[WN] Koole sedologic westernpad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:09

Ik ben overtuigd na mijn les vanavond, de pad is top +:)+ Mijn instructeur wist van niets en zei ineens halverwege de les dat het leek of ik een heel ander paard onder mij had. Of ik soms een ander zadel had o.i.d. Nee, alleen een pad :+ Nu hebben ze in Duitsland nog nooit van Sedelogic gehoord, maar dat maakt niet uit, mijn Haffie en ik zijn er blij mee :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:14

Daatje schreef:
Zie de foto eerder in dit topic, valt niet zover dat hij de heup raakt. Ik heb een roundskirt zadel en hij ligt top

Hangt toch ook van de lengte van je paard af, ik heb ook zo'n ""korte"".

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:03

criollo_yess schreef:
Hoi Daatje, dat is goed nieuws. Na mijn vorige contact in jouw topic heb ik mailcontact gehad met Koole vanwege wat vragen over de pad;

Graag zou ik iets meer info hebben over de Koole Sedelogic westernpad.
-Wat zijn de afmetingen?
- Hoe dik is de pad?
- Is er ruggengraatvrijheid?
- Is deze pad ook machinewasbaar tot 40 graden?
In afwachting van uw reactie, met vriendelijke groet.

Dit was de reactie van Koole;

Op dit moment hebben we geen westernpads meer. Omdat er zoveel verschillende vormen van westernsport zijn moeten we gaan kijken naar een afmeting die correct is voor alle western. Dus op dit moment kan ik je niet helpen. Zodra we hier meer over weten zullen we het publiceren op onze site en facbook.

Dus jammergenoeg even geen pads beschikbaar, maar ben nog steeds zeer geïnteresseerd. Hou dus Koole's website in de gaten als je ook interesse hebt.

De afmetingen van de Sedelogic western pad zijn 76 bij 80 cm. De pad heeft een dikte van 22.5mm. De pad bestaat uit 5 shockabsorberende lagen maar niet bij de ruggengraat, die ligt vrij. De pad is gewoon verkrijgbaar. Wij zijn de ontwikkelaar en producent van deze pads.

Daatje schreef:
Wat een goed ding he! Ik ben ook overtuigd en heb mijn 5-star verruild voor de sedelogic. Voor de western liefhebbers, de western pad is er nu in 2 maten. De pads heten nu geen sedelogic meer, maar Kingsley pads. De nieuwe zijn binnen en zijn 199,- en niet meer 249,-! Scheelt toch behoorlijk, dit omdat ze nu onder hun eigen naam uitgebracht worden.

De pads heten nog steeds Sedelogic. De bovengenoemde pad is niet hetzelfde als de Sedelogic pad.
De structuur van de pad is inmiddels al weer doorontwikkeld.

Rije schreef:
Als ze dan ook nog een roundskirt versie gaan maken, dan ben ik mss wel geïnteresseerd!

We hebben zeker interesse om de western lijn uit te breiden. Een roundskirt versie is zeker een van de mogelijkheden. Laat vooral jullie wensen weten.

DubbelFun

Re: Koole sedologic westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:25

@sedelogic: leuk dat je hier op Bokt uitleg over je product komt geven.
Is het mogelijk een foto te plaatsen of te linken hoe de onderkant van de pad er uitziet. Ik wil m.n. zien hoe het met de ruggegraatvrijheid zit ivm boomloos.

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:22

Ik hoop dat je met deze geïmproviseerde foto een indruk krijg van de vrijheid van de wervelkolom.
Als dierenarts vind ik het altijd belangrijk dat het ligamentum nuchae (gele band die over de wervels loopt) vrij is en de wervels omhoog kan trekken waardoor het paard zich "draagt". Verder zou het wellicht interessant zijn om voor boomloze zadels een pad te maken die het zelfde principe heeft als de Equilizer omdat je dan helemaal de wervelkolom vrij kunt maken wanneer de thermoplast zacht is en na uitharding van de thermoplast blijft de wervelkolom dan vrij.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:39

@Sedelogic: Bedankt voor de foto. Voor boomloze zadels is deze pad momenteel dus niet geschikt, iig niet voor paarden die geen 'geultje' hebben, maar een gelijkliggende of zelfs iets opstaande ruggegraat.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:15

Klinkt allemaal erg interessant. Ik ben benieuwd hoe ze na een langere tijd bevallen.
En ik denk dat ik er volgend jaar een vraag voor de verjaardag van mijn dan 4 jarige paardje waar ik dan mee ga beginnen :-)

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:44

leuk te horen.
voor ervaringen op lange termijn kun je het best gebruik maken van ervaringen met de gewone Sedelogic pads. Werkings principe is hetzelfde echter maat, vormgeving en dikte is anders.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:48

@ sedelogic; Kan het op de foto niet goed zien, maar is de onderkant hetzelfde materiaal als de bovenkant? Of zit er een voering op?

En ja, ik stem ook voor een uitbreiding van het assortiment met een roundskirt!

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:07

onderkant is hetzelfde materiaal als de bovenkant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:31

Komen er ook meerdere maten? En waarom is voor dit materiaal gekozen en niet voor wol of wolvilt aan de onderzijde wat op de huid komt? Ook al ervaring bij warmer weer met deze pad of paarden die er flink onder zweten?

