Mensen wilden een manier vinden waardoor een paard ook voor een wagen of werktuig kon, en het moest van afstand te besturen zijn. Dus moest er iets met het hoofd van het paard gebeuren om hem te kunnen besturen. Druk op de neus was niet voldoende wanneer een paard aan de kletter ging dus bedacht iemand toen het paard per ongeluk zijn halster in zijn mond nam dat je dan ook kon sturen en het paard gevoeliger leek.
Wat mij betreft is een bit niet noodzakelijk, maar het heeft zeker nu. Fijne hulpen komen snel door, en het kost je als ruiter erg weinig kracht om toch een effect te kunnen geven. Terwijl je met een halster en 2 touwen toch voornamelijk bent overgeleverd op je zitten en benen. Een bit is eigenlijk niet meer dan een extra hulp naast je zit en benen om de stuurhulpen fijn te houden.
Ik denk dat het paard in principe voor helemaal niet werken zou kiezen. En het afhankelijk van de ruiter is wat de uiteindelijke keus wordt van het paard. Een harde ruiter kan ook met alleen een neusriem het paard pijn doen.
Ik moet hierbij zeggen dat de manier waarop mij niet zo interesseert, de oorsprong is eigenlijk weinig belangrijk, maar kijkend naar een subtiele verbinding met het paard denk ik dat er daarom een bit bedacht is. Ook omdat je dan minder materialen nodig bent dan met een bitloos hoofdstel.