Keuze Bit? Zie door de bomen het bos niet meer..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Keuze Bit? Zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:27

Goedenmiddag,

Ik ben op zoek naar een ander bit voor mijn paardje.
Het is een tinker van 6 jaar en wordt ook aangespannen gereden.
Nu wil ik buiten het buitenrijden wat meer gaan dresuren en ben ik wat meer na gaan denken over mijn bitkeuze.
Hij heeft nu een medium enkel gebroken bustrens, en doet het daar goed op. Echter is hij net te klein.

Nu ben ik gewoon een leek in bitten en volg meer mijn gevoel, en wat medewerkers in de winkel vertellen.
En nu is dat het probleem. Ze geven zoveel voorbeelden welke geschikt zouden kunnen zijn, en als ik dan vraag welke dan beter is, maakt het niet uit...

Vandaar dat ik jullie hulp inschakel :D

Wie o wie kan mij vertellen wat een correct bit is. Waar zowel normaal buiten gereden kan worden en dresuur me egereden kan worden.
Ook zou ik graag uitleg willen wat het verschil is tussen de verschillende ringen, sommige zitten vast. sommigen kunnen draaien, andere zijn groot, en weer andere hebben een D-model... Ook dara krijg ik antwoord op van medewerekrs dat et weiing uit maakt, maar wat is weinig?

Alvast bedankt

P.s, voor degene die gaan vertellen dat ik zonder bit moet gaan rijden, omdat dat beter is, daar vraag ik nu niet om ;) Dat is mijn keuze. Dus gelieve alleen inhoudelijke reacties te plaatsen :)

CM_

Re: Keuze Bit? Zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:28

Als ie op die bustrens goed loopt : geen andere nemen !!
Gewoon je huidige bit meenemen, en een maat groter kopen ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:30

........kan me inderdaad voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik laat volgende week de paardentandarts komen voor controle, hij staat er bekend om ook verstand van bitten e.d. te hebben. Ik laat hem de paarden en bijborende bitten checken om te kijken wat hij ervan vindt. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:31

Ik ga mee met CM_ :)

In principe kan je met elk regulier bit dressuren, het bit hoeft geen invloed te hebben op de prestaties van het paard.

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:32

never change a winning team! Evt zou je een dubbelgebroken bit kunnen nemen, maar "meer" dan dat (dus scherper, ingewikkelder oid) is nergens voor nodig...hou het gewoon simpel! Succes!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:34

als die toch lekker loopt op een enkelgebroken bit koop je toch dezelfde alleen een maatje groter.
Devon knalde dwars door een enkel gebroken bit heen met beleren, toen even het menbit gebruikt wat hij al kende en daarna een overstap gemaakt naar een dangerbit en nu rijd ik al een tijdje met een dubbelgebroken watertrens. daar loopt hij lekker op.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:36

Janine1990 schreef:
Ik ga mee met CM_ :)

In principe kan je met elk regulier bit dressuren, het bit hoeft geen invloed te hebben op de prestaties van het paard.

Ben ik helemaal met je eens! Maar over het algemeen heb je wel meer contact met dresuur dan buiten rijden, wat wij aan een losse teugel doen, en vandaar dat ik meer was gaan nadenken of het wel het juiste bit is...

Daar heb ik idd ook over nagedacht, maar toen kwamen al die verschillende bitten op me af :+ en toen had ik echt zoiets, is dit wel de juiste? is er niet nog een betere...

IIg bedankt voor de snelle reacties!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:37

Wat zijn je ervaringen so far met dit paard dressuren? Reageert hij/zij goed op dit bit? Dan dit bit houden, eventueel dubbelgebroken, deze is nog wat zachter.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:44

Euhm, tja ik weet niet echt het verschil met een ander bit, dus ik weet niet of het aan bit ligt.

Voor mijn gevoel loopt hij lekkerder op het menbit. Maar voor de wagen loopt hij zoweizo beter ;)

Janine1990 -> Maar in dubbel gebroken bitten zijn er ook veel verschillende, met koper, zonder koper... de dikte.. etc. waar moet ik dan opletten bij een dubbelgebroken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:47

In het algemeen is het: Hoe dikker het bit, hoe zachter. Nog zachter is een hol bit volgens mij? Please bokt, correct me if I'm wrong.
Je hebt een draaiend middenstuk, een robart bit (denk dat je op de site van Robart daar wel meer over kunt lezen, mijn paard loopt er in ieder geval erg lekker op). Koper is ervoor dat een paard meer speeksel aan gaat maken. Je hebt ook nog aurigan en argentan, daar staan stukjes van in de Divozagids.

