Waar wel en waar geen dazen en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:25

wat betreft de dazen ben ik blij dat ik weg ben uit Brabant!

Als ik hier (het Gooi) 10 dazen op een dag zie, zeggen ze al: het stikt van de dazen Haha!

Ik heb me laten vertellen dat zowel dazen als de eiekprocessierups (ook zo'n genot in Brabant ) ieder jaar verder noordelijk oprukken. Nagelbijten / Gniffelen

dus misschien moet ik mijn dazennetten toch nog maar niet wegdoen

zonnetje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:27

Hoe zit het met de Veluwe? Het schijnt dat daar geen dazen/horzels zijn. (wat is het verschil tussen die twee?)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:35

dazen zijn grote grijzige steekbeesten die blind en doof zijn, ze komen op de warmte af (zwetend paard) en zuigen het bloed eruit (leuk als je met een schimmel rijdt, dan heb je een heel bebloed paard, zie je lekker goed)

Horzels zijn zoemende beesten die zoemen om je paard heen en zoeken een plekje om eitjes te leggen: dat zijn die gele puntjes die je vaak op de benen van een paard ziet, ze steken dus niet.

de horzeleitjes moet je wel weg halen (met een horzelmes, te koop in de ruitersportzaak )

Sommige paarden zie je ineens heel hard rennen in de wei als het erg heet is, die proberen dan zo'n akelig zoemende horzel kwijt te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:41

Maar ze rennen ook op een niet zoemende maar stekende daas kwijt te raken Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:44

die van mij niet hoor...... die gaat daar echt niet voor rennen

Als je overigens een daas doodmept, moet je er ook nog ff op stampen, die krengen zijn niet dood te krijgen Scheve mond

In de buurt van eikenbomen concentreren de dazen zich, en inderdaad op zandgrond zitten er meer als op kei.
Nu staan er op klei minder bomen, dus dat zou er ook nog wel eens mee te maken kunnen hebben,.......blij dat ik in een polder zit zeg OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:46

Ja klopt, hardnekkige beesten, als je ze niet goed mept vliegen ze zo weer weg.

kawa rent er ook niet voor weg, hem steken ze wel, maar niet overdreven.
Maar sommige paarden raken echt in paniek, maar die zitten dan ook helemaal vol.
Plus van paniek gaan ze zweten en krijgen ze er nog meer Verdrietig

Dus het ene paard is ook nog lekkerder dan de andere, net als met muggen Lachen

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:46

mhhh dazen blind en doof Verward dus dan werkt een afweer middel ook niet of wel Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:51

ze kunnen wel ruiken, dus als je iets neemt dat goed stinkt, blijven ze iets langer op afstand, als je pard eenmaal gaat zweten, is er geen stoppen meer aan.

Ik heb op een huifkarbedrijf gewerkt in Brabant, daar hadden we netten laten haken door een oud omaatje die precies over de tuigen konden en we spoten de paarden ook nog regelmatig in met Veerust en dan nog kwamen ze onder het bloed terug.....

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:24

wij hebben ook nog niet z`n last van de dazen maar het begint wel weer te komen. We zijn ze weer knoflook poeder aan het voeren scheelt altijd iets.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:28

smurf schreef:
wat betreft de dazen ben ik blij dat ik weg ben uit Brabant!

Als ik hier (het Gooi) 10 dazen op een dag zie, zeggen ze al: het stikt van de dazen Haha!

Ik heb me laten vertellen dat zowel dazen als de eiekprocessierups (ook zo'n genot in Brabant ) ieder jaar verder noordelijk oprukken. Nagelbijten / Gniffelen

dus misschien moet ik mijn dazennetten toch nog maar niet wegdoen

Die rups...Is dat zo'n beest dat hele bomen onder het 'spinrag' smeert ?
Van die spookbomen worden het dan Clown

Die kom je soms wel tegen hier...Maar nog geen daas gesignaleerd (das maar beter ook, ik word compleet panisch )

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:29

Die rups heeft mij vorig jaar (indirect) te pakken gehad, zie [AM] symptomen eikenprocessierups?

Ik heb nog geen dazen gezien, wel heel vervelende vliegen en muggen. Maar ik gok dat de eerste daas niet lang meer op zich laat wachten. Zo vanaf juli kom je ze hier ook tegen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:30

Ik woon ook vlak bij de kust en hier zie je ze gelukkig ook niet.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:35

mrie schreef:
Hoe zit het bijvoorbeeld in Limburg?

Ligt eraan waar je bent. Je hebt ze wel, maar die sla je zo kapot. Ze blijven stil zitten en dan pats Schijnheilig

Wij gebruiken een mengsel van Tea-Tree olie en Ceder olie en dat helpt heel goed.

Ik meen dat vooral bij Klei grond veel dazen zijn. Zandgrond juist minder. Of andersom Verward Nu weet ik het even niet meer.
Ik moet eens gaan nadenken waar ze overal zitten. Wij wonen hier pal aan de hei en ik heb er vandaag 1 gezien en kapot geslagen. Maar ik kan me even heel slecht herinneren waar ze vooral zijn.

Ik heb dit jaar zowieso al veel rara insecten gezien die ik helemaal niet kon Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:37

Iemand die weet of er veel dazen bij natuurpark "de grote peel" in Limburg zitten Schijnheilig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:38

Voor degenen die er naartoe gaan: in de Weerterbergen (heet het zo?) bij Weert ben ik ze iig niet tegengekomen, terwijl ik daar toch midden in de zomer ben geweest.

Mijn ervaring is dat in 'droge' bossen en op zandgrond weinig tot geen dazen zitten. Heb je water in de buurt (meertje, vennetje, rand van het bos aan de weilanden met sloten ertussen) of veeboerderijen, dan willen ze nog wel eens in grote zwermen aanwezig zijn. Maar of dat een vaste regel is, dat weet ik niet.

