Paard in lease, welke constructies bestaan er?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Paard in lease, welke constructies bestaan er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:24

Zoals titel al doet vermoeden.

Paard in lease, welke constructie, afspraken moet je aan denken?

Ik zit er overna te denken om 1 van onze paarden ter lease aan te bieden. Heb zelf te weinig tijd voor allemaal en verzorgsters vinden is een ramp.
Paard in kwestie verkopen behoord ook tot de mogelijkheid.

Maar lease, welke afspraken zijn normaal?
Paard hoeft niet bij ons op stalling te blijven, mag dus naar een ander verhuizen. Wie betaald dan het stalgeld? De smid? Betaald de leaser nog een bedrag aan de eigenaar van het paard naast het stalgeld?

Wat met de dierenarts, stel paard wordt kreupel, krijgt koliek? Paard verzekeren lijkt mij dan een goede optie, voor wie zijn deze kosten?

Wat als leaser paard doortraint tot bepaald niveau en ik besluit toch paard te verkopen. Paard is dan meer waard geworden door hun, delen ze dan mee in de winst?

Graag hoor ik ervaringen, wat wel en wat vooral niet. Hoe je zoiets rechtsgeldig laat zijn.

Ben benieuwd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:14

Ik heb mijn paard een aantal jaren terug in de lease gehad.
Paard is verplaatst naar een andere (mij wel bekende) pensionstalling.

Pensiongeld was voor de leaser, bijkomende kosten mbt de stalling ook (extra vlas, hooi, brok etc)
Hoefsmid betaalde ik, op die manier was ik er zeker van dat mijn eigen smid kwam en hoe vaak die kwam, entingen heb ik ook betaald.
Hoofdstel, dekens, zadel en toebehoren heb ik beschikbaar gesteld, alles wat zij extra wilden was voor hun rekening alleen zadel en hoofdstel heb ik een stokje voor gestoken ivm juiste pasvorm.

In geval van ziekte waren DA kosten voor mij, verwondingen of aandoeningen verwijtbaar of onder toezicht van de leaser voor de leaser. Het laatste woord mbt behandelingen had ik, zou ik kiezen voor behandeling wat zij niet wilden waren de kosten voor mij.

Ik had een leasecontract via internet maar uiteindelijk ben ik er na 9 maanden mee gestopt, paard werd er niet beter van en de onderlinge verstandhouding ook niet. Reden van lease waren persoonlijke omstandigheden en ik had er meer zorgen van dan voor de lease. Paard is uiteindelijk verkocht.

Als ik eerlijk moet zijn zou ik er niet weer aan beginnen.

future_vet

Re: Paard in lease, welke constructies bestaan er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:17

Ik vind de kostenverdeling van Polly heel eerlijk, al vraag ik me af hoe zwart-wit je de verwijtbare da kosten dan aan de leaser kan linken..

Als leaser ook da en hoefsmid moet betalen, kunnen ze net zo goed een eigen paard kopen ;)

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:26

Ik heb mijn pony 5 jaar geleased. Alle kosten van gebruik, dus stalling, voer, spullen etc waren voor mij.
De eigenaar betaalde de kosten voor het paard zelf, dus hoefsmid en dierenartskosten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:31

Het moet ook een interessant aanbod zijn voor een potentiële leaser. Voordat ik mijn eigen paard kocht, heb ik een jaar een paard geleasd. Ik betaalde een bedrag per maand en maakte de weide 1keer per week schoon. Voor de rest had ik geen verantwoordelijkheid. Ik had het niet gedaan als ik financiële risico's had gedragen (ziektekosten, hoefsmid), want dan kan ik net zo goed mijn eigen paard kopen. Want dan kan ik ook zelf het beleid uitstippelen. Kortom, bij lease blijf je als eigenaar zelf verantwoordelijk voor 'onderhoud en reparatie'.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:39

Hoe zit t dan verzekeringstechnisch als de leaser van t paard valt en gehandicapt is voor de rest van t leven?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:41

nine1987 schreef:
Hoe zit t dan verzekeringstechnisch als de leaser van t paard valt en gehandicapt is voor de rest van t leven?

