Dat geklaag over juryleden altijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Dat geklaag over juryleden altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:57

Ik zie ook vaak genoeg in de paardenkrant dat er ergens een fries een nationale rubriek gewonnen heeft, dus het kan zeker wel! Een hele goede proef word in de regel echt niet laag gepunt omdat de jury niet van friezen houd!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:03

Leuk topic! Kan ook niet anders dan het volledig met de TS eens zijn.

Wil verder nog toevoegen dat in mijn ogen er zoveel onvoorbereide ruiters in de B starten...
Onlangs ben ik voor het eerst B gestart, vond m'n punten eerst aan de lage kant (wel een winstpunt), maar na het filmpje terug te hebben gezien was ik het er punt voor punt wel mee eens. Een jury bedenkt vooraf natuurlijk ook niet wat het totaal gaat worden. :+
Maar dan zie ik in de uitslagen dat er in de B (!!!) gewoon nog en combinatie is die in de 150 punten scoort!!

En soms hoor ik mensen praten die ook willen gaan starten, waar ik meteen vreselijk over twijfel. Of mensen die hun (lage punten) op facebook zetten en er allerlei smoesjes bij zetten, welke schuld hebben aan die punten.

Wat betreft de onkostenvergoeding. Ik heb nog nooit gezien dat er een jury meer dan 20 euro per dagdeel kreeg. Hier in de regio is het de gewoonte dat een jury de kilometers doorgeeft (soms doet een vereniging zelf van te voren een berekening) en daarbij nog die 20 euro per dagdeel krijgt.... En daar krijgen ze dan ook een kwitantie van.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:05

Pfffff.....
Jij wordt moe over het geklaag over juryleden altijd.
Ik word moe van het geklaag over het geklaag over juryleden altijd.

En ik ben nu aan het klagen over het geklaag over het geklaag over juryleden :') .
Daarom vind ik dit onzinnige discussies, zo kan je altijd verder gaan :P.
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 23-01-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:12

Mooi topic,
Ts ik ben het met je eens.

Ik reed meestal de onvoordelige paarden, de lange springgefokte met de nodige achtergrond. Maar ik werkte Keihard om beter, sneller achterbeen, goede verbinding en ga zo maar door! Echt keihard werken.
En toch kreeg ik de punten, dus je inzet word beloont.

Ik denk dat veel mensen het moeilijk vinden kritisch naar zich zelf te kijken. Dan is het makkelijker om op iemand af te geven, in plaats van jezelf.

Als het kon, liet ik mijn proeven filmen, om te kijken waar ik nog te kort kwam. Soms voelt het heel anders dan het eruit ziet.
Ook wel eens kwam de jury naar buiten (of na afloop); meid, als je nou goed tot X had gereden had ik je hogere punten kunnen geven. Doe dat nou niet weer, dat is zonde.
Ik zal haar nooit vergeten, en ik nam het mee in mijn volgende proeven.

Hoe het nieuwe B springen werkt, weet ik niet. Ik rijd dan ook geen wedstrijden meer.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:18

Ik klaag juist over de jury als ik een winstpunt heb gereden.
Een keer gebeurt dus (rij geen wedstrijden meer) en was het er niet mee eens omdat de proef juist helemaal niet ging. Kop in de lucht naar buiten kijken verkeerde galop aanspringen voltes waren niet rond en ga maar door.
Maar toch kreeg ik een winstpunt.
Ben naar haar toe gegaan en gevraagd hoe ik in vredes naam een winstpunt kon hebben.
Haar antwoord was "de overgangen waren heel netjes" ahum dus niet he.
Heb ook tegen haar gezegd dat ik de winstpunt niet terecht vond maar goed ik heb hem maar verdient had ik hem zeer zeker niet....
Als ik commentaar op mijn briefje had staan vond ik dat ook volkomen terecht omdat ik weet dat ik niet de beste combi was maar we werkten er wel aan en al het commentaar was bij mij welkom omdat ik daar mee verder kon

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:19

Helemaal gelijk!
Je moet roeien met de riemen die je hebt! :j
Met mijn vorige haflinger ben ik juist nooit ondergewaardeerd, sterker nog!
De meeste KWPN'ers reed hij er zo uit en nu nog steeds met zijn huidige baasje.
Het ligt in mijn ogen niet aan het ras, maar aan de samenwerking tussen jou en je paard!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:19

Zelf ga ik liever op springconcours dan dressuurconcours. Gevolg is dat ik dan eigenlijk te weinig in het dressuurconcoursritme kom, met name in de winter.
Het is dan wel zo realistisch dat je niet altijd direct dikke punten rijdt. Die zelfkennis heb ik wel.

