Wat voor paardvriendelijk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Wat voor paardvriendelijk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:19

Pfft. Ik ga daar niet eens op in. Haha.
Ik heb mezelf genoeg uitgelegd, ga dat niet weer doen.. :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:23

Myler bitje kan ik ook erg aanraden. Is niet goedkoop maar de paarden die ik rijdt reageren er fantastisch op. En tegenwoordig zijn een aantal ook toegestaan op dressuur wedstrijden, wel even op het type letten dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:24

Ik wist niet dat er maar een aantal zijn toegestaan op concours?
Wij rijden er 2 met Myler, ook op concours, nooit naar gekeken.. :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:27

Je hebt ook mylers met tongboog en met hefboompjes volgens mij zijn die niet toegestaan, maar ik weet er niet veel vanaf (rijd western en daar mag zo'n beetje alles >;) )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:38

O haha!
Hmm. Toch eens nakijken dan.. Hefboomwerking heb ik sowieso niet, tongboog ook niet..

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:51

Wat veel reacties zeg!
bedankt!

Snoevie: ik weet dat ik niet alleen moet luisteren naar de mening van anderen , maar vooral naar die van mijn paard. Dat ga ik zeker doen. Ik probeer alleen wel zo veel mogelijk meningen en infomatie mee te nemen in keuzes. Bepaalde bitten zijn toch wel echt vriendelijker dan anderen en die wil ik graag weten. Jullie hebben me daar al aardig wat informatie over gegeven :)

Ik vind het trouwens ook wel interessant om alles uit te zoeken :Y)

hebben jullie zelf dan ook andere bitten uitgeprobeerd of kwamen jullie al na twee bitten op een fijne uit?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:53

Het is per paard verschillend.
Wij hebben 4 Friese merries.
2 lopen er op dubbelgebroken trens waarvan 1 auregaan.
2 lopen er op een Myler bit, welke weet ik zo niet, en 1 ervan loopt afwisselend op een stang.

De pony's hebben allemaal dubbel- of enkelgebroken trensjes in.
1 pony een D-trens.

Het is gewoon uitproberen, maar ik begin altijd met het vriendelijkste bitje, wat dus in principe het dubbelgebroken trensje is. Werkt dit voor een paard niet fijn, dan zoeken we wat anders.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:26

Ik heb een robart bit (rvs watertrens met french link). Door de onafhankelijke inwerking van links en rechts ligt het rustig in de mond.
Daarnaast ligt de french link plat op de tong en niet met de scherpe kant en heeft dus een groot oppervlak dat de druk verdeeld in de mond.
Mijn paard gaat bij andere bitten hangen (ook bij de speciale sprenger kk, ik heb het idee dat ze niet tegen koper kan)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:37

Chaos schreef:
Pfft. Ik ga daar niet eens op in. Haha.
Ik heb mezelf genoeg uitgelegd, ga dat niet weer doen.. :P

ik ook dacht ik,jammer dat je nu zo reageert ;)

TS:

ik heb een heel arsenaal aan bitten geprobeerd voor ik de juiste tegenkwam!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:44

Kwam een tijdje geleden een hele duidelijke uitleg over de verschillende bitten in werking tegen.

Citaat:
Hierbij een hulpmiddeltje. Het hangt namelijk (met de basisbitten) heel erg af van je paard.

Mondstukken
Zowel ongebroken, als enkel-gebroken, als dubbel-gebroken zijn zachte basismondstukken.

- Ongebroken, voornamelijk op de tong inwerkend. Heel stil in de mond, de hulpen zijn soms wat lastiger te geven (minder onafhankelijke werking)

- Enkel-gebroken, voornamelijk op de lagen inwerkend. Beweegt in de mond, bij een hangend rooster kan het inwerken op het gehemelte, aan de hand kan de kaak naar elkaar geknepen worden.

- Dubbel-gebroken, zowel op lagen als de tong inwerkend. Zeer bewegelijk in de mond. Bit moet goed passen (critischer dan bovenstaande als in te breed) anders kan de scharnieren de mondhoek pakken bij een enkelvoudige hulp.

Ringen
Bij ringen is het zo dat ook alles eigenlijk zacht is, een watertrens heeft aan beide zijde een ½cm nodig, de rest moet aansluiten zonder te knijpen om goed te passen en dus vriendelijk te zijn.

