opvoeding jonge henst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:37

gijsenkim schreef:
aaaarch.......... waarom heb je een hengst? Wat doe je met een hengst? waarom staat je hengst niet op het land zoals het hoort met hengsten?

Wij kunnen paarden niet opvoeden, wij leren ze kunstjes........ alleen andere paarden kunnen paarden opvoeden..........

zucht

heerlijk!!!!!!
die duidelijke taal!!!!!!!
OK dan!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:55

Citaat:
meelopen aan de hand is een kunstje is geen opvoeding, opvoeding is grenzen kennen en dat kunnen wij een paard eigenlijk niet leren.

ik ben het over het algemeen eens met wat je probeert duidelijk te maken gijsenkim Haha! maar ik wil hier toch wat aan toevoegen.

de grenzen waar je het over hebt worden geaccepteerd door het paard wanneer hij het leiderschap aanvaart van degene die die grenzen aangeeft.... mens of paard

als je de basishandelingen die een paard moet leren (meelopen, vaststaan etc) als alleen kunstjes betitelt, ga je imo voorbij aan het nut van die kunstjes voor de opvoeding want die kunstjes zijn toch juist een goede manier om je grenzen aan te geven?
het is mijn mening dat deze kunstjes mede een middel zijn om het dominatie vraagstuk wat elk paard heeft duidelijk te krijgen, en dus een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

mijn jonkie (jaarling hengstje) laat zich nu door mij gewillig leiden, maar een ander kan wel problemen met hem hebben. als het hier puur een kunstje betrof zonder dat het iets met leiderschap te maken zou hebben, zou hij zich toch door iedereen even gemakkelijk moeten laten leiden?

maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat zowel een goede opvoeding door andere paarden als die door de mens van groot belang is. en ik denk dat gijsenkim vooral bedoeld dat als een paard niet van jongs af aan ook door andere paarden opgevoed wordt, je de kans hebt dat je straks met een contact gestoord paard zit .... of zie ik dat verkeerd?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:05

Kim bedoelt volgens mij dat je alleen met een opgevoed paard dat kunstje uit kunt voeren. Paarden kunnen elkaar op een dusdanige manier opvoeden, daar kan de mens nooit aan evenaren.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:12

idd Haha! want de basis van de opvoeding waar de mens op voortborduurt ligt nog altijd in de opvoeding van paard tot paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:24

Sprite schreef:
maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat zowel een goede opvoeding door andere paarden als die door de mens van groot belang is. en ik denk dat gijsenkim vooral bedoeld dat als een paard niet van jongs af aan ook door andere paarden opgevoed wordt, je de kans hebt dat je straks met een contact gestoord paard zit .... of zie ik dat verkeerd?

idd een contactgestoord paard zowel naar paarden als naar mensen toe Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:50

Cassidy schreef:
Een hengst is een potentiele moordenaar.

En onthoudt : good stallions make great geldings.

Dat ben ik niet met je eens helaas, iedereen kan van een hengst een potentiele moordenaar maken!
Als ik een dag heb dat ik niet lekker in mijn vel zit, moe ben of wat dan ook, ben ik vaak gewoon verstandig en laat hem lekker op het land staan.
Aai over zijn bol en klaar.

En ruinen? Nee, voorlopig heb ik er geen reden voor. Hij is me momenteel als hengst te geweldig om zijn ballen ervoor te verwijderen. Daarnaast wil ik het (op advies van de jury) volgend jaar nog een keer proberen op de hengstenkeuring. Komt ie daar niet door, ga ik nadenken over ruinen. Tenzij hij zodusdanig onhandelbaar wordt dat de situatie onmogelijk wordt voor bepaalde partijen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 07:30

Leonoor jij hebt een reden om die hengst , hengst te houden...... wellicht wordt hij goedgekeurd voor dekking....... tja en dat is de enige reden om m hengst te houden..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 07:36

Zo... jij bent ook vroeg op! Morguh!
Maar wij weten verder niks van de achtergrond van de hengst van de topicstarter. Misschien heeft ze hetzelfde doel voor ogen...

Daarnaast vind ik dat competente mensen hengsten zou moeten kunnen mogen houden zonder vooroordelen en commentaar (is geen aanval naar jouw zijde gijsenkim).
Maar men valt bij voorbaat al over het hebben van een hengst...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 07:44

Ben ik wel met je eens maar als dan iemand begint met, hoe ik mn 1,5 jarige hengst op moet voeden omdat ie met zn beentjes in de rondte begint te maaien........ dan denk ik "niet capabel" Haha! Haha! en dan probeer ik ze te overtuigen dat het beesje beter af is op het land........

