Waarom is de konik niet populairder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 12:55

Picopico schreef:
De Konik ís een gedomesticeerd paard. Het enige niet-gedomesticeerde paard is de Przewalski en daar stamt geen enkel huispaard vanaf (volgens mij zijn ze alleen recent gebruikt om het Heck paard te creëren). Ja, het is een oerras, maar dat maakt ze niet ineens wild. Net zo goed dat een Husky gewoon een gedomesticeerde huishond is ondanks dat het een oertype is en meer op een wolf lijkt dan een Chihuahua. En daar heb je ook gelijk het verschil in karakter te pakken. Huskies staan ook niet per se bekend om hun will to please en zijn moeilijker 'gehoorzaam' te krijgen dan een herder of Labrador. Niet iedereen kan daarmee omgaan.

Wat ik me afvraag is waarom je specifiek naar de Konik kijkt? Er zijn veel meer oerrassen, zoals de Exmoor en Sorraia bijvoorbeeld, beide ouder dan de Konik. De Exmoor blijkt zelfs zo 'oer' te zijn dat sommige wetenschappers ze op hetzelfde niveau plaatsen als de Tarpan.

Het oudste paardenras schijnt de Kaspische pony te zijn. Ik vraag me daarbij af of ze ook die oereigenschappen hebben die je bij de Konik ziet, want de Kaspische pony is geen pony (ja, qua maat), maar een volbloed. Ze hebben dezelfde voorouders (of mogelijk zijn ze dat zelf) als de Arabier.

Leuke post!

Volgens mij zijn alle voorgenoemde oerrassen gebruikspaarden in andere landen. Dat ze ook gebruikt worden in begrazingen betekent inderdaad niet dat ze 'wild' zijn.

Ik kijk niet specifiek naar de Konik hoor. Ik kwam gewoon toevallig bij de Konik uit in het rijtje oerrassen en rassen met een nog intact binnenwerkje.
Ik kijk dus wel degelijk ook naar andere rassen. Maar ik vroeg me af waarom de Konik zou weinig gebruikt wordt/ c.q. zo weinig waard is.
Maar goed, hetzelfde geldt ook wel voor de Exmoor. Alhoewel die dus echt nog een stuk kleiner is. Daarmee ook de reden dat ik daar niet naar keek.

De Sorraia is ook bijzonder knap. Maar ik kijk ook naar wat qua klimaat en vegetatie geschikter zou zijn voor hier.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:02

Hmm... Qua klimaat zal het hier inderdaad vergelijkbaar zijn, maar qua grond en vegetatie niet. Je ziet toch dat inheemse pony's doorgaans in nogal ruige, onherbergzame gebieden leven waar voedsel schaars is. Ik bedoel, de Shetlander is zo klein geworden door voedselgebrek :')
Nederland is daarentegen een vlakke, zeer vruchtbare rivierdelta. Het is hier meer geschikt voor een groot paard dat de hele dag een ploeg door de klei moet trekken. Voor pony's is de grond hier te vruchtbaar en doordat het hier vlak is, hadden we geen pakpony's nodig, maar paarden voor in het tuig. Vandaar dat Nederland zelf geen inheemse ponyrassen heeft.
In andere landen worden deze pony's vooral lokaal gebruikt. Maar in Nederland hebben we geen eigen pony's, dus zijn die uit het buitenland gehaald. De populaire rassen zijn waarschijnlijk toevallig als eerste geïmporteerd. Als de Konik hier eerder was geweest, hadden we nu allemaal Koniks gehad ipv Welsh en New Forest pony's.

Ik vind het een interessant onderwerp :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:04

Picopico schreef:
Hmm... Qua klimaat zal het hier inderdaad vergelijkbaar zijn, maar qua grond en vegetatie niet. Je ziet toch dat inheemse pony's doorgaans in nogal ruige, onherbergzame gebieden leven waar voedsel schaars is. Ik bedoel, de Shetlander is zo klein geworden door voedselgebrek :')
Nederland is daarentegen een vlakke, zeer vruchtbare rivierdelta. Het is hier meer geschikt voor een groot paard dat de hele dag een ploeg door de klei moet trekken. Voor pony's is de grond hier te vruchtbaar en doordat het hier vlak is, hadden we geen pakpony's nodig, maar paarden voor in het tuig. Vandaar dat Nederland zelf geen inheemse ponyrassen heeft.
In andere landen worden deze pony's vooral lokaal gebruikt. Maar in Nederland hebben we geen eigen pony's, dus zijn die uit het buitenland gehaald. De populaire rassen zijn waarschijnlijk toevallig als eerste geïmporteerd. Als de Konik hier eerder was geweest, hadden we nu allemaal Koniks gehad ipv Welsh en New Forest pony's.

