verzekering losgebroken paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

verzekering losgebroken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:45

Wie is er aansprakelijk voor het gebeuren als het paard is losgebroken

De eigenaar die op het moment van los breken niet in de buurt was?

De 'pension houder'/ verzorger die op het moment van los breken op een afgesloten land de paarden wil vastklikken om binnen te halen?
Maar deze dus nog niet vast had

Wat ik bedoel is dat op het moment dat het een half uur eerder was gebeurd er niemand in de buurt was en het paard ook door het draad was gegaan

emilyslaluna

Re: verzekering losgebroken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:46

Volgens mij blijf je als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk toch?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:49

emilyslaluna schreef:
Volgens mij blijf je als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk toch?

Idd, indien er bewijs is dat een ander hier aan schuldig is..Deze is dan volgens mij mede verantwoordelijk.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:50

Vorig jaar aan de hand gehad. Paard is met binnen zetten aan de wandel gegaan en bij pogingen tot vangen tegen de auto op gelopen die probeerde het dier te blokkeren. Schade alleen aan de spiegel van de auto (gelukkig). Viel gewoon onder mijn WA. Ik was zelf idd niet in de buurt oid, maar als eigenaar van het paard blijf je altijd aansprakelijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:51

Elco schreef:
Idd, indien er bewijs is dat een ander hier aan schuldig is..Deze is dan volgens mij mede verantwoordelijk.

Dat moet je dan dus kunnen bewijzen?
Anders is ten alle tijden de eigenaar verantwoordelijk?
En bewijzen in de zin van dat je kan aantonen dat de verzorger/ pensionhouder nalatig is geweest?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:54

ponyparadijs schreef:
Elco schreef:

Dat moet je dan dus kunnen bewijzen?
Anders is ten alle tijden de eigenaar verantwoordelijk?
En bewijzen in de zin van dat je kan aantonen dat de verzorger/ pensionhouder nalatig is geweest?

Ja, als je kan aantonen dat het schuld van iemand anders is kan het allemaal gaan schuiven met verantwoordelijkheid.
Maar in beginsel is de eigenaar aansprakelijk. Staat ook heel veel op bokt wiki. Het is namelijk behoorlijk ingewikkeld allemaal hoor

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:09

als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor je dier. altijd.
echter wil dat niet zeggen dat je ook altijd aansprakelijk gestelt wordt. dat zijn 2 verschillende dingen. als je kan aantonen als eigenaar dat bijv. de pensionhouder oud nalatig is geweest, ben jij nog steeds verantwoordelijk , maar wordt de pensionhouder aansprakelijk gestelt .

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:13

Verhaal bij de verzekeraar neerleggen, die zoeken wel uit waar de verantwoording kigt.In eerste instantie ligt deze altijd bij de eigenaar

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:15

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:20

In België is het zo dat als get paard uitbreekt door een ondeugdelijke omheining ,de eigenaar vd stalling verantwoordelijk is.We hebben dat eens voorgehad .gebeurt het met bv binnenzetten omdat het paard vervelend is en zich losrukt dan is de eigenaar van het paard verantwoordelijk. Hoe het in Nl zit weet ik niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:52

Voor alle paarden op pension of eigen beheer => eigenaar van het paard.
Echter, voor hengsten is er een andere wetgeving en als die op pension staan, dan is het wel degelijk de pensionhouder.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:18

Nogmaals, lees de link dasr staat precies hoe het zit. Er is geen andere wetgeving voor hengsten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:46

Little_Gift schreef:
Echter, voor hengsten is er een andere wetgeving en als die op pension staan, dan is het wel degelijk de pensionhouder.

Hoe kom je daar nu bij?Het was bij ons echt de pensionhouder hoor daar ben je als pensionhouder voor verzekerd.Er is nooit gevraagd wat voor geslacht ze waren toen ze op de baan gevangen waren.
Er was een boom op de omheining gevallen hierdoor hebben ze op een 90 km baan gelopen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:53

Als eigenaar ben je aansprakelijk, tenzij bewezen kan worden dat de houder van het paard nalatig is geweest of met opzet het paard in een gevaarlijke situatie heeft gebracht.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:09

Little_Gift schreef:

Hier zou ik je bron wel eens van willen weten, dat er voor hengsten een andere wetgeving geldt??
Lijkt me héél sterk namelijk...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:58

ashley1 schreef:
Little_Gift schreef:

Hier zou ik je bron wel eens van willen weten, dat er voor hengsten een andere wetgeving geldt??
Lijkt me héél sterk namelijk...

lijkt me geen wetgeving. eerder misschien iets van verzekeraars.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:18

Simpel; eigenaar.

Ooit eens een losgebroken paard op mijn auto gehad waar de hoefsmid ten tijde mee bezig was. Gevalletje domme pech maar eigenaar blijft altijd verantwoordelijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 15:32

justdjen schreef:
Simpel; eigenaar.

Ooit eens een losgebroken paard op mijn auto gehad waar de hoefsmid ten tijde mee bezig was. Gevalletje domme pech maar eigenaar blijft altijd verantwoordelijk.

Dat hoop ik ook eigenlijk
Maar de verzekering van de eigenaar lijkt nu dingen te vragen om toch een deel van de schud af te schuiven

JHRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:37

Toevallig heb ik net les op school in de aansprakelijkheid van paarden. De eigenaar van het dier is ten alle tijden aansprakelijk, zelfs als de eigenaar niet in de buurt is. Wanneer bijvoorbeeld ik op school zit, en mijn paard iemand op stal trapt, ben ik toch aansprakelijk.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:40

ponyparadijs schreef:
justdjen schreef:
Simpel; eigenaar.

Dat hoop ik ook eigenlijk
Maar de verzekering van de eigenaar lijkt nu dingen te vragen om toch een deel van de schud af te schuiven

Kan en mag niet. Valt gewoon onder WA verzekering van eigenaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:41

ik zou gewoon je verzekering contacteren.
als jij vermoed dat de pensionhouder nalatig was,dit vermelden,dan is dat iets tussen verzekeringen(jouw verzekering versus de verzekering van de pensionhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:45

Ik zie het probleem niet eerlijk gezegd, als beide partijen verzekerd zijn? Dan zoeken de verzekeraars dat toch lekker onderling uit?

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:45

Het zou de eigenaar sieren zelfstandig naar de gedupeerden toe te gaan en zorgen dat alle gegevens bij zijn/haar verzekering komen. Die lossen het onderling wel op, iedereen is immers niet voor niets verzekerd.
Klaar. Eigenaar van paard lost het netjes op en gedupeerden blij.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:13

Is al lang geleden maar ooit heeft iemand mijn twee pony's binnengehaald en er 1 losgelaten deze is op de weg aangereden en helaas ingeslapen vanwege een beenbreuk, de schade vd auto en pony zijn door mijn verzekering (eigenaar) verhaald op degene die ze binbenhaalde om zijn eigen paard in de bak te doen. Wel was hij in de veronderstelling dat de shet met de grote zou meelopen en heeft haar dus bewust losgelaten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 18:05

justdjen schreef:
Het zou de eigenaar sieren zelfstandig naar de gedupeerden toe te gaan en zorgen dat alle gegevens bij zijn/haar verzekering komen. Die lossen het onderling wel op, iedereen is immers niet voor niets verzekerd.
Klaar. Eigenaar van paard lost het netjes op en gedupeerden blij.

In principe heeft de eigenaar het allemaal netjes geregeld
Ongeval gemeld bij de verzekering
Gegevens van de gedupeerde door gegeven met het verhaal van wat er is gebeurd
Vanuit de eigenaar en vanuit de gedupeerde
Echter wil de verzekering van de eigenaar nu aanvullende informatie waarbij wij het idee hebben dat ze nu op de verzorger/ pensionhouder willen gaan verhalen