Wie kan mij uitleggen wat nou precies het verschil is tussen een watertrens en bustrens? Welke is zachter en wat is beter voor een stillere aanleuning?
Een watertrens heeft een grotere bufferzone doordat de ringen draaien maar is daardoor wel wiebeliger. Ook geeft het kans op wondjes bij de ringen. Een bustrens is stiller en daardoor directer. Zeker bij een dubbelgebroken bit raad ik een bustrens aan, maar eigenlijk altijd.
Watertrens, ronde ringen die geheel kunnen bewegen. Veel beweging in de mond, kans op wondjes, voor een stille ruiterhand.
Bustrens, is een soort van gelijk aan D en dus stiller en zachter, vriendelijker.
Ook ik raad bijna iedereen een Bustrens aan om op te rijden
x_Katja_x
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-09 11:20
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb helaas niet zo'n hele stille hand dus ik kan beter voor een bustrens gaan? Dubbelgebroken word het sowieso
petitparis
Geplaatst: 20-07-09 11:23
of een water of bustrens stiller ligt, heeft ook veel te maken met jezelf en je paard. bv een paard dat veel kauwt en een beweegelijke tong heeft, kan een bustrens juist een beetje wringen omdat je met vaste ringen zit, maar evengoed zou een watertrens te beweegelijk zijn voor het paard in kwestie en het daardoor nog onrustiger maken. bovendien is elk bit zo vriendelijk of hard als de ruiterhand, dus gewoon proberen en voelen waar je paard het fijnst op reageert.
ik zou denken als jij veel beweegt, je met een bustrens alles doorgeeft in de mond en met een watertrens de ringen een beetje bufferen? ik rij zelf met een dubbelgebroken watertrens, vroeger zelfs eentje met extra grote ringen om nog zachter in de mond te zijn (druk wordt dan een beetje mee verdeeld over het bit en hoofd)
lcranch
Probeer het eens bitloos? Misschien is door jouw onrustige hand je paard ook onrustig.
Dubbelgebroken is zachter met losse teugel, maar harder als je contact hebt.
Het materiaal kan ook verscillend zijn per paard. Aurigan(koperkleurig) pakken de meeste paardjes beter op. De rvs bitten zijn voor sommige paardjes als ei eten met een zilveren lepel.