Het is vaak ook goed om zelf de proef te laten filmen, dan zie je zelf wel hoe het er voor de jury uit ziet! Met een beetje kritische blik zie je vaak waar de jury het over heeft.

Wat ik wel mis? Dat ik zelf een redelijke proef rijd maar dan net geen winst, je ziet op
je briefje alleen 5 en 6jes en zonder commentaar. Graag zou ik dan zien, momenteel is proef nog
5/6jes waard omdat: .... en probeer te werken aan ... dan komt hier verandering in.
Ik begrijp dat het geen boekwerk kan zijn ivm de drukte en hectiek in het juryhok maar toch mis ik dat bij sommige juryleden.

Met springen zou ik ook wel eens meer commentaar willen horen/zien! Want de ene keer krijg ik toch echt hogere punten dan de andere keer.
Laatst had ik met 2 balken in de B toch nog een dikke winstpunt! Ik moet daar nog wel even aan wennen, maar goed dat is wat anders.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 14:21

44Myrthe44 schreef:
Pfffff.....
Jij wordt moe over het geklaag over juryleden altijd.
Ik word moe van het geklaag over het geklaag over juryleden altijd.

En ben nu aan het klagen over het geklaag over het geklaag over juryleden :') .
Daarom vind ik dit onzinnige discussies, zo kan je altijd verder gaan :P.

Kortom, we moeten de juryleden maar afgezeken laten worden en de mensen er zeker niet op wijzen dat ze zichzelf een spiegel voor moeten houden?
Tja, dan komt er idd niemand een stap verder.
Bovendien zie ik jury-klaag topics bijna dagelijks voorbij komen op Bokt, zo ook op de gemiddelde manege en pensionstal, ideeën praat dan maar met elkaar mee over die ene vreselijke jury en niemand durft uit te spreken dat deze ruiters de fout eens bij hun zelf moeten zoeken. Omdat er honderden van die topics zijn heb ik daarom eens een tegen topic geopend, om mensen daarover wat bewuster te maken. Men zou daar iets aan kunnen hebben en beter door kunnen worden, door klagen over juryleden is nog nooit een ruiter beter geworden!
Je hebt mij dan ook nergens zien schrijven dat ik er 'moe' van word, want ik vind dat mensen het zelf moeten weten. Wel vind ik het geklaag over juryleden dom en erg lachwekkend. Mensen mogen er van mij gerust mee doorgaan, dan heb ik ook nog eens wat om uit te lachen, maar nog liever zie ik mensen zichzelf onwikkelen en beter worden...

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:16

Ik denk dat sommige wedstrijdruiters wat meer moeten leren incasseren. Schijnbaar ziet een proef er soms toch niet zo uit als hij voelde. Soms is dat in je nadeel, en soms is het in je voordeel toch?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:34

eenitraM schreef:
Ik vind alles best. Maar 10 á 20 punten verschil tussen 1 dezelfde proef gejureerd door 2 jury's vind ik a-normaal :n Dan mag je je als juryzijnde wel achter de oren krabben. Als je middendraf/stap wegrijdend van de M niet kunt zien, snap ik. Maar verder? Zou me kapot schamen als ik een van de jury's was die voor zon groot verschil zou zorgen.

Maar als je bij 10 onderdelen 1 punt verschil hebt, dus een 6 en een 7, een 7 en een 8? Dan kom je al snel op die 10/20 punten verschil, dat is helemaal niet gek. Het wordt pas gek als je bij de ene jury bijna verlies hebt en bij de andere ruim winst.

Ik heb nooit problemen met de jurering gehad, meestal vond ik ze te soepel ipv te streng. Er wordt inderdaad veel geklaagd, maar dat is vaak een gebrek aan zelfreflectie.