Watertrens: bewegelijk en het minst direct. Onrustige handen hebben hier wat demping bij door de ringen wat glijden en daardoor het bit minder de wiebeling voelt als druk (echter wel als wiebel). Voor de meeste paarden is een dubbelgebroken watertrens erg onrustig in de mond. Werkt niet via de zijkant in.

Bustrens: Ligt stil in de mond maar werkt niet via de zijkant in. Werkt direct in. Voor een gangbaar beeld is deze het meest handig als combinatie met een dubbelgebroken bit. Voor een ongebroken bit vinden de meeste paarden het te stil. Enkelgebroken gaat uiteraard ook prima. Let erop dat deze niet te dik is. Zeker bustrensen zijn af en toe bizar dik (tot 27mm) maar hierover later meer.

D-trens: Stil, werkt via de zijkant in. Ook weer 1/2-gebroken prima, ongebroken is het erg stil in de mond. D-trensen die zijn er niet in veel varianten en de varianten die er zijn, zijn niet altijd vriendelijk te noemen.

Kneveltrens: Stil en veel inwerking aan de zijkant. Als voorbereiding op naar bitloos rijden dus ideaal. Ook voor gewoon rijden ideaal. Ze komen in steeds meer varianten voor, 1/2 gebroken prima, ongebroken weer erg stil, maar minder dan een d-trens door de stangetjes aan de zijkant. Voor een paard dat wel graag gebroken heeft maar ook een doodstil bit voor de rest is dit bit ideaal aangezien de stangen vastgezet kunnen worden. Dit veroorzaakt geen hefboomwerking oid, het is echter niet toegestaan in de dressuur. Zonder vastgezette stangetjes wel gewoon.

Materialen:
- rvs: smakeloos, koud, slijtvast.
- koper: zoet, koud, zeer zacht. (dus niet geschikt voor een kauwend paard.
- Rubber: Verbreed het mondstuk, zacht, schuurt bij droge mond. (dus alleen geschikt voor een uitbundig schuimend paard dat niet op het bit kauwt)
- Nikkel: Goedkoop, roest snel, sommige paarden zijn allergisch ervoor.
- Argetaan: Smaakt, slijtvast, met veel nikkel. koper (47-64%), nikkel (12-25%) en zink (rest)
- Aurigan: Smaakt, slijtvast, 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Dus geen nikkel (en dus geschikt voor een allergisch paard)
- Golden brass: Smaakt, redelijk slijtvast. 86%-90% koper, 8%-12% aluminium en 3% ijzer
- Happy mouth: Smaakt, gevoelig voor haakjes. Appelsmaak kunststof, ongeschikt voor een bitknagend paard.
- Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.
- Leer: Smaakt, altijd ongebroken watertrens. Niet alle paarden accepteren het.

Materiaaldikte
De meeste paarden hebben niet meer dan 18mm ruimte in de mond. Veel zelfs maar 16mm of minder. Een 21mm bit (of 24mm of zelfs 27mm) is dan niet vriendelijker omdat het paard zijn tanden dan niet meer op elkaar kan zetten. Zeker als de neusriem aangetrokken wordt is het bit alleen al pijnlijk voor het paard.
Haal de lippen van je paard aan de kant als zij deze dicht heeft. Dan kan je de ruimte zien die het paard heeft. Het bit moet nog iets ruimte over houden als het in de mond ligt (1 a 2 mm).

Heb zelf meerdere bitten geprobeert en kwam tot de conclusie dat voor mijn paard een ongebroken bitje het fijnst werkt, doordat deze heel stil ligt is er weinig "ruis" in de communicatie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:48

Goed duidelijk stukje. Alleen ben ik het niet eens met wat bij het dubbelgebroken bitje staat. Of niet eens, ben ik wel eens, maar die mondhoeken heb je met alle te grote trensjes gelijk open liggen. Ook met ongebroken of enkelgebroken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:27

Snoevie schreef:
nu gebruik ik zelf al een hele poos een ongebroken bit,maar ik ga met mijn pony een proef van het stamboek afleggen,en je mag daarbij geen ongebroken bit gebruiken,dus maar weer opzoek naar wat anders......

Vreemd, zelfs in de dressuur mag je met een ongebroken trens starten. Misschien dat billy allen mondstuk wel mag? Is gebroken, maar zit toch weinig beweging in.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:29

Hier komt dus eigenlijk de dubbelgebroken watertrens niet zo goed naar voren door de ruis en de kneveltrens vooral aanbevolen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:25

Dank je Nimme voor het plaatsen van mijn stuk, scheelt weer zoeken.

