Bepakking, hoe zorgen dat tas achter zadel stevig zit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bepakking, hoe zorgen dat tas achter zadel stevig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:33

Vandaag heb ik met mijn nieuwe paard geoefend met de bepakking, de zijtassen zitten heel stevig, maar de tas bovenop achter het zadel is een probleempje. Met de grote trektocht van een paar jaar terug heb ik daar ook al heel wat mee lopen emmeren.

Afbeelding

Iemand ideeën, suggesties, ervaringen, tips?

Ruga

Re: Bepakking, hoe zorgen dat tas achter zadel stevig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:37

Zoals op de fiets? Fietsrekker overheen doen en aan de achtersingel haken?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:23

ik had ze destijds gewoon met twee aantrekriempjes door de ogen van de zijtassen vastgemaakt. Goed aantrekken en het bleef goed zitten, had er alleen mijn jas, deken en slaapzak zitten. Rest zat in de zijtassen en banaantas.

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:05

kan je ze niet op een of andere manier ook aan de zijtassen vastmaken? aan t handvat van de zijtassen als die er zijn? Heb jij een trekkingpad onder je zadel liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:56

Wat is eigenlijk precies het probleem? Verschuift de tas? 'Hotst' de tas op en neer? Zakt het naar 1 kant?

Fietstrekker zou ik niet doen, volgens mij zit dat absoluut niet comfortabel voor jezelf, zo'n haak en dikke elastieken band :+

Ik bind het idd ook goed vast met allerhande touwtjes / 'spanbandjes' (kan je heel eenvoudig bij een kampeerwinkel voor een paar euro halen) etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:00

de tas zit nu met een spanband aan de achterboog van het zadel vastgemaakt én aan de zijtassen vast.

Ik hou het probleem van op en neer stuiteren.

Misschien moet ik zo min mogelijk in de tas stoppen, of de tas gewoon helemaal niet meenemen en alleen het matje achter het zadel binden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:07

Hmm.. wat bij mij goed helpt is een dergelijke tas via een 'spanband' aan de voorkant van het zadel vast te maken, dus de voorsingel bijvoorbeeld. (en igv WN-zadel, die voorste ring dus).

Niet alleen aan de achterkant bevestigen, maar juist over het hele zadel, onder het zweetblad / of de fender naar voren toe.

Verder idd zo min mogelijk in de tas, of juist wel mooi 'vullen', met wat zwaarder gewicht onderin, en ook exact gelijk. Matje kan je ook mooi los doen, ik deed er dan een vuilniszak overheen, en dan zeg maar bovenop de gewone tassen, vanaf 'onderen' bevestigen, en een knoop in het midden leggen. Beetje lastig te beschrijven eigenlijk :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:09

foto? tekening?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:18

Eeh, van het matje bevestigen niet. Die foto is nog in het analoge tijdperk gemaakt :+

Op deze eerste foto kan je wel een beetje zien wat ik bedoel met het 'naar voren' bevestigen.

Op deze tweede foto zie je de veters nog net boven die simpele zadeltas uitkomen. Met mijn trektocht had ik deze derde foto van groene tassen gevuld. En dan dus daarbovenop het matje + slaapzak in plastic zak gewikkeld. En dat dus bevestigd met die veters en dichtgeknoopt. Dat hotste bij mij niet enorm in de galop.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:28

In de zijtas Ortliebs krijg ik makkelijk mijn matje en slaapzak gepropd. De helft vd tent gaat achterop, waar jij nu die grote tas hebt zitten.

Ik vraag me af wat je allemaal meeneemt!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:49

Ik had voor de zadeltassentest de beide zijtassen volgepropt met handdoeken en allerlei andere zooi. In de roltas zit een matje en slaapzak. Maar slaapzak kan wel in de zijtas waarschijnlijk.
Afbeelding
Er is niet zoveel ruimte achter(op) mijn zadel.. en op de zijtassen lukt ook niet zo goed.
Misschien de zijtassen weer anders bevestigen, zitten niet goed... En er moet nog een beter dekje onder.. deze is te kort..

