Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
pluisje88 schreef:Als het paard schade maakt aan iets, bijvoorbeeld een auto, en jij zegt dat het jouw schuld is dan valt het onder jouw Wa verzekering.
Als jij eraf valt is zij in principe niet aansprakelijk, tenzij jij haar aansprakelijk stelt. en dat is nog wel eens een dingetje. Ik vind dat altijd een beetje eng. Aparte bijrijdersverzekering bestaat geloof ik niet.
Heb het ooit nagevraagd toen ik een paard ging bijrijden. kan inmiddels veranderd zijn, dat weet ik niet zeker
pluisje88 schreef:Als het paard schade maakt aan iets, bijvoorbeeld een auto, en jij zegt dat het jouw schuld is dan valt het onder jouw Wa verzekering.
Als jij eraf valt is zij in principe niet aansprakelijk, tenzij jij haar aansprakelijk stelt. en dat is nog wel eens een dingetje. Ik vind dat altijd een beetje eng. Aparte bijrijdersverzekering bestaat geloof ik niet.
Heb het ooit nagevraagd toen ik een paard ging bijrijden. kan inmiddels veranderd zijn, dat weet ik niet zeker
Marije_jiplover schreef:In de praktijk heeft mij ziektekostenverzekering nooit navraag gedaan op wiens paard ik zat.
Niet toen ik van een manegepony viel en mijn arm brak en ook niet toen ik tijdens een wedstrijd van mijn bijrijdpaard viel en 5 ribben brak en een ingeklapte long opliep en een week in het ziekenhuis belandde.
En toen ik eens schade maakte aan iemands fiets, doordat mijn bijrijdpony schrok en over de fiets heenwalste, heeft de verzekering die aan mijn ruiterbewijs gekoppeld was, de schade betaald.
Alle situaties hierboven beschreven gingen over acties met paarden die niet van mij waren.
Verzekeringen hebben nooit naar het eigenaarsschap gevraagd alvorens ze overgingen tot uitkeren.

Brainless schreef:Daar kan zij aan AVP voor afsluiten (wel even kijken of paarden eronder vallen, maar meestal wel) en voor een klein bedrag kan het maximale uit te keren bedrag worden verhoogd.
Een AVP kost enkele tientjes per jaar, dus echt aan te raden.
sunshine18 schreef:Brainless schreef:Daar kan zij aan AVP voor afsluiten (wel even kijken of paarden eronder vallen, maar meestal wel) en voor een klein bedrag kan het maximale uit te keren bedrag worden verhoogd.
Een AVP kost enkele tientjes per jaar, dus echt aan te raden.
Wij hebben allebei een AVP. Maar ik ben dus benieuwd wat daaronder valt.
Schade aan voorwerpen van derden dus wel. Maar wat als een derde blijvend letsel heeft? Of als ik blijvend letsel heb?
Brainless schreef:pluisje88 schreef:Als het paard schade maakt aan iets, bijvoorbeeld een auto, en jij zegt dat het jouw schuld is dan valt het onder jouw Wa verzekering.
Nou niet echt.
In de basis is de eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk voor schade.
De verzekering zal dan ook als eerste bij de eigenaar komen.
Daarna wordt gekeken of de bijrijder voor een deel verantwoordelijk gehouden kan worden, maar vaak komt het toch op het bordje van de AVP va de eigenaar terecht.
Als je eraf valt hoef jij de eigenaar niet aansprakelijk te stellen, dit doet vaak je eigen (ziekten)kostenverzekering vanzelf.

pluisje88 schreef:Brainless schreef:Nou niet echt.
In de basis is de eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk voor schade.
De verzekering zal dan ook als eerste bij de eigenaar komen.
Daarna wordt gekeken of de bijrijder voor een deel verantwoordelijk gehouden kan worden, maar vaak komt het toch op het bordje van de AVP va de eigenaar terecht.
Als je eraf valt hoef jij de eigenaar niet aansprakelijk te stellen, dit doet vaak je eigen (ziekten)kostenverzekering vanzelf.
Dit heeft de verzekering destijds zelf tegen mij gezegd. ik zou toen een paard van iemand gaan rijden maar wilde niet dat hij er gezeur mee zou krijgen als er iets zou gebeuren. Ik heb dit voorgelegd aan de verzekering en dit was destijds hun reactie. Maar zoals ik al zei, is dit al behoorlijk wat jaren geleden
cheyenne93 schreef:Volgens mij is ook alles voor rekening van de eigenaar. Wel kun je wat overeenkomen met je bijrijder op papier.