Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:36

Ninx schreef:
Oehlala schreef:
Dus meer duurzaamheid is een veronderstelling die niet bewezen is, daar Koniks niet ingezet worden als Sportpaarden of rijpaarden. De meeste zijn verre van optimaal gebouwd als rijpaard, dus hoe ze zich houden is koffiedik kijken. Het enige wat je kunt zeggen met redelijke zekerheid is dat ze op 34 punten verschillen.

Er zijn meer rassen met vergelijkbaar binnenwerk. In eigen land is zowel de Konik maar ook die andere rassen juist wel veelvuldig ingezet voor veel verschillende soorten arbeid.
Ook als rijpaard.
Maar je hebt 'rijpaard' en 'rijpaard'. Veel van deze dieren, maar ook de paarden in bijv Mongolië vragen weinig management in het rijden. Ze lijken rechter, tredvaster, stabieler, en hebben gewoon minder ondersteuning nodig lijkt het.
Toch kom ik ook wel redelijk wat beeld tegen van dieren die wel degelijk dressuurmatig gereden worden.

Ik denk ook dat je interesse van invloed is.
Ik heb vooral interesse in km'ers maken in de natuur. Dan is zo'n paard dat zelfstandiger tussen zijn oren en in zijn lijf is superhandig.
Maar ben je een dressuurruiter, of springruiter, dan vallen dergelijk dieren al snel van je radar.

Dikgedrukte kan heel goed komen door de manier van rijden daar. Verschillende ondergronden, veel rechte lijnen ipv elke 40m een bocht.

Niks tegen Koniks, maar omwille van maat, moeilijke rug icm zadel, en moeilijk te houden icm met de weides op een gemiddelde pensionstal, lijkten het me niet de ideaalste paarden. Komt nog bij dat de meeste ponyruiters vaak toch wel voor ofwel de chique rijpony types gaan, of voor een ras dat ze persoonlijk aanspreekt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:14

Ninx schreef:
Hebben jullie het idee dat deze paarden minder will to please hebben? Of zijn ze vergelijkbaar met IJslanders en nog wat rassen die gewoonweg 'zelfstandiger' zijn en daardoor minder volgzaam?

Dat uitbreken klinkt overigens niet zo fijn....

Het is per definitie zo dat met het fokken op sport de mening uit de paarden gefokt is.
Dit is ook het geval voor echte werkpaarden of paarden die origineel voor oorlog werden gefokt.
Nee was immers je dood.

Het gros van de ruiters wil gewoon dat een paard „werkt zoals het hoort“ zonder discussies.

Niet voor niets is bijv. de Fjord ook niet bepaald de standaard keuze. Dat is doorgaans echt een ras voor liefhebbers.

Ijslanders spreken mij ook niet aan kwa type (uiterlijk) maar dat is gewoon persoonlijk. Ik ken ze te weinig als het gaat om karakter, maar de ruiters die ik ken met ijslanders uit mijn directe omgeving zijn matige ruiters die profiteren van de vergevingsgezindheid van hun goed opgeleide paard.
Ik denk dat die op een type dat geselecteerd is op overleven ipv op werk wel eens flink in de problemen zouden kunnen komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:10

Oehlala schreef:
Ninx schreef:
Er zijn meer rassen met vergelijkbaar binnenwerk. In eigen land is zowel de Konik maar ook die andere rassen juist wel veelvuldig ingezet voor veel verschillende soorten arbeid.
Ook als rijpaard.
Maar je hebt 'rijpaard' en 'rijpaard'. Veel van deze dieren, maar ook de paarden in bijv Mongolië vragen weinig management in het rijden. Ze lijken rechter, tredvaster, stabieler, en hebben gewoon minder ondersteuning nodig lijkt het.
Toch kom ik ook wel redelijk wat beeld tegen van dieren die wel degelijk dressuurmatig gereden worden.

Ik denk ook dat je interesse van invloed is.
Ik heb vooral interesse in km'ers maken in de natuur. Dan is zo'n paard dat zelfstandiger tussen zijn oren en in zijn lijf is superhandig.
Maar ben je een dressuurruiter, of springruiter, dan vallen dergelijk dieren al snel van je radar.