Zelfs NewForesters worden\werden vaak gekruist met Arabieren om een luxer type te krijgen. Ik denk dat de Koniks simpelweg niet voldoen aan het in de mode zijnde ideale plaatje van de elegante rij- en wedstrijdpony.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:20

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:

Dit is alleen geen goede of wetenschappelijke bron :') en deze informatie klopt dus niet.

Dat er überhaupt tarpans zouden bestaan in Polen anno 1780 en op het landgoed van Zamojski terecht zijn gekomen is al niet te bewijzen en gebaseerd op een nogal ongeloofwaardig verslag van 1 partij. Naar alle waarschijnlijkheid zijn tarpans in dit deel van Europa al eerder uitgestorven.

Wat San ook zegt, genetisch gezien is het een doodgewoon gedomesticeerd paard en net zo "wild" als andere primitieve rassen o.a. fjord of Exmoor. Fokken van dieren op "wilde" uiterlijke kenmerken maakt ze niet wild.

Normale stokmaat voor een konik is 130-140cm, er loopt vast ergens een uitzondering rond maar dat is niet representatief voor het ras. Stokmaat in advertenties is het minst betrouwbare wat er is, bij alle paarden wordt er makkelijk 5-10cm erbij verzonnen :+

Zoolgangster schreef:
Wat de geschiktheid van de konik betreft: in Polen werden ze vooral als trekdier gehouden, en ja, ook als rijdier, maar niet om een dressuurmiep na te doen, maar om van A naar B te rijden, en als je erop kon blijven zitten, was dat genoeg.

Nee sorry maar wat :')

Dat men liever geen proefjes rijdt in Polen maakt paardrijden niet anders dan in Nederland, die paarden worden doodnormaal aan de hulpen bereden.

Ze zijn ook nooit gericht als trekdieren gefokt of gehouden. Zelfs bij ons in de regio (waar koniks oorspronkelijk vandaan komen) werden ze daar niet voor ingezet.

Ik heb het niet over vandaag de dag, maar over de tijd dat Koniks nog op de boerderij gebruikt werden, voordat de tractor bestond. :') En ja, Polen gaat met de tijd mee.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:07

anjali schreef:
Picopico schreef:

Zelfs NewForesters worden\werden vaak gekruist met Arabieren om een luxer type te krijgen. Ik denk dat de Koniks simpelweg niet voldoen aan het in de mode zijnde ideale plaatje van de elegante rij- en wedstrijdpony.

Dan hadden we net als in Polen wellicht Konik kruisingen gehad ipv NFX, misschien zelfs een stamboek daarvoor.

Zijn Welsh en NF eigenlijk net zo populair in landen met 'eigen' pony's?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:17

Zoolgangster schreef:
Ik heb het niet over vandaag de dag, maar over de tijd dat Koniks nog op de boerderij gebruikt werden, voordat de tractor bestond. :') En ja, Polen gaat met de tijd mee.

Koniks zijn nooit in noemenswaardige mate voor het boerderijwerk gebruikt en in die zin helemaal geen voorganger van de tractor. Het was een hobbyproject van wetenschappers, geen gebruikspaard.

De voorouders van sommige koniks misschien wel ( zgn mierzyny) maar dat is een hele algemene benaming van elk stevig, klein paardje dat bepaalde primitieve kenmerken had aldus ook huzul etc. vooral om onderscheid te maken tussen zulke paardjes en rijpaarden.

Als we het over boerderijen begin 20e eeuw hebben dan hebben we het al over sokolsky paard. Daar heb ik ook nog in mijn eigen jeugd meer dan genoeg van gezien bij plaatselijke boeren :)

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:25

Ik ben zelf in het bezit van een Konik merrie van ongeveer 1.32 hoog.
Ik ben zelf 1.70 en weeg 55 kilo.
Ik ben heel positief over het karakter en duurzaamheid.
Ik rijd recreatieve buitenritten met haar. Heb haar zelf opgeleid. Veel tijd ingestoken.
Het enige nadeel is dat ze makkelijk dik wordt. Ik kijk dus erg uit met teveel gras. Ik gebruik een graasmasker wat erg goed werkt. Die van mij heeft ook een extra gang de tölt. Ideaal!
Ik had voor ik haar kocht een Poolse Konik ruin. Hij was rond de 1.40. Helaas na twee maanden moest ik hem in laten slapen ivm koliek met darmverdraaiing. Daarna mijn huidige merrie gekocht. Nooit spijt van gehad!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:00

Fly_high schreef:
Zoolgangster schreef:

Koniks zijn nooit in noemenswaardige mate voor het boerderijwerk gebruikt en in die zin helemaal geen voorganger van de tractor. Het was een hobbyproject van wetenschappers, geen gebruikspaard.