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:53

Ik ga jullie even jaloers maken.... Tong uitsteken
De vorige zomer heb ik de hele zomer welgeteld 2 dazen gezien rondom de stal/paard.
Ik doe dan ook 3 zomers met 1 flacon vliegenspray.
Als je bij ons 10 km.verderop in de bossen gaat rijden heb je er helaas wel last van.
Ik woon trouwens in noord-drenthe.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:48

En in de Veluwe? Heb je daar last van dazen?
(ga ik van de zomer namelijk naartoe *LOL*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:12

de veluwe is zandgrond dus.....dazen!

Ik heb zo'n jaar of 6 terug een paar zwarte paarden gereden in Lunteren, daar waren stukken bij in het bos waar het stierf van de dazen, anders stukken weer niet, dus een beetje op het soort bomen letten! (eik=dazen)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:23

Hier zitten ze helaas ook al weer.
Laiser staat al weer met zijn buzzoff deken in de wei omdat hij anders zo gestoken wordt door die rot beesten.
Wanneer ik ga rijden gerbuik ik ontzettend stinkspul, maar het helpt wel tegen de dazen. Ik zit er nu ook over te denken om een vliegendeken met zadel uitsparing te kopen zodat ik hem met dat spul in kan sprayen en nog zo'n dekentje.

Ik dacht dat ze juist in naaldbossen niet zo veel zaten, maar bij bossen mij loofbomen juist wel. Net als bij water en bij Maïsplanten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:24

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:29

Wij zitten aan de kust, op kleigrond, met weinig bomen.
heb eigenlijk nog nooit een echte daas gezien volgens mij, ik dacht zelfs eerst dat jullie het gewoon over een horzel hadden. Maar horzels hebben we hier dan wel, maar in zo'n mate dat je ze nog goed doodgemept krijgt. Geen hele zwermen dus. Die zitten vooral achter een dijk oid, waar weinig of geen wind staat en lekker broeit.

Gister de eerste gespot en meteen geelimineerd Haha!

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 15:37

runningkawa schreef:
Iemand die weet of er veel dazen bij natuurpark "de grote peel" in Limburg zitten Schijnheilig

Bji de Kleine Peel (moet toch in de buurt zijn) bij Weert waren ze er vroeger in ieder geval niet of nauwelijks (en dan heb ik het over zo'n 15-20 jaar geleden). Maar dat zegt Karin in een eerder berichtje eigenlijk ook al, weinig veranderd dus in de jaren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 16:48

Kreeg net een pb over het vliegenspul en heb toen even het etiket overgetypt en mijn ervaring. Kan me geen beter bestrijdingsmiddel (of beter gezegd ontwijkingsmiddel.. echt bestrijden gaat niet) bedenken dan dit:

Het is een kant en klare fles die je hier bij de ruitersport zaak kan verkopen. Dit is wat op de fles staat:

Citaat:
Rokale - Mückan Insekten Plus
Met cederolie en tea-treeolie, ruikt aangenaam en geeft uren lang een natuurlijke bescherming tegen vliegen en horzels

De in Rokale-Mückan Plus aanwezige eherische oliën beschermen uw paard vele uren tegen vliegen, horzels en andere stekende insekten. Rokale-Mückan Plus is niet giftig of irriterend. Rokale-Mückan Plus wordt met een kleine spons of nevelaar aangebracht, daar waar de vliegen en horzels zich het liefst ophouden (ogen, neusgaten, oren en reeds kaalgeschuurde plekken). Ook bij paarden met eczeem geeft het geen Problemen.
Voor gebruik goed en krachtig schudden.
Bescherming: op de wei of open stal ca. 20 tot 24 uur (bij droog weer), tijdens de arbeid ca. 3 tot 4 uur, ook als de paarden sterk transpireren.

Producent: Rokale Rosa Kathmann, Duitsland
Verkoop in Nederland door: Handelsonderneming AGR 6171 Stein
Meexstraat 18 Tel. 0031(0)46 433 47 29 Fax 0031(0)46 426 15 36

Er zit ook nog een stikker op over een test:

Citaat:
Vliegen beschermingsmiddel test voor paarden
2 X getest en 2 X succesvol
Topkwaliteit
in de test "St. Georg"
Blad 6/98 (in de test 11 producten)
Zeer goed in de test "Cavallo"
Blad 10/99 (in de test 9 producten)

Zelf ben ik ook bijzonder!! tevreden. Heb al zoveel middeltjes, originele en zelfgebrouwen troep gehad maar niks werkte zo goed als dit.
Het is een bruine fles met witte vloeistof. Wél zit er een prijsje aan.. 25 euro voor een Liter. Maar als je er fatsoendelijk mee omgaat doe je daar wel lang mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 22:59

Tja, ik weet een boel meer. Helaas ook (dat wist ik eigenlijk al wel) dat erbij een zwetend paard geen houden meer aan is. It zweet vreselijk. Vooral als hij zich druk maakt over de eventuele mogelijkheid van iets dat vliegt en kan steken. Toch maar binnen blijven dus. Wel leuk is 's-nachts rijden. Nergens last van en spannend....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:28

Mijn paard (tinker) staat met deze warmte af en toe te zweten in de wei. En die wei is gelegen in de bossen in noord-Drenthe. En het barst nu van de dazen! Sinds een paar dagen is het vreselijk. Het is zandgrond met veel eiken en andere loofbomen. Bij ons is het altijd wel erg vandaar dat ik ook regelmatig uit rijden ga met een vliegendeken om. De Atex Daasspray helpt ook een tijdje, vind ik nog de beste, stinkt vreselijk en is bruin van kleur maar je moet wat!