Aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pommelientje

Aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 16:36

Wie weet raad?
Een vraag: mijn paard heeft zich onlangs tijdens het rijden bezeerd aan de bakrand op de stal waar ik sta, met een lelijke wond als gevolg, naar mijn inziens is het door achterstallig onderhoud. Kan ik de pensionhouder aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten.

mirriezz

Re: Aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:49

Ik denk dat dit lastig is. Je bent zelf gaan rijden in die slecht onderhouden bak. Althans, ik neem aan dat je pensionhouder je daar niet toe heeft gedwongen.

Je had dus beter kunnen klagen over het onderhoud en niet in deze bak rijden tot het gerepareerd was.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:05

mirriezz schreef:
Ik denk dat dit lastig is. Je bent zelf gaan rijden in die slecht onderhouden bak. Althans, ik neem aan dat je pensionhouder je daar niet toe heeft gedwongen.

Je had dus beter kunnen klagen over het onderhoud en niet in deze bak rijden tot het gerepareerd was.

Dit dus.

Je hebt zelf ook de verantwoordelijkheid om te beoordelen of iets al dan niet veilig is. Als je er dan toch gebruik van maakt en er gebeurt wat dan is dat dus het risico wat jij genomen hebt.

Mocht de pensioneigenaar nog niet genoeg geschrokken zijn om de boel te verbeteren kan je er voor mogelijk toekomstige ongelukken wel over in gesprek gaan. Mocht er geen verbetering komen zou ik serieus overwegen om weg te gaan daar.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:31

Eens met bovenstaande reacties, plus: waarom ga je dan zo dicht bij een slecht onderhouden bakrand rijden.. dat doe je zelf. En daar kan je een ander niet de schuld van geven.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:33

Als je paard dit ongeluk had gehad op de weide was het denk ik een ander verhaal geweest.. nu rij je toch echt zelf op je paard en had jij op dat moment de keuze gemaakt + de controle..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:43

Hm, ik denk ook dat je in dit geval zelf verantwoordelijk bent. Jij hebt de keuze gemaakt om in de bak te rijden terwijl je wist dat de bakrand slecht onderhouden was; je hebt voor jezelf de afweging gemaakt dan lijkt me.

Pommelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 23:13

1 de bak is totaal niet slecht,met achterstallig onderhoud bedoel ik een stuk bij de bakrand in een hoek waar normaal een schot hangt en nu deze eraf is zit er een scherpe rand, wat alleen met de hand voelbaar is. Is het dus nalatigheid van de pensionhouder. ik reed niet vlak langs de rand, gewoon op de hoefslag, alleen bij het aanspringen in de hoek, zwaaide mijn paard iets teveel naar buiten door een te grote galopsprong. Ik ga niet voordat ik op mijn paard stap de randen voelen van de bak of er wel of niet een scherpe hoek zit. dus de conclusie is te snel getrokken. Het gaat er in dit geval om of je deze kosten kunt verhalen op een aansprakelijkheidsverzekering van de pensioeneigenaar.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:15

Nee dat gaat je ben ik bang niet lukken. Je bent zelf vrijwillig in de bak gaan rijden en dan gaat de WA verzekering niets vergoeden

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:19

Je kan altijd het gesprek aangaan met je stalhouder, wie weet wat hij uit zichzelf aanbied.

Ik verwacht dat je bij een rechter weinig kans maakt, mogelijk betaald je eigen bijstandverzekering de schade zonder het "gevecht" aan te gaan.

Je geeft nu zelf aan dat er zichtbaar wat veranderd is aan dat stuk van de omheining, dus op die plek had je extra kunnen uitkijken zal waarschijnlijk gezegd worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:36

Wow. Serieus?
Mijn bek valt bijna open (om het maar even zo te zeggen), zulke dingen gebeuren, je paard zal wel eens vaker stoten of een krasje krijgen en jij wil serieus voor zoiets een ander aansprakelijk stellen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:55

Dan geldt nog steeds dat het je eigen keuze was om er te gaan rijden en dat je er zelf verantwoordelijk voor bent om de staat van de bak te controleren voordat je erop stapt. Hoe erg was je paard eraan toe dan als je een dierenarts nodig hebt wanneer je paard uitzwaait tegen iets wat je alleen met de hand kan voelen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:07

Pommelientje schreef:
1 de bak is totaal niet slecht,met achterstallig onderhoud bedoel ik een stuk bij de bakrand in een hoek waar normaal een schot hangt en nu deze eraf is zit er een scherpe rand, wat alleen met de hand voelbaar is. Is het dus nalatigheid van de pensionhouder. ik reed niet vlak langs de rand, gewoon op de hoefslag, alleen bij het aanspringen in de hoek, zwaaide mijn paard iets teveel naar buiten door een te grote galopsprong. Ik ga niet voordat ik op mijn paard stap de randen voelen van de bak of er wel of niet een scherpe hoek zit. dus de conclusie is te snel getrokken. Het gaat er in dit geval om of je deze kosten kunt verhalen op een aansprakelijkheidsverzekering van de pensioeneigenaar.

Ja, we begrepen wel dat het je om geld gaat hoor :7 .