De voorouders van sommige koniks misschien wel ( zgn mierzyny) maar dat is een hele algemene benaming van elk stevig, klein paardje dat bepaalde primitieve kenmerken had aldus ook huzul etc. vooral om onderscheid te maken tussen zulke paardjes en rijpaarden.

Als we het over boerderijen begin 20e eeuw hebben dan hebben we het al over sokolsky paard. Daar heb ik ook nog in mijn eigen jeugd meer dan genoeg van gezien bij plaatselijke boeren :)

Voorzover ik weet is 'konik' geen eens een ras maar een klein paard.
En is inderdaad een hobby project van wetenschappers die de tarpan terug wilden fokken. En zijn er Poolse paarden, maar ook IJslandse paarden gebruikt om een dier te fokken dat qua uiterlijk op de tarpan lijkt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:05

Zoolgangster schreef:
Fly_high schreef:

Voorzover ik weet is 'konik' geen eens een ras maar een klein paard.
En is inderdaad een hobby project van wetenschappers die de tarpan terug wilden fokken. En zijn er Poolse paarden, maar ook IJslandse paarden gebruikt om een dier te fokken dat qua uiterlijk op de tarpan lijkt.

"Konik" betekent inderdaad een klein paard maar betekent in het Pools weldegelijk "konik polski" aldus het paardenras dat ingezet wordt voor de natuurbegrazing.

Enige andere mensen die welk paard dan ook "konik" zouden noemen zijn kinderen onder de leeftijd van 8 :')

Dus nee, konik is geen boerderijpaard en geen trekdier. En ja het is een ras :+

Elisa2

Re: Waarom is de konik niet populairder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:09

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:40

Elisa2 schreef:
Maar wat was de Konik dan voordat die man die de Tarpan terug wilde fokken ermee bezig was? Waar komen de kleur en de wildkenmerken vandaan?

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/8871 ... oorgeprikt

Want in dit artikel staat wel degelijk dat de Konik een boerenpaard was.

Dat gaat over de Poolse boerenpaarden waarmee Sygmunt een oerpaard wilde terugfokken, niet over het ras Konik zoals we dat nu noemen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 09:49

Er waren inderdaad boerenpaarden in de buurt van Biłgoraj, Zwierzyniec en in Lubelszczyzna in het algemeen die deels wilde kenmerken hadden en daardoor ingezet zijn voor het fokprogramma van de Poolse wetenschappers. Het oud Poolse woord dat je zoekt is "mierzyn". Oorspronkelijke onderzoekers J. Grabowski i S. Schuch terug in 1914 hadden het ook nog gewoon over plaatselijke paarden ("kon miejscowy").

Ouderdieren (boerenpaardje) waar men mee begonnen is waren helemaal geen koniks zoals we deze nu kennen en de naam zelf is pas in 1925 voorgesteld door Tadeusz Vetulani in zijn doctoraat. Niet elk wildkleur boerenpaardje is een konik :)

Die wetenschappers waren overigens wel overtuigd dat er tarpan-bloed in hun fokprogramma te vinden was, wat onlangs onjuist is gebleken na genetische onderzoeken (bron heeft San al ergens gedeeld) en verder te herleiden is naar een enkel verslag van Julian von Brincken dat dus zeer beperkt te vertrouwen is.

Bron: Jerzy Zwoliński, "Jeszcze o tarpanie" (1956) en Tadeusz Vetulani, „O regeneracji tarpana leśnego
w Puszczy Białowieskiej” (1948)

Maar veel plezier met je nd-artikel Elisa :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:15

Wat een leerzaam topic wordt dit qua rassen.
Ik zocht adh hiervan op ehorses op Huzul en verrek… daar herken ik een oude verzorgpony in, die zo rasloos was als maar kan, en ook van niks echt iets weghad dwz geen welsh, geen NF, geen ander engels ras, en zeker ook geen shetlander kruizing.
(en al zeg ik het zelf, maar ik heb best een goed oog op herkennen van rassen in pony’s, dat heb ik ook al meer dan eens bevestigd gehad, en ik vind dat ook altijd al heel interessant).

