Ik verbaasde me vandaag opeens over al die witte rijbroeken bij de springruiters. Lijkt me toch niet erg praktisch, en bovendien zien ze er allemaal hetzelfde uit ongeveer, zowel de mannen als de vrouwen. Saai eigenlijk.
Er zullen vast vanuit de KNHS of zo wel regels voor zijn. Bij afwijking daarvan kan ik me bij een dressuurwedstrijd voorstellen dat dat dan afgestraft wordt door een lage puntenwaardering op dat onderdeel.
Maar wat nu bij springen ? Foutloos binnen de tijd en snelste foutloze barrage is toch winnen ? Voor mijn part in een roze broek met een geel petje (of cap) !
Als toeschouwer zou ik HEEL veel variatie in kleding tijdens deze wedstrijden ook veel fijner vinden.
Weet iemand hoe het precies reglementair zit, en wat denken jullie over regels hierover. Zijn ze er ? vast wel ! Alleen zien alle poppetjes er nu hetzelfde uit, en zeker voor wat betreft het brede commerciëel interessante publiek is dit funest denk ik.
Nic
Geplaatst: 07-11-04 05:26
Algemeen wedstrijdregelement:
Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in: - een zwarte of donkerblauwe rij-jas, - bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse, - een witte, beige of gele rijbroek, - een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, - een paar handschoenen, - een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool, - een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.
Voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan. Vanaf de klasse M1 zijn metalen sporen verplicht. Vanaf de Lichte Tour wordt in beginsel uitgegaan van de verplichting tot het dragen van een zwarte of donkerblauwe rijrok. De Junioren en Young Riders mogen naar keuze in rij-jas of rijrok rijden.
In bepaalde situaties kan hiervan worden afgeweken. Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI zijn uitsluitend zwarte rijlaarzen toegestaan. Als om veiligheidsredenen een ruiter een goedgekeurd beschermend ruiterhoofddeksel wil dragen, dan is dit toegestaan.
Het dragen van kleuren(banden) op boorden en kragen, inclusief de nationale kleuren, is aan strikte regels gebonden en alleen bij de FEI geregistreerde kleuren mogen worden gedragen. Voor nadere, meer gedetailleerde informatie over het bovenstaande, wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS, de Algemene Regels van de FEI en het FEI- reglement Dressuur. Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paarden- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen. Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun uniform dragen.
Een deelnemer, die geen correcte kleding draagt of van wie de voorlezer niet correct gekleed is, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - toestemming tot het starten worden geweigerd.
Lielle
Geplaatst: 07-11-04 06:20
en dit is ergens op WD ook al een heftige discussie
Vippie
Geplaatst: 07-11-04 09:45
Nee dat ging over kledingvoorschriften voor juryleden
spokie79
Geplaatst: 07-11-04 10:58
Ik dacht dat er bij springen geen kledingvoorschriften waren. Dat heb ik in ieder geval altijd gehoord.
Belker
Geplaatst: 07-11-04 11:04
Verplaatst naar Wedstrijden.
Scum
Geplaatst: 07-11-04 11:08
Vippie schreef:
Nee dat ging over kledingvoorschriften voor juryleden
Er was ook een discussie over kleding van de ruiters.
Springruiters houden zich nu toch ook al niet aan de kledingvoorschriften? Ik zie allerlei kleuren jasjes en bloezen die niet zijn toegestaan en er is nooit een afgevaardigde die er iets van zegt. Ook rijden de meesten zonder handschoenen. Dus zo streng zijn de regels niet.
Verder vind ik het toch wel fijn dat iedereen gewoon een beetje met voorgeschreven wedstrijdtenue rijdt. In het B gaat het op stijl, dan is het toch gemakkelijker als iedereen een beetje dezelfde kleren aanheeft om die factor alvast uit te sluiten. Al vraag ik me wel af in hoeverre er uberhaupt naar verzorging wordt gekeken.
manic
Geplaatst: 07-11-04 11:10
Ik vraag me af wanneer de eerste paardenkleding fabrikant een gele rijbroek op de markt brengt. Lijkt me best mooi met een blauw jasje.
Scum
Geplaatst: 07-11-04 11:14
Ik heb een lichtgele. Champagnekleur heet dat. En daarbij een blauwe rijjas. Dat bestaat al jaren.
manic
Geplaatst: 07-11-04 11:18
Dat weet ik... Ik heb het over kanariegeel en felblauw. Staat toch in de regelementen? Dus moet kunnen...
Ben je gelijk de Andre Agassi van de paardensport.
Scum
Geplaatst: 07-11-04 11:29
manic schreef:
Dat weet ik... Ik heb het over kanariegeel en felblauw. Staat toch in de regelementen? Dus moet kunnen...
Ben je gelijk de Andre Agassi van de paardensport.
Dan moet je maar eens op een SGW gaan kijken. Genoeg kanariegeel, babyrose, felblauw, knalrood enz. Het ziet er echt leuk uit.
Keesje
Geplaatst: 07-11-04 13:56
Scum schreef:
Dan moet je maar eens op een SGW gaan kijken. Genoeg kanariegeel, babyrose, felblauw, knalrood enz. Het ziet er echt leuk uit.
ik wil net zeggen SGW is tenminste modern
Vonnie84
Geplaatst: 07-11-04 14:01
Hmm, ik heb het liefst gewoon allemaal hetzelfde. Dat ziet er wel zo netjes uit. Bovendien kijk ik naar de paarden en niet naar de ruiters (uitzonderingen daar gelaten )
Maar dat het hetzelfde moet zijn, wil niet zeggen dat ik dat apenpakkie goed keur. Van mij mag het best wat sportiever. Hier is trouwens dat ene topic:
Laten we het dan maar niet over endurance hebben...
Maar goed, ik vind licht gekleurde rijbroeken (vooral witte) enorm onpraktisch. Uiteraard ziet het er netjes uit in combinatie met een donker gekleurd jasje, maar een zwarte rijbroek met een donkerblauwe trui is IMO net zo netjes en nog een stuk praktischer ook.