Samen een pony/paard kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Janinevv

Samen een pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 16:30

Jaa zoals de titel al zegt, wie heeft hier ervaring mee?

Wie is er verantwoordelijk uiteindelijk zijn er verschillende manieren van delen.
Is de verantwoordelijkheid 50/50 bij 50/50 aankoop.

Aansprakelijkheid wanneer minderjarige van haar pony valt terwijl jij pony samen kocht met de ouders blijft dit dan ook 50/50 of ben je dan weer opnieuw aansprakelijk?

Ik weet dat er heel veel kans is op gezeur qua rijden / harranchment / voeding / stalling etc …
betreft haken en ogen ? Juridisch of aansprakelijk? Hoe zit dit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:38

Gewoon niet doen. Krijg je altijd gedoe van.
Want op enig moment vindt de één dat de ander iets niet goed doet. Bijvoorbeeld wanneer nr 1 vindt dat de pony op rust moet want kreupel, terwijl nr 2 heeft gelezen dat Rust Roest en de pony dus juist doorgereden moet worden.

Je moet wel een hééééle goede reden hebben om dit te willen.
Meestal gaat het om geld en dan is er maar 1 advies: niet doen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:46

Dees schreef:
Gewoon niet doen. Krijg je altijd gedoe van.
Want op enig moment vindt de één dat de ander iets niet goed doet. Bijvoorbeeld wanneer nr 1 vindt dat de pony op rust moet want kreupel, terwijl nr 2 heeft gelezen dat Rust Roest en de pony dus juist doorgereden moet worden.

Je moet wel een hééééle goede reden hebben om dit te willen.
Meestal gaat het om geld en dan is er maar 1 advies: niet doen.

sluit ik me bij aan. Komt altijd gedonder van.
Ik wil die dierenarts, ik wil een compleet onderzoek, de ander, nee even afwachten kan best, enz enz.
Niet aan beginnen

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Lijsken

Re: Samen een pony/paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:50

Niet aan beginnen, het geeft eigenlijk altijd drama.
Kies er liever voor om zelf eigenaar te zijn en een bijrijder erbij te nemen. Dan kan je wel samen verantwoordelijkheid en kosten delen, maar is het ook duidelijk wie de knopen doorhakt als het er op aankomt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:51

Het gaat wel eens goed, maar heel vaak ook niet.
Ik ken 2 vrouwen die samen een paard hebben en dat gaat al jaren goed.
Maar ken ook verhalen dat het met ruzies verkeerd ging.
Makkelijker is dat de ene partij het paard koopt en eigenaar en dus verantwoordelijk is.
En de andere partij bv 2 of 3 dagen in de week least.
Hier kan je dan een contract op maken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:51

Persoonlijk zou ik ook nooit aan zo'n constructie beginnen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:00

Ooit 50/50 een fries gehad, paard is onder mijn neus vandaan verkocht omdat een kind van de andere eigenaresse een voedselallergie had. Er zijn teveel factoren waar je geen rekening mee kan houden. Had amper een jaar daarvoor dat paard voor de helft overgekocht om verkoop van het paard te voorkomen. Heb nooit een cent gezien van de verkoop die alsnog kwam. Dus duizenden euro's weggegooid. Echt niet aan beginnen. Juridisch gezien is het vaak nog een grotere zooi.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:38

Ik heb het ook ooit gedaan, uiteindelijk ben ik gewoon een bank van financiering geweest.
Hele leuke pony samen gekocht, nou ja, de bedoeling was dat het geheel haar pony zou zijn en ik hem van haar zou huren. Op het moment van aanschaf had ze op dat moment het volledige geld niet, waardoor ik besloot de helft mee te betalen tot het moment dat ze mijn deel zou terug betalen hoefde ik geen huur te betalen. Uiteindelijk heb ik 2 maanden veel plezier met de pony gehad, de pony door gereden en verkeersmak gemaakt.
En toen begon het gedonder, van de een op andere dag kon en mocht ik niet meer bij de pony. Ik heb heel lang om mijn geld moeten zeuren, de ene k u t smoes na de andere. We hebben het dan niet over een paar tientjes of een paar honderd euro, maar een paar duizend.
Ik had wel wat op papier staan, echter daar kun je niks mee als ze wel willend mee willen werken voor terug betaling, maar tja....op welk termijn dat is een ander verhaal.
Emotioneel kwam het ook als een klap, in 2 maanden was ik aardig aan het beestje gehecht geraakt.
Kortom: mijn advies, NIET en NOOIT doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:31