Van deze verzorgpony is onderhand ruim 30 jaar geleden, en in het dorp waren (ook tot 15 jaar geleden nog wel), nu dus bij nader inzien wel meer van dit soort Huzul achtige pony’s.
Die kwamen van ‘de handelaar’ en gingen als ze gust bleven ook weer naar de handelaar en verder wisten wij als kinderen ook niet hoe of wat. Die handelaar zat ergens richting Duitsland. Een synoniem voor ‘naar de slacht’ was ‘verkocht naar Duitsland’, maar nooit erover nagedacht dat andersom, de nieuwe pony’s (dus voor het leven, zo simpel ging de communicatie toendertijd) misschien ook wel uit Duitsland of verder weg, Polen kwamen.

Ik ben in Polen geweest en daar zag ik inderdaad die leuke stevige (trek)paardjes met korte benen, op sporthorses noemen ze dat ‘kar’? Zijn dat dan de hitjes?

Zelf zou ik dan eerder voor zo’n Poolse pony gaan, die al generaties lang bewust gefokt zijn op braafheid en hardheid, dan voor een konik.
Eerlijk gezegd is mijn gevoel bij de konik dat die voornamelijk goed laten zien waarom we onze gebruiksrassen veredeld hebben. Met andere woorden: ik vind koniks helemaal niet mooi, en veelal heel onvoordelig gebouwd.
Als ze uit natuurgebied komen weet je ook niet hoeveel toxische waarde van JKK ze al hebben opgebouwd. Niet ontwormd, kan zomaar inteelt percentage hebben.

Ik zou het dan eerder willen omdraaien: waarom kiezen gebiedsbeherende organisaties dan niet ipv koniks voor begrazing door IJslanders of andere goed verkoopbare rassen (fjorden enzo) of voor particulieren optie geven tot inscharing voor zomerbegrazing? (Pensioen/revalidatie/opfok/fokmerries met hun veulens).
Die grazen toch percies hetzelfde als koniks?
Dan zijn ze naderhand ook nog eens te verkopen (voor het leven) of komt er maandelijks of jaarlijks geld van binnen vanuit het aanbieden van de ruimte voor inscharing.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:08

Mbt je laatste vraag - ik denk dat het verhaal over "wilde koniks" waar veel mensen in geloven (zie dit topic :+ ) ervoor zorgt dat er minder verzet is tegen het dumpen van die dieren in natuurgebieden zonder zorg of toezicht? In tegenstelling tot "normale" paarden zoals fjord etc.

Verder mee eens, konik is een goed voorbeeld van alles wat we bewust eruit gefokt hebben bij gebruikspaarden :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:24

Oke dus de konik is gefokt uit de Mierzyn wat wel een soort boerenpaard was. Ik ben gewoon benieuwd qua genetica waar die dichtbij staan zeg maar.

Ik las dat koniks ook gebruikt zijn in de eerste en tweede wereld oorlog als oorlog/ vervoers paard.

De verslagen die ik heb gelezen zeggen inderdaad dat de tarpan helemaal geen wild maar verwilderd paard was. Het is onduidelijk waar ze precies van afstamden maar ik vind ze ook wel op die huzul lijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:37

Fenne schreef:
Ik rijd recreatieve buitenritten met haar. Heb haar zelf opgeleid. Veel tijd ingestoken.
Het enige nadeel is dat ze makkelijk dik wordt. Ik kijk dus erg uit met teveel gras. Ik gebruik een graasmasker wat erg goed werkt. Die van mij heeft ook een extra gang de tölt. Ideaal!
Ik had voor ik haar kocht een Poolse Konik ruin. Hij was rond de 1.40. Helaas na twee maanden moest ik hem in laten slapen ivm koliek met darmverdraaiing. Daarna mijn huidige merrie gekocht. Nooit spijt van gehad!

