Picopico schreef:De Konik ís een gedomesticeerd paard. Het enige niet-gedomesticeerde paard is de Przewalski en daar stamt geen enkel huispaard vanaf (volgens mij zijn ze alleen recent gebruikt om het Heck paard te creëren). Ja, het is een oerras, maar dat maakt ze niet ineens wild. Net zo goed dat een Husky gewoon een gedomesticeerde huishond is ondanks dat het een oertype is en meer op een wolf lijkt dan een Chihuahua. En daar heb je ook gelijk het verschil in karakter te pakken. Huskies staan ook niet per se bekend om hun will to please en zijn moeilijker 'gehoorzaam' te krijgen dan een herder of Labrador. Niet iedereen kan daarmee omgaan.
Wat ik me afvraag is waarom je specifiek naar de Konik kijkt? Er zijn veel meer oerrassen, zoals de Exmoor en Sorraia bijvoorbeeld, beide ouder dan de Konik. De Exmoor blijkt zelfs zo 'oer' te zijn dat sommige wetenschappers ze op hetzelfde niveau plaatsen als de Tarpan.
Het oudste paardenras schijnt de Kaspische pony te zijn. Ik vraag me daarbij af of ze ook die oereigenschappen hebben die je bij de Konik ziet, want de Kaspische pony is geen pony (ja, qua maat), maar een volbloed. Ze hebben dezelfde voorouders (of mogelijk zijn ze dat zelf) als de Arabier.
Leuke post!
Volgens mij zijn alle voorgenoemde oerrassen gebruikspaarden in andere landen. Dat ze ook gebruikt worden in begrazingen betekent inderdaad niet dat ze 'wild' zijn.
Ik kijk niet specifiek naar de Konik hoor. Ik kwam gewoon toevallig bij de Konik uit in het rijtje oerrassen en rassen met een nog intact binnenwerkje.
Ik kijk dus wel degelijk ook naar andere rassen. Maar ik vroeg me af waarom de Konik zou weinig gebruikt wordt/ c.q. zo weinig waard is.
Maar goed, hetzelfde geldt ook wel voor de Exmoor. Alhoewel die dus echt nog een stuk kleiner is. Daarmee ook de reden dat ik daar niet naar keek.
De Sorraia is ook bijzonder knap. Maar ik kijk ook naar wat qua klimaat en vegetatie geschikter zou zijn voor hier.