Maar als je gewone trens dit niet heeft, zou ik gewoon voor simpel gaan ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:08

Ik raad je aan een dubbelgebroken bustrens te nemen. Liefst een wat dunnere variant (van 12mm tot 18mm). Het mondstuk moet van één kleur zijn. Anders geeft het een elektrische lading af (het meest waarschijnlijk het gevoel van tintelingen, het ene paard houdt ervan, het andere paard haat het).
Zelf ben ik er fan van de dubbelgebroken bustrens Golden Brass van Harry's Horse. Tot nu toe liepen alle paarden hier gelijk of beter op dan hun normale bit bij mij. Het gaat dan om zo'n 8 paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:11

Elektrische lading of smaak? Want koper heeft nogal een eigenaardige smaak, vergelijkbaar met de smaak van een batterij. (wanneer je test met je tong)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:18

Janine1990 schreef:
In het algemeen is het: Hoe dikker het bit, hoe zachter.

Da's een hardnekkig misverstand. Voor een paard met een kleine mond met een dikke tong is er weinig ruimte voor een dik bit. Zou je dit er wel inhangen, dan kun je je voorstellen hoe onplezierig dit is. Dik is dus niet per definitie zachter.

Om erachter te komen wat voor mond jouw paard heeft TS kun je allereerst zelf kijken, maar als je er niet veel aan kunt zien (ik ook niet hoor) kun je ook je DA of tandarts vragen om advies. Ook bestaat er een bittenbank (Paul versluis als ik het goed heb?) die bij je langs komt om verschillende bitten te testen en een goed passend bit aan te meten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:03

Janine1990 schreef:
Elektrische lading of smaak? Want koper heeft nogal een eigenaardige smaak, vergelijkbaar met de smaak van een batterij. (wanneer je test met je tong)

Lading, want het rare gedrag werd niet vertoond bij een volledig koperen bit (paard in kwestie is de hele les bezig geweest met dat ding in zijn mond en werd er extreem rennerig van. Bit wisselen en het probleem was over)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:59

Rijerijerije schreef:
Janine1990 schreef:
In het algemeen is het: Hoe dikker het bit, hoe zachter.

Da's een hardnekkig misverstand. Voor een paard met een kleine mond met een dikke tong is er weinig ruimte voor een dik bit. Zou je dit er wel inhangen, dan kun je je voorstellen hoe onplezierig dit is. Dik is dus niet per definitie zachter.

Om erachter te komen wat voor mond jouw paard heeft TS kun je allereerst zelf kijken, maar als je er niet veel aan kunt zien (ik ook niet hoor) kun je ook je DA of tandarts vragen om advies. Ook bestaat er een bittenbank (Paul versluis als ik het goed heb?) die bij je langs komt om verschillende bitten te testen en een goed passend bit aan te meten.

Aaah, bedankt voor de uitleg! Nu je het zegt heb ik er laatst ook iets over gelezen, maar natuurlijk nooit die link gelegd!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:00

Mizora schreef:
Janine1990 schreef:

Lading, want het rare gedrag werd niet vertoond bij een volledig koperen bit (paard in kwestie is de hele les bezig geweest met dat ding in zijn mond en werd er extreem rennerig van. Bit wisselen en het probleem was over)

Oké, dat is apart zeg. Daar had ik nog nooit van gehoord.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:54

Ik zou het gewoon lekker simpel houden. Een enkel gebroken of een dubbelgebroken watertrensje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:23

Op de Wiki staat veel informatie over diverse bitten:
http://www.bokt.nl/wiki/Bit

De meningen zijn echter verschilt en het verschilt ook per paard.

Dik of dun:
Sommigen zeggen dat dun zachter is, dat is met dezelfde druk ook zo, maar als jij een goede stille en zachte hand hebt kan je met heel weinig druk ook minder bereiken. Het voordeel is imo dat een paard dan minder ijzer in zijn mond heeft.

Enkel- dubbel of ongebroken:
Enkelgebroken heeft imo het nadeel dat het scharniert en dus een natenkraker effect heeft en bij paarden met een laag gehemelte kan het daar in prikken.
Dubbelgebroken is flexibel en ligt imo daarom gemakkelijk goed in de mond van het paard, echter is het minder stabiel en is imo een stille hand wel belangrijk. De druk wordt verdeeld over de tong en de lagen.
Ongebroken heeft weer als voordeel dat het stabiel in de mond ligt, wat sommige paarden ook erg prettig vinden. De druk komt grotendeels op de tong.