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:54

Ik ben het wel met je eens, juryleden weten echt wel wat ze doen.. de ene zijn strenger dan de andere.
toch vind ik wel een beetje dat ze geinformeerd moeten worden hoe de pony is..
idd soms hele grote verschillen in een proefje, maar oke. het maakt me niet zo heel veel uit ;)
juryleden zijn ook gewoon mensen en zien ook echt niet alles!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:04

Ik heb ook vaker gehad dat de punten hoog waren ipv laag.
Bij enkele mijn vraagtekens. maar daar ga ik niet over zeuren, juist omdat ik naar mijn mening vaker teveel heb gehad.
(wel kwpn)

Met schrijven ook gezien dat andere rassen ook hun verdiende punten kregen.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:56

Betaald worden wij niet. Wij krijgen een vergoeding per dagdeel en reiskosten. Als ik dan per uur bereken wat ik overhoud. Maakt ook niet uit, want ik jureer erg graag. Het is mijn hobby.
Ik denk dat het voor alle juryleden geldt.

Ik heb wat gelezen over zelfreflectie van ruiters. Dat ontbreekt vaak, maar sommigen pakken het commentaar wat erbij staat erg goed op. Waar ik wel moeite mee heb zijn ouders van ponyruiters die zelf nooit gereden hebben.
En dan niet begrijpen waarom dochterlief niet bij de eerste 3 zit. Ga dat dan maar is uitleggen.

Ruiters en amazones moeten niet vergeten dat een jury liever achten uitdeelt dan vieren maar soms kan het niet anders. Soms rijdt iemand ook een vijfjes/zesjes proef. Ik vind wel dat je als jury verplicht bent om er dan voldoende commentaar bij te plaatsen zodat ze daar thuis aan kunnen werken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:03

eenitraM schreef:
Ik vind alles best. Maar 10 á 20 punten verschil tussen 1 dezelfde proef gejureerd door 2 jury's vind ik a-normaal :n Dan mag je je als juryzijnde wel achter de oren krabben. Als je middendraf/stap wegrijdend van de M niet kunt zien, snap ik. Maar verder? Zou me kapot schamen als ik een van de jury's was die voor zon groot verschil zou zorgen.

De ene jury let meer op dit en een andere op dat. Dat geeft al verschillen.
Ik vind het bijv geen ramp als een paard net een tikje achter de loodlijn zakt als hij verder wel fijn door het lijf en over de rug is.
Maar er zijn ook juryleden die daar veel strenger naar kijken, dan heb je al snel een aardig verschil.

Verder zit je met verschillen in afronding. Als je een paar keer twijfelt tussen en 6 en een 7 kan het verschil ook behoorlijk oplopen als jury A vaak naar boven gaat en jury B rondt af naar beneden.

Maar als je een 4 en een 8 naast elkaar hebt klopt er iets niet en bijna verlies tegenover dikke winst ook niet.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:53

Het geklaag is spontaan opgehouden!!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:58

Yamcha schreef:
Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te hebben, heb weleens meegekeken, keer meegeschreven, wat mij opvalt is dat als je je oefeningen netjes rijdt, je voltes rond zijn, gebroken lijnen niet afgeraffeld, paard voldoende impuls heeft en los is, en nageeflijk, dat je dan best een fout kunt maken, als je ook bv een goede middendraf kunt laten zien, waarbij paard echt verruimt. Veel hangt (voor mijn gevoel zeker in de lagere klasses) af van je handigheid als ruiter, als je goed meezit, en je paard niet stoort, en de basis van je rijden klopt, je hebt je paard goed aan de hulpen staan en je zit niet achter de beweging, dan kan je paard zich imo ook laten zien, en dan rijd je je punten wel, wat voor paard je ook hebt.
Maar corrigeer me als ik het fout heb, nogmaals, dit is mijn idee.

Ben ik het mee eens, maar er zijn ook echt jury's die punten geven op hoe je paard eruitziet en wat voor paard je hebt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:00

miamivice schreef:
Het geklaag is spontaan opgehouden!!