Ik heb alleen je beginpost gelezen.
Ik heb dit gedaan samen met een vriendin en ik raad het niemand aan. We waren beide nog minderjarig. In het begin ging dit goed. We deelden eigenlijk alles (stalgeld, smid, dierenarts,…) en verdeelden ook het rijden en de klusjes (of we deden de klusjes samen). We hebben ons bij de koop laten “oplichten”. Paard was zogezegd gekeurd en daar kregen we een papier van, maar hij bleek achteraf wel pijn te hebben en vertoonde o.a. van daaruit agressie (naar andere paarden, maar ook naar mensen). We hadden een andere mening over hoe we daarmee om moesten gaan en uiteindelijk ook over de aankoop van “hulpmiddelen”. Vriendschap verzuurde daardoor enorm en er werd besloten dat een van ons beide het paard volledig zou houden en dus de ander uitkopen. Met spijt in het hart heb ik hem toen aan die vriendin gelaten.
Wat aansprakelijkheid betreft… ik denk dat dat wel eens heel ingewikkeld kan worden. Ik ben voor mijn pony ook wel verzekerd, maar de vraag is: als je met twee een paard hebt, wiens verzekering het dan gaat opnemen als het paard schade aanricht. Wat van de pony vallen betreft lijkt het mij dan voor de verzekering van degene die gevallen is. Maar of dat ook werkelijk zo is, geen idee.
Ik ben destijds ook wel eens gevallen van ons paard, maar niet in die mate dat er verzekering aan te pas moest komen. Vriendin is door toedoen paard wel in het ziekenhuis beland, maar ik geloof dat dat toen ook niet via de verzekering gegaan is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:22

Ik ben zo godsgruwelijk blij dat ik iris niet samen heb gekocht met iemand anders.
Samen met mijn zusje had ik het nog aangedurfd.
Maar dat komt omdat we over beslissingen qua paarden vaak samen discussiëren.

De vorige verzorgster van bonnie wou eigenlijk samen met mij een paard kopen.
Maar dat wou ik absoluut niet. Wij hebben een andere mening met betrekking tot het juiste tijdstip qua inslapen. En over vele andere dingen.
Dus dat was niet goed gekomen.

Ook toen iris het ongeluk had, samen met mijn zusje de beslissing genomen wel of niet behandelen.
Ja het is echt moeilijk geweest. Maar het is het waard geweest

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:28

hagelslag schreef:
Ik ben zo godsgruwelijk blij dat ik iris niet samen heb gekocht met iemand anders.
Samen met mijn zusje had ik het nog aangedurfd.
Maar dat komt omdat we over beslissingen qua paarden vaak samen discussiëren.

De vorige verzorgster van bonnie wou eigenlijk samen met mij een paard kopen.
Maar dat wou ik absoluut niet. Wij hebben een andere mening met betrekking tot het juiste tijdstip qua inslapen. En over vele andere dingen.
Dus dat was niet goed gekomen.

Ook toen iris het ongeluk had, samen met mijn zusje de beslissing genomen wel of niet behandelen.
Ja het is echt moeilijk geweest. Maar het is het waard geweest

Dit!

Ik vind Iris een goed voorbeeld dat samen een paard kopen geen optie is.

Het gaat goed zolang het goed gaat.

Maar als er bijvoorbeeld een situatie zoals Iris voorbij komt, in de zin van veel geld + veel tijd, dan is het onmogelijk om samen tot een juiste beslissing te komen.

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:28

Ik deel 2 paarden met 2 verschillende eigenaren, zal hieronder beide situaties beschrijven.

Paard 1 - in eigendom samen met zus
Beide evenveel geld ingelegd bij de aanschaf, stalling/ voer/ dierenarts/ hoefsmid/ harnachement doen we 50/50. Supplementen doen we in samenspraak. Als ik iets vind dat hij nodig heeft en graag zou geven, overleg ik dat met haar. Als zij het niet nodig vind, betaal ik het zelf. Het is niet zo dat ik het dan niet mag geven. Als na het geven van supplement blijkt dat supplement helpt, betaald ze vaak bij de volgende bestelling alsnog wel weer mee.
Mode dingen zoals nieuwe dekjes etc kopen we ieder voor zich.
Paard is niet verzekerd voor dierenarts kosten.
1 a 2x in het jaar (of vaker als dat nodig is) hebben we een ''toekomst'' gesprek. Wil ik het paard nog steeds houden, wilt zij het paard nog steeds houden. Stel situatie x gebeurd, wat zouden we dan doen met het paard etc.

Paard 2 - met een vriendin
50/ 50 op alle financiele dingen. Contract opgesteld tussen ons, daarin ook neergezet welke materiele dingen we beide hebben meegenomen (zij had nog een zadel, ik had wat dekens etc). Zodat als we uit elkaar gaan, onze eigen spullen weer terug naar onszelf kunnen of ze overgekocht kunnen worden. Daarnaast een regeling opgeschreven dat als iemand wil verkopen, de ander de recht van overkopen houdt, maar dat die prijs niet perse het eerste aanschafbedrag is (want de markt veranderd en paard gaat meer sportresultaten halen of raakt misschien geblesseerd). Die berekening staat ook in het contract.
Als een van ons 2 wilt stoppen en de ander niet, maar er kan niet uitgekocht worden, dan gaat het paard ook de verkoop in. Bij verkoop gaat het verkoop bedrag weer door 2 en geen gezeur over wie er meer ''waarde'' opgereden zou hebben.
Bij dit paard hebben we ook 1x hogere dierenarts kosten gehad, die heeft de andere eigenaar toen voorgeschoten en ik netjes terug betaald.