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:43

Ja er komen meerdere maten en modellen: volg de website.

Juist vanwege de zeer open structuur van dit materiaal kan het paard veel beter zijn warmte kwijt,
Terwijl materialen als wol juist isoleren.
Ervaring in warme gebieden is volop voorhanden: o.a. California, Florida en Midden Oosten.
De paarden blijven onder de pad aanzienlijk droger.
Proeven zijn voorhanden m.b.t.temperatuur en luchtvochtigheid onder het zitvlak bij Sedelogic rolstoelkusens. Deze factoren zijn van belang m.b.t. vorming van decubitus.
Resultaten zijn erg goed!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:56

Ik heb de Kingsley Sedelogic, voorheen Koole sedelogic en mijn ervaring is inderdaad dat ze minder zweet onder deze pad dan onder de 5 star wollen pad

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:03

Oke, dank je wel, snelle reactie!

In western pads heb je veel verschillende soorten en types. Wol en wolvilt heeft wel vaak de voorkeur. Hoewel ook nog steeds veel mensen voorkeur hebben voor neopreen.
Ik heb zelf wol en wolvilt en goede ervaringen mee. Nadeel is het schoonhouden.
Neopreen heeft weer als voordeel dat het zweet eronder vandaan loopt en het makkelijk schoon te maken is.

Zelf heb ik een korte tijd een hafpad gehad en dat is echt een vreselijk ding. Even als voorbeeld, als je iets nieuws probeert.........

Als ik eerlijk ben zou ik wel een stuk verstevigen met leer bij de singelplek. Vaak zit daarachter geen pad meer.
En qua maten de maten aanhouden die bij de gangbare, goede westernpads er al zijn.

Als ik google kom ik op jullie site en vind ik alleen dezelfde pad, maar nu van Kingsley, in 1 maat en alleen zwart voor 199.

Ik snap de positieve referenties van de engelse pads en bijv een zitkussen tegen doorzitten bij mensen. Toch is een westernzadel en de functie van een goede pad niet te vergelijken met engelse pads.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:15

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de drukverdeling van de pad. Is er een (onafhankelijk) onderzoek gedaan met zo'n pad ertussen die de druk kan meten tijdens het rijden? En zo ja, is het mogelijk om hier resultaten van te zien? En zo niet, wordt dit nog gedaan? Want het is inderdaad wel zo, dat de functie van een westernpad anders is dan die van een engelse pad.

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:43

Gezien de hoge druk die bij de diverse onderdelen bij western rijden kan optreden, en gezien het feit dat de max druk die gemeten kan worden bij de drukmeet matten die momenteel in de wereld gebruikt worden ongeveer 10 N per vierkante cm is , denk ik dat de drukmeet mat die wij ontwikkeld hebben en tot 100 N per vierkante cm gaat de enige in de wereld is die zinnige gegevens kan registreren.
Bekijk op onze website de drukmetingen tijdens een spring parcours en zie de druk die daarbij optreedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:20

Oke, bedankt! Ik ga even kijken :j

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:12

Interessant filmpje. Natuurlijk kan een ruiter de meetgegevens 'maken en breken' maar er is duidelijk verschil in belasting te zien.
Zijn er overigens gegevens beschikbaar wat een paard normaliter aan druk kan hebben zonder hier lichamelijke klachten van te gaan ondervinden ??
En het maakt me ook nieuwsgierig naar de bevindingen van zo'n test onder een reiningzadel/ruiter. Want ik neem aan dat je hier op doelde in je verwijzing naar western.

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:39

Gegevens over de max belasting bij een paard aan druk zijn er niet.
Immers waren tot voor kort niet meetbaar.
Wat dat betreft ligt er met ons drukmeet systeem dat tot 100 newton per cm2 kan meten met 2 keer 200 sensoren die allen 20 keer per seconde meten,een nieuwe wereld open.
Wellicht interessant op gebied van reining een keer een opzet te maken.
ook in de V.S. Is hier interesse voor.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:45

Impressiff..filmpje dan!

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 03:05

Sedelogic western pad roundskirt op de tekentafel in ons atelier. Ziet er veelbelovend uit! Inbreng van bokkers is van harte welkom.

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:25

Hee er is dus idd al progress met de roundskirt versie!! Geweldig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:04

Mag ik deze even linken uit een ander Sedelogic-topic...omdat hier ook de namen Koolen en Kingley langskomen
Sedelogic @ [HAR] Sedelogic pad

@Sedelogic: zie ik goed dat er ook 'panelen' ingetekend zijn met de bedoeling dat die dikker worden zodat er idd ook een betere ruggegraatvrijheid gaat ontstaan voor boomloos ??
Zijn er al afmetingen voor deze pad in gedachten ??

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:11

inderdaad goed gezien.
Naar" boomloos" zal er meer vrijheid voor de wervels zijn, echter dit was eerlijkheidshalve gesteld niet de insteek. Afmetingen kunnen nog alle kan op.
Suggesties zijn altijd welkom.