Welk bitje voor inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappaashaas

Welk bitje voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:10

Mijn shetlandertje van 4 jaar mag dit jaar ingereden worden,
we hebben al een prachtig,goed en goedkoop hoofdstelletje gevonden (de enige die haar zou kunnen passen)
We moeten nu alleen nog een bitje,
Ik zat te denken aan een enkel gebroken trensje,
maar Kan dit wel met inrijden,
het leek mij wel,maar een vriendin bracht me aan het twijfelen,en ik wil graag het beste voor mijn pony doen,zodat ze er straks geen hekel aan gaat krijgen,

Alvast bedankt!

armanike

Re: Welk bitje voor inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:13

dubbel gebroken koper. dit accepteren ze over het algemeen beter dan enkel gebroken, over ongebroken kan ik niet mee spreken, ik heb er genoeg in gereden, maar enkel op dubbel gebroken of enkel gebroken.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:16

armanike schreef:
dubbel gebroken koper. dit accepteren ze over het algemeen beter dan enkel gebroken, over ongebroken kan ik niet mee spreken, ik heb er genoeg in gereden, maar enkel op dubbel gebroken of enkel gebroken.

Oké bedankt!
mijn pony is tegen anderen niet de makkelijkste dus ik wil graag dat het tuig iig goed zit,zodat er daar geen problemen mee zijn,
mijn zusje gaat haar een tijdje rijden,en dan -na ongeveer een jaar- gaan we waarschijnlijk een bijrijdertje zoeken dat graag in het bos en in de bak wil rijden,het wordt nl. geen wedstrijdpony,ze wordt al panisch als ze een trailer ziet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:24

Welke bitmaat heeft je pony? Dat maakt al een hoop uit. Sowieso kijken voor een dun bitje, veel kleine bitjes zijn te dik. Als je geluk heb heeft ze een 11.5cm maar als je pech hebt heeft ze een 9.5cm, daar zijn weinig verschillende bitten in te vinden. 8.5cm gaat dan al weer wat beter. Dus daar moet je eerst achter zien te komen.

Edit:
harry's horse heeft een 16mm enkel gebroken watertrens, dikker moet je niet gaan eigenlijk.
Imperial riding heeft een 16mm enkel gebroken bustrens, dat is nog beter.
IR heeft een 14mm enkel gebroken watertrens
IR heeft een 15/18mm ongebroken watertrens, dat is ook een aanrader ze gebroken te onrustig vind of laag gehemelte heeft
IR heeft een 14mm dubbelgebroken watertrens, maat 10.5cm.
IR heeft een 13mm ongebroken watertrens, maat 10cm 11cm.
IR heeft een 15mm ongebroken watertrens nylon, maat 8.5cm, 9.5cm, 10.5cm. Zeer zacht bitje

Van deze collectie zou ik de onderste gebruiken. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 21-08-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:25

Mizora schreef:
Welke bitmaat heeft je pony? Dat maakt al een hoop uit. Sowieso kijken voor een dun bitje, veel kleine bitjes zijn te dik. Als je geluk heb heeft ze een 11.5cm maar als je pech hebt heeft ze een 9.5cm, daar zijn weinig verschillende bitten in te vinden. 8.5cm gaat dan al weer wat beter. Dus daar moet je eerst achter zien te komen.

Oké bedankt!
ik denk zelf dat ze 8.5 heeft,alles is klein bij haar,haar bekkie helemaal :D
maar ik zal eens kijken of ik ze ergens kan lenen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:36

Nog even wat toegevoegd aan mijn vorige reactie. Dan heb je ook wat keus. Het is de afgelopen jaren wel uitgebreider geworden (ik heb deze zoektochten wel eerder gehouden in het verleden. Sommige bitten heb ik er niet tussen gezet omdat ik ze niks toe vond voegen. Er staan er dus nog wel een paar op hh en ir, zeker ir, maar de meeste zijn dikker dan 16mm.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:38

Ik weet niet welk bit je het best kan nemen, maar bitringen ( heb je al voor een paar euro) kan je denk ik wel het best gbruiken!

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:43

HeleneDas schreef:
Ik weet niet welk bit je het best kan nemen, maar bitringen ( heb je al voor een paar euro) kan je denk ik wel het best gbruiken!