Aansprakelijkheid
Als ik van een van onze paard(en) afval, is het mijn verantwoording en mijn aansprakelijkheid. Als de andere eigenaar van het paard valt, is het zijn verantwoording. Hetzelfde met als er aan de hand iets zou gebeuren. Stel dat er iets gebeurd in het weiland, waar het puur het paard zelf is geweest wat iets heeft gedaan, dan zouden we het wel splitten.
In mijn geval zijn alle partijen meerderjarig, maar stel dat het minderjarige kind nog niet zo goed kan rijden en veel valt als je dan bij alle schade telkens mee zou moeten betalen lijkt me dat wat gek.

Het punt met zo'n samenwerking is vooral, vooraf goed weten hoe zowel jij en de andere partij tegen dingen aan kijkt. Trainen, medicijnen, inslapen etc. Daarnaast is het slim je te beseffen dat je zonder de andere partij het paard niet zou hebben. Dit kan te maken hebben met dat je in je eentje niet genoeg tijd zou hebben naast je werk of dat het financiële plaatje dan niet te dragen is. Als je het paard zowel qua tijd als geld zelf kan kopen, zou ik wel aanraden dat te doen ;)

ps. het scheelt misschien in mijn geval ook dat ik vanaf jongs af aan een pony heb moeten delen met mijn zussen en dus altijd al gewend was aan kleine meningsverschillen, het plannen van het trainen en het schipperen met wensen. En dat ik van zowel mijn zus als de vriendin weet hoe ze denken over het hebben en houden van paarden en dat we dezelfde mening delen.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:32

Ik mag al in mijn handen knijpen dat mijn zusje met haar expertise heeft geholpen met de verbandwissels ( ik had haar ook geholpen met haar pony).

Maar zodeju was het moeilijk soms om het in te plannen.
3 mensen in het begin nodig om een snelle goede verbandwissels te doen.
3 mensen die voltijd werken.
Met z'n 2en lukt het ook. Maar een 3de persoon om materiaal aan te geven was echt makkelijk.

Nu bij de laatste loodjes kan ik het zelf
Maar de smerige fase had ik absoluut niet gekund!
En mijn zusje is gelukkig dierenartsassistent. Dus die kan heel wat hebben qua smerigheid :Y)

Maar de discussie, de beslissing die hebben we alsnog samen gemaakt.
Ondanks dat iris theoretisch gezien mijn paard is.
Beslissen/bespreken we veel samen.
Maar de laatste beslissing is voor degene die het paard betaald heeft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:56

hagelslag schreef:
Ik mag al in mijn handen knijpen dat mijn zusje met haar expertise heeft geholpen met de verbandwissels ( ik had haar ook geholpen met haar pony).

Met z'n 2en lukt het ook. Maar een 3de persoon om materiaal aan te geven was echt makkelijk.

En mijn zusje is gelukkig dierenartsassistent. Dus die kan heel wat hebben qua smerigheid :Y)

Dit laatste begrijp ik niet goed, want als slechts 1 van de 2 het paard heeft betaald dan is het paard toch door die persoon gekocht en niet door 2 personen? Volgens mij vraagt ts hier om ervaringen met het samen kopen van 1 paard. Ik heb het ooit overwogen samen met een stalvriendin. Dat is toen afgeraden door de pensionhouder. Gelijk had hij want die vriendin ging later verhuizen naar een ander deel van het land. Wie krijgt dan het paard mee? Er kan ontzettend veel misgaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:13

anjali schreef:
hagelslag schreef:

Dit laatste begrijp ik niet goed, want als slechts 1 van de 2 het paard heeft betaald dan is het paard toch door die persoon gekocht en niet door 2 personen? Volgens mij vraagt ts hier om ervaringen met het samen kopen van 1 paard. Ik heb het ooit overwogen samen met een stalvriendin. Dat is toen afgeraden door de pensionhouder. Gelijk had hij want die vriendin ging later verhuizen naar een ander deel van het land. Wie krijgt dan het paard mee? Er kan ontzettend veel misgaan.

