bijrijder paard, aansprakelijkheid en verzekeringen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine18

bijrijder paard, aansprakelijkheid en verzekeringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 12:39

Ja er zijn al heel veel topics van, maar ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Ik kan misschien een pony bijrijden, maar de eigenaresse wil eerst uitzoeken hoe het zit met aansprakelijkheid en voor welke kosten zij op moet draaien als er wat gebeurd.

Ik weet dat de eigenaar in bijna alle gevallen aansprakelijk is voor wat het paard doet.
Maar wat wordt verzekerd door de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar? En waar moet de eigenaar zelf voor opdraaien?

Stel dat ik op de pony rijdt en deze maakt schade aan goederen of zelfs mensen, dan gaat dat toch via de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar?

En hoe zit dat als ik van het paard val en iets breek of zelfs verlamd raak, volgens mij gaat dat niet via de aansprakelijkheidsverzekering en moet je daar een bijrijdersverzekering voor nemen?

Ziektekosten van het paard zijn altijd voor de eigenaar, wordt wel vergoed door een eventuele paardenverzekering.

pluisje88

Re: bijrijder paard, aansprakelijkheid en verzekeringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:42

Als het paard schade maakt aan iets, bijvoorbeeld een auto, en jij zegt dat het jouw schuld is dan valt het onder jouw Wa verzekering.

Als jij eraf valt is zij in principe niet aansprakelijk, tenzij jij haar aansprakelijk stelt. en dat is nog wel eens een dingetje. Ik vind dat altijd een beetje eng. Aparte bijrijdersverzekering bestaat geloof ik niet.

Heb het ooit nagevraagd toen ik een paard ging bijrijden. kan inmiddels veranderd zijn, dat weet ik niet zeker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:46

Volgens mij is alles inderdaad voor de eigenaar van het paard, tenzij jij duidelijk de veroorzaker bent, door bijv een stuurfout ofzo

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 12:49

Ik weet dat je iig bij Hippozorg/equinerisk een bijrijdersverzekering kunt afsluiten, geen idee wat daar precies onder valt, maar misschien eens informeren?
Verder is de aansprakelijkheid van de eigenaar voor schade aan (voorwerpen van) derden. eventueel ook via een paarden verzekering af te sluiten

sunshine18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 13:18

pluisje88 schreef:
Als het paard schade maakt aan iets, bijvoorbeeld een auto, en jij zegt dat het jouw schuld is dan valt het onder jouw Wa verzekering.

Als jij eraf valt is zij in principe niet aansprakelijk, tenzij jij haar aansprakelijk stelt. en dat is nog wel eens een dingetje. Ik vind dat altijd een beetje eng. Aparte bijrijdersverzekering bestaat geloof ik niet.

Heb het ooit nagevraagd toen ik een paard ging bijrijden. kan inmiddels veranderd zijn, dat weet ik niet zeker

Maar mijn verzekering kan haar toch ook aansprakelijk stellen?

Een bijrijdersverzekering bestaat wel, maar dat kan alleen gekoppeld worden aan een paardenverzekering. Helaas heeft de eigenaresse deze niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:27

pluisje88 schreef:

Nou niet echt.
In de basis is de eigenaar van het paard altijd verantwoordelijk voor schade.
De verzekering zal dan ook als eerste bij de eigenaar komen.
Daarna wordt gekeken of de bijrijder voor een deel verantwoordelijk gehouden kan worden, maar vaak komt het toch op het bordje van de AVP va de eigenaar terecht.

Als je eraf valt hoef jij de eigenaar niet aansprakelijk te stellen, dit doet vaak je eigen (ziekten)kostenverzekering vanzelf.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:31

In de praktijk heeft mij ziektekostenverzekering nooit navraag gedaan op wiens paard ik zat.
Niet toen ik van een manegepony viel en mijn arm brak en ook niet toen ik tijdens een wedstrijd van mijn bijrijdpaard viel en 5 ribben brak en een ingeklapte long opliep en een week in het ziekenhuis belandde.

En toen ik eens schade maakte aan iemands fiets, doordat mijn bijrijdpony schrok en over de fiets heenwalste, heeft de verzekering die aan mijn ruiterbewijs gekoppeld was, de schade betaald.

Alle situaties hierboven beschreven gingen over acties met paarden die niet van mij waren.
Verzekeringen hebben nooit naar het eigenaarsschap gevraagd alvorens ze overgingen tot uitkeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:36

@Marije
Ik kreeg netjes een brief van de zorgverzekering hoe de schade was ontstaan en op wiens paard ik reed.

Dat jij schade hebt geclaimd via je ruiterbewijs van een paard wat niet van jou was... is officieel fraude.
De eigenaar is daar nl verantwoordelijk voor.

sunshine18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 13:38

Marije_jiplover schreef:
In de praktijk heeft mij ziektekostenverzekering nooit navraag gedaan op wiens paard ik zat.
Niet toen ik van een manegepony viel en mijn arm brak en ook niet toen ik tijdens een wedstrijd van mijn bijrijdpaard viel en 5 ribben brak en een ingeklapte long opliep en een week in het ziekenhuis belandde.

En toen ik eens schade maakte aan iemands fiets, doordat mijn bijrijdpony schrok en over de fiets heenwalste, heeft de verzekering die aan mijn ruiterbewijs gekoppeld was, de schade betaald.

Alle situaties hierboven beschreven gingen over acties met paarden die niet van mij waren.
Verzekeringen hebben nooit naar het eigenaarsschap gevraagd alvorens ze overgingen tot uitkeren.