Ik moet zeggen dat ik ook een beetje een verwrongen beeld heb bij jongen hengsten in jonge mensen handen. Hier in de randstad wil het namelijk veel te regelmatig voorkomen dat kinders hengtstje krijgen en die m dan op een manege stallen, waar die als hij geluk heeft een half uur per dag los kan en voor de rest "opgevoed" wordt door kinders......... wat natuurlijk altijd helemaal fout gaat en het dier de dupe van is....... Ik kom er in mijn omzwervingen altijd wel weer een stuk of 3/4 per jaar!! tegen. Dus op het moment dat ik zoiets lees dan zie ik een 1 jarig hengstje op een manege staan met allemaal penniemeiden om m heen....... en dan wordt ik (waarschijnlijk heel onterecht) altijd een beetje boos op een topicstarter die het waarschijnlijk in alle redelijkheid wel gewoon hartstikke goed doet Haha! Haha! .

Hengsten houden is een vak appart. Dat moet bij je karakter passen, dat is een manier van leven.......... en daar is gewoonweg niet iedereen even bedreven in..........

Ennuh idd, veelste vroeg Haha! Haha! Haha!

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 09:26

Leonoor schreef:
Maar wij weten verder niks van de achtergrond van de hengst van de topicstarter. Misschien heeft ze hetzelfde doel voor ogen...

Inderdaad !

Ik heb hem met 7 mnd gekregen, hij schijnt bijzonder in zijn ras/soort te zijn, als ik hem niet meer zou aankunnen of door geld gebrek of iets dergelijks, zou de vorige eigenaar hem terug willen hebben. (je zult denken waarom heeft ze hem dan verkocht..., hij was zwaar ondervoed en zwak door verschillende omstandigheden, en ze hadden er niet de tijd en plaats voor...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:38

Maar santerra dat neemt niet weg dat een jaarling hengst op het land hoort, netzoals een twenter overigens. En dan heb je al een heel groot probleem minder

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 09:41

[quote="gijsenkim]Dus op het moment dat ik zoiets lees dan zie ik een 1 jarig hengstje op een manege staan met allemaal penniemeiden om m heen....... en dan wordt ik (waarschijnlijk heel onterecht) altijd een beetje boos op een topicstarter die het waarschijnlijk in alle redelijkheid wel gewoon hartstikke goed doet Haha! Haha! .

Hengsten houden is een vak appart. Dat moet bij je karakter passen, dat is een manier van leven.......... en daar is gewoonweg niet iedereen even bedreven in..........

Ennuh idd, veelste vroeg Haha! Haha! Haha![/quote]

Heeju..
Je gaat mij toch niet vergelijken met een jong pennie meisje op een manege..... Boos! Haha! (heb ik nooit mogen ervaren wat dat is )
Enhu wel goed lezzen ! Knipoog

Ik zoek eigenlijk bevestiging voor wat ik denk, maar dat heb ik al genoeg gekregen. Lachen
Lekker in de wei zoveel mogelijk bij paarden opvoeders, en als ik wat van hem vraag heeft hij te luisteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:42

Knipoog , gelukkig Haha! Haha! .

ik hoop dat je mn frustratie begrijpt Haha!

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 09:44

gijsenkim schreef:
Maar santerra dat neemt niet weg dat een jaarling hengst op het land hoort, netzoals een twenter overigens. En dan heb je al een heel groot probleem minder

Waar heb je kunnen lezen dat hij niet op het land staat.
Hij staat alleen maar buiten, hij heeft geeneens een stal. (wel schuistal)

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 09:44

ja ik begrijp je frustratie

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 09:45

hoe kom je erachter dat je hengsten kan opvoeden....
Het zal bij iederen toch een x de eerste zijn geweest...
Laatst bijgewerkt door santerra op 10-04-04 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:56

als het fout gaat kan je het niet, das ongeveer de leidraad Haha! Haha! en dan maar hopen dat het niet al te veel fout gaat..........

nee gekheid natuurlijk.

ik kan het je niet uitleggen hoe je daarachter komt. Ik weet alleen dat ik me heel vrij beweeg tussen hengsten en dat ik in de regel met alleen een grom gewenst gedrag krijg. Ik duld ook nul komma nul spatjes, wat ik bij een ruin nog wel eens door de vingers wil zien zal bij een hengst nooit gebeuren. Bij ons gaan de hengsten met 5 maanden naar de opfok en komen alleen de wintermaanden thuis....... dan is het vanaf moment 1 geen spatjes. Ik heb dus ook nooit een hengst gehad die naar deed.
<
Dit jaar hadden we een veulen die met 4 maand zn moeder al dekte, zo een dominante klereleijer......... maar na twee keer worstelen en heel duidelijk aangeven dat er grenzen zijn en dat als die over die grens heenging echt een enorm pak op zn sodemieter kreeg heb ik nooit meer problemen met meneertje gehad. Was wel heel blij dat ie naar de opfok ging........ daar leren ze die praatjes wel af Haha! Haha!.