Sorry, het is voor mij een voorbeeld dat degene die betaald de laatste beslissing heeft.
Ondanks dat we er veel over discussiëren.
De mening van de ander ook telt.
Maar uiteindelijk de mening van "eigenaar" telt.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:26

Ik heb een paard gedeeld en dat ging heel goed. Wij deelden alles 50/50 behalve aanschafkosten. Daar heb ik ongeveer 20% betaald. Ik kon niet meer betalen voor de aanschaf aangezien ik nog geen goed inkomen had en geen spaargeld had.
Het delen ging hier supergoed. Alles netjes in overleg, helemaal geen probleem. Als een van ons vond dat het paard iets nodig had en de ander vond dat niet betaalde degene die het wilde het wel alleen.

Enige jammere is dat het paard is verkocht toen de ander ermee wilde stoppen. Ik kon haar 80% en 50% van alle spullen toen niet uitkopen dus dat ging niet door.
Hoewel het delen mij echt prima is bevallen zal ik niet snel meer helemaal samen kopen, dan heb je ook geen gedoe als de ander m wil verkopen. Beter zelf kopen en dan de ander als bijrijder nemen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 21:29

Maar zoals ik hoor met bijrijders, daar zitten ook zoveel haken en ogen aan betreft als de bijrijder echt letsel zou krijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:12

Lees dit even: C_arola @ [VMR] FAQ TAO

Hier staat in hoe het zit. En een paard kan nou eenmaal meerdere bezitters hebben en voor alle bezitters geldt gewoon hetzelfde.

Als je gewoon een goede AVP verzekering hebt is er niets aan de hand. Mocht de bijrijder schade lijden en jij bent daarvoor aansprakelijk, dan is dat gewoon gedekt en zal de verzekeraar het regelen.

NRPS goedgekeurde valk hengst ***CALL ME POMME*** : memberlist.php?mode=viewprofile&u=13965#personal

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:29

Ik volg even

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:34

hagelslag schreef:
anjali schreef:

Sorry, het is voor mij een voorbeeld dat degene die betaald de laatste beslissing heeft.
Ondanks dat we er veel over discussiëren.
De mening van de ander ook telt.
Maar uiteindelijk de mening van "eigenaar" telt.

Maar ze zijn BEIDE eigenaar als ze samen kopen want dan betalen ze BEIDE en NET DAT maakt het onmogelijk want dan beslissen ze BEIDE en als ze dan BEIDE iets ANDERS beslissen heb je heibel

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:17

Niet doen. Gaat altijd mis.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:23

Nee dit zou ik ook niet doen, scheelt je een hoop gezeur. Gaat echt maar heel zelden goed.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:56

Ik heb al dik 20 jaar paarden samen met mijn zusje. Wellicht wat anders dan wanneer je vriendinnen bent, maar hier werkt het perfect. We begonnen met één, maar inmiddels zijn het er vijf en hebben we vijf jaar geleden zelfs samen een huis gekocht (wel helemaal in tweeen gedeeld en alle doorgangen dichtgemetseld, zij woont met haar gezin in het ene deel, ik in het andere), de paarden staan nu heerlijk aan huis. We hebben ook al meerdere veulens gefokt samen uit onze merries. Het scheelt dat we heel erg op één lijn zitten en het onwijs goed kunnen vinden met elkaar. Ik vind het ideaal en wil nooit meer anders. We delen alles 50-50 en hebben dat ook altijd zo gedaan. Ik kan me serieus niet herinneren dat we ooit onenigheid hebben gehad over de paarden. Het kan dus heel goed gaan samen, maar ik denk niet dat ik dit met een vriendin had gedaan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 02:04

Ik heb zowel een paard gedeeld gehad in eigendom en bijrijders gehad in verschillende constructies. En ik doe het nooit meer.

1 paard in gedeeld eigendom met mijn zus, maar we verschilden enorm in rijstijl en aanpak. Mijn zus is echt grof in haar rijden maar ook in de aanpak en daar ontstond na wat maanden echt een conflict.

Situatie 2 heb ik een paard in gedeeld eigendom gehad waarbij het dier door mij werd gereden en verzorgt. Dit is in de omgang best goed gegaan, maar al na een maand vielen alle kosten op mij van stalling tot smid. Was toen echt dom en jong en heb dit alsnog 5 jaar volgehouden. Toen paard lief op mooi niveau kwam is die onder me reet door verkocht en lag er alleen nog een envelop met nog geen 600 euro, bijna alle mijn gekochte spullen en zadel waren allemaal verdwenen en dit is een enorm touwgetrek geworden nadat de andere eigenaar naar Spanje vertrok.

En de bijrijders, kan er een boek over schrijven. Of ze deden dingen achter mijn rug om, of maakten tuig en spullen kapot. Paard was er op het laatst ook echt spuugzat van en heb toen besloten alles nog alleen te doen of alleen onder mijn begeleiding.

Dus nee ik zou een paard echt alleen in eigen beheer doen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:03

Het topic is van 11 juli.
Heb je ondertussen een beslissing gemaakt?

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."