Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:01

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:
Ik heb al vaker gelezen dat u paardrijden niet de geschikte sport voor vrouwen vindt,

Nee hoor, dat heb ik nog nooit geschreven.
Dat maak jij op basis van slecht lezen zélf op basis van je eigen opvattigen.
Je legt mij wederom iets in de ´mond´wat gewoon niet waar is.

Vrouwen en mannen zijn niet gelijk.
Verschillende typerend vrouwelijke kenmerken maken dat paardrijden voor vrouwen met die kenmerken soms moeilijker is dan voor typerend manelijke mannen.
Lees vor feitelijke onderbouwing de publicaties van de doctoren Schusdziarra, Dr.Bennett en Dr.Nicholson. De laatste twee zijn vrouwen dus daar kan je ook niet mee aankomen.

Ik begrijp niet waar jij moeilijk over meent te moeten doen. Mannen hebben meer ruimtelijk inzicht, zijn minder nauwgezet, nemen makkelijker risicos dus minder voorzichtige etcetera. Wat is het probleem daarmee? het heeft ook consequenties voor bijvoorbeeld jagen, kinderzorg, motorracen en.... paardrijden.
Gelijkwaardig, maar niet gelijk. Dát is emancipatie.

Dat jij, Cabiar, nu geen excuus wil aanbieden over het onterecht negatief bejegen van mij is niet erg netjes. Je zit gewoon fout.

Inderdaad, ik schrok van uw woorden. Schrikken in de zin van: echte weerzin voelen to die vrouw boven de 20 die door haar angst een paard het leven lastig maakt binnen een afgesloten ruimte waar die saaie rondjes moet draaien. Het beeld van een teugelcontrole freak, riep automatisch het beeld van Anky in me op, die al roll-kurend zoveel jonge meiden het verkeerde voorbeeld geeft. Hier wil ik als vrouw niet mee geassocieerd worden omdat ik ze weerzinwekkend vind en ze bovendien het leven van een dier uiterst onaangenaam maken met dat rondjes-gedraai. Daarom nam ik aanstoot aan deze uitspraak.
Indien het niet uw bedoeling was ons vrouwelijk ras als paard-onvriendelijk wezen af te schilderen doordat we voor-geprogrammeerd zijn als kinderbarend wezen en onze psyche en anatomie zich minder gunstig leent tot het paardrijden vergeleken dan met de onverschrokken mannen-geest, dan mijn excuses.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:02

Huertecilla schreef:
Ok, ik ga weer wat nuttigs doen.
Het vertoeven op Bokt was weer kort en om te kotsen.

Ik ook, moet erg zijn om door het leven te gaan als je altijd gelijk wil hebben...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:06

Francis schreef:
Hadden we niet ergens eerder in dit topic geconcludeerd dat je soms moet generaliseren en/of overdrijven om een punt duidelijk te maken? (toevallig gisteravond heel veel bijgelezen hier dus weet zeker dat ik 't ergens tegen gekomen ben ;) )
Als je dan ook nog even mee neemt dat het door een man geschreven is ;) dan moet je je als vrouw toch helemaal niet zo druk maken om dat soort opmerkingen ;)
Neem het als feit mee dat vrouwen anders zijn dan mannen en dat we dus per definitie anders omgaan met paarden en anders rijden, en meer staat er in wezen niet. 'Anders' is ook niet 'slechter'...

