Waar koop je een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:44

Eerste paard via handelsstal gekocht, netjes gekeurd en keurig afspraken over "terugbrengtermijn" op papier.
Tweede paard particulier hier op bokt. Ook laten keuren en bloedje laten trekken (ALTIJD DOEN!)

Altijd meerdere keren gaan kijken, rijden enz.
Instructrice of iemand meenemen die jou en jouw rijstijl kent en dus objectief kan beoordelen of het paard waar verliefd op bent ook daadwerklijk bij je past.
Wat ikke ook zegt: je niet onder druk laten zetten door de verkopende partij en niets van je eigen eisen afhalen: Geen hand vol maar land vol.
Keuren altijd door een door jou uitgezochte veearts. Klinisch of rontgen of beiden: hangt af of wilt verzekeren of niet. Boven bepaalde bedragen is beiden verplicht, maar een klinische keuring zou ik altijd laten doen, wat je budget ook is en een klinische keuring is zo niet extreem duur.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:08

Wat goed dat je zo informatie zoekt.

Mijn eerste paard heb ik nog geen vier weken gehad.
Klinisch laten keuren door een andere DA dan die van mijzelf (mijn arts was onverwacht verhinderd), paard werd goed gekeurd. Na enige tijd heb ik het paard nogmaals laten keuren voor de zekerheid door mijn eigen DA. Meer als extra zekerheid, ik was dus zeer verbaasd toen hij op het harde ineens kreupel liep (wat tot die dag nog niet eerder gebeurde), afgekeurd werd zelfs als recreatie paard. Ik zag het met mijn eigen ogen maar was helemaal in shock.

Omdat we een proefperiode hadden van een maand wilde we het paard terug brengen, zonder vragen wilde ze het geld terug storten (niet eens het rapport afwachten welke onderweg was), de slager naar stal sturen om het paard van onze stal af op te halen. Omdat ik de reactie zo vreemd vond, ben ik gaan spitten in het verleden van het paard en kwam ik erachter dat hij als jonge hengst veel potentie had maar de fokker erachter kwam dat hij een vorm van artrose had tijdens het inrijden. Hij had het paard verkocht om "therapeutisch mee te rijden".

Omdat ik zelf wilde zien dat het paard niet meer via via toch ergens anders terecht zou komen heb ik hem gehouden (de verkopers deden afstand)en diezelfde week nog inlaten slapen.

De tweede hebben we van een goede fokker gekocht als jaarling met goede papieren en bleek als drie jarige o.a. spat en ocd te hebben waardoor ik nooit op hem heb kunnen rijden.

Nu zijn we weer op zoek, de laatste keer! En zoek ik een onbeleerd paard die op alle mogelijke manieren gekeurd wordt met proefperiode. Veel mensen willen dat niet, begrijpelijk maar ze zijn er wel.

In mijn zoektocht van de afgelopen maanden heb ik al een paar keer op het punt gestaan mijn paard te hebben gevonden maar dan bleken ze rontg. toch niet goed te zijn.

Dus mijn advies is: keuren (ook bloed afnemen)en proefperiode met overeenkomst. Ook bij jong paarden!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:11

Nou, ik zou voorstellen om het bij iemand te kopen die je kent, of waarvan je het paardje al kent. Als je niet in België woont ook liever niet in België.

Als je hem dan uiteindelijk wil kopen, laten keuren door een arts die je kent en waarvan je weet dat hij niks overslaat (ZEKER NIET DE TANDEN)
Buitenrijden, binnenrijden, en los laten rennen. Vragen over stalgebreken, iemand meenemen die er verstand van heeft en ook op laten rijden.

Etc. Etc.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:16

Je kan ook aan een handelaar vragen of hij voor jou een paard zoekt. Meestal kennen deze mensen wel de kneepjes van het vak en waar ze goede paarden voor redelijke prijs kunnen halen.
Zo heb ik mijn paard gevonden, klinisch gekeurd, rontgenologisch niet.

Mijn andere pony's komen ook van handelaars, maar zijn helemaal niet gekeurd toen we ze kochten. 10 jaar geleden was dat niet zo, zeker niet bij mijn ouders.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:16

Wat een reacties allemaal, echt heel fijn en ik vind het ten eerste heel erg leuk om jullie verhalen te lezen en ten tweede heb ik hier erg veel aan!