Wanneer zijn in Nederland dan veelvuldig Koniks ingezet in het dagelijks werk?
Er is gewoon geen onderzoek gedaan naar gelijkende omstandigheden in de inzet van Koniks en andere paardenrassen, want dat heb je nodig om te kunnen zeggen of ze al dan niet duurzamer zijn in het gebruik. Eigenlijk weten we dat niet eens van onze rijpaarden, wat nu eigenlijk meer van invloed is op de duurzaamheid, laat staan van een ras waar minder aantallen van zijn in gebruik. Een enkele is ook geen standaard voor het hele ras, ons buurmeisje had een Konik, die is op zijn 9e gehemeld vanwege artrose.

Qua lichaamsbouw, in onze kuddes waren de Koniks niet zelden wat hoger in het kruis dan de schoft, korte ruggen, buikig, zwaardere hals-borstaanzet en natuurlijk gewoon klein van stuk, waardoor ze voor de meeste mensen al afvallen als gebruiksdier.

Er is wel onderzoek gedaan naar verschillende rassen bij dissecties. Waar blijkt dat hoe dichter paarden bij hun natuur staan en niet gefokt zijn op groter en sportprestaties e.d. Hoe minder gezondheidsproblemen.. geloof dat zelfs bij enkele van die rassen bijvoorbeeld nooit OCD voorkomt. Zou even op moeten zoeken hoe het precies zit.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 06:32

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Koniks zijn gewoon poolse gedomesticeerde paarden/pony's, hoor, daar is niks wild paard aan.

Dat is niet helemaal waar. Tot in de 19e eeuw werden Poolse 'hitjes' vaak bewust gekruist met Tarpans, die daar toen ook nog gewoon veel rondliepen. Ergens begin 20e eeuw is zelfs een poging gedaan de Tarpan terug te fokken met behulp van die hitten - er is toen heel hard gezocht naar Koniks die zo veel mogelijk leken op de Tarpan.

Die terugfokpogingen hebben ook nog als 'Tarpan' in verschillende dierentuinen rondgelopen.

Dus er zit gemiddeld genomen een redelijke scheut Tarpan in de moderne Konik.
Vermoedelijk qua invloed vergelijkbaar met de scheut Arabier en Berber die er in het Engels Volbloed zit.

Er is wetenschappelijk gezien geen bewijs dat er überhaupt wilde (niet te verwarren met feral) paarden waren in Polen in de 19e eeuw, tarpan is naar alle waarschijnlijkheid al eerder uitgestorven en de enige bron mbt zgn. tarpans in Białowieża is nogal ongeloofwaardig.

Koniks zijn in ieder geval doodgewone equus caballus dieren met bijbehorend gedrag. In Polen worden ze volop ingezet als manegepony's :) worden ook bereden door volwassenen en met enige regelmaat te zien in de basis springsport.

Waarom is de konik niet populair in Nederland? Imo vanwege de kleine maat - je doorsnee konik is eerder 130 dan 140, totaal geen match met een Nederlandse volwassene van 80+ kilo :o - in combinatie met 0 aanleg voor dressuur terwijl Nederland echt een dressuurland is.

In Polen waar koniks vandaan komen wordt er in de basis niet gedressuurd :+ Het is een hele andere mindset.

O ja, en het is een extreem sober ras dat een heel ander management vraagt dan wat in Nederland de meest voor de hand liggende aanpak is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:09

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tarpan

Hier staat iets heel anders:

"De laatste tarpan met pure tarpangenen wordt uitgestorven geacht, maar sommige paarden in Centraal- en Oost-Europa bezaten nog tarpangenen doordat deze gedomesticeerde paarden of hun voorouders gekruist waren met de tarpan. In Polen werden deze paarden konik genoemd, hetgeen 'klein paard' betekent en gebruikt wordt voor verschillende rassen. De konikpaarden bezitten primitieve kenmerken. Een van de rassen heeft een vaalgrijze vacht en een aalstreep en wordt 'Biłgorajkonik' genoemd. De Biłgorajkonik met zijn typische wildkleur werd door wetenschappers gebruikt om de tarpan terug te fokken. De konikpaarden zijn de directe afstammelingen van de tarpan. "

Tarpans zijn gekruist met gedomesticeerde dieren dus beide hebben gewoon gelijk, ze hebben en Tarpan bloed en zijn gewoon gedomesticeerd. Het geeft te denken waarom ze Tarpans gekruist hebben met de gedomesticeerde dieren ipv ze te beleren/ raszuiver te fokken etc.
De wildkleur komt denk ik wel van de tarpans.

Ze zijn wel uitgestorven voor de 19e eeuw (tarpans).