Vergeet dan ook niet mee te nemen dat in dit topic relatief meer 'uitzonderingen' op de regel komen. Kijk nou eens naar de 'gemiddelde deler' op Bokt of gewoon, algemeen in 'paardrijdend nederland'. Ik ken voldoende gevallen waarbij HC's uitspraak meer dan waar is. Vrouwen die liever 'veilig' (en idd Cambiar, da's ook een relatief begrip) in de bak blijven dan er op uit gaan met hun paard. Of het dan 'aan de teugel rijdende controlfreaks' zijn laat ik in't midden, de gemiddelde westernruiter is dat niet en dat is de 'hoek' waarin ik mij bevind, maar ik herken het deels echt wel in meer of mindere mate.
Je kunt je tegen een uitspraak afzetten omdat hij niet op jou van toepassing is, maar dat doet niets af aan de kern van waarheid die in de uitspraak zit, dat hij niet op jou van toepassing is wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn...
Ik voel me als vrouw dan ook allerminst beledigd door de uitspraak, sterker nog, ik onderschrijf hem, hoewel hij toch niet 100% op mij van toepassing is erken ik wel dat er een dergelijk 'mechanisme' is die het risico dat je zo gaat reageren groter maakt. Maar juist door het erkennen van dat mechanisme en dat risico, kan ik er op anticiperen... En heb je dat mechanisme als vrouw niet, deste mooier, dan ben je dus gezegend met een vrijheid die ik benijd... rijden zonder enige vorm van angst... Ik had het ook maar ben het even kwijt en het is een soort van geruststelling om te weten dat het niet alleen maar aan mij ligt, maar dat er ook nog een soort diepere oorzaak is die maakt dat mijn reactie is zoals 'ie is. Ik hoef mezelf dus niet helemaal een achterlijke angsthaas te vinden ;)
Dat een 'rede' voor iets geen 'excuus' moet zijn is dan weer een ander verhaal...

Wie zegt er dat ik geen schrik heb? Ik heb veel schrik, vooral als ik het leven van een paard onaangenaam en zuur maak in een saaie piste, en bovendien in z'n mond zit te prutsen zodat deze op een bepaald moment ontploft omdat die er genoeg van heeft. Ik heb géén schrik, als ik het paard in een aangename buitenrit kan vergezellen waar hij zich ook enigzins amuseert.

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:32

Tjonge, het begon weer met een glimlach (weer iemand die door HC op de kast raakt...), maar nu begint de toon weer lekker naar te worden...

Cambiar: HC had het niet over jou, ontspan!
Vrouwen en mannen zijn anders, met grote voordelen aan beide zijden. HC is een man: dus kort door de bocht, Cambiar is een vrouw en die gaat muggeziften...

Agree to disagree en ga verder... Dit topic wil ik niet gaan laten verzieken door kinderachtig welles-nietus getut!

Terug on topic graag!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:38

Zat even mee te genieten (achja, zo is 't gezegde he) van een discussie, maar ik moet zeggen dat niet-Engelse zadels mij meer interesseren dan de vraag of euhm tja, waar ging die hele discussie eigenlijk over :=

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:40

Moragh schreef:
Tjonge, het begon weer met een glimlach (weer iemand die door HC op de kast raakt...), maar nu begint de toon weer lekker naar te worden...

Cambiar: HC had het niet over jou, ontspan!
Vrouwen en mannen zijn anders, met grote voordelen aan beide zijden. HC is een man: dus kort door de bocht, Cambiar is een vrouw en die gaat muggeziften...

Agree to disagree en ga verder... Dit topic wil ik niet gaan laten verzieken door kinderachtig welles-nietus getut!

Terug on topic graag!

Je hebt gelijk, sorry... :o, maar als discussie al niet mag is dat wel jammer.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:59

Nee maar, mensen, kom op zeg! Adem in, en adem uit...

Het lijkt mij niet nodig om anderen hier op een voetstuk te gaan plaatsen of om personen onderuit te schoppen of om op wat voor wijze dan ook te gaan beledigen..

De nuancering die Francis hier aanbrengt vind ik mooi om te lezen. Op zo´n volwassen manier kunnen ´we´ toch met elkaar omgaan? Als ´we´ ieder zn mening zo neutraal mogelijk waarnemen en op een opbouwende manier reageren, dan is er hier i.m.o. een schat aan informatie, kennis, visies etc.

