Welk bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:15

hallo allemaal

ik hoop dat deze hier ook goed staat.
mijn 2de vraag is eigenlijk welk bit
kun je het beste gebruiken en hoe
kom je achter de goede maat.
ik wil in de toekomst als ik mijn eigen paardje heb
dressuur rijden en dan gaan richten op de wedstrijden.
maar ik wil ook gewoon lekker er op uit naar het strand.
en mijn man wil lekker recreatief gaan rijden.

loempia93

Re: Welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:20

Heel veel mensen gebruiken gewoon een watertrens, mar je kunt niet zomaar een bit kopen voor je toekomstige paard.
Een bit past niet zomaar in elke paardenmond en niet elk paard vind hetzelfde bit fijn om in te werken.
Het soort bit en welke maat is afhankelijk van de lengte van de tong, de grote van de paarden mond (binnen in), hoe groot de opening van de mond is (de lippen zeg maar) en ga zo maar door.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 15:25

het is ook niet zo dat ik nu al een bit wil kopen voor de toekomst maar ik wou gewoon even weten waar ik op moet letten zeg maar

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:29

Het beste bit is........géén bit!
Toen wij ons paard (hij was toen 5 jaar) in januari jl. kochten was hij gewend aan een zwaar bit.
We hebben dat meteen vervangen door een dubbel gebroken bitje wat al een stuk vriendelijker is.
Het bleek dat hij ontzettend makkelijk te sturen was met onze 'zit' en daarom hebben we meteen het bit verwijderd.
Hij heeft nog nooit zo ontspannen gelopen!
Nu loopt hij op buitenritten èn in de bak volledig bitloos.
Het leukste is dat er inmiddels meer mensen de moeite nemen om te kijken of hun paard ook bitloos kan.
En wonder boven wonder blijken meerdere paarden het ontzettend fijn te vinden zonder dat ijzeren ding in hun mond.
Onze kanjer is onlangs 1 ste geworden bij onderlinge dressuurwedstrijden.......bitloos!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:30

12Magic, TS vraagt niet om tips om bitloos te rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:37

Mijn ervaring is dat je met een simpel bustrensje of watertrensje elk paard kan rijden. Mijn voorkeur gaat uit naar een dubbel gebroken bit. Een bit moet natuurlijk wel passen en niet versleten zijn.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:57

ik ben het eens met bovenstaande, op het dubbelgebroken bitje na. Ik kies in eerste instantie altijd voor een enkelgebroken bustrensje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:25

Is echt afhankelijk van het paard. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dubbelgebroken vindt dat het beter vormt maar voor sommige paarden is dit gewoon te bewegelijk. Mijn paard loopt nu op een ongebroken happy mouth watertrens.
Vaak is het gewoon een kwestie van 1 kiezen en proberen en eventueel eens een andere proberen om te kijken wat voor paard prettig in de mond ligt.
De mijne houdt niet van metaal in de mond dus vandaar de keuze voor happy mouth, daarnaast is dubbel gebroken te bewegelijk en heeft ze stuk gebeten na 1x dus vandaar nu een ongebroken happy mouth. Dus vaak gewoon proberen er is geen standaard bit wat het beste is.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:30

ShauniBef schreef:
12Magic, TS vraagt niet om tips om bitloos te rijden ;)

nou en ? is wel NOG een optie om over na te denken in de toekomst. ;)

handig linkje :
http://www.bokt.nl/wiki/Bit

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:18

oke jullie worden bedankt voor de reactie`s ik zie het wel weer waar we op uit komen in de toekomst