Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.
Jos"]
[quote="FlyingHigh schreef:Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.
FlyingHigh schreef:Geen kwantiteit maar kwaliteit!! Wat heb je aan al die 'halfjes'?? Als je de vrachtwagens met al die veulens richting Italie ziet vertrekken (SALAMIE!!!) ga je toch over dit soort dekpraktijken anders denken. Ik denk dat ik heel serieus een gokgefokte painthengst heb en hoop met deze kerel het Paintras op gelijk niveau te houden of zelfs te verbeteren.
Ik ben zo arrogant om mijn hengst alleen te combineren met geregistreerde Paint of Quartermerries en het liefst ook nog presterende merries, .
Jolande schreef:Het hangt denk ik van een paar dingen af. Ik vind het prettig voor een paard dat hij met anderen op de wei kan, dus dan zou ik denken dat als je hem niet voor dekken in wilt zetten om hem dan te ruinen. Maar nadeel van ruinen is dat er vaak toch een deel van het karakter verdwijnt, ze worden tammer, saaier. Dit heb ik deels van horen zeggen, deels van wat ik op stal aan ruinen om me heen zie.
Ik zou niet een hengst eerst laten dekken en daarna ruinen als je dit ruinen toch al van plan bent. Waarom niet? Dan weet zo´n dier wat het is en zal dat nooit vergeten. Een vriendin van me heeft dit ook gedaan, en buiten dat er geen veulen verwekt is, heeft ze lang met een vervelend paardje gezeten als er merries in de buurt kwamen.
FlyingHigh"]
[quote="Jos"][quote="FlyingHigh schreef:Ik weiger mijn hengst in te zetten voor de haffies, fjorden, NRPSjes, welshes e.d. 'van de buren'.
Jos schreef:
iemand met een "niets" merrie , kan best bewust kiezen voor een veulen, van zijn eigen merrie.
en waarom zou dat dan geen quarter kunnen of mogen zijn?
jeddah schreef:...., maar ik vroeg me onderweg naar huis wel een beetje af..... hoeveel veulens zijn we met z'n allen aan het fokken? Is voor dat aantal wel een "afzetmarkt"? Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???
Jolande schreef:Maar nadeel van ruinen is dat er vaak toch een deel van het karakter verdwijnt, ze worden tammer, saaier.
jeddah schreef:Als ik nu bijvoorbeeld al op de DPHC site kijk, daar staan al een 6 tal prachtige veulens, waarvan 4 te koop. Vandaag was ik op Stroe en daar stonden ongeveer 15 QH/Paint merries om geinsemineerd te worden.
Ik wil echt helemaal NIET zeggen dat deze fokkers (inclusief mijzelf, want ook ik was er met een merrie natuurlijk) onverantwoord fokken, maar ik vroeg me onderweg naar huis wel een beetje af..... hoeveel veulens zijn we met z'n allen aan het fokken? Is voor dat aantal wel een "afzetmarkt"? Krijgen die beesten straks allemaal een goed tehuis???
Dit vraag ik me wel vaker af hoor, vandaar dat ik zelf alleen hetgeen wil fokken wat ik ook daadwerkelijk zelf kan houden, want ik heb een beetje het idee dat de markt met al het fokken en importeren een beetje verzadigd gaat raken en vraag me echt af wat er straks met al die dieren gebeuren gaat.
FlyingHigh schreef:Zolang mijn kereltje enkele merries mag dekken én ook nog te handhaven is in de ruinenweide, mag ie zijn ballen houden. Is dit niet meer te combineren, zal hij direct gecastreerd worden om hem een paardwaardig leven (met anderen samen dus!!!) te kunnen bieden.........dit vind ik namelijk extreem belangrijk en geef daar makkelijk zijn ballen voor op,.