Dit topic heeft bij mij in ieder geval bijgedragen aan een groter begrip van de verschillende rijstijen en combinaties hiervan. Het ideaal voor mezelf heb ik nog niet gevonden, maar ik ben me bewuster geworden van verschillende dingen, waardoor ik ´fouten´ kan vermijden.

Mijn tussenstand: Via bronnen dit in dit topic genoemd worden, o.a. Deb Bennett Who´s built best to ride? en daaruit voortvloeiende bronnen zoals van Sally Swift, ben ik tot de conclusie gekomen dat een ´engels´ zadel met een smalle twist en een meer voorwaarste zit wellicht nog niet zo´n gek idee is voor me. Hierin zal ik gemakkelijker kunnen zitten (met meer ontspanning, balans en evenwicht) dan in verschillende ´ala brida´ zadels. Gewoon door hoe ik gebouwd ben.
Dat lijkt mij dan logischerwijze ook beter om te doen, omdat ik mn pony dan minder snel in de weg zal zitten.

Onderbouwd commentaar is natuurlijk welkom, uiteindelijk komen we toch wel weer bij de zadels uit ;)

Ohja en mn reactie op het man/vrouw verhaal: Helemaal mee eens dat het verschillende wezens zijn (net als alle individuen). Dat maakt de een niet persee beter dan de ander, al kan dat wel per ´taak´ generaliserend of per individu gezegd worden. Voorbeelden zijn al zat gegeven, waardoor ik het sterke vermoeden heb dat ´we´ het hier wel over eens kunnen zijn?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:18

Ik denk dat je toch eerder als eerste een keus 'moet' maken of je 'engels' (voorwaards) wilt rijden, of 'a la brida'.
Het is hier al vaker gezegd: Eerst je doel en dan een zadel wat daar bij past.
Tenzij je je doel wilt aanpassen aan je zadel, wat niet mijn persoonlijke keus zou zijn.

Ik wil a la brida rijden, rijd dat ook al min of meer doordat ik al jaren western rijd (reed). Dat je als vrouw niet op dat soort zadels zou kunnen rijden ben ik het dan weer niet mee eens, dat je je zit soms moet leren aanpassen, ja, dat wel... En ook bij de a la brida zadels zijn genoeg verschillende zadels te vinden die wel bij een vrouwenbekken passen. Westernzadels met een narrow twist bijv. zijn al weer veel geschikter voor een vrouwenbekken dan bijv. het gemiddelde cuttingzadel.
Het is dan misschien wat zoeken, maar dan heb je ook wat je wilt, voor het doel dat je wilt.
Ik denk dat je, door je doel aan te passen aan het zadel wat je hebt/kiest, uiteindelijk wel eens minder plezier in't rijden zou kunnen krijgen omdat je niet doet wat je eigenijk zou willen doen. Ik zou bijv. niet gelukkig worden van 'engels moeten rijden' (sterker nog, daar ben ik dus na 3 lesjes van't voorjaar weer mee gestopt omdat het echt mijn ding niet meer is. Dan rijd ik dus liever nog even niet...).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:40

Francis ik snap wat je wil zeggen, maar ´gewoon fijn rijden´ kan imo zowel ala brida en ala jinetta. Ala jinetta zie ik mezelf nog wel tot een positief eindresultaat komen, met een zadel wat zowel voor mn pony als voor mij fijn is, voldoende balans etc. Er is ook voldoende instructie beschikbaar waar ik wat mee zou kunnen (zitlessen, centered riding etc). Dit betekent overigens niet dat ik ineens met een bit wil gaan rijden, aan de teugels ga hangen/trekken of wat dan ook ;)

Zou ik ala brida willen rijden om een ideaal beld wat ik voornamelijk alleen theoretisch bekend mee ben, dan zou dat obstakel nr 1 zijn. Les bij HC zit er voor mij nu gewoon niet in, en zonder wil ik mn pony er niet mee in de weg zitten. Daarbij komt de wat lastige bouw van mij en mn pony voor de pasvorm van de meeste zadels. Ook dit is dan moeilijker op te lossen. Ik zeg niet dat het echt onmogelijk zou zijn, maarja, je moet keuze´s maken he.