Er zijn duidelijk dingen die bij iedereen naar voren komen;
-Keuren is erg belangrijk, in ieder geval klinisch met bloedtest
- Goed zoeken is belangrijk, altijd op (toepasselijk spreekwoord:P ) meerdere paarden wedden
- Niets laten opdringen, in de vorm van geen beslissingstermijnen laten opleggen
- Het verleden van een paard proberen bloot te leggen
- Heb geduld (hoe moeilijk dat soms ook kan zijn, zeker voor mij Knipoog )
- Pennydroompjes thuis laten
- Tweede persoon meenemen om je met beide benen op de grond te houden
- Paard voor je laten rijden, en ook zelf rijden en poetsen, zadelen ed.
- Ga niet over een nacht ijs
- Overal, bij iedere plaats waar je een paard kunt kopen, moet je op je hoede zijn om niet belazerd te worden
- Eens rond gaan kijken bij plaatsen waar je paarden kunt kopen

Ik moet echt eens gaan zoeken hier in de buurt maar eerst maar eens een budget opbouwen, straks kom ik het paard van mn leven tegen en moet ik hem (of haar maar liefst hem Tong uitsteken ) laten staan, dat zou ik niet aankunnen! En wil de boel wel helemaal tip top hebben voordat ik eraan begin!

Klopt het dat je op markten niet kan keuren?? Lijkt mij een logische redenering gezien de snelheid waarmee dat daar lijkt te gaan maar mss verkijk ik me erop?

Meer reacties altijd welkom, lees ze allemaal met veel plezier Haha!

Waar koop je een paard?

sethlover schreef:
Nou, ik zou voorstellen om het bij iemand te kopen die je kent, of waarvan je het paardje al kent. Als je niet in België woont ook liever niet in België.

Als je hem dan uiteindelijk wil kopen, laten keuren door een arts die je kent en waarvan je weet dat hij niks overslaat (ZEKER NIET DE TANDEN)
Buitenrijden, binnenrijden, en los laten rennen. Vragen over stalgebreken, iemand meenemen die er verstand van heeft en ook op laten rijden.

Etc. Etc.

Dit zou een mooie situatie zijn maar dan moet je wel een groot netwerk hebben hoor, of erg toeval dat er net iemand in je buurt met een paard waar jij een klik mee hebt staat die hem/haar wil verkopen.
Ik denk dat ik dit helaas niet als eis voor aankopen kan stellen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:24

Ik zou je paard niet op een markt kopen omdat je denkt hiervoor een geschikter budget te hebben...

Misschien via Bokt?

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:33

@ Less, daar gaat het me ook niet om hoor! Ik heb wel een budget (wat ik nog niet eens bij elkaar heb Lips are sealed ) maar dat is niet doorslagggevend. Ik ben gewoon benieuwd hoe het er daar aan toe gaat Tong uitsteken

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:39

LLD schreef:
@ Less, daar gaat het me ook niet om hoor! Ik heb wel een budget (wat ik nog niet eens bij elkaar heb Lips are sealed )

ROFL ik snap wat je bedoelt.

Ik ga nooit kijken op een paardenmarkt, weet zeker dat er een shetlander in mijn rijtjes tuin komt te staan... Mag ik vragen welk budget je denkt nodig te hebben?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:41

Ik zou in elk geval niet naar een handelaar gaan als je nog niet zoveel ervaring hebt, die kunnen je zoveel aansmeren!
Via bokt heb ik geen ervaring mee, maar lijkt mij wel al een stuk veiliger.

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:44

Ik vind het een interessante topic. Ook wij zijn aan het orienteren en moet zeggen dat ik veel leer van deze site en van ieders verhalen. Bedankt iedereen voor het delen van kennis en ervaring!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:54

Ik snap niet dat veel mensen zeggen; alleen klinisch..als ik dat had gedaan had ik nu een 2.5 jarige paard op stal gehad met OCD...liep met de buigproef namelijk geen stap kreupel! En ook al zou je een paard kopen voor de recreatie..dan nog..ik neem aan dat er niemand op zit te wachten om vanaf het begin al met een paard in de medische molen te stappen! Het paard dat ik nu op stal heb gestaan is met meerdere paarden tegelijk gekeurd en zij was de enige (van de 4 of 5) die helemaal door de keuring kwam, verder hadden ze allemaal een bermerking! Maar ieder zijn keus natuurlijk.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:04

Less schreef:
LLD schreef:
@ Less, daar gaat het me ook niet om hoor! Ik heb wel een budget (wat ik nog niet eens bij elkaar heb Lips are sealed )

ROFL ik snap wat je bedoelt.

