Vanmorgen om 7 uur uit mijn bed gesprongen, Licor gevoerd en zelf gegeten. Trailer gaan halen bij Sarah (Saartje39 op Bokt) thuis, Sarah (die mee ging lezen en groomen) is mee in de auto gesprongen, thuis aangekomen was Anja (Anjatjeuh, mijn tweede groom van dienst

Het was minder ver dan we dachten, want om 9u20 ofzo waren we er al, terwijl mijn eerste proef pas om 11 uur was. Rustig alles bekeken, er stonden enkele mooi Lusitanohengsten op die fokkerij!! Aangemeld en startnummer gekregen, Licor opgezadeld en rond 10u10 op mijn paard gekropen. In de inrijpiste ging hij spontaan in een passage van de opwinding Ik heb hem maar meteen in een fiks drafje gezet, en we hebben heerlijk losgereden. Wel maakte hij de eerste 5 minuten nog een vreugdebokje en zwierde hij een smet zijn hoofd, dus hij had er duidelijk zin in!!

Dan de ring in, eerst een keer alle hoeken verkend, en dat leek allemaal okee. Belletje ging, daar mocht ik beginnen. Het voelde allemaal redelijk goed aan, maar plots zag meneer een spook in de hoek en schoot in galop. Ik heb hem dan teruggenomen op de volte en ben doorgereden. In de rest van de proef zijn alle onderdelen aan die hoek een beetje de mist ingegaan...
Protocol: een 7 voor een overgang naar de middenstap, een 7 voor mijn slangenvolte, een 7 voor mijn halve cirkels in draf, 7 voor arbeidsgalop, een 4 voor het verzet in die hoek en een 4 voor mijn keertwending. Die ging nochtans technisch relatief goed, alleen was ik vergeten halt te houden voor EN na de keertwending. Ik had echt geen idee dat ik erna ook moest halt houden... Staat niet op het papier... Maar goed, dan weet ik dat ook weer. Een 5 voor overgang middengalop-arbeidsgalop en een 5 voor galop draf (was natuurlijk alebei aan de kant van de enge hoek...).
Een vreemd punt: een 5 voor een inzet van de linkergalop, die zou te laat geweest zijn...
Dan heb ik nog wat 6'en voor te weinig buiging in voltes, voor het niet volledig recht zijn op de middenlijn of voor hoeken die ik blijkbaar maak in die voltes Dan weet ik dat ook weer!
Wel fijn: een 7 voor zit en houding van de ruiter en toepassing van de hulpen, een 7 voor gangen en regelmatigheid en een 7 voor impuls.
Ik was het dus wel met de jury eens, enkel die ene 5 begrijp ik niet zo goed.
Resultaat: 60% en een gedeelde 4de plaats. De winnaar had 62%.
Ik won een mooi Portugees halster maar helaas is dat te klein voor Licor (was veulenmaat ofzo) dus dat heeft Sarah gekregen voor haar ponies.
Tweede proef ging eigenlijk slechter. Ik reed hem meteen die hoek in na het losrijden (dat ging ook goed) maar meteen in die hoek sprong hij de andere kant op en zo ben ik er wel 5 keer langs proberen gaan. Telkens draaide hij zich de andere kant op en steiger-sprong hij ervandoor. Toen de jury belde, was hij er nog steeds niet 100% goed langsgelopen, maar ja... ik moest beginnen. In de middendraf durfde ik niet doorvragen omdat hij zo gespannen was (kreeg ik een 5 voor) Mijn eenvoudige galopwissel is omdat hij zich zo sterk maakte van de schrik-hoek, in de mist gegaan (werd een 4). Die ging nochtans erg goed met losrijden!!
Achterwaarts is een erg slecht punt bij Lic, hij wordt er superheet in en gaat veel te snel => 4
Hij viel eigenlijk de hele proef iet meer zo netjes te rijden, maar ik heb nog wel 7's gehad op houding/gangen/impuls en op mijn middenstap (super, want Licor zijn stap is eigenlijk niet goed!!!) en op wat galoponderelen.
Resultaat: 59% maar geen idee waar geëindigd want we moesten naar huis!
Al bij al heeft mijn mannie erg zijn best gedaan en mag ik best tevreden zijn! Als er volgende keer geen spoken meer in de hoek zijn, dan zal het stukken beter gaan!
Ik ben die hoek eens gaan inspecteren, en ik weet meteen waarom Licor het zo eng vond daar: er liep een beek En als e riets is wat Licor niet fijn vindt, is het WATER! Die zal hij wschlk pas opgemerkt hebben bij de 2de keer dat hij er langs liep.... Ik zal toch eens watertraining moeten gaan doen.
Het was een erg fijne dag, heb veel bijgeleerd en veel mooie paarden gezien! Nog eens dank aan Sarah en Anja voor de hulp!!!
Foto's volgen nog....