Deze link kwam ik trouwens nog tegen:
http://www.jjmaxwell.com/saddle_fit.htm
Ze hebben een soort ala jinetta westernzadels (iig de look) gemaakt.. Tja, dat maakt het nog gecompliceerder? Maar de plaatjes vind ik wel duidelijk maken hoe de stijlen zich qua zit onderschijden (al zijn de naar voren gestoken ´westernbenen´ wel erg overdreven).

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:57

Iemand sprak hier over een artikel waarin werd beschreven over de vrouwelijke anatomie m.b.t. het paardrijden, waar zou dit artikel kunnen vinden?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:39

Geen idee, er staat hier wel ergens een link; ik heb het geprint. Niet aan het begin en niet aan het eind....................... :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:53

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:24

Francis schreef:
Oh kijk, dus eigenlijk betekent het angst om te vallen gewoon da'k een goeie moeder ben ;) Da's mooi want er zijn ook vaak zat momenten dat ik mezelf een ontaarde moeder vind dus dat compenseert mooi.
Maar ik denk dat er kern van waarheid in zit, feit is dat ik nadat ik moeder geworden was me wel degelijk bewuster ben geworden van de risico's (en ik ken meer dan genoeg moeders die dat zelfde hebben gevoeld, hoeveel zijn er niet die zeggen 'vroeger stapte ik overal op maar tegenwoordig niet meer...')

voilà, dat is precies hoe ik erover denk :D

ik ben geen absoluut geen in-de-krul-trekker, maar ik heb na een paar nare ervaringen niet meer de moed om mij met mijn paard in het razende verkeer te wagen.
dus ja, daarom rijd ik wél in een omheinde zandbak, of in de weide ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:59

Daar kan ik me dan ook best iets bij voorstellen (kom een keer lekker op visite, ik woon op de Veluwe en hier kun je de hele dag buiten rijden zonder een auto tegen te hoeven komen ;) )

Maar 't is dezelfde rede waarom veel vrouwen naarmate ze ouder worden voor kleinere paardjes kiezen denk ik... en voor iets wat 'gewoon lekker braaf' is... Vroeger reed ik probleemloos jonge hengsten in. Geen haar op m'n hoofd die daar nu nog over denkt. Ik ben heel stiekum voorzichtig weer op zoek en ik wil iets van rond de 1.50 (echt niet veel hoger), liefst al een jaar of 6/7/8 en lekker degelijk ingereden, verkeersmak en bombproof (ja, vind het maar...) En volgens mij is dat toch een verlanglijstje wat je bij wel meer - laten we zeggen - 40+ vrouwen tegen komt ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:05

haha, nog nét 40- maar dat staat ook op mijn verlanglijstje :D
het enige verschil is dat ik altijd al gek geweest ben op kleine paardjes, terwijl ik zelf toch 1,75 ben ;)
dat je een braaf paard wil, is volgens mij ook omdat je al zoveel energie in je kinderen steekt, dat je geen energie meer over hebt om met een temperamentvol paard te gaan 'worstelen'.

een tripje naar de veluwe klinkt geweldig :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:11

Nou idd.. ik wil gewoon lekker kunnen rijden, zonder al te veel gezeur. Ik woon nu zo'n 13 jaar op de Veluwe en heb er zegge en schrijven 3 jaar te paard rond kunnen rijden (terwijl ik die overige jaren dus wel een paard had, maar of te jong, of zadelproblemen of ander paard maar getraumatiseerd dus ook niet rijdbaar).
Dat wil ik nu eindelijk wel es kunnen doen.