Ik ga nooit kijken op een paardenmarkt, weet zeker dat er een shetlander in mijn rijtjes tuin komt te staan... Mag ik vragen welk budget je denkt nodig te hebben?

Dat mag je vragen hoor Lachen
Ik hecht geen waarde aan afstamming en ben wel veeleisend in karakter. Omdat ik recreatief wil gaan rijden hoef ik geen super de top sportpaard (die vaak in een hogere prijsklasse liggen) en ik zoek in een leeftijd vanaf ongeveer 10 jaar en ouder die al goed doorgereden zijn zodat ik wat van het paard kan leren. Al met al heb ik zon schatting gemaakt op €3000,00 maar dat is het "kale" paard zegmaar Tong uitsteken
Uiteraard zal het niet bindend zijn maargoed je moet ergens naartoe sparen! Pling

Jeanine84 schreef:
Ik snap niet dat veel mensen zeggen; alleen klinisch..als ik dat had gedaan had ik nu een 2.5 jarige paard op stal gehad met OCD...liep met de buigproef namelijk geen stap kreupel! En ook al zou je een paard kopen voor de recreatie..dan nog..ik neem aan dat er niemand op zit te wachten om vanaf het begin al met een paard in de medische molen te stappen! Het paard dat ik nu op stal heb gestaan is met meerdere paarden tegelijk gekeurd en zij was de enige (van de 4 of 5) die helemaal door de keuring kwam, verder hadden ze allemaal een bermerking! Maar ieder zijn keus natuurlijk.

Jeanine84, bedankt voor je mening, ik zie ook jouw standpunt natuurlijk in.
Graag wil ik je wel meegeven dat rontgologisch erg duur is voor mensen die gewoon een paard voor de recreatie zoeken en dus niet een big budget hebben, dan kan het soms wel 1/3 van de prijs van het paard zijn. In sommige gevallen voegt het uiteraard iets toe maar in sommige gevallen komt er ook uit klinisch genoeg.
Daarnaast kunnen paarden met een bemerking, zoals jij dat zo mooi noemt, vaak voor de recreatief ruiters nog prima dienen en zijn ze voor de "echte" sport dan uitgesloten.
Ook ben ik van mening dat een kleine bemerking niet tussen jou en je paard moet instaan als deze wel kan functioneren naar jouw wensen, nu zijn mijn wensen heel anders dan die van een ambitieuze sportruiter en daar zal het rontgologisch keuren dan ook wel een beetje mee samenhangen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:12

Ik ben het wel met je eens hoor, gedeeltelijk dan! Ik ben ook student en een keuring was voor mij ook veel geld Knipoog maar ik ben inderdaad ook wedstrijdruiters dus voor mij zal het inderdaad zwaarder wegen. Neemt niet weg dat wanneer ik die 2.5 jarige ruin als voorbeeld neem OCD op deze jonge leeftijd..wat moet dat zijn als ie straks 10 is? Snap je wat ik bedoel? Straks koop je een paardje met zware artrose wat niet opgemerkt word..dan doe je het paardje ook geen plezier met boscrossen! En een lichte bemerking hoeft idd geen reden te zijn om het paard te laten staan..maar als het een medische kwestie wordt dan denk ik daar toch wel anders over...hierbij denkend aan de kosten..want daar weegt die 400eur van een keuring niet tegenop hoor Knipoog Wat je ook kan doen is kijken naar een paardje die al gekeurd is natuurlijk! Mijn merrie was ook al gekeurd Lachen En die zat nog onder jouw prijs Knipoog

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:40

Ik denk dat het bij de röntgen keuring veel verschil maakt of je wedstrijdambities hebt of niet, omdat je dan veel hogere eisen stelt.
Een reeds gekeurd paard is natuurlijk ook een optie, alleen in hoeverre dat natuurlijk betrouwbaar is kan je ook weer in twijfel trekken!

Ik vroeg me inderdaad al af of ik een beetje een aardige prijs had in gedachten maar dat is dus wel een beetje zo Knipoog

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:44

LLD schreef:
Ik denk dat het bij de röntgen keuring veel verschil maakt of je wedstrijdambities hebt of niet, omdat je dan veel hogere eisen stelt.
Een reeds gekeurd paard is natuurlijk ook een optie, alleen in hoeverre dat natuurlijk betrouwbaar is kan je ook weer in twijfel trekken!