Een kneveltrens heeft gewoon ontzettend veel voordelen. Paarden die niet houden van dingen om het hoofd is het echter minder geschikt voor. Ook paarden die hoog in de dressuur moeten gaan lopen (met S&T bedoel ik) is het handig je paard al eerder ook op bustrens of watertrens te hebben lopen i.v.m. combineren.

Een dubbelgebroken trens heeft echt eerder wondjes dan een enkelgebroken bit, ongebroken bit heeft niet eens de mogelijk om het in het scharnier te laten komen. Dus het maakt wel degelijk verschil. Alle bitten moeten uiteraard goed passen maar als je een leenbit hebt dat net wat ruim is geeft het bij een ongebroken cq enkelgebroken bit minder dan met een dubbelgebroken bit.

Als je het juiste mondstuk kan vinden i.c.m. een kneveltrens is dat top, maar aangezien de keuze nog steeds het grootst is in de water- en bustrens collectie is zeker de bustrens ook open te houden. Op dit moment rij ik mijn paard gewoon bustrens hoewel als ik een ander bit zou moeten kopen (ik had dit nog liggen) er wel degelijk een dubbelgebroken kneveltrens in zou hangen.

nikiktafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:18

míjn paard is ook erg sterk, ik rijd nu een met rubber, je kan het ook makkelijk afspoelen maar zijn niet overal tekoop.met een watertrens had m'n pony wel eens wondjes, (komt ook wel een beetje door mij) omdat hij gewoon veel te sterk was, nu is het over

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:21

heb het topic niet door gelezen! ;).

Ik rij nu met een dubbelgebroken bus trens met een rond middenstuk! :). Dus het doet geen pijn wanneer je aan de teugels zit in het gehemolte! Prima bit! :j.

Voorheen met me pony reed ik met een gewone bustrens ook prima maar dit bevalt bij me jonge paard beter! ;)

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:26

Ik rij met een Nathe bit(stang), heel zacht bit is het! Mijn paard had eerst altijd kapotte mondhoeken en was altijd erg
tegen het bit.. maar toen ik deze probeerde veranderde alles <3

edit: Nathe: Kunststof, redelijk slijtvast. Harder dan Happy mouth. Zeer geschikt voor een paard dat geen metaal accepteerd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:28

Lastig..denk dat het een kwestie is van veel uitproberen.

Zo heb ik eens een myler uitgeprobeerd, omdat het zo vriendelijk zou zijn. Maar mijn paard reageerde er heel heftig op, haar hoofd ging in de lucht en haar oren opzij en ik had echt het idee dat ze elk moment weg zou schieten.

Sinds kort rij ik met een Nathe-bitje. Dat is een ongebroken rubber bit, maar heel flexibel. Ik ben hier meer dan tevreden over, en mijn paard ook!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:25

Jibbel schreef:
Lastig..denk dat het een kwestie is van veel uitproberen.

Zo heb ik eens een myler uitgeprobeerd, omdat het zo vriendelijk zou zijn. Maar mijn paard reageerde er heel heftig op, haar hoofd ging in de lucht en haar oren opzij en ik had echt het idee dat ze elk moment weg zou schieten.

Sinds kort rij ik met een Nathe-bitje. Dat is een ongebroken rubber bit, maar heel flexibel. Ik ben hier meer dan tevreden over, en mijn paard ook!

So am I! :D

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:31

Dubbelgebroken watertrens :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:39

ik vind de nathe bitten vaak zo dik!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:41

Snoevie schreef:
ik vind de nathe bitten vaak zo dik!

Valt met die van mij wel mee hor!
Hij is 18mm in de mondhoeken en hij loopt smal toe naar het midden. In het midden is hij ook super flexibel en kun je hem alle kanten opbuigen.
Er zullen mss ook wel verschillende diktes te krijgen zijn.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:00

Ik heb de HH Bustrens Gold Brass besteld, dubbelgebroken. Ben erg benieuwd, hoor er wel veel goeie dingen over! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:43

ik heb ook goede dingen over de gold brass gehoord,ik ben benieuwd naar je ervaring

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 08:18

Ik ben ook benieuwd ja. Ik heb van de week een dubbel gebroken watertrens geprobeerd. Dit ging alleen helemaal niet fijn. Ik denk dat hij te groot was want bij een heel lichte druk op de teugels schoof hij al helemaal door de mond.