Ik kan je helaas geen stalling aanbieden, bed zal in m'n kleine chaletje nog net gaan, maar mocht je naar de Veluwe willen dan kan ik je altijd helpen met plekken om te overnachten/paard te stallen enz. en kaarten van de omgeving en leuke routes kan ik je ook wel mee helpen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:32

ik ken het gevoel: ik heb een fantastisch paard dat geblesseerd is, een 3-jaarse die nog mag groeien voor hij aan het werk moet, en een vreselijk dominante tinker die ik nog niet de baas ben ^)

thx voor het aanbod :D
ik hoop dat ik er ooit eens tijd voor kan vrijmaken :=

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:45

Mijn favoriet: historisch Romeins gehoornd zadel.

Afbeelding

En een iets andere uitvoering:
http://www.radpour.com/horses/22

Gebaseerd op keltische zadels en door de Romeinen overgenomen rond het begin van onze jaartelling. In gebruik gebleven tot zo'n 500 na christus wanneer het steppe zadel aan populariteit wint in het west-Romeinse rijk.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:04

Francis schreef:
...
Maar 't is dezelfde rede waarom veel vrouwen naarmate ze ouder worden voor kleinere paardjes kiezen denk ik... en voor iets wat 'gewoon lekker braaf' is...

Hihi zijn kleinere paardjes bij definitie braver? Dan mag je mijn kleintje eens komen proberen :Y)
Snap je punt hoor, alleen wat krom gezegd (of gelezen) :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:02

Nee, dat schreef ik inderdaad niet en ja, dus een beetje krom gelezen...
Francis schreef:
Maar 't is dezelfde rede waarom veel (dus niet alle) vrouwen naarmate ze ouder worden voor kleinere paardjes kiezen denk ik... en (dit woordje impliceert al dat het om klein én braaf gaat en dat klein dus niet per definitie braaf hoeft te zijn) voor iets wat 'gewoon lekker braaf' is...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:11

laura1986 schreef:
Ohja en mn reactie op het man/vrouw verhaal: Helemaal mee eens dat het verschillende wezens zijn (net als alle individuen). Dat maakt de een niet persee beter dan de ander, al kan dat wel per ´taak´ generaliserend of per individu gezegd worden. Voorbeelden zijn al zat gegeven, waardoor ik het sterke vermoeden heb dat ´we´ het hier wel over eens kunnen zijn?

Ik ben het dar alvast mee eens :D Uiteraard zijn we anders (hoera!), en ja, vrouwen zijn o.a. minder geneigd om risico's te nemen. Maar ten eerste heb je uitzonderingen, en ten tweede zijn we allen homo sapiens en dus in principe slim genoeg om het paard te kiezen en trainen naar eigen noden en wensen. Wil je geen hete raceknol om solo kamikaze mee door het landschap te scheuren, prima, schaf dan een rustig paard aan en maak er eentje van die geniet van urenlang rustig in gezelschap op wandeling te gaan. Net zo goed paardrijden en net zo leuk, 't is maar wat je wil. En oefenen om dat paard niet in de weg te zitten moeten we allemaal, man of vrouw.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:15

alabatavorum schreef:
Mijn favoriet: historisch Romeins gehoornd zadel.

Mijne ook :D
Welkom hier... ik ben archeoloog (romeinse), denk dat we dezelfde interesses hebben ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:49

Gaaf zadel inderdaad :)

btw. Volgens mij ken ik jou van mijn oude middelbare school...?

alabatavorum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:25

Henkje schreef:
btw. Volgens mij ken ik jou van mijn oude middelbare school...?

even in je profiel gekeken en je gezicht komt mij ook bekend voor, dus dat kan wel kloppen. Toch 6 jaar op het CC doorgebracht.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:14

Haha, inderdaad.
Kleine wereld :) je kent mijn vriend beter denk ik. Ook van CC.

Maare... ook in de paarden? Leuk hoor! We hebben nog gekeken laatst bij jullie re-enactment groep op het Kops-plateua. Helaas zijn onze paardjes niet historisch verantwoord ;)