Misschien uiteindelijk een spiegel gevonden? ;

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:01

Lizxxx schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te hebben, heb weleens meegekeken, keer meegeschreven, wat mij opvalt is dat als je je oefeningen netjes rijdt, je voltes rond zijn, gebroken lijnen niet afgeraffeld, paard voldoende impuls heeft en los is, en nageeflijk, dat je dan best een fout kunt maken, als je ook bv een goede middendraf kunt laten zien, waarbij paard echt verruimt. Veel hangt (voor mijn gevoel zeker in de lagere klasses) af van je handigheid als ruiter, als je goed meezit, en je paard niet stoort, en de basis van je rijden klopt, je hebt je paard goed aan de hulpen staan en je zit niet achter de beweging, dan kan je paard zich imo ook laten zien, en dan rijd je je punten wel, wat voor paard je ook hebt.
Maar corrigeer me als ik het fout heb, nogmaals, dit is mijn idee.

Ben ik het mee eens, maar er zijn ook echt jury's die punten geven op hoe je paard eruitziet en wat voor paard je hebt.

Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt en de 15 jaar dat ik wedstrijden rijd. :n Ik hoorde het wel eens na een prijsuitreiking, maar dan was het commentaar op mijn protocol gewoon terecht, soms wat lage punten, vaker hoger dan ik verwacht had.

nasertto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:02

er wordt ook alleen maar geklaagd over te lage punten, maar als je een keer meer punten hebt, dan je verdient, klaagt niemand!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:14

Ik had laatst wel echt een mopperkont hoor, hij gaf alleen maar negatief commentaar terug,
maar bij de prijsuitreiking was ik wel mooi 1e..
Maar je verdient pas hoge punten als je proef geslaagd is, en een jury lid weet denk ik wel beter
wanneer iets een 7 verdient en wanneer iets een 4 verdient

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:01

Ik ben het helemaal met je eens!
Waar ik me wel verschrikkelijk aan erger is, dat je door twee jury's gejureerd wordt en dat je bij de ene 57 % hebt en bij de andere 64 %, op kampioenschappen nog wel.
Ik begrijp best dat het veel verschil maakt of je op de hoefslag zit te jureren of bij de C, maar ik vond dit toch wel extreem..

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:53

nasertto schreef:
er wordt ook alleen maar geklaagd over te lage punten, maar als je een keer meer punten hebt, dan je verdient, klaagt niemand!

Lees mijn post eens terug.
Ik reed een winstpunt en was het daar juist helemaal niet mee eens omdat ik vond dat ik hem helemaal niet verdient had (soms is het dus wel andersom) :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:10

Ik vind dat er over het algemeen goed gejureerd wordt, en vind meestal eerder dat ik teveel punten heb gekregen dan te weinig. Ik denk ook dat het als ruiter heel belangrijk is om op je eigen rijden te kunnen reflecteren, hier leer je veel meer van dan het jurylid de schuld geven.

Ik rijd zelf wedstrijden met een appaloosa, en ik heb tot nu toe maar één jurylid gehad die me heeft benadeeld omdat ze mijn paard niet mooi vond. Toen ik me meldde voor ik de proef startte hinnikte mijn paard één keer, en ipv een 'hallo' kreeg ik alleen de snauwende opmerking 'Wordt je niet sch*tziek van dat gehinnik van haar?'. Toen ik daarna dichtbij het juryhokje reed, hoorde ik het jurylid (die niet had gezien dat ik dichtbij was) tegen de schrijfster zeggen dat zo'n paard niet in de dressuurring hoorde. Toen had ik dan ook in de eerste proef 195 punten, en in de tweede proef 170 punten, met onderaan de coupon de opmerking dat we geen mooie combinatie maken. Ik heb de eer aan mezelf gehouden en hier geen ophef over gemaakt.

Maar zoals ik al zei, volgens mij zijn dit soort juryleden hoge uitzonderingen. Over het algemeen vind ik dat de jury's prima jureren, en vind ik ook dat er wel meer respect mag zijn voor de juryleden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:03

Even als voorbeeld ik weet dat gisteren twee friezen in de klasse Z1 en Z2 gewonnen hebben op het FK...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:03