Antheman, jij had toch ook een Ghost? Hoe had jij alles erop en eraan? Heb je er een foto van?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:23

e_horse schreef:
Antheman, jij had toch ook een Ghost? Hoe had jij alles erop en eraan? Heb je er een foto van?

Heel eventjes maar, en daar heb ik geen trektocht mee gereden ;)

Maar ik zie dat jij ook dat grote ding achterop hebt.
Wat neem je allemaal mee joh??

Ik ben een grammenjager en neem bijna niets mee, hooguit wat wasmiddel om tussendoor iets uit te soppen. :o

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 06:26

Antheman schreef:
Maar ik zie dat jij ook dat grote ding achterop hebt.
Wat neem je allemaal mee joh??

Nu 10 paar keukenhanddoeken, 6 badhanddoeken en 2 tafelkleden, 1 slaapmatje en 1 slaapzak :+ :+
(moest het ergens mee volproppen om de tassen vol te krijgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:18

e_horse schreef:
Nu 10 paar keukenhanddoeken, 6 badhanddoeken en 2 tafelkleden, 1 slaapmatje en 1 slaapzak :+ :+

Wat er ook gebeurd... Jij dacht, we eten in stijl, of we eten niet :Y)

? :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:01

Antheman schreef:
In de zijtas Ortliebs krijg ik makkelijk mijn matje en slaapzak gepropd. De helft vd tent gaat achterop, waar jij nu die grote tas hebt zitten.

Dat is ook een optie. Destijds met de trektocht met arno hadden we maar één set ortliebs, in de andere zadeltassen kon bar weinig, waardoor er wel veel achterop moest. Nu hebben we twee sets ortliebs en kan er inderdaad misschien zoveel mogelijk in de ortliebs en alleen de tentstokken of matje achterop

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:23

Hoi,

Ik maakte de achterste rol soms vast door 'm onder de riempjes van de Ortlietassen te schuiven (dus dat vierkante stukje waar de vier riemen van de tassen bij elkaar komen op de achterrand van m'n zadel, en dan de rol onder de twee riemen die naar de kant van de tassen gingen die het verst van het zadel afwaren). Verder natuurlijk nog met extra riempjes aan de achterkant van het zadel. Mmmm, niet echt duidelijk uitgelegd, maar misschien helpen de foto's wat.

Afbeelding

Hier zie je de schuine riemen van het midden naar buiten weglopen; die zijn van de Ortliebs:

Afbeelding

Overigens ging het bij mij met een dunne, stevige rol bestaand uit tent en tentstokken, vaak ook goed met slechts drie riempjes (aan mijn zadel zit 1 ring middenachter, en aan de zijkanten achter zitten er nog eens 2 keer 2:

Afbeelding

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:14

Maya schreef:
e_horse schreef:

Wat er ook gebeurd... Jij dacht, we eten in stijl, of we eten niet :Y)

? :+

Ja, een tafelkleed is wel heel belangrijk als je op trektocht gaat :+ . En vaak douchen haha, want anders stink je de hele dag naar paard.. }:0

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:15

@ veerenashly, lekker weer hadden jullie op trektocht....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:16

VeerenAshley schreef:
Hoi,

Ik maakte de achterste rol soms vast door 'm onder de riempjes van de Ortlietassen te schuiven (dus dat vierkante stukje waar de vier riemen van de tassen bij elkaar komen op de achterrand van m'n zadel, en dan de rol onder de twee riemen die naar de kant van de tassen gingen die het verst van het zadel afwaren). Verder natuurlijk nog met extra riempjes aan de achterkant van het zadel. Mmmm, niet echt duidelijk uitgelegd, maar misschien helpen de foto's wat.
Overigens ging het bij mij met een dunne, stevige rol bestaand uit tent en tentstokken, vaak ook goed met slechts drie riempjes (aan mijn zadel zit 1 ring middenachter, en aan de zijkanten achter zitten er nog eens 2 keer 2:

Met zo'n westernzadel is het inderdaad makkelijker. Maar zo'n dun, klein zadeltje als mijn Ghost is alles wat moeilijker te bevestigen. Zo'n voortas/rol zag ik aan mijn oude westernzadel wel zitten, maar bij de Ghost is daar weinig ruimte voor.