Leuke post Fenne, dank je wel!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 13:29

Fenne schreef:

Hallo Fenne,

wat leuk om te lezen.... ik heb exact jouw lengte en gewicht... grappig.
Heb je ervaring met andere rassen en bemerk je verschillen tussen de Koniks en andere rassen waar het gaat om beweging en training?
Zijn dit ook dieren die uit een begrazingsproject komen of ben je er op een andere manier aan gekomen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 13:31

Marigold schreef:
Ik zou het dan eerder willen omdraaien: waarom kiezen gebiedsbeherende organisaties dan niet ipv koniks voor begrazing door IJslanders of andere goed verkoopbare rassen (fjorden enzo) of voor particulieren optie geven tot inscharing voor zomerbegrazing? (Pensioen/revalidatie/opfok/fokmerries met hun veulens).
Dan zijn ze naderhand ook nog eens te verkopen (voor het leven) of komt er maandelijks of jaarlijks geld van binnen vanuit het aanbieden van de ruimte voor inscharing.

Dat is geen gek idee.... maar je moet dan wel goed zoeken naar een geschikt ras. Een IJslander is daar te sober voor, die redt dat niet in een natuurgebied.
Tenzij het zeer schraal is. Er is een groep op de Posbank (gepenioneerde IJslanders) die het best goed doen.
Fjorden zijn volgens mij minder gevoelig voor IR, ze vervetten wel, maar worden iets minder snel 'ziek' dan sommige andere sobere rassen volgens mij.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:42

De Limburgse Landschappen hebben vroeger fjorden gebruikt, voordat de Koniks er kwamen.
Geen idee waarom ze zijn geswitcht hoor, ik weet alleen dat toen ik er in 2004 stage liep er nog 1 oude fjord rondliep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:44

Ninx schreef:
Maar ik vroeg me af waarom de Konik zou weinig gebruikt wordt/ c.q. zo weinig waard is.
Maar goed, hetzelfde geldt ook wel voor de Exmoor.

Dat hoef je je niet af te vragen over de exmoor. Die worden in het VK gewoon gebruikt als kinderpony. Op maneges en op shows enzo. Net als bij voorbeeld welsh ponies.

Dat we ze in Nederland weinig zien is omdat dat segment al gevuld was, met rassen die eerder naar ons land kwamen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:20

Ninx schreef:
Marigold schreef:

Dat is geen gek idee.... maar je moet dan wel goed zoeken naar een geschikt ras. Een IJslander is daar te sober voor, die redt dat niet in een natuurgebied.
Tenzij het zeer schraal is. Er is een groep op de Posbank (gepenioneerde IJslanders) die het best goed doen.
Fjorden zijn volgens mij minder gevoelig voor IR, ze vervetten wel, maar worden iets minder snel 'ziek' dan sommige andere sobere rassen volgens mij.

Ik weet niet of wat je zegt helemaal kloppend is. Want waarom koniks het (in verhouding) wel goed volhouden is om meer dan alleen de voeding maar ook de 'leefstijl' als we onze paarden/ponys elk jaar een veulen laat hebben en ook niet bij gaat voeren in de winter, en zich gewoon moet redden in regen sneeuw en weet ik wat.acht ik de kans erg groot dat een IJslander dat ook prima kan redden(en veel andere pony rassen etc ook).

Zomer begrazing wordt volgens mij ook wel gedaan in de vorm van opfok.
Maar nadeel van (voor langere periodes) in natuurgebied sturen is voor mij dat dingen als hoefstand, wormbeleid en omgang met mensen minder is, of niet aanwezig.
Daarmee wordt een gedeelte van de dieren al minder geschikt voor de verkoop.
Sowieso blijf je het probleem houden: hoeveel particulieren kunnen echt een paard wat groen uit een natuurgebied komt opleiden? Je hebt misschien met een Fjord en IJslander dan wel een grotere kans om ze daarna wel 'beter' te verkopen. Maar dan nog moet je ze ook niet voor bij wijze van 3000 euro moeten kopen uit een natuurgebied

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:58

Ninx schreef:
Hallo Fenne,

wat leuk om te lezen.... ik heb exact jouw lengte en gewicht... grappig.
Heb je ervaring met andere rassen en bemerk je verschillen tussen de Koniks en andere rassen waar het gaat om beweging en training?
Zijn dit ook dieren die uit een begrazingsproject komen of ben je er op een andere manier aan gekomen?

