Paardrijkostuum ouderwets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neff

Paardrijkostuum ouderwets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:45

Naar aanleiding van die discussies over hoeden en caps enzovoort en de kleding voor juryledenzat ik zo te denken. Eigenlijk is het kostuum dat je aan moet met wedstrijden ontzettend ouderwets. Een jasje met een hoed, wie draagt dat nu nog? De juryleden zijn het er niet mee eens dat ze in een kostuum moeten jureren, maar ruiters en amazones moeten in die belachelijke kleding rijden. Ergens mee rijden dat helemaal niet lekker zit. Ben wel blij dat je met een rijbroek mag rijden, hoewel wit natuurlijk een belachelijke kleur is voor een rijbroek.
Paardrijden is de enige sport waarbij je met ongemakkelijke kleding sport. Wat mij betreft gaan die jasjes en hoeden de deur uit en komt men met iets moderners en iets wat lekkerder zit. En wat beter bestand is tegen zweten. Ook pleit ik voor een zomer en een winter tenue. Kunnen wij eindelijk ook eens lekker rijden. Die ouderwetse kleding van nu, wat mij betreft kan die hele outfit afgeschaft worden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:51

Eigenlijk vind ik het best wel mooi. Het staat echt wel netjes en het plaatje is zo echt compleet. En mijn jasje, blouse en das zitten echt wel lekker, en op dat wit staat het zo leuk.
Maar in de zomer mag je toch gewoon in blouse of zelfs (witte)polo-shirt rijden als het echt te warm is? Maar ik vind het echt wel heel mooi en ik zou zeker niet willen dat het afgeschaft wordt! (en zeker het hoedje niet!!!!!!)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:42

Misschien ben ik dan wel ouderwets (jeetje en dat op je 20ste Haha! ), maar ik vind het gewoon netjes.
Het hoort nou eenmaal bij de sport en vind het zeker bij de dressuur (omdat je bij springen al vaak andere kleuren jasjes hebt) gewoon mooi.
Zo blijft het tenminste een kakker sport Schijnheilig

En echt oncomfortabel vind ik het ook niet hoor! Of ik nou in mijn dressuurjasje of een trui rijd, geeft voor mij weinig verschil.

Biepje schreef:
Maar in de zomer mag je toch gewoon in blouse of zelfs (witte)polo-shirt rijden als het echt te warm is?

Soms mag je zomers inderdaad in je blouse rijden, maar daar zijn wel regels aan verbonden. De jury moet er toestemming voor geven en het moet wel een echt witte blouse met lange mouwen zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:43

Me to! Ik vind de kostuums best wel sjiek. (wat een tegenstelling met de jurykostuums)

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:46

Ik vind het poepie-sjiek.Niks geen modern gedoe op die dressuurknollen .Laat mij mij maar in zo'n apenpakkie rondtuffen.
Halve skaters op die beesten...nee dat is om aan te zien Rolleyes

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:36

Het hoort bij de etiquette van het rijden.

Historisch bepaald, eer je daar iets in veranderen gaat ben je er nog maar zo niet klaar mee..

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:55

Ik vind het zelf een mooie gezicht! En vind eigelijk niet dat het veranderd moet worden. Anders is denk ik toch het "sjieke" weg van de dressuursport. (Gelukkig is er nog geen vast kleding voorschrift voor de voorlezer Tong uitsteken)
Ja, die jurykostuums vind ik een beetje overdreven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:07

Antoinette schreef:
\Soms mag je zomers inderdaad in je blouse rijden, maar daar zijn wel regels aan verbonden. De jury moet er toestemming voor geven en het moet wel een echt witte blouse met lange mouwen zijn.