Ik zie op e-horses verschillende maten te koop staan..ook van 1,45cm of kruisingen met een hogere stokmaat. Er staan best leuke pony's tussen en heel goedkoop zijn ze ook niet.
https://www.ehorses.nl/paardenkoop/konikpaard.html

Wel voornamelijk voor recreatie, ik denk dat ons beeld in NL van Koniks ook gewoon wel wordt beinvloed door wat Staatswanbeheer ermee doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:21

_San87_ schreef:
Citaat:
However, genetic studies now contradict the view that the Konik is a surviving form of Eastern European wild horse, commonly called the tarpan, nor is it closely related to them. The Konik shares mitochondrial DNA with many other domesticated horse breeds and their Y chromosome is nearly identical.

De Konik en de Tarpan zijn geen familie. Er zullen vast Koniks lopen met Tarpanbloed, echter is de originele Poolse Konik, zoals deze nu nog in Polen gefokt worden, echt net zo gedomesticeerd als onze Nederlandse paarden.

@Elisa, dat is alweer achterhaald. Er zijn wel Koniks met Tarpan-bloed, maar van origine zijn het gewoon gedomesticeerde pony's, net als onze paarden, en niet ontstaan uit de Tarpan.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:31

In NL wordt er niet mee gefokt maar vermeerdert. Men neemt een kudde merries en smijt er een hengst bij. Ik zie foto s voor bij komen op bokt (ik woon niet in Nederland).Waar van ik denk hoe kun je zo een hengst gebruiken met halsen die tussen de voorbenen weg komen en nog veel meer fouten .
Laat je zo alles maar wat lopen hoeven we over inteelt niet tepraten.
Kijk je naar de Duitse geschrijving van koniks zijn het vriendelijke rustige paardjes ook geschikt voor lichte volwassen en kinderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:49

Elisa2 schreef:
Ik zie op e-horses verschillende maten te koop staan..ook van 1,45cm of kruisingen met een hogere stokmaat. Er staan best leuke pony's tussen en heel goedkoop zijn ze ook niet.
https://www.ehorses.nl/paardenkoop/konikpaard.html

Wel voornamelijk voor recreatie, ik denk dat ons beeld in NL van Koniks ook gewoon wel wordt beinvloed door wat Staatswanbeheer ermee doet.

Zitten inderdaad een aantal leuke tussen!

Ik denk dat je er best wat leuke basissport mee kunt bedrijven.

Ik denk ook dat het voor een deel perceptie is.
Zo hebben we ook bedacht welk dier voedsel is, en welk dier huisdier.... terwijl sommige eerstgenoemde dieren intelligenter zijn dan onze huisdieren (en zelfs kleuters). Het ene dier is niet meer waard dan het ander, het ene dier voelt niet minder dan het ander. Het is allemaal perceptie.
Het is natuurlijk echt 'wat de gek ervoor geeft'. Zo werkt het met alles, ook met auto- of kledingmerken.
Met paarden werkt dat ook zo.

Mijn focuspunt is vooral gezondheid. Het is ongekend hoeveel blessureleed en ziekteleed er is onder paarden. De meeste paarden mankeren tegenwoordig vroeg of laat iets.
Dat veredelen en fokken op steeds meer beweging en souplesse heeft wel geresulteerd in minder duurzame dieren.

Dus persoonlijk heb ik liever iets dat een beetje minder elegant maar wel economisch beweegt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:50

mino1 schreef:
In NL wordt er niet mee gefokt maar vermeerdert. Men neemt een kudde merries en smijt er een hengst bij. Ik zie foto s voor bij komen op bokt (ik woon niet in Nederland).Waar van ik denk hoe kun je zo een hengst gebruiken met halsen die tussen de voorbenen weg komen en nog veel meer fouten .
Laat je zo alles maar wat lopen hoeven we over inteelt niet tepraten.
Kijk je naar de Duitse geschrijving van koniks zijn het vriendelijke rustige paardjes ook geschikt voor lichte volwassen en kinderen.

Daar ben ik niet zeker van.
Wellicht gebeurt dat, bij SBB zou dat zomaar kunnen.

Maar er zijn wel organisaties waar beter nagedacht wordt over deze zaken geloof ik.....

