Ninx schreef:Oehlala schreef:Dus meer duurzaamheid is een veronderstelling die niet bewezen is, daar Koniks niet ingezet worden als Sportpaarden of rijpaarden. De meeste zijn verre van optimaal gebouwd als rijpaard, dus hoe ze zich houden is koffiedik kijken. Het enige wat je kunt zeggen met redelijke zekerheid is dat ze op 34 punten verschillen.
Er zijn meer rassen met vergelijkbaar binnenwerk. In eigen land is zowel de Konik maar ook die andere rassen juist wel veelvuldig ingezet voor veel verschillende soorten arbeid.
Ook als rijpaard.
Maar je hebt 'rijpaard' en 'rijpaard'. Veel van deze dieren, maar ook de paarden in bijv Mongolië vragen weinig management in het rijden. Ze lijken rechter, tredvaster, stabieler, en hebben gewoon minder ondersteuning nodig lijkt het.
Toch kom ik ook wel redelijk wat beeld tegen van dieren die wel degelijk dressuurmatig gereden worden.
Ik denk ook dat je interesse van invloed is.
Ik heb vooral interesse in km'ers maken in de natuur. Dan is zo'n paard dat zelfstandiger tussen zijn oren en in zijn lijf is superhandig.
Maar ben je een dressuurruiter, of springruiter, dan vallen dergelijk dieren al snel van je radar.
Dikgedrukte kan heel goed komen door de manier van rijden daar. Verschillende ondergronden, veel rechte lijnen ipv elke 40m een bocht.
Niks tegen Koniks, maar omwille van maat, moeilijke rug icm zadel, en moeilijk te houden icm met de weides op een gemiddelde pensionstal, lijkten het me niet de ideaalste paarden. Komt nog bij dat de meeste ponyruiters vaak toch wel voor ofwel de chique rijpony types gaan, of voor een ras dat ze persoonlijk aanspreekt.