Maar goed als er 20 paar handdoeken in de zijtassen passen, dan kan mijn slaapzak er vast wel in en hoeft die niet meer bovenop achter.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:02

Arabesk schreef:
@ veerenashly, lekker weer hadden jullie op trektocht....

Ja inderdaad; mijn mobieltje is zelfs zo nat geregend, dat het niet meer werkte. Leve ons heerlijke kikkerlandje!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:26

e_horse schreef:
Maar zo'n dun, klein zadeltje als mijn Ghost is alles wat moeilijker te bevestigen.

...en is omdat het een dun klein boomloos zadeltje is in pricipe niet geschikt voor een trektocht.

@Arabesk:
Omdat ik in bergachtig terrein rij, rij ik met staartriem en ook zit aan mijn zadels standaard een sellete om de bagage van het paard te houden.
Staartriem en sellete zijn een goede stabiele basis voor de achtertas van Torsion welke ik gebruik. Volgend jaar wil ik een monstertrip maken en daarvoor schaf ik waarschijnlijk ook die érg fraaie Ortliebs aan. Het systeem wordt daar alleen maar stabieler van.
Ik gebruik identieke leren tiestraps zoals ik ook voor de singel heb om de bagagerol aan zadel en zijtassen vast te snoeren.
Dat is dan gelijk reserve voor de tiestraps aan het zadel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXU3T37O.jpg

Wees terughoudend met het gebruik van elastische banden. De elasticiteit geeft ruimte om te bewegen en snoert altijd in waardoor er nog meer ruimte ontstaat.
Gebruik ze hooguit in combinatie met stevige spanbanden. Een bagagenet zoals Bandida voorstelt is dan een goed idee.

Goede reis,

hc

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:05

Huertecilla schreef:
Maar zo'n dun, klein zadeltje als mijn Ghost is alles wat moeilijker te bevestigen.

Dat ben ik niet met je eens, mits een goed dek eronder en alles op de juiste manier vastgemaakt moet het best kunnen.
Dun sloeg niet op het zadel, typefout zie ik nu. Ik bedoelde de voor en achterkant van het westernzadel: dat is veel dikker/groter, waardoor er makkelijker tassen aan kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:29

e_horse schreef:
Dat ben ik niet met je eens, mits een goed dek eronder en alles op de juiste manier vastgemaakt moet het best kunnen.

´Moet het maar kunnen´ bedoel je dan zeker.

Boomloos ís niet geschikt voor duurlast.
Dat is een natuurkundig gegeven. Dat blijkt niet Jip&Janneke begrijpelijk te zijn dus de moeite dat uit te leggen neem ik niet meer.
Ik verwijs je daarom naar het ervaringsgegeven uit de endurance: boomloos is als concept niet geschikt voor duurlast.
Dat terwijl bij endurance de theoretisch grotere bewegingsvrijheid een grote motivator was het concept te proberen. Neem het dus maar van hen aan; het is echt geprobeerd.

Bij Frans Veldman viel het muntje na járen uitleggen en hij heeft daar een +:)+ stukje over geschreven op de site van PaardNatuurlijk.
Zoekt en gij zult vinden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:56

Arabesk schreef:
Iemand ideeën, suggesties, ervaringen, tips?

Trouwens, je weet dat als je een echt goed en realistisch stuk voorbereiding en uitvoering wil lezen over onbeslagen een écht lang stuk trekken dat de site van ´Waldo´ dat weergeeft.
Hij geeft ook prima tekst, uitleg en fotos bij zijn uitrusting.
Hij is het Pieterpad van de Waddenzee tot Charlerois gereden.
Probleemloos.
Kijk daar nog eens naar :)*

hc

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:06

Je kunt het ook schuin naar voren vastmaken aan de singelringen.
je neemt 2 riemen/touwen wat ever works en knoopt die naast het midden vast, dus 2 knopen een eindje van elkaar af.
Die leg je bovenop je tas, dan de uiteinde langs 1 kant van de tas, dus 1 riem voorlangs 1 riem achterlangs.
En die riemen weer naar de singelriem.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd :o