Welke zadeltassen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Welke zadeltassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:04

En dan bedoel ik zadeltassen waar je het liefst je spullen voor een trektocht in kwijt kunt?

Ik ben een beetje aan het zoeken geweest, maar wat is nou handig?
Want het is natuurlijk fijn als er veel in gaat, maar het moet ook waterdicht zijn!
We nemen ook nog een tens (trekkerstentje) en slaapzakken mee, eventueel kunnen we daarvoor nog zo'n banaanvormige tas (weet niet hoe het heet precies) aanschaffen.

Wat ik gezien heb:

http://www.huppa.nl/18179-zadeltassen

En:

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... tegorie/38

Maar die met waterflessen lijken me niet handig. We mogen maximaal 10 kilo mee, dus dan ga ik niet nodeloos flessen mee nemen als die ruimte beter benut kan worden. Laat staan dat ik zoveel water mee ga sjouwen! (Kijk als we echt gewicht over hebben. Maar ik bel liever gewoon iedere keer ergenst aan hihi.)

Dus, wie weet raad?

Silence

Re: Welke zadeltassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

Die jij laat zien in de link zijn geen van allen waterdicht volgens mij.
Als je echte waterdichte wil hebben zou ik Ortlieb tassen aanraden. Die kosten wel een behoorlijke smak geld, maar zijn wel waterdicht.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

De stowaway tassen zijn erg goed en compact en klapperen niet, je kunt ze kopen bij goedhard endurance

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:10

Maar die zijn ook niet waterdicht volgens mij ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:12

Ok bedankt.

Tja waterdicht zou fijn zijn, maar anders zijn er altijd nog plastic zakken. Het gaat me er vooral om dat het fijn in gebruik is, en dat alles erin past. Dus 1 rijbroek, 1 shirt, ondergoed, toiletartikelen, bestek. Dat soort dingetjes.
(We willen geen volgauto.)

Maar ik heb geen flauw idee van hoe groot ze dan moeten.
Maar ik was niet van plan er extreem veel geld aan uit te geven. Het moet wel leuk blijven. (Natuurlijk ook voor de paarden, daar niet van, maar we gaan niets extreems doen.)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:14

Die van StowAway zijn niet zo heel groot, denk niet dat je daar alle bagage in mee krijgt.
Dan zou ik toch wel voor een slag groter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:16

Als je 1 voor tas neemt, En een achter tas past daar toch gewoon alles in?

Of anders doe je gewoon een rugzak om. Al deze niet zo zwaar is heb je daar ook geen last van met rijden

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:21

stowaway zijn inderdaad niet heel groot.

Nini_roosje, ik heb eerder info gevraagt, maar dat is dus gewoon een don't op trektocht. Niet comfortabel en niet vol te houden.
Dacht zelf eerst ook van nou gewoon een rugtas, maar dat is dus afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:23

Miss_Malfoy schreef:
stowaway zijn inderdaad niet heel groot.

Nini_roosje, ik heb eerder info gevraagt, maar dat is dus gewoon een don't op trektocht. Niet comfortabel en niet vol te houden.
Dacht zelf eerst ook van nou gewoon een rugtas, maar dat is dus afgeraden.

Ja op trektocht heb ik dat idd nog nooit gedaan(zoiezo nooit een trektocht gemaakt) Maar op kortere ritten (1,5 a 2 uur) is het goed te doen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:24

Oké, nee het gaat hierbij om een trektocht, lang onderweg. Mischien niet zo zeer intensief maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:25

Dan begrijp ik idd goed dat het niet écht goed werkt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:26

Nee inderdaad. Mischien had ik het beter bij het forum voor buitenrijden etc. kunnen zetten, maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:29

Miss_Malfoy schreef:
Nee inderdaad. Mischien had ik het beter bij het forum voor buitenrijden etc. kunnen zetten, maar goed.

of endurance.. Daar zullen ook redelijk wat mensen zijn die ervaring met trektochten hebben..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:32

Ja inderdaad. Ik ga even een pb'tje doen naar de mensen die me destijds goed geholpen hebben. :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:30

Ik denk dat je idd op BRT meer gerichte antwoorden zal krijgen dus ik verplaats je topic even.

HAR-->BRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:13

Ik heb even een paar oude posts van mij verzameld :)

De link van Just Western doet het niet meer, dat is deze : http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 41717.aspx Plaatje op site is dus anders dan ze in werkelijkheid zijn. Werkelijke foto : zie de derde foto uit Quote 2. Mij bevielen die tassen erg goed, maar wel pakte ik alles in twee grote vuilniszakken in. Dan heb je het probleem ook opgelost bij regen. Gezien ze wel redelijk water afstotend zijn, maar niet geheel waterdicht :)

Rugzakken moet je absoluut niet doen. Gewoon goede zadeltassen, zorg voor een éxact gelijk verdeeld gewicht. Echt, exact gelijk verdeeld. En neem zo min mogelijk mee :)

Stowaway large heb ik ook (zie foto's lager) maar daar krijg je te weinig in mee + onhandig formaat voor trektocht materiaal.