Maar mensen hebben je ook al gewezen op je eigen verantwoordelijkheid en dat het dus nog niet zo voor de handliggend is dat je pensioneigenaar hier aansprakelijk voor is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:14

Heb je er al eens met je pensionhouder over gepraat?
Ik kan me voorstellen als je daar ineens mee af komt dat het weleens verkeerd kan vallen.
Je kan natuurlijk altijd proberen hem aansprakelijk te stellen maar of dat nut gaat hebben dat weten wij natuurlijk niet. Dan zul je toch naar iemand toe moeten die je gerichter kan helpen. En dan zul je ook moeten nadenken over de eventuele gevolgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:24

Je paard kan overal schade oplopen. Ook bv op de openbare heide. Dan kan hij in een konijnenhol stappen en zijn been breken. Wil je die schade dan op het konijn verhalen?

Het enige wat ik zou doen is in een normaal en redelijk gesprek de stalbaas attenderen op die slechte plek in de bak, en met het vriendelijke verzoek daar iets aan te doen voordat er nog meer of ernstiger letsel komt bij jezelf of een ander.
Doet/wil hij dat niet? Dan heb jij twee keuzes: 1) blijven en geen gebruik meer maken van die bak of 2) een andere stal met een andere bak zoeken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:05

Een konijnen hol is de schuld van het konijn, maar dit is niet wilsonbekwaam, ik weet niet of hij of zij veel geld heeft of misschien wil je in wortelen betaald worden? Wat een domme vergelijking!
De staleigenaar verdiend zijn geld met het ter beschikking stellen van stalruimte en trainingsmogelijkheden en het verlenen van de dienst om het paard te verzorgen. Het lijkt mij logisch dat de exploitant ook verantwoordelijk is voor de toestand van de rijbaan. En dat het zwaarder weegt dan de hier vermelde onderzoeksplicht. Immers, zeker in de winter heeft een eigenaar weinig uitwijkmogelijkheid om het paard beweging te geven.
Overigen heb ik juist vandaag een vergelijkbaar verhaal gehoord. Ik weet echter niet of ik de vrijheid heb om de naam door te geven. Deze persoon heeft de claim gehonoreerd gekregen; de exploitant moest betalen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:56

Kadankovitch schreef:
Een konijnen hol is de schuld van het konijn, maar dit is niet wilsonbekwaam, ik weet niet of hij of zij veel geld heeft of misschien wil je in wortelen betaald worden? Wat een domme vergelijking!

Een konijn kweekt doorgaans nooit zijn eigen wortelen en kan daar dus ook nooit mee betalen. Wat een domme redenering! ;)

Het punt is dat je zelf je paard ergens onderbrengt, ergens rijdt, ergens laat grazen, ergens weet ik veel wat laat doen. En de eigenaar moet zichzelf ervan overtuigen dat het veilig en gezond is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 07:55

Dit een zakelijke vraag. Ik neem aan dat jouw pensionhouder een bedrijf is en daarmee een bedrijfsverzekering heeft. En jij een contract hebt met het bedrijf. Neem contact op met de pensionhouder en de verzekeringsmaatschappij. Vragen staat vrij

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:14

Kadankovitch schreef:
Een konijnen hol is de schuld van het konijn, maar dit is niet wilsonbekwaam,

Een konijn dat niet wilsonbekwaam is? Bijzonder... :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:18

Diablo schreef:
Kadankovitch schreef:
Een konijnen hol is de schuld van het konijn, maar dit is niet wilsonbekwaam,

Een konijn dat niet wilsonbekwaam is? Bijzonder... :D

Bunny for president :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 08:29

TS: ik zou niet afgaan op alle niet-juridisch onderlegde antwoorden die hier langskomen. Lees deze link even, en neem contact op met jouw eigen AVP verzekering of rechtsbijstandsverzekering als je die hebt
C_arola @ [TAO] FAQ TAO

Pommelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 08:38

Dank je wel voor je link en wat mij opvalt wat zijn jullie agressief en aanvallend als je gewoon een vraag stelt of iemand kan helpen. aan deze aanvallen heb ik niks. dus doe geen moeite meer

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:21

Welkom op bokt.

Ik denk dat je dat eens met je verzekering moet overleggen. Juridisch gezien vallen paarden onder goederen. . Zet jij je fiets in een bewaakte stalling en je band gaat lek omdat iemand niet goed schoongemaakt nadat er werkzaamheden zijn geweest. Dan moet dat ook opgelost worden. De pensionhouder heeft ook niet aangegeven dat je in die hoek niet mag rijden.

Anderzijds is dit een ongeluk en valt het ook een beetje onder domme pech. Het claimen maakt de onderlinge verhouding er vaak niet beter op. En is dat het je waard?

Hoe gaat het overigens met je paard?

Pommelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 10:31

Dank je wel voor je antwoord, mijn paard is afwachten of er niks beschadigd is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:32

Pommelientje schreef:
Dank je wel voor je antwoord, mijn paard is afwachten of er niks beschadigd is.

Maar je hebt er wel een dierenarts bij gehad?

Pommelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:18

Een been met 12 hechtingen, 3 lagen door kapot