Tja dus hoe kom je erachter......... kweenie eigenlijk Haha!

ik denk dat mensen die denken dat ze vooral door lief zijn een band creeren met hengsten, dat die er niet voor geschapen zijn. Mensen die onzeker zijn over hun kunnen, willen ook niet aan hengsten beginnen (vooral hengsten hebben daar een super neus voor en net doen alsof stinken ze echt niet in Haha!) om maar over mensen die bang zijn helemaal niet te beginnen Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 10-04-04 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 10:06

gaf je dat pak op z'n mieter zelf of kreeg ie dat van z'n mammie.

als ik hem bij die drachtige merrie zet, dan gaat hij er heen en blijft op ongeveer 5 meter staan kijken naar d'r, maar dat mag ie niet want dan gaat haar been omhoog, en dan weet hij niet hoe snel die wel moet wezen.
Kan ik uren naar staan kijken hoe paarden mekaar opvoeden...(kun je veel van leren)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:08

mammie was veel te lief voor m, die liet alles toe, zelfs het proberen te dekken......... pak op sodemieter was dus van mij. Hij had meer met mij dan met zn mamma Haha!. Maargoed ik hoefde na die twee keer alleen nog maar een waarschuwend grommetje te laten horen Haha!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:52

Citaat:
Dit jaar hadden we een veulen die met 4 maand zn moeder al dekte, zo een dominante klereleijer.......

hihihi die van mij probeerde met 10 maanden mijn ruin te dekken.... dat werd hem niet in dank af genomen *LOL*

Citaat:
wat natuurlijk altijd helemaal fout gaat en het dier de dupe van is....... Ik kom er in mijn omzwervingen altijd wel weer een stuk of 3/4 per jaar!! tegen

mmmm.... ik vraag me af hoe een drievierde hengst eruit ziet.... drie benen? Knipoog

Citaat:
Citaat:
Een hengst is een potentiele moordenaar.

Dat ben ik niet met je eens helaas, iedereen kan van een hengst een potentiele moordenaar maken!

met 'potentieel' wordt bedoelt dat de mogelijkheid aanwezig is (en er dus niet altijd uit hoeft te komen), niet meer en niet minder.... dus waarschijnlijk ben je het wel met cassidy eens Knipoog

en voor het vraagstuk ruinen of niet is dit een interessant topic:
[WN] Stallion YES or NO

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:56

Haha! die sprite Haha! Haha! bedoelde natuurlijk 3 a 4 Haha!

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:08

gijsenkim schreef:
Een hengst, hoe braaf ook, kan je nooit vertrouwen. Op het moment dat jij even je aandacht verslapt dat zijn de momenten waarop hun wachten hoor......... echt waar

Jeetje dan mag ik wel oppassen met mijn hengst Syl!
Als ik weer eens in het zonnetje een lichtelijk dutje doe op het land met Syl naast me met zijn hoofd leunend op mijn hoofd,zijn lipjes door mijn haar kroelend in ruststand,en ondertussen maar wachten tot hij...........
En na het dutje wegloop met mijn rug naar hem toe terwijl hij me volgt overal waar ik loop.
Ja een ware potentiele moordenaar,zoals Cassidy álle hengsten omschrijft pfffffffffffff.
Consequent moet je zeker zijn met een paard maar dat moet je bij alle paarden,waaronder ook ruinen en merries,want ken zelf persoonlijk ook draken van ruinen en merries die je nooit bij een ander paard kan zetten,of ikzelf ook maar het liefst ver uit de buurt blijft.
Ik ben ontzettend trots op Syl,niet omdat hij hengst is maar vanwege zijn karakter en het vertrouwen onderling!
Dus scheer niet alle hengsten over 1 kam dames!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:12

Tjees zeg hoe kortzichtig kan je zijn!!!

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, een vriendin van mij had ook zo een uitzondering tot dat hij op 9 jarige leeftijd haar uit het niets bij haar arm greep en aan haar biceps optilde, meiske had geen biceps meer. Needless to say dat hij alsnog gecastreerd is.

Er zijn best wel hengsten die heeeeeeeel erg liev zijn. Maar helaas zijn die zwaar in de minderheid

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:20

Kortzichtig, tjeeessssss dat vind ik van jullie!!
Dus nu zijn er toch best wél hengsten de erg lief zijn,dan heb ik het hiervoor toch anders van jou begrepen hoor!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:22

gijsenkim schreef:
Tja dus hoe kom je erachter......... kweenie eigenlijk Haha!

Door schade en schande dacht ik Haha! zo wordt men wijs Haha!