Liegbeest Tong uitsteken
Niet de jury maar de afgevaardigde moet toestemming geven Knipoog

Er dient gereden te worden in een witte, beige of geel overhemd of dressuurblouse(met korte of lange mouwen)

Bij heel slecht weer mag de afgevaardigde trouwens ook besluiten om met een regenjas te laten rijden, dat weet ook bijna niemand Knipoog (en dat regelen we bij het springen meestal wel zelf Tong uitsteken )

Mij stoort het tenue trouwens niet, vind die jasjes wel netjes staan en die witte rijbroek is ook niet het ergste wat er is Knipoog
Zou het ook een drama vinden als iedereen met andere kleren en kleuren zijn dressuurproef reed eerlijk gezegd Bloos Met springen kan ik er niet zo mee zitten, maar voor de dressuur vind ik het wel prima zoals het is.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:35

Ik vind het wel chique eigenlijk... En mijn jasje zit ook wel lekker. Het enige wat ik oncomfortabel vind is die cap, dat is zoooo achterhaald Haha!.

Edit: en als je hip wilt zijn doe je toch gewoon de kraag van je jasje omhoog? Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:41

Ik heb er ook absoluut geen moeite mee. Ik vind het bij de paardensport passen. Ik zou er op tegen zijn als ons stijlvolle tenue zou veranderen naar zoals bij het tennissen, daar zie je nu ook van alles...

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:50

Ik ben erg gehecht aan dat pakkie, voor mij geen trui ofzo. Al zolang ik wedstrijden rijdt en dat is inmiddels al bijna 22 jaar, heb ik een zwart jasje met witte broek, en natuurlijk rijlaarzen met een veiligheidshelm Haha! . (ik heb ook met hoed gereden Haha! )

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:53

Ik stoor me er niet echt aan. Ik vind ook dat het er een beetje bij hoort. Ik zou me zo geen andere kleding kunnen bedenken voor een goede vervanging van het "ouderwetse kostuum".

Ontario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:27

Misser schreef:

Edit: en als je hip wilt zijn doe je toch gewoon de kraag van je jasje omhoog? Haha!

Muhahahahha die ga ik onthouden Haha! Haha! Haha!

Ik vind het btw er gewoon bij horen en ook mooi! (wedstrijdoutfit heb ik het nu over dan...)

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:35

Ik kan me de wedstrijden bij de pony's nog wel herinneren met ponyclubtenue: elke ponyclub had een andere kleur trui. Nee, zo'n trui is een feest in de zomer. Stoom uit je oren Wij hadden gelukkig een witte blouse met zwart giletje als clubtenue.
Ik vind vooral het aantrekken van al die zooi een probleem (plastron, jasje, ... alweer bijna handschoenen vergeten...). Maar als ik eenmaal aan het rijden ben heb ik helemaal geen problemen met mijn ape-pakkie.
En dat wit, ja, als je een proef (of twee achter elkaar) moet rijden houdt je het wel wit. Maar (alweer pony-periode) opzadelen-individueel rijden-afzadelen-voorlezen-opzadelen-achttal rijden-afzadelen-halve middag rondhangen-opzadelen-defile-afzadelen en dan je rijbroek wit houden?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:44

Wat zou je dan willen aantrekken? Kan me nou echt niets bedenken wat prettiger moet zitten en er nog wel netjes uit ziet. (en het moet er netjes uitzien, kunstschaatsen doe je ook niet in je oude broek)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:03

ik vind het tenue ook mooi zo als het is, enne ik heb net voor mn verjaardag nieuw jasje en een nieuwe broek gekregen... dusse... lekker zo laten, ik heb er geen last van......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:03

wat een hoop traditionele mensen zo op bokt bij elkaar Haha!. Ik vind het ook hopeloos ouderwets, vooral het jasje Rolleyes - geen enkele atleet huppelt in zijn colbertje rond, en dan die plastrón....

Ik ben geloof ik 20 jaar ouder dan de gemiddelde bokker, maar ik zou liever iets moderners en functionelers zien. Wel allemaal in dezelfde kleur, om showexcessen te voorkomen *LOL*.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:33

nefertete schreef:
. Ben wel blij dat je met een rijbroek mag rijden, hoewel wit natuurlijk een belachelijke kleur is voor een rijbroek.
Paardrijden is de enige sport waarbij je met ongemakkelijke kleding sport. .