Dat doen we ook,dat is fijner voor de pony!
Eerst had ik het nooit,maar ben er achter gekomen dat het nodig is! (en wat is 2 euro dan...?)
@ Mizora,Oké,ik ga me eerst nog inlezen,en adviezen vragen..
Ik ga bij mijn ruitersportzaak/zadelmaker vragen wat het beste is,
Maar het laatste bitje lijkt mij het best,of de IR bustrens....

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:46

ik zou geen bitringen gebruiken? ik zou gewoon een dubbelgebroken bus of d trensje nemen. Ik heb vroeger een ponytje gehad, en die liep heel goed op een d roltrensje, daar speelde hij voordurend mee en dat was eigenlijk het enigste bit wat hij accepteerde. Ik zou indd voor een bus of d trens gaan, deze kun je niet door de mond trekkenn, en is fijn voor paarden die nog geen ' stuur' hebben.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:49

Dubbelgebroken kneveltrensje? Is heel vriendelijk en erg geschikt voor jonge paarden. Ik weet alleen niet of deze zo snel in zo'n kleine maat is te vinden.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:50

armanike schreef:
ik zou geen bitringen gebruiken? ik zou gewoon een dubbelgebroken bus of d trensje nemen. Ik heb vroeger een ponytje gehad, en die liep heel goed op een d roltrensje, daar speelde hij voordurend mee en dat was eigenlijk het enigste bit wat hij accepteerde. Ik zou indd voor een bus of d trens gaan, deze kun je niet door de mond trekkenn, en is fijn voor paarden die nog geen ' stuur' hebben.

De eerste keren doen we het waarschijnlijk zonder,maar ik wil haar wel met bitringen leren,dat vind ik echt een stuk fijner rijden...
en een roltrensje gaat bij haar niet werken,dat weet ik nu al wel.....

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:52

Peuk schreef:
Dubbelgebroken kneveltrensje? Is heel vriendelijk en erg geschikt voor jonge paarden. Ik weet alleen niet of deze zo snel in zo'n kleine maat is te vinden.

Nee,volgens mij is de kleinste die ik kon vinden daar 12,5 cm...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:53

Ik zou alleen bitringen nemen als het bit te groot blijft bij een 8.5cm of het paard wondjes blijkt te krijgen van het bit, bitringen kunnen namelijk ook schuren en zijn een rotwerk om in te doen. Dus ze zijn lang niet altijd diervriendelijker.

Mizora @ [HAR] meest vriendelijke bit

Hierbij nog een overzichtje. Ben te lui om het nog eens te schrijven

En hier nog wat bij-informatie o.a. over een te groot bitje.
Mizora @ [HAR] Wat voor paardvriendelijk bit?

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:54

Mijn Tinkerruin is ingereden met een kneveltrens (dubbelgebroken koper) maar we zijn overgestapt op een ongebroken trens, omdat hij daar veel fijner op blijkt te lopen. Hij heeft niet zo'n grote mond en dit past prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:57

Dubbelgebroken kneveltrens is er vanaf 10.5cm i.i.g.
Bij ekkia.com - o.a. leverancier van wintec (en norton etc.)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:00

Ik zou gaan voor ee dubbelgebroken bustrens :j

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:11

indd bitringen hebben geen functie met het rijden? de enige functie die ze hebben is dat je pony geen wondjes krijgt, voor de rest doet het niets

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:32

Wij zijn ook een paardje aan het inrijden, en we doen dat met een dik, gebroken bit, maar met rubber rond ( ik denk toch dat het rubber is )
Het is een zeer licht bitje, en indien het echt niet gaat met dat bitje, kun je nog altijd verzwaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:42

Laat je pony even nakijken door de tandarts voordat je begint ivm wolfskiesjes, etc. Vraag dan ook meteen aan hem/haar een advies qua bitvorm n.a.v. ruimte, hoogte verhemelte, dikte tong en lagen. Daarnaast heeft een kleiner mondje ook vrijwel altijd een dunner bitje nodig, dus kijk richting echte shetlander bitjes en of westernbitjes, die zijn nl dunner dan de meeste engelse bitten. Een grote pony maat bit die alleen maar korter gemaakt is zal niet passen, omdat pony dan de kiezen niet meer op elkaar krijgt.