Water-, bus- of D-trens:
Watertrens heeft imo als voordeel dat het bit blijft liggen in de mond ook als je teugeldruk veranderd.
Bus- en D-trens zorgen juist gemakkelijker voor een stabielere aanleuning.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:37

Qua mondstuk; kijk eens naar je paard en de voorkeur van je paard. Heeft hij weinig ruimte: ongebroken of dubbelgebroken. Is sowieso voor veel paarden het fijnst. Maar er zijn ook paarden die het liefst een enkelgebroken hebben.
Heeft jouw paard een hekel aan gewiebel dan is een ongebroken de aangewezen variant, vindt hij de drukverdeling juist prettiger dan is een dubbelgebroken de beste keus.

Qua materiaal; RVS is redelijk standaard. Smaakloos, glad, hard. Je kunt echter ook kiezen voor een aurigan etc, deze hebben van zichzelf een smaakje. Ook hier geldt; er zijn paarden die het fijner vinden, er zijn er die je er echt geen plezier mee doet. Ik denk dat de groep die het wel fijner vindt het grootst is. Groot verschil is wel het prijskaartje!

Qua bitringen; watertrens is het beweeglijkst. Heeft de meeste controle nodig omdat er ruimte kan ontstaan tussen de ring en het mondstuk, waar velletjes in komen. Het werkt wel in op de mondhoek, maar niet op de rest van het gezicht van je paard. Het is wel het bit dat het snelst als het ware door de mond heen getrokken word.
Bustrens werkt iets meer in op de mondhoek dan een watertrens. En dan mn het buitenste kantje. Je hebt hierbij geen risico van velletjes tussen ringen, teugelhulpen kunnen iets sneller doorkomen doordat het een wat massiever geheel is.
D-trenzen werken nog iets meer op de mondhoek, en dan ook een stukje wang. Door de mond trekken is bij een D-trens echt niet meer mogelijk. Ook hier geldt dat het iets massiever is.
Kneveltrenzen kun je vergelijken met D-trenzen, hoewel bij kneveltrenzen de werking op de wang iets groter is door de knevels eraan. Het ziet er altijd onvriendelijk uit, maar het is juist een erg vriendelijk bit.

Al deze bitten zijn geschikt om buiten te rijden en te dressuren. Ze zijn ook allemaal toegestaan in de wedstrijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:54

dubbelgebroken is niet perse beter of vriendelijker,veel mensen staren zich daar blind op,maar het hoeft helemaal niet.

als je paard goed reageert op enkelgebroken,zou ik dat gewoon lekker aanhouden.

en een dik bit is ook niet altijd vriendelijker,het hangt ook af van de ruimte in de mond van je paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:20

Welk bit het prettigst is voor het paard is van paard tot paard verschillend dus daar kunnen mensen die het paard niet met verschillende bitten hebben aangevoeld niets over zeggen. Zo simpel is het. Mijn paard maak je bijvoorbeeld NIET blij met een enkelgebroken bit, terwijl mijn laatste bijrijdpaard juist dat een fijn mondstuk vond. Beide hebben niks met dubbelgebroken, te veel gerammel en gewiebel. Watertrenzen vind ik niks en dus heb ik een bustrens voor mijn paard, dat vindt hij prima. Het is dus helemaal afhankelijk van de voorkeur van het paard, en in zekere zin ook van de ruiter. Als ik jou was zou ik het gewoon bij een enkelgebroken bustrens houden, maar dan in de juiste maat. Wat voor bit gebruik je om mee te mennen?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 20:39

hestejente schreef:
*knip* Wat voor bit gebruik je om mee te mennen?

Ik gebruik een liverpoolstang met het mennen.

Heb ondertussen van een stal genootje een dubbel gebroken bitje mogen lenen, en zal eens kijken hoe hij dara op reageert.

Bedankt voor de reacties :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:18

Mijn paard heeft een Sprenger Postbit met tongvrijheid voor het mennen en omdat hij daar het fijnst loopt heb ik nu voor onder het zadel een zgn. Scholingsbit van Sprenger. Dat is namelijk ook een ongebroken mondstuk met tongvrijheid. Dit bit is ook toegestaan op wedstrijden.
Ik wissel het ook wel eens af met een dubbelgebroken bustrens van Sprenger maar daarbij kan hij zijn tong niet altijd even goed kwijt. Mijn paard heeft namelijk een klein mondje met veel "vlees en tong".

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:20

Ik weet niet of je hoog dressuur wilt gaan rijden ofzo,
maar ik rij me paard meestal bitloos, zowel buiten als dressuurmatig en hij doet het er prima mee!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:29

Peer_hvj schreef:
Ik weet niet of je hoog dressuur wilt gaan rijden ofzo,
maar ik rij me paard meestal bitloos, zowel buiten als dressuurmatig en hij doet het er prima mee!

Ze zegt bovenaan het topic dat ze niet van plan is zonder bit te gaan rijden, beter lezen? ;)

En ik zou verder gewoon houden wat je nu hebt als hij daar fijn op loopt, of anders een dubbel/ongebroken trensje.