De uitvinding van het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Verto

De uitvinding van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:14

Ik heb een aantal wat meer filosofische vragen over de uitvinding van het bit en wil die graag bij jullie neerleggen om van dit topic een boeiende discussie te maken. Mijn bedoeling is niet zozeer een felle discussie te beginnen maar meer om wat bewuster te worden over de gedachte achter het gebruik van het bit. Hoe komt het dat de mens het bit is gaan gebruiken? Wie bedacht er ooit om de mond van het paard te gebruiken als middel om met het dier te communiceren? Welke gedachte zou er ten grondslag liggen aan die "uitvinding"? Was het uit pure wanhoop geboren omdat de mens anders geen controle had over het dier? Komt het misschien doordat wij mensen gewoontedieren zijn en al van jongs af aan leren dat het bit een basisonderdeel is van het hoofdstel? Dat we gewoon niet anders geleerd hebben?

Of misschien is het wel ontstaan doordat een mond, en dan vooral die van de mens, onder andere gebruikt wordt om met elkaar te praten? Een verbinding, die we al rijdend op het paard vanaf hand naar mond konden aanbrengen en ook weer weg konden halen, opdat de taalbarrière weg werd genomen en de mens in staat raakte om het paard duidelijk te maken wat het bedoelde? Paarden spreken immers bar weinig mensentaal.

Wat vragen die in me opduiken zijn:

- Kun jij een oorsprong bedenken?
- Wat is jouw gedachte over de functie van het bit? Heeft het nut, is het noodzakelijk?
- Wat zou het paard uitkiezen?

Het lijkt me leuk om hier op bokt over te filosoferen. Gooi dus je eigen beredeningen gerust in de ring!

wereld

Re: De uitvinding van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:22

erg intressant onderwerp.. Ik volg even, ben benieuwd naar de meningen van andere mensen..
Ik rijd graag met een zo zacht mogelijk bit en zo zcht mogelijke hand, mijn friest zelfs bitloos..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:22

Mensen wilden een manier vinden waardoor een paard ook voor een wagen of werktuig kon, en het moest van afstand te besturen zijn. Dus moest er iets met het hoofd van het paard gebeuren om hem te kunnen besturen. Druk op de neus was niet voldoende wanneer een paard aan de kletter ging dus bedacht iemand toen het paard per ongeluk zijn halster in zijn mond nam dat je dan ook kon sturen en het paard gevoeliger leek.
Wat mij betreft is een bit niet noodzakelijk, maar het heeft zeker nu. Fijne hulpen komen snel door, en het kost je als ruiter erg weinig kracht om toch een effect te kunnen geven. Terwijl je met een halster en 2 touwen toch voornamelijk bent overgeleverd op je zitten en benen. Een bit is eigenlijk niet meer dan een extra hulp naast je zit en benen om de stuurhulpen fijn te houden.

Ik denk dat het paard in principe voor helemaal niet werken zou kiezen. En het afhankelijk van de ruiter is wat de uiteindelijke keus wordt van het paard. Een harde ruiter kan ook met alleen een neusriem het paard pijn doen.

Ik moet hierbij zeggen dat de manier waarop mij niet zo interesseert, de oorsprong is eigenlijk weinig belangrijk, maar kijkend naar een subtiele verbinding met het paard denk ik dat er daarom een bit bedacht is. Ook omdat je dan minder materialen nodig bent dan met een bitloos hoofdstel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:29

:D een paar duizend jaar geleden was iemand het zat om zelf voor een kar te sjouwen en bedacht dat je er ook een dier voor kon knopen. Een koe ging niet zo hard en als je de ferrari van die tijd wilde knoopte je er een paard voor. Zo'n ferrari moet je ook kunnen remmen en enige rembekrachtiging in de vorm van een bit werd al snel uitgevonden.

Het paard was liever gewoon op de steppes blijven grazen maar had geen keus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:00

Uit onze eigen bokt wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Bit

Bitten werden gemaakt van touw, beenderen, hoorns of zelfs hardhout. De leeftijd van het bit is niet erg duidelijk, er wordt gesproken van bitten gemaakt van beenderen die uit de jonge steentijd stammen. Er zijn metalen bitten gevonden die uit de bronstijd komen en van origine gemaakt zijn van brons. Bitten werden steeds verder ontwikkeld tot hun hoogtepunt ergens in de 16e eeuw waar het complete martelwerktuigen bleken.

En wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bit_(paard)

Een bit is een onderdeel van het paardentuig dat in de mond van het paard wordt gelegd. Het is gewoonlijk grotendeels gemaakt van metaal, maar er zijn diverse andere materialen te gebruiken. Het wordt in het tandloze deel, de zogenaamde (gevoelige) lagen van de paardenmond gelegd. Er zijn vele verschillende soorten bitten op de markt en ook de meningen over het gebruik zijn zeer verschillend. Uiterste voorzichtigheid is geboden vanwege de gevoeligheid van de mond en de tong (zenuwen komen uit in de mond en deze uiteinden zijn gevoelig en enkel bedekt met een klein laagje slijmvlies). Het bit wordt doorgaans gebruikt om de teugels te verfijnen, maar vanwege de gevoeligheid van de mond is het ongeschikt om mee te sturen of te remmen. Er bestaan ook bitloze tuigages of bosals die via de neus werken, of de druk verdelen rondom het hoofd.

Materiaal en vormMetalen bitten kwamen voor het eerst voor tussen 1300 en 1200 voor Christus en waren gemaakt van brons. Daarvoor kwamen al wel bitten voor van hoorn en hout, maar men weet niet wanneer men deze begon te gebruiken. Bitten werden steeds meer gezien als nodig, en er kwamen steeds meer verschillende bitten uit. Rond de 16e eeuw werden de bitten steeds scherper en op het hoogtepunt van de hoge school waren de scherpe bitten het meest in zwang; ook de trainingsmethoden waren toen zeer hard. Tot plm. 1850 waren 'hoge scholen' in dit verband militaire academies waar men het belangrijk vond dat een paard niet wegliep bij een aanval. Dat staat mijlenver van de huidige sport vandaan waar men de 'happy atlethe' belangrijk vindt, het kerngezonde paard dat goed gespierd en met vreugde en ontspanning zijn kunde laat zien. Behalve leer, kunststof en zacht dan wel gevulcaniseerd rubber worden vooral metaallegeringen gebruikt voor het bit:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:05

Om even over het "nu" te spreken vind ik een bit 1 van die typische dingen die "gewoon" zijn omdat mensen van jongs af aan niet anders gezien hebben dan dat. Daarom denken er ook maar weinig mensen over na of het wel een goed idee is.

Ik denk altijd: stel dat er nu geen bitten bestonden maar het normaal was om met een bitloos hoofdstelletje te rijden.

En iemand kwam NU met het idee om een stuk ijzer in de mond van het paard te stoppen om daar de teugels aan te bevestigen.

Ik denk dat die achter elkaar hobbelende meute van "een bit is normaal dus zeur daar niet over" dan heel erg anders zou reageren, moord en brand zou schreeuwen en het maar een enorm slecht dierenbeulen-idee zou vinden :P

En terecht ook eigenlijk, als je even de gewenning en de gewoonte wegdenkt is het toch eigenlijk ook een idioot iets, een stuk metaal in een dier zijn mond proppen en daar aan lopen sjorren :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:19

Eigenlijk vrees ik dat 't juist een groot succes zou worden :=

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:34

Ik ga dit zeker volgen, ben ook al een aantal weken erover aan 't denken, aangezien ik steeds meer bitloos ga rijden, en dit ook prima gaat :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:46

Je kunt er ellenlang over praten, maar een bit is puur gemaakt (heel lang geleden) om het paard door middel van pijn te laten werken voor je. Toen het paard een meer intrinstrieke waarde kreeg, in plaats van een materiele, werd het bit humaner. Het is tot de dag van "vernieuwd" om door middel van druk te communiceren met je paard (net als bitloze optomingen).

Mijn mening over het bit: Zolang het in goede handen gehanteerd wordt en anatomisch gezien correct past bij het paard, is er niets aan de hand.

En het paard? Had hij al wat te kiezen dan? Had hij al die stal, weide, halsters en ruiters op de rug gewild? Nee, maar het moet van de ruiter. Beetje onzinnige vraag dus naar mijn mening.