Bij mij ook nog nooit, maar zodra het blijvend letsel betreft gaat mijn verzekering haar wel aansprakelijk stellen. En daar zit de eigenaresse dus niet op te wachten.

Daarnaast heb ik geen ruiterbewijs, dus als een derde schade heeft dan is de eigenaresse alsnog aansprakelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:41

Daar kan zij aan AVP voor afsluiten (wel even kijken of paarden eronder vallen, maar meestal wel) en voor een klein bedrag kan het maximale uit te keren bedrag worden verhoogd.
Een AVP kost enkele tientjes per jaar, dus echt aan te raden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:52

Dat van mijn ruiterbewijs is jaren geleden, toen had ik het net en wij wisten niet beter dan dat ik hem daarvoor had, schade aan derden als ik buitenreed.
Ik heb niet gelogen, ik heb de situatie omschreven als de pony waar ik op zat schrok, draaide om en liep over een fiets heen.
En toen is de schade aan de fiets vergoed.
Dat kan ik dan geen fraude noemen :n

En een dergelijke brief heb ik van mijn ziektekostenverzekering nog nooit gehad, ook niet na ongelukjes met mijn eigen paarden.

sunshine18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 13:56

Brainless schreef:
Daar kan zij aan AVP voor afsluiten (wel even kijken of paarden eronder vallen, maar meestal wel) en voor een klein bedrag kan het maximale uit te keren bedrag worden verhoogd.

Wij hebben allebei een AVP. Maar ik ben dus benieuwd wat daaronder valt.
Schade aan voorwerpen van derden dus wel. Maar wat als een derde blijvend letsel heeft? Of als ik blijvend letsel heb?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:57

Officieel ben je verplicht dit zelf al te melden (staat ook in de voorwaarden van de zorgverzekeringen).

Je hebt niet gelogen over de pony/fiets, maar wel vergeten te vermelden dat het niet jouw paard betrof.
Vroeger stond ook al in het ruiterbewijs dat de eigenaar schadeplichtig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 13:58

sunshine18 schreef:
Brainless schreef:

Wij hebben allebei een AVP. Maar ik ben dus benieuwd wat daaronder valt.
Schade aan voorwerpen van derden dus wel. Maar wat als een derde blijvend letsel heeft? Of als ik blijvend letsel heb?

Ook.
Maar omdat het schadebedrag bij invaliditeit flink kan oplopen is het belangrijk het uit te keren maximale bedrag te verhogen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:01

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:12

Brainless schreef:
pluisje88 schreef:

Nou niet echt.
Daarna wordt gekeken of de bijrijder voor een deel verantwoordelijk gehouden kan worden, maar vaak komt het toch op het bordje van de AVP va de eigenaar terecht.

Als je eraf valt hoef jij de eigenaar niet aansprakelijk te stellen, dit doet vaak je eigen (ziekten)kostenverzekering vanzelf.

Dit heeft de verzekering destijds zelf tegen mij gezegd. ik zou toen een paard van iemand gaan rijden maar wilde niet dat hij er gezeur mee zou krijgen als er iets zou gebeuren. Ik heb dit voorgelegd aan de verzekering en dit was destijds hun reactie. Maar zoals ik al zei, is dit al behoorlijk wat jaren geleden

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:41

Zoals ik eea lees dan is die bijrijdersverekering een " gewone " ongevallenverzekering. Wanneer je als bijrijder een uitkering wil krijgen bij een ongeval waarbij je overlijdt of blijvend invalide wordt dan kun je voor jezelf een ongevallenverzekering afsluiten. Ik zie niet waarom een eigenaar van een paard zo'n verzekering voor een bijrijder zou moeten afsluiten.

Als eigenaar zou je een AVP moeten hebben, alles waar je dan aansprakelijk voor zou kunnen zijn valt daar dan onder. Meestal is dat iets tussen verzekeringen onderling.

Ik ben zelf bijrijder geweest en heb een ongeluk gehad. Inderdaad destijds ook vragen gehad van de verzekeraar mbt de aansprakelijkheid. Wat mij betrreft was de eigenaar niet aansprakelijk aangezien ik wist wat de "gevaren" zijn van het paardrijden en dus bewust voor het risico heb gekozen.

Nu heb ik een bijrijder voor mijn paard en geldt het ook voor haar. Samen doen we ons best om eea zo veilig mogelijk te doen maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Je bent nou eenmaal met een vluchtdier bezig.

cheyenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:45

Volgens mij is ook alles voor rekening van de eigenaar. Wel kun je wat overeenkomen met je bijrijder op papier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:46

pluisje88 schreef:
Brainless schreef:
Nou niet echt.

Dit heeft de verzekering destijds zelf tegen mij gezegd. ik zou toen een paard van iemand gaan rijden maar wilde niet dat hij er gezeur mee zou krijgen als er iets zou gebeuren. Ik heb dit voorgelegd aan de verzekering en dit was destijds hun reactie. Maar zoals ik al zei, is dit al behoorlijk wat jaren geleden

Jouw verzekeraar heeft dat waarschijnlijk gelezen als: aanwijsbare nalatigheid van de ruiter en dan kun jij inderdaad aansprakelijk zijn voor die schade, maar in de basis:

cheyenne93 schreef:
Volgens mij is ook alles voor rekening van de eigenaar. Wel kun je wat overeenkomen met je bijrijder op papier.

en er is geen enkele rechtsgeldige overeenkomst die de wet voor je wijzigt!

Eigenaar is aansprakelijk, punt, uit. Alleen bij duidelijk verwijtbaar gedrag van de ruiter kan (een deel van) de aansprakelijkheid bij de ruiter komen liggen.