Wilke heeft in de tussentijd wel gewoon gestart! Onder anderen hebben we nu 8 winstpunten in het ZZ-zwaar bij mekaar gereden en hoop ik in maart/april met hem Lichte Tour te kunnen gaan starten.
Daarbij heef Wilke begin December zijn debuut gehad in de future test. Dit is een klasse voor ruiters en amazones van 21 tot 28 jaar (wordt helaas naar beneden gehaald naar 21-25 jaar) die de overstap naar de grand prix willen maken en je moet daarvoor minimaal ZZ-zwaar met winst zijn. Aangezien Wilke alle oefeningen van de GP onder de knie heeft vond ik dat het moment daar was om het eens te proberen. De future test proef lijkt erg op de Intermediaire 2 proef en is eigenlijk een versimpelde GP proef waarbij de bijv "maar" 11 wissels om de pas hoeft te tonen, 2 meter voorwaarts mag in de piaffe etc. Maar alles zit er in en ik kan je vertellen dat het een pittige proef is, zeker als zowel het paard als de amazone totaaaaal geen ervaring hebben op dit niveau
Debuut verliep helaas niet helemaal zoals ik gehoopt had want meneer was die dag een heerlijke eigenwijze hengst
door de boevenstreken van Wilke had hij 2x een 1 aan zijn broek hangen die beide dubbel telde (dus eigenlijk 4 eenen). Tja dat is lastig op te halen en we bleven dan ook steken op iets meet dan 55%. Hij haalde wel o.a. mooie 7ens voor zijn passage, piaffe, serie om de 7 en pirouette. Ik heb een filmpje met de mooie momenten uit de proef:http://www.youtube.com/watch?v=y0ITx4Vjg84
Natuurlijk is er ruimte zat voor verbetering maar ik was wel erg trots op hoe hij sommige oefeningen al heeft kunnen laten zien in zo'n moeilijke proef! Dingen als betere nagefelijkheid en ruggebruik in passage, vlugger in het achterbeen etc werken we thuis aan en gaat in de proeven ook steeds beter. Hij blijft zich verbeteren en ontwikkelen en ik ben gewoon nog steeds iedere dag smoorverliefd op hem
Afgelopen weekend hebben we voor de tweede keer future test gestart en dit ging al veel beter! Jammergenoeg was hij aan het einde van de proef wat moe en miste hij daardoor 2 wissels om de pas en kwam de laatste piaffe op de ac-lijn niet uit de verf. We bleven steken op 58,5% maar we zitten dicht bij de 60% en als het moment daar is, is Wilke daarmee ook meteen Grand Prix startgerechtigd! Niet dat we dat dan ook gaan doen, ik ga gewoon ook nog Lichte Tour starten met hem maar klinkt toch wel leuk
Hier onder een aantal foto's, onder andere gemaakt door http://www.foto4u.nl die vaak aanwezig zijn bij wedstrijden en erg mooie plaatsjes schieten!! Foto's zijn een compilatie van de afgelopen Future test wedstrijd, 2 ZZ-zwaar wedstrijden en nog een foto van ons Young Riders debuut van afgelopen zomer.
Ik zou zeggen, have fun! Tips en commentaar is altijd welkom maar hou het wel netjes!
Losrijden afgelopen weekend, lekker wat lager en ronder. Pfoe hij had er wel zin in
hij voelde zich helemaal The Man tussen de Grand Prix combinaties (want na ons begon meteen de GP
) en ik moest hem dan ook wel bij me houden haha want ik had soms het idee dat hij andere plannen had dan ik

Apuueyement tijdens de zig-zag. Hier ben ik wel blij mee. Hij heeft altijd wat moeite gehad met zijgangen aangezien hij van nature wat scheef is in zijn bekken (hier wordt hij wel regelmatig voor gekraak een naar de fysio etc om het zo optimaal mogelijk te houden voor hem) en hij had snel de neiging dan erg in te knikken aan de voorkant. Ik kan nu merken dat hij er gewoon veel makkelijker doorheen loopt, meer gedragen en de buiging gaat ook veel makkelijker en daardoor de aanleuning ook (ondanks die speknek). Tweede zit hij wel te rommelen met z'n mond, Wilke kennende was hij het er weer eens niet mee eens

Een echte goede foto van de passage heb ik helaas niet maar hier in ieder geval 2. Bij de eerste foto is wel te zien dat hij in ieder geval wel van de grond af veert. Verder beetje een komische foto

Hele mooie foto van ons samen

Een foto van ons debuut bij de young riders de ik tegenkwam en toch er bij wilde zetten. Knap friezenvriendje

Nog enkele foto's van de afgelopen ZZ-zwaar wedstrijden met de grote man

Edit; ik was even de algemene informatie vergeten
Wilke is een 13-jarige friese hengst van Fabe. Ik ben 21 en studeer psychologie (voor de geïnterresserden haha) en heb 3 hele lieve zwartjes
En voor de Friezen liefhebbers: Wilke is op zaterdag maart te bewonderen tijdens de Hengstenshow van stal Wijdewormer

). Hij kan ook vele male beter passageren en piafferen dan hij in de proef deed maar het is toch anders om alles achter mekaar te doen dan dat je het in de training doet. We werken hard verder en hij blijft vooruitgaan dus ik heb goede hoop dat het nog beter zal worden in de proef!
. Heel veel succes met beide paarden!