Sintara

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:30

Een paard dat enorm sober gehouden moet worden, in Nederland... vind je dat een gezond paard? Persoonlijk vind ik dat echt heel lastig hoor, zoals veel mensen ben ik een feeder en vind ik het erg leuk om mijn paarden te zien grazen, afentoe blij te maken met een wortel etc. Klinkt een beetje suf maar het is wel waar :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:32

_San87_ schreef:
De Konik en de Tarpan zijn geen familie. Er zullen vast Koniks lopen met Tarpanbloed, echter is de originele Poolse Konik, zoals deze nu nog in Polen gefokt worden, echt net zo gedomesticeerd als onze Nederlandse paarden.

@Elisa, dat is alweer achterhaald. Er zijn wel Koniks met Tarpan-bloed, maar van origine zijn het gewoon gedomesticeerde pony's, net als onze paarden, en niet ontstaan uit de Tarpan.

Ik schreef dit ook niet :)

Wat ik zag is dat tarpans gekruist zijn met gedomesticeerde dieren.

Ninx, mij doen ze ergens sterk aan Fjorden denken. Misschien zijn ze wel net zo allround. Zou gewoon eens bij een gaan kijken als ze je aanspreken en kijken of het bij je past.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:53

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Ik schreef dit ook niet :)

Wat ik zag is dat tarpans gekruist zijn met gedomesticeerde dieren.

Ninx, mij doen ze ergens sterk aan Fjorden denken. Misschien zijn ze wel net zo allround. Zou gewoon eens bij een gaan kijken als ze je aanspreken en kijken of het bij je past.

Dat is al zo enorm lang geleden. De Koniks die nog rondlopen hebben daarin niks meer te maken met de Tarpan. De kleur van de Konik komt ook niet bij de Tarpan weg, zoals jij aangaf.

Zoals door Poolse bokker Fly_High ook al aangegeven is, Koniks zijn 100% gedomesticeerd. Dat zijn geen wilde paarden. Dat Nederland dat graag wil, is weer wat anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:58

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:07

Sintara schreef:
Een paard dat enorm sober gehouden moet worden, in Nederland... vind je dat een gezond paard? Persoonlijk vind ik dat echt heel lastig hoor, zoals veel mensen ben ik een feeder en vind ik het erg leuk om mijn paarden te zien grazen, afentoe blij te maken met een wortel etc. Klinkt een beetje suf maar het is wel waar :+

Het willen voeren van andere wezens is één van de diepste instincten van de mens... :j

Wat de geschiktheid van de konik betreft: in Polen werden ze vooral als trekdier gehouden, en ja, ook als rijdier, maar niet om een dressuurmiep na te doen, maar om van A naar B te rijden, en als je erop kon blijven zitten, was dat genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:09

Dan geloof je wetenschappelijk onderzoek niet, ook goed natuurlijk :).

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:18

Elisa2 schreef:

Dit is alleen geen goede of wetenschappelijke bron :') en deze informatie klopt dus niet.

Dat er überhaupt tarpans zouden bestaan in Polen anno 1780 en op het landgoed van Zamojski terecht zijn gekomen is al niet te bewijzen en gebaseerd op een nogal ongeloofwaardig verslag van 1 partij. Naar alle waarschijnlijkheid zijn tarpans in dit deel van Europa al eerder uitgestorven.

Wat San ook zegt, genetisch gezien is het een doodgewoon gedomesticeerd paard en net zo "wild" als andere primitieve rassen o.a. fjord of Exmoor. Fokken van dieren op "wilde" uiterlijke kenmerken maakt ze niet wild.

Normale stokmaat voor een konik is 130-140cm, er loopt vast ergens een uitzondering rond maar dat is niet representatief voor het ras. Stokmaat in advertenties is het minst betrouwbare wat er is, bij alle paarden wordt er makkelijk 5-10cm erbij verzonnen :+

Zoolgangster schreef:
Wat de geschiktheid van de konik betreft: in Polen werden ze vooral als trekdier gehouden, en ja, ook als rijdier, maar niet om een dressuurmiep na te doen, maar om van A naar B te rijden, en als je erop kon blijven zitten, was dat genoeg.

Nee sorry maar wat :')

Dat men liever geen proefjes rijdt in Polen maakt paardrijden niet anders dan in Nederland, die paarden worden doodnormaal aan de hulpen bereden.