Onderwerp: Welke zadeltassen voor trektocht 3-4 dagen?
Maya schreef:
Hoeveel bagage wil je meeslepen?

Stowaways zijn idd heel fijn, omdat je daar ook mee kan draven en galopperen zonder dat het vervelend gaat butsen. Maar daar kan je niet enorm veel in kwijt.

Wil je echt alles mee voor onderweg (dus kleding, tent, slaapzak etc. etc.) Daar heb ik zelf deze voor : Canvas zadeltas Large artnr 21416–17 van http://www.justwestern.nl/zadeltas.html Maar, die je krijgt zien er iets anders uit dan op het plaatje. Die je krijgt zijn mooier en steviger. Ook betere afsluiting :)

Verder heb ik idd goeie verhalen over Ortlieb gehoord. --> http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... erdetasche

Daarnaast kan je ook de zoekfunctie wel gebruiken, er is aardig wat over dit onderwerp op Bokt geschreven :)

Onderwerp: Bepakking, hoe zorgen dat tas achter zadel stevig zit?
Maya schreef:
Eeh, van het matje bevestigen niet. Die foto is nog in het analoge tijdperk gemaakt :+

Op deze eerste foto kan je wel een beetje zien wat ik bedoel met het 'naar voren' bevestigen.

Op deze tweede foto zie je de veters nog net boven die simpele zadeltas uitkomen. Met mijn trektocht had ik deze derde foto van groene tassen gevuld. En dan dus daarbovenop het matje + slaapzak in plastic zak gewikkeld. En dat dus bevestigd met die veters en dichtgeknoopt. Dat hotste bij mij niet enorm in de galop.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:49

Aaaah Tanja en Maya, hier heb ik wat aan.
Dus het materiaal van de zadeltas maakt niet zozeer uit (goed waterafstotend is handig) als je het maar goed vastmaakt, zodat het geen ruimte heeft om te gaan bewegen. Heel erg bedankt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:39

Anoniem schreef:
Of anders doe je gewoon een rugzak om. Al deze niet zo zwaar is heb je daar ook geen last van met rijden

Wel eens uitgeprobeerd? Ik wel en de conclusie was (net als bij anderen) "NOOIT MEER!!" ;(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:07

Ortlieb wat mij betreft. Je kan ze kopen bij www.kraemer.de

Antheman heeft ook goede ervaringen met deze tassen :j

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:50

ik heb die zwarte packtassen dubbel groot zeg maar.
ik vind het super! kan lekker veel in! ook heb ik een bananentas van jeansstof die ik erbovenop kan doen achter het zadel.
en nog een tas voor over de knop. (ik heb een westernzadel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:48

Waratje schreef:
Anoniem schreef:

Wel eens uitgeprobeerd? Ik wel en de conclusie was (net als bij anderen) "NOOIT MEER!!" ;(

Ja, Maar dat was idd geen trektocht.. Voor 2 a 3 uur rijden was het prima

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:52

trickywonder schreef:
ik heb die zwarte packtassen dubbel groot zeg maar.
ik vind het super! kan lekker veel in! ook heb ik een bananentas van jeansstof die ik erbovenop kan doen achter het zadel.
en nog een tas voor over de knop. (ik heb een westernzadel)

Oké dat klinkt goed. :)
Ik zit alleen nog te zoeken naar welke tas nu het grootst is. Er staan niet overal afmetingen bij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:01

Die tassen van Ortlieb zijn groot, echt groot. Groter wil je ze niet hebben, want dan zit je bijvoorbeeld met het probleem dat hij onder je dekje uitkomt. De tassen van Ortlieb hebben trouwens ook goed overdachte riempjes om ze goed vast te maken zodat je geen geklapper krijgt. Het kost wat, maar dan heb je wel iets wat de rest van je paardrijdende leven meegaat :D

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:37

die dubbele tassen (soort fietstassen maar dan anders haha) hebben ook handige riepjes kan zo om je singel en nog een paar om van die ringetjes aan je zadel. dus die klepperen ook echt niet. blijven prima zitten en een ruimte. voor 16euro is dit echt heel veel waar voor weinig geld!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 17:39

Ok, nou dan word het inderdaad zoiets, dat leek me ook al het meest handig. :)