Ik heb ook ervaring met andere rassen, zoals o.a. de IJslander. Qua beweging en training merk ik niet veel verschil. Niet iedere IJslander zou uitblinken in de wedstrijdsport maar ze zijn wel fijn voor lange buitenritten.
Een Konik kan meestal goed springen maar zal niet uitblinken qua dressuur.
Ze hebben hele vlakke gangen en dat zit heerlijk.
De Konik die ik uit Polen had, was daar gefokt.
De merrie die ik nu heb, heb ik overgenomen van iemand die haar uit een natuurgebied gekocht had. Ik merkte wel het verschil qua benadering. Die uit Polen was heel erg mensgericht en nieuwsgierig. Mijn huidige merrie was erg eenkennig en afwachtend. Dat is overigens wel helemaal goed gekomen!
Ze is ook erg lief en zachtaardig van karakter. Ze had wel iets groter mogen zijn. Ze was 4 jaar toen ik haar kocht en is nog wel iets gegroeid. Die uit Polen was qua maat wel wat groter.
Maar met onze lengte en gewicht is het nog prima te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 20:03

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 08:29

Ninx schreef:
Er is inmiddels behoorlijk wat onderzoek gedaan en gepubliceerd over de problemen waarmee het moderne paard kampt. Er is veel mis gegaan toen het engels volbloed overal doorheen gegooid werd. Maar ook het blijven fokken op nog meer beweging en expressie en bij ponyrassen meer hoogte, heeft ze slappere lappenpoppen gemaakt. Het is rete interessant, maar dus ook wel een beetje klote.

We weten dus wel degelijk dat deze dieren biomechanisch gezonder zijn.

ja maar dit bedoel ik dus. Volgens mij rijd grofweg 60% van de nederlanders rond met zo'n warmbloed?
Ik ken juist vooral warmbloeden om mij heen. Die hebben in inmiddels bijna allemaal 20-60% voelbloed er in zitten. En die beesten doen gewoon hun ding. Van die stiekeme kreupelheid is geen sprake. Ik zie ze zelf lopen en ze worden regelmatig door een jury gezien. In onze discipline worden ze zelfs 2x gekeurd dmv opdraven door een DA.
En het overgrote deel is heel duurzaam inzetbaar.

Daarmee zeg ik dus niet dat er géén problemen zijn bij warmbloeden. Ze zijn er zeker weten wel.
Maar dit zijn allemaal heel gewone warmbloeden die alleen een gewone keuring gehad hebben. Van alleen klinisch tot een keuring incl rug en (gewone) hals foto's. En daarmee hou je dan dus een hele bups paarden over die gewoon lang gezond inzetbaar zijn.
Om mij heen zijn de paarden de afgelopen 12 jaar uitgevallen door een beenbreuk en één met een probleem in de rug/hals. één langdurig onderweg geweest met een peesblessure maar die zijn weer aan het werk. En dan ben je er ongeveer wel.

Dus óf de problemen komen echt maar bij ene heel klein deel van de populatie voor. Óf het merendeel wordt er al uitgevist bij een gewone keuring.

Ik herken verder wel echt je 'angst'. Je kunt echt helemaal paranoia worden als je weer eens een nieuw probleem vind en daar dan ook nog eens een reeks voorbeelden van voorbij ziet komen op bokt en op SM. Het is beklemmend gewoon. Zéker als je zelf een paard hebt lopen die niet probleemloos is. Dat doet iets met je hoofd waardoor je vaak weer nieuwe problemen lijkt te verwachten. Sowieso blijft slecht nieuws beter plakken in je gedachten.

Maar dan ga ik naar buiten, zie de paarden staan en zie dus een heel ander plaatje.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 12:55

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0737080618300832

Hier een onderzoek naar die ligamenten in de hals. Paarden hadden oorspronkelijk waarschijnlijk allemaal een ligament dat van C2 naar C7 liep. Tegenwoordig is dit bij verreweg de meeste paarden C2-C5. Ze hebben bijna 100 paarden onderzocht en daarvan waren er 3 waarbij het tot C7 liep, dit waren 1 Bosnisch Bergpaard en 2 (van de 4) Koniks (Przewalski, ezel en zebra niet meegerekend, die hadden het allemaal tot C7). Er waren 2 warmbloeden waarbij het tot C6 liep. Bij de rest allemaal tot C5, inclusief IJslander, Fjord, Exmoor, Arabier en de andere 2 Koniks.

Naar aanleiding hievan zou ik denken dat dit niet al te lang na domesticatie al is ontstaan, gezien dit ligament ook bij rassen die als oud/primitief worden gezien tot C5 loopt ipv C7.

Het ontbreken van dit ligament tussen C5 en C7 maakt de hals een stuk beweeglijker, wat voor gebruik door de mens kennelijk een voordeel oplevert en heeft geleverd. Maar het maakt de hals op dit punt ook gevoeliger voor artrose.