Net als bij de meeste maneges etc ben je daar zelf verantwoordelijk voor

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:44

En als je particulier verleast?
Ik ben zelf namelijk van plan om mijn zware zomereczemer voor t seuzoen te verleasen naar ameland.. Maar wil geen gevolgen dragen als daar iemand van mijn paard valt.. Ik weet dsn namelijk de toedracht niet,omdat ik er niet bij ben..

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:45

Bij de stal waar ik rij lease je een paard en heb je geen verder omkijken naar kosten van hoefsmid, da, tandarts, voer, stro, hooi en etc. Zadel en hoofdstel krijg je ook. Dekjes, dekens, ander hoofdstel of zadel is voor eigen kosten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:47

nine1987 schreef:
Ik ben zelf namelijk van plan om mijn zware zomereczemer voor t seuzoen te verleasen naar ameland.. Maar wil geen gevolgen dragen als daar iemand van mijn paard valt.. Ik weet dsn namelijk de toedracht niet,omdat ik er niet bij ben..

als eigenaar ben je altijd aansprakelijk tenzij er aangetoond kan worden dat de ruiter het uitgelokt heeft (wat je dus bijna nooit kan)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:47

nine1987 schreef:

Nouja tot nu toe overal waar ik rij ben ik zelf verantwoordelijk. Dus dat kun je best in je contract zetten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:48

Zoe_97 schreef:
nine1987 schreef:

als eigenaar ben je altijd aansprakelijk tenzij er aangetoond kan worden dat de ruiter het uitgelokt heeft (wat je dus bijna nooit kan)

Heb je hier een bron van? Dit heb ik echt nog nooit gehoord.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:50

future_vet schreef:
nine1987 schreef:

Nouja tot nu toe overal waar ik rij ben ik zelf verantwoordelijk. Dus dat kun je best in je contract zetten

Dan zou ik al naar een notaris moeten gaan om dit ook maar een beetje rechtsgeldig te moeten krijgen neem ik aan? Dat wordt me een te duur grapje.. :(

Naar wat ik weet ben je als eigenaar inderdaad altijd verantwoordelijk voor wat je paard doet, dus ik was al een beetje bang dat t antwoord zou komen.. Dan houdt t voor mij oo.. Te groot risico..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:53

future_vet schreef:
Zoe_97 schreef:

Heb je hier een bron van? Dit heb ik echt nog nooit gehoord.

je leest het hier op bokt door echte mensne met kennis vaker in topics over aansprakelijkheid. en daarbij de eerste link uit google: http://www.paardenadvocaat.nl/posts/aan ... arden-112/

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:24

Lees hier maar even hoe het zit m.b.t. de aansprakelijkheid: C_arola @ [TAO] FAQ TAO.

Het punt bij lease zal zijn dat het de vraag is wie als bezitter kan worden aangemerkt, de eigenaar of de leaser. Hierover is nog weinig jurisprudentie, dus die vraag is niet makkelijk te beantwoorden.
Het is zeer afhankelijk van de feitelijke omstandigheden hoe dit zal worden gezien en valt dus op voorhand gewoon niet te zeggen.
Daarnaast zijn er nog wel een paar denkbare juridische haken en ogen die een rol zouden kunnen spelen, maar die ik hier maar laat voor wat het is.

Zorg dat beide een goede AVP hebben, dan zijn eigenlijk alle risico's in principe afgedekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:05

De eigenaar blijft eigenaar en blijft ook aansprakelijk volgens mij. Ik heb zelf vaker geleased met diverse financiele constructies. Zolang als alles goed gaat is het meestal leuk voor alle partijen, maar als er een probleem komt zoals ziekte of ongelukken, dan leidt het dikwijls tot grote ruzies. Maar ook met een eigen paard kun je vervelende problemen krijgen. Je kunt beter een goed [bij jou passend] leasepaard hebben dan een slecht eigen paard.Er zitten meerdere kanten aan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:30

Misschien even mijn link lezen anjali?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:40

Ik ga binnenkort een paard leasen en ik heb de afspraak om een vast bedrag per maand te betalen. Hier mag ik 3x per week per maand het paard rijden etc. Ik heb een contract opgesteld en deze aan de eigenaar laten lezen zodat ze die nog kon veranderen of aanvullen. Ik betaal geen stalgeld, paard blijft op locatie staan en ik betaal ook geen smid en dierenarts, dit is voor rekening van de eigenaar.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:46