Ik vroeg me inderdaad al af of ik een beetje een aardige prijs had in gedachten maar dat is dus wel een beetje zo Knipoog

Die van mij is ook gekeurd, heb rapport + foto's meegekregen! (en die kun je zelf niet maken Knipoog )Allemaal netjes voor elkaar hoor! Je zit wel goed qua prijs , zeker voor wat jij zoekt!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:52

Rontgenologisch keuren is ook duurder maar ik bekijk het ook vanuit het oogpunt dat je hiermee een stukje (financiele) rust koop. Het is altijd afwachten wat er gebeurt. Iedereen die paarden heeft weet dat er geen garanties zijn maar je sluit een aantal zaken uit, die in de toekomst mogelijke problemen kunnen geven. En inderdaad wat als je erachter komt dat je toch wel heel veel plezier hebt in die onderlinge wedstrijden en je verder wil...

3000,00 voor een paard, zal een zoekwerk worden. Je zal het denk ik moeten vinden in de hoek van mensen (particulieren) die een heel goed adres zoeken (ervanuit gaande dat je dit bied Knipoog ) en daarvoor bereid zijn flink in prijs te zakken. Of inderdaad een paard met bemerking op de foto.
Je bent iniedergeval serieus informatie aan het verzamelen, dus dat zal je al helpen op weg...

Even offtopic:
Ik vraag me af hoe het mogelijk is een gezond paard te kopen die rontgenologisch is goedgekeurd zonder bemerking, voor de sport onder de 5000,00 euro? Je dekgeld, andere opfok kosten en keuringskosten lopen al aardig richting deze grens of daarboven.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:55

@ Jeanine 84 aha, kijk dan heb je tastbaar bewijs gelukkig! iemand kan namelijk wel roepen van maar of het dan gebeurd is, zo dacht ik! gelukkig dat ik met mijn budget aardig zit, zoals ik al zei, ben veeleisend in karakter (ofwel de klik moet er zijn) en hecht heel weinig waarde aan afstamming.

@ less, mijn budget voor een "kaal" paard is best aardig denk ik, heb er toch wel wat voor dit bedrag voorbij zien komen die aardig in mijn straatje zouden passen. Ik heb het overigens hier niet over allerlei andere bijkomende kosten he!
Maargoed alles terzijde, het is over een jarenplan dus wie weet stijgt mijn budget met de jaren wel, eerst maar eens een mooi begin maken en mezelf in toom houden Knipoog

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:58

LLD schreef:
@ Jeanine 84 aha, kijk dan heb je tastbaar bewijs gelukkig! iemand kan namelijk wel roepen van maar of het dan gebeurd is, zo dacht ik!

Wat bedoel je daarmee?

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:00

Nuja, je leest wel eens bij advertenties van, paard is 2 maanden geleden gekeurd. Maar als je vervolgens niets overhandigd krijgt als bewijs daarvan dan heb je daar nog niets aan...
Dat was mijn gedachtengang, dat bedoelde ik met zo dacht ik Tong uitsteken staat er een beetje raar

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:04

Ja, je hebt gelijk. Als je niets overhandigd krijgt zou ik ervanuit gaan dat het paard niet gekeurd is. Ik zou in zon situatie ook niet verder onderhandelen.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:05

Nee inderdaad, zegt alweer genoeg over de verkoper.

Maargoed, stel dat ik ooit op een paardenmarkt kom en daar staat ie... kan je dan keuren??

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:07

Nee, is niet gebruikelijk.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:13

Bij andere opties is het wel mogelijk toch, particulieren, fokkers, handelaars? Mits in overeenstemming natuurlijk.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:40

Ja zeker! Kijk eens in de zoekmachine van bokt (staan heel veel goede tips over de aankoop van een paard). De wet zegt verschillende zaken over het kopen van een paard van een particulier of van een handelaar. De moeite waard om even uit te zoeken...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:46

Less er zijn genoeg paarden te koop voor 3000eur hoor! Heb de laatste tijd heel wat paarden voorbij zien komen die in deze prijsklasse vielen! Mijn merrie zat daar zelfs onder (geheel gekeurd, goede afstammeling etc.) maar ze is wel zo groen als gras dus dat speelt wel mee natuurlijk!