal je zien dat je houding ook gigantisch vooruit gaat Lachen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 02:18

Het probleem is dus ook dat het zadel niet goed ligt (het lag dus ook niet zover naar voren, toen ik erop stapte). Het zadel schuift ook (van links naar rechts) hoe strak ik de singel ook heb..
Dus ga de eigenaresse maar eens overhalen om een ander zadel aan te schaffen...
Want mijn houding is misschien niet alles... maar dat zadel is ook niet super

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 03:43

bij het halthouden zie je weinig van je houding bij het rijden. Omdat je bij het rijden meer geconcentreerd ben op het rijden, en met het halthouden kan je je meer concentreren op jouw houding en op je paard.

Het zou beter zijn als je je hakken iets meer uit zou drukken, verder kan ik weinig zeggen Lachen

Sanet schreef:
Het probleem is dus ook dat het zadel niet goed ligt (het lag dus ook niet zover naar voren, toen ik erop stapte). Het zadel schuift ook (van links naar rechts) hoe strak ik de singel ook heb..
Dus ga de eigenaresse maar eens overhalen om een ander zadel aan te schaffen...
Want mijn houding is misschien niet alles... maar dat zadel is ook niet super

ik denk dan ook dat het zadel niet goed op het paard ligt.. ik zou een veelzijdigheidszadel aanraden met aanleg tot dressuur, dat zal ook meteen beter zitten, en het is goed voor je houding.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:22

ff oftopic; Die plek waar die foto gemaakt is,kwam me bekend voor,ik keek ff in je profiel,en zie nu dat dat vlakbij mijn huis is hahah Haha!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 14:25

altingd schreef:
ff oftopic; Die plek waar die foto gemaakt is,kwam me bekend voor,ik keek ff in je profiel,en zie nu dat dat vlakbij mijn huis is hahah Haha!

Hahaha, leuk Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:44

ik vind ook dat je te ver naar achter zit in je zadel...misschien wat meer naar voren gaan zitten (en dan beugels wat langer) of een grotere inchmaat...daarnaast zal al het andere wel gezegd zijn Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 00:30

spoekie schreef:
ik vind ook dat je te ver naar achter zit in je zadel...misschien wat meer naar voren gaan zitten (en dan beugels wat langer) of een grotere inchmaat...daarnaast zal al het andere wel gezegd zijn Knipoog

Ik kreeg altijd commentaar dat ik teveel vooroverzat.. Haha!
Het is ook nooit goed Haha!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:23

Als je echt mooie zit wil hebben lukt dit niet met een VZH zadel. Met een VZH zadel heb je minder grip vandaar dat je korter zit zodat die grip er wel is. Als je dan langer zit ga je alleen maar wiebelen en zit je erg onstabiel. Voor een echt goede zit heb je een dressuurzadel nodig en aangezien die eigenaresse het paardje opeens de dressuur wedstrijden in wil hebben moet je het misschien daar eens over hebben. Dat VZH zadel kan ze uiteraard houden voor bosritten en een sprongetje.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:45

Kijk of je iemand kan laten longeren terwijl jij er zonder beugels op zint, dan hoef je je nergens anders op te concentreren...
Probeer je bekken een beetje te kantelen (kruis optrekken),en je benen lang naar beneden te laten "hangen". Je hele been een stukje naar achter leggen en dan vanuit je knie je onderbeen nog een stuk naar achter brengen.
Dan niet met je bovenlichaam naar voren kantelen, maar je buikspieren onder in je buik aantrekken...
(je moet het idee dat je in en lekkere stoel zit echt van je afzetten! Haha! )

maarja, dat is met een veelzijdigheidszadel wel heel lastig!! Succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:55

Ik denk dat ik gewoon met de eigenaresse moet overleggen over een ander zadel. Ik heb sowieso het idee dat het haar beegingsvrijheid beperkt (van de pony dan) Knipoog
Ze wordt nu ook al steeds heel boos als ik met het zadel kom aanlopen... geen goede zaak dus. Ze heeft nog geen drukkingen ofzo, maar dat vind ik ook niet zo nodig. Snel op zoek naar een ander zadel dus ..

(Dit wil trouwens niet zeggen dat ik niet alsnog aan mijn houding ga werken)