Zelf heb ik mijn merrie in bruikleen gehad. Ik betaalde een borg vooraf en had verder alle kosten aan het paard. Dus ook hoefsmid entingen en alles. Uiteindelijk heb ik het paard "gekocht" voor de borg die ik al betaald had. Nu ben ik dus de rechtmatige eigenaar. Maar ook wij hadden destijds wel een contract opgesteld. Waarbij eventuele grote kostenposten van de da voor hun rekening zou vallen en niet voor die van mij

Edit. Ik heb het paard ook verplaatst. Oude eigenaren wonen in Egmond, paard staat nu in Zuid Limburg. Het was een behoorlijk stuk maar heb altijd goed contact gehad. En nu ook nog afentoe contact

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:55

Ik heb ooit een tijdje een paard geleased.
Mocht er alles mee doen.
Alles stond ook keurig op papier.
De eigenaar deed ook verder niks met het paard, zolang ik het paard leaste was het mijn paard.
Ik moest ook zelf mesten en bepalen hoeveel en wat voor krachtvoer het paard kreeg.
Alle kosten waren voor mij, behalve die van de dierenarts.
De eigenaar bepaalde dan ook in wat voor situaties de dierenarts erbij moest komen.
Ik kon iets aangeven (kreupel, wond etc) en de eigenaar bepaalde dan of en welke dierenarts zou komen.
Als ik het er niet mee eens zou zijn, en ergens wel een dierenarts erbij wou hebben en de eigenaar niet, dan mocht ik dat wel doen maar dan moest ik wel zelf die dierenarts betalen.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:48

je hebt dan ook nog verschil tussen lease en bruikleen,
lease is dat hij blijft dtaan op eigen stal en een prijs betaald per maand aan jou (evt afspraken wie wat doet)
bij bruikleen verplaats je het paard en heeft de eigenaar er geen kosten meer aan, de lener heeft als voordeel dat hij geen aanschaf betaald maar wel een eigen paard heeft, de eigenaar heeft het voordeel dat het paard niet verkocht hoeft te worden en wel toezicht heeft

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:58

als verleaser kun jij de voorwaarden stellen.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:29

Ik lease 2 dagen per week en een ander meisje ook 2 dagen, paard wordt dus 4 dagen per week door 2 verschillende Ruiters gereden. Per persoon betalen we een vast bedrag (€150), eigenaar stelt al het materiaal beschikbaar en is verantwoordelijk voor hoefsmid, dierenarts ed.

Ik kan gebruik maken van goede spullen, binnenbak, buitenbak, longeercirkel en de meest fantastische uitrijmogelijkheden.

Wat hierboven ook gezegd wordt; als ik zelf op zou moeten draaien voor hoefsmid of DA, dan zou ik een eigen paard aanschaffen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:44

DominiqueDG schreef:
Ik lease 2 dagen per week en een ander meisje ook 2 dagen, paard wordt dus 4 dagen per week door 2 verschillende Ruiters gereden. Per persoon betalen we een vast bedrag (€150), eigenaar stelt al het materiaal beschikbaar en is verantwoordelijk voor hoefsmid, dierenarts ed.

Ik kan gebruik maken van goede spullen, binnenbak, buitenbak, longeercirkel en de meest fantastische uitrijmogelijkheden.

Wat hierboven ook gezegd wordt; als ik zelf op zou moeten draaien voor hoefsmid of DA, dan zou ik een eigen paard aanschaffen.

Dit noemden we vroeger"halve huur" i.t.t. äfhuren",wat duurder was maar waarbij je het paard dan niet hoefde te delen en geen restrictie had op aantal malen gebruik.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:48

Ik heb mijn huidige paard twee jaar geleased van de oude eigenaar. Alle spullen waren van mij( ben met zadels van hem begonnen waar hij is uitgegroeid). We hebben altijd geleased zonder contract. Dierenarts en smid was voor hem, andere kosten voor mij (stalling etc). Is altijd goed gegaan.