Ze zijn ook nooit gericht als trekdieren gefokt of gehouden. Zelfs bij ons in de regio (waar koniks oorspronkelijk vandaan komen) werden ze daar niet voor ingezet.

littleroosie

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:26

Afbeelding

Ik heb er ooit twee uit België gekocht die daar in de natuur zijn opgegroeid. De merrie was niet zo leuk, op de foto de ruin en wat een fantastische pony is dat. Groot, met 3 jaar rond de 1.47 en super relaxed en braaf met rijden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:37

Als ik een Oost Europese oertype pony zou willen trouwens is hutzul imo een veel logischere keuze, net zo "wild", nuchter en gezond, ook op dezelfde manier gehouden (= zelfstandig leven in een natuurgebied :j ) maar wel veel meer rijtypisch :)

Hun aanlegtest is ook soort TREC-parcours, super leuke pony's om mee te crossen.

Eerste beste advertentie van een hutzul als voorbeeld

Afbeelding

https://www.olx.pl/d/oferta/klacz-huculska-hucul-CID103-ID15MBtS.html

Als ik iets kleiner was :') dan zou ik er zeker eentje hebben als allround rijpony!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:50

Fly_high schreef:
Als ik een Oost Europese oertype pony zou willen trouwens is hutzul imo een veel logischere keuze, net zo "wild", nuchter en gezond, ook op dezelfde manier gehouden (= zelfstandig leven in een natuurgebied :j ) maar wel veel meer rijtypisch :)

Hun aanlegtest is ook soort TREC-parcours, super leuke pony's om mee te crossen.

Eerste beste advertentie van een hutzul als voorbeeld

[ Afbeelding ]

https://www.olx.pl/d/oferta/klacz-huculska-hucul-CID103-ID15MBtS.html

Als ik iets kleiner was :') dan zou ik er zeker eentje hebben als allround rijpony!

Huzulen zijn leuke ponies, maar ik heb behoorlijk wat ervaring met ze en er zitten ook echte etters tussen.
Ze zijn best wel rond geribd en ik moet zeggen met mijn 1m83 stond het niet eens gek.

Dit was tijdens mijn bezoekje aan een fokker in Hongarije met heel veel Huzule en Gidran paarden.

Afbeelding

Deze hengst heben we toen uitgezocht voor mijn toenmalige baas. (2015)

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:15

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:

Dit is alleen geen goede of wetenschappelijke bron :') en deze informatie klopt dus niet.

Dat er überhaupt tarpans zouden bestaan in Polen anno 1780 en op het landgoed van Zamojski terecht zijn gekomen is al niet te bewijzen en gebaseerd op een nogal ongeloofwaardig verslag van 1 partij. Naar alle waarschijnlijkheid zijn tarpans in dit deel van Europa al eerder uitgestorven.

Wat San ook zegt, genetisch gezien is het een doodgewoon gedomesticeerd paard en net zo "wild" als andere primitieve rassen o.a. fjord of Exmoor. Fokken van dieren op "wilde" uiterlijke kenmerken maakt ze niet wild.

Normale stokmaat voor een konik is 130-140cm, er loopt vast ergens een uitzondering rond maar dat is niet representatief voor het ras. Stokmaat in advertenties is het minst betrouwbare wat er is, bij alle paarden wordt er makkelijk 5-10cm erbij verzonnen :+

Zoolgangster schreef:

Nee sorry maar wat :')

Dat men liever geen proefjes rijdt in Polen maakt paardrijden niet anders dan in Nederland, die paarden worden doodnormaal aan de hulpen bereden.

Ze zijn ook nooit gericht als trekdieren gefokt of gehouden. Zelfs bij ons in de regio (waar koniks oorspronkelijk vandaan komen) werden ze daar niet voor ingezet.

En jij bent wel een wetenschappelijke bron? Want ik mis de onderbouwing en bronnen voor wat je beweert.
Misschien heb je best gelijk, maar het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat ik geen betrouwbare bron plaats en zelf zonder bron iets te beweren. :)

Paardje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:54

Ik heb al 10 jaar een konik mix (152 hoog). Hij is heel veelzijdig. Springen, cross, bosritten, puzzelritten, trailclinics, grondwerk, hij vindt alles leuk en doet overal enthousiast aan mee. Dressuurmatig heeft hij inderdaad zijn bouw en gangen niet mee. Hij is gestart tot in de L2 maar je maakt hem niet gelukkig met voornamelijk dressuurmatig aan het werk.
Hij is een sterke persoonlijkheid die je duidelijk maar respectvol moet behandelen. Dan is hij dat ook naar jou toe. En heeft nog nooit iets gemankeerd.