Dat wit heb ik nooit begrepen. Het is me nog nooit gelukt om mijn broek wit te houden (en achteraf weer wit te krijgen.) Ook al heb ik tot het laatste moment een broek erover.

Maar dat al het paardrijden met ongemakkelijke kleding is, is niet waar. Kom maar kijken bij een endurance wedstrijd. Daar staat comfort voorop. We hebben zelfs speciale rijbroeken. Zitten heerlijk. Laarzen doen we niet aan. Het enige wat niet lekker zit is een cap, hoewel we die ook zo lichtgewicht mogelijk hebben en dan valt ook dat erg mee!!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:42

idd promptertje. En wat eigelijk ook heel erg is, is dat je gewoon in je handjes mag klappen dat je met bijna 30 graden zonder jasje mag rijden. Welke idioot gaat er nou in de zomer kleding dragen die in de winter zelfs nog warm is met rijden. Het jasje staat dan misschien wel chique, maar die rode dikke kop erboven is toch iets minder charmant Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:06

Ik denk dat er best wel comforabelere kleding te bedenken is die toch een nette uitstraling heeft. Met name de bovenkleding

We zijn nu eenmaal gewend aan witte rijbroek/donker jasje maar vlgs mij is onze sport zo'n beetje de enige sport waar de ontwikkeling op wedstrijdkledinggebied de laatste tig jaar op een nulpunt heeft gestaan. Dat geeft toch ook te denken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:31

gomir schreef:
Zou het ook een drama vinden als iedereen met andere kleren en kleuren zijn dressuurproef reed eerlijk gezegd Bloos Met springen kan ik er niet zo mee zitten, maar voor de dressuur vind ik het wel prima zoals het is.

En met crossen vind ik die kleuren toch ook wel heel leuk. Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:53

Maar crossen hoeft niet in tenue dus dat heb ik even buiten beschouwing gelaten voor het gemak Knipoog

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 15:21

Paardrijden is een sport en toch geen balzaal? Ik snap niet dat je een wollen jasje (of nog erger synthetisch) lekkerder vindt zitten dan een fleece of goretex trui of jas of bodywarmer met een lekker katoenen shirt daaronder bijvoorbeeld. Je kan er veel beter in bewegen (met name met springen) ook al heb je wel van die elastische jasjes. En het zweet ook altijd erg, zo'n jasje. Dat het allemaal wel een beetje netjes uit moet zien, dat vind ik ook wel, maar dat kan toch ook wel met soepelere kleding en zonder zo'n ouderwets hoedje. Paardrijden wordt toch al veel door buitenstaanders gezien als een kaksport en ik vind dat men daar best wel een beetje gelijk in heeft als je de wedstrijdkleding ziet.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:18

Ik vind dat de rijkleding voor de wedstrijden bij de status van de sport hoort. En hoe vervelend zit dat jasje en witte rijbroek nou echt? je rijbroek is geen verschil met je gewone behalve dat die wit is. En zo'n jasje maakt het beeld wel helemaal af. Je hebt je paard toch ook netjes ingevlochten.
En jury's horen ook netjes gekleed te gaan. Zie de paard en sport die vandaag in de bus is gevallen.
het hoort er gewoon bij.

Tygahno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:17

Antoinette schreef:
Misschien ben ik dan wel ouderwets (jeetje en dat op je 20ste ), maar ik vind het gewoon netjes.
Het hoort nou eenmaal bij de sport en vind het zeker bij de dressuur (omdat je bij springen al vaak andere kleuren jasjes hebt) gewoon mooi.

Ik ben het hier wel mee eens alleen vind ik dat ze in de zomer wat soepeler mogen zijn met het "zomer tenue" Als er een gecombineerde wedstrijd is dus waar er gesprongen wordt en gedressuurd dan mogen de springruiters vaak al in zomer tenue en dan zijn wij dressuurmensen nog aan het zweten met ons "zuiver wollen pikeurjasje" in de bloedhete zon Boos!