Er heeft een artikel in bitmagazine gestaan 2018 (Google ) titel.. “Een konikpaard als rijpaard” dat vond ik heel treffend en herkenbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:06

Elisa2 schreef:
En jij bent wel een wetenschappelijke bron? Want ik mis de onderbouwing en bronnen voor wat je beweert.
Misschien heb je best gelijk, maar het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat ik geen betrouwbare bron plaats en zelf zonder bron iets te beweren. :)

Ik plaatste een bron, de engelse Wikipedia (die ook weer een bronverwijzing heeft naar het onderzoek), waar Fly_High ook naar verwijst door mijn post te benoemen, maar die negeer je verder.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:54

Nu moet ik zeggen dat de artikelen die uit de wikipedia pagina komen niet het meest toegankelijk zijn om zonder voorkennis tot de conclusie te komen.

Dit artikel wat alle technische studies eigenlijk combineert tot 1 overzicht is wat minder op de analyse en wat beter te begrijpen:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 13#sec0125
Citaat:
5. Conclusion
In our extensive literature search, we did not find scientific evidence, neither in historical sources nor in the reported phenotypic or genetic traits, for wild horses to have survived until recent historic times (i.e., until the 16th to 18th century; Olsen, 2017; van Vuure, 2015). We also found no scientific evidence that the Tarpan had ever been wild and not simply a feral horse. Additionally, there seems to be no consensus on which of the ancient horse populations roaming in different parts of Eurasia should be regarded as Tarpan, leading to the simple conclusion that we apparently do not know what sort of horse the various alleged Tarpan populations were. Finally, the Konik has never been shown to have genetic proximity to this alleged Tarpan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:02

Mungbean schreef:
Het is per definitie zo dat met het fokken op sport de mening uit de paarden gefokt is.
Dit is ook het geval voor echte werkpaarden of paarden die origineel voor oorlog werden gefokt.
Nee was immers je dood.

Het gros van de ruiters wil gewoon dat een paard „werkt zoals het hoort“ zonder discussies.

:') :') Die vind ik grappig. Ik heb een warmbloed met veel volbloed en die laatste staan echt bekend om hun werkwilligheid.
Maar 'geen eigen mening'????
Ik lig echt onder mijn stoel van het lachen hier.
En óf hard voor je willen werken samen kan gaan met het hebben van een eigen mening. }> Geloof mij maar.

Sowieso vind ik het wel opvallend wat mensen allemaal zoeken bij 'aparte' paarden (wat heel relatief is hoor, want het is heel cultureel bepaald). Ik zet mijn 'kwpn'ers gewoon overal voor in. En ik ben nog niks tegen gekomen wat ze niet gewoon kunnen. Km's maken in de natuur (hard en zacht en met of zonder obstakels, alleen en in een groep), het verkeer door, meerijden in een begrafenis stoet, te paard poorten openen en sluiten etc etc. Ik heb nog niks bedacht waar ze niet gewoon aan mee deden.
én ze lopen mee in de wedstrijdring in diverse disciplines. En aangezien mijn 29 jarige nog steeds lekker bosritjes maakt, heb ik ook geen trauma's wat betreft duurzame inzetbaarheid.

Voor inspiratie over 'km-paard' kun je ook nog eens kijken naar andere landen. Wat voor paarden zetten ze daar van oudsher in voor het werk?

Ik zie dat fly-high al een aardige suggestie doet.
Ik zou namelijk dan wel graag van een alternatief ras willen weten hoe ze het doen als ze daadwerkelijk werken. Niet alleen dat ze heel goed rond kunnen scharrelen in de natuur. Want dat leven kunnen we niet zo goed voor ze naabootsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:40

Pol, ik denk eigenlijk dat je wel weet wat ik bedoel.
De meeste huidige paarden zijn gefokt op regels volgen.
Bij volbloeden ligt dat anders omdat die in principe voor hun sport niet gevraagt wordt om in de meest absurde houdingen dingen te doen waar ze nauwelijks de juiste hulpen voor krijgen.
Het is vrij absurd wat paarden over zich heen laten komen.
Bij Duitse rijpaarden zie je dat helemaal veel. Dan zit er iemand totaal scheef en stuiterend aan te hangen en ze doen toch braaf hun routine. Doe dat maar eens bij een Fjord, dan staat hij binnen 3 tellen het gras te maaien met de ruiter halverwege de hals :+

Bij de niet-sportpaarden kom je veel meer exemplaren tegen die sneller zeggen: doe het maar lekker zelf als je me niet respectvol behandeld